عکس‌برداری گسترده‌ترین نقشه دیجیتال هوایی از میلیون‌ها ستاره

یک تیم بین المللی از ستاره شناسان دو پتا بایت داده از پروژه تلسکوپ Pan-Starrs را منتشر کردند که به عنوان بزرگترین نقشه‌برداری هوایی جهان شناخته می‌شود. مطابق نظریه این تیم ، دو پتا بایت دیتا معادل با یک میلیارد سلفی، یک هزار ویکی پدیا، و یا برابر با چهل میلیون کمد چهارکشو مملو از پرونده دارای متن که کلمات بصورت تک فاصله‌ای نوشته شده‌اند است! دانشمندان چهار سال برای مشاهده سه چهارم آسمان در شب صرف کردند که این کار  با تلسکوپی به قطر آینه 1.8 متری و با پردازش سه میلیارد شیء در راه شیری به صورت 12 مرتبه در 4 گذر مختلف در Haleakala در رصدخانه‌ Maui واقع در هاوایی، صورت گرفت. این اشیا شامل ستاره‌ها، کهکشان‌ها، سیارک‌ها و سایر اجرام آسمانی بود.

به گفته Thomas Henning مدیر موسسه اخترشناسی و فیزیک برون زمین ماکس پلانک:

محققان به کمک تلسکوپ Pan-Starrs قادر هستند فواصل، حرکات و ویژگی‌های خاص مانند قسمت‌های مختلف ستاره‌های نزدیک، کوتوله‌های قهوهای (ستاره‌ای که جرم آن کمتر از 08/0 وبیشتر از 01/0 جرم خورشید باشد. دمای درونی این ستاره‌ها برای شروع واکنش‌های هسته‌ای کافی نیست. درخشندگی آن ناشی از چروکیدن و کوچک شدن و آزاد شدن انرژی گرانشی است) و بقایای ستارگانی مانند کوتوله‌های سفید را اندازه‌گیری کنند و این میتواند شمارش اشیاء موجود در همسایگی خورشید را که در فاصله سیصد سال نوری از زمین قرار دارند فراهم کند.

همچنین تلسکوپ Pan-Starrs می‌تواند اطلاعات بهتری از ستاره‌های کم جرم موجود در خوشه‌های ستاره‌ای ارائه دهد. علاوه بر این ما در حدود 4 میلیون منحنی‌های نور ستاره‌ای را  به منظور شناسایی سیاره‌های مشتری مانند در مدار‌های نزدیک ستاره‌های کوتوله‌ای سرد جمع‌آوری کردیم تا تعدادی از سیستم‌های سیاره‌ای فراخورشیدی را محدود کنیم.

در حالی که فهم بزرگی دو پتا بایت داده بسیار مشکل است و در حد رصد توسط  تیم اخترشناسی نیست، ستاره شناسان تحقیقات خود را در دو گام عرضه می کنند: گام اول ” آسمان ساکن” نامیده می‌شود که میانگینی از اسکن‌های جداگانه است (مثل عکس بالایی) که نتیجه نیم میلیون تصویر 45 ثانیه‌ای است که در طول چهار سال فیلم‌برداری شده است که با جزئیات عکس و داده بیشتر در سال 2017 منتشر خواهند شد. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که این تیم تاکنون منتشر کرده است به وبسایت official Pan-STARRS مراجعه کنید.

منبع engadget
مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها