آمادگی گوگل و فیس بوک روسی برای خدمات رسانی به کاربران ایرانی

آمادگی گوگل و فیس بوک روسی برای خدمات رسانی به کاربران ایرانی

طی مذاکرات هیات ایرانی به ریاست «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، «نیکلای نیکیفروف» وزیر ارتباطات روسیه به همراه جمعی از رسانه‌های روسیه‌ای که به میزبانی این کشور برگزار شده است، یک شبکه اجتماعی روسی به نام “Contact” که به فیس بوک روسی معرفو است خواستار همکاری با ایران و شبکه‌های اجتماعی ایرانی کرده است.

فیس بوک روسی آماده سرویس دهی به ایرانیان

در بخشی از این نشست هیات ایرانی و روسی که با حضور «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد در ارتباط با جوانب مختلف همکاری از جمله بخش‌های ارتباطی، اینترنتی و فضای مجازی بین این دو کشور گفتگو‌هایی نیز صورت گرفت و بررسی‌هایی نیز انجام شد. به نقل از اطلاعات منتشر شده از این جلسه یکی از شبکه‌های مجازی روسیه‌ای که از سال 2006 در سن پترزبورگ کار خودش را آغاز کرده است، با پشتیبانی از 80 زبان زنده دنیا از جمله فارسی می‌تواند پتانسیل خوبی را برای استفاده کاربران مختلف سراسر جهان داشته باشد.

در حال حاضر فیس بوک روسی یا همان Contact دارای 60 میلیون کاربر فعال موبایلی است که قادر به ارسال پیام‌های شخصی و گروهی با امنیت بسیار بالا، و همچنین ارسال فایل‌های مالتی مدیا نظیر فایل‌های صوتی و تصویری خواهید بود. علاوه بر آن 90 میلیون کاربر دیگر نیز به صورت دسکتاپی از این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند که بر اساس تحقیقات به عمل آمده میزان فعالیت این کاربران پنج برابر کاربران فیس بوک است.

گوگل روسیه‌ای قدرتمندانه وارد ایران می‌شود

آمادگی گوگل و فیس بوک روسی برای خدمات رسانی به کاربران ایرانی
آمادگی گوگل و فیس بوک روسی برای خدمات رسانی به کاربران ایرانی

در جلسه‌ی دیگری که بین این دو هیات برگزار شد صحبت‌ها بیشتر رنگ و بوی همکاری‌های اینترنتی و شبکه‌های ارتباطی بین دو کشور ایران و روسیه می‌داد. در جریان این نشست مقرر شد، دو گروه کارشناسی برای مذاکرات چگونگی حضور یاندکس در ایران با هدف ایجاد فضای رقابتی در برابر موتورهای جست وجوی غربی از جمله آمریکایی تشکیل شود. طی توافق حاصله در این جلسه که در جریان بازدید هیات ایرانی از مرکز یاندکس معروف به گوگل روسی برگزار شد، لزوم رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران بویژه در عرصه اخلاقی مورد تاکید قرار گرفت که طرف روسی از آن استقبال کرد. فروشگاه اینترنتی، جستجو در بین وب‌سایت‌ها و همچنین بانک‌های اطلاعاتی مختلف از امکانات یاندکس است که حاوی 6 هزار کارمند در زمینه‌ی زبان‌های مختلف روسی و بلوک شرق اروپا بوده و در واقع در خود این کشور به عنوان نخستین جستجوگر انتخابی کاربران همچنین در سطح جهانی نیز چهارمین موتور جستجوی محبوب شناخته می‌شود.

روسیه تاکنون برنامه‌های مختلفی را برای مدیریت اینترنت و استفاده‌های مختلف اقتصادی از فرصت‌های آن اجرا کرده است. این کشور موفق شده تا با طراحی موتور جست وجوی ملی یاندکس از مجموعه تمامی رقبای غربی در روسیه پیشی بگیرد و سهم داخلی خود را در این بخش به 57 درصد برساند. براساس آمار و ارقام اعلام شده، پس از یاندکس، گوگل، یاهو، میل رو و رامبلر روسیه هم در ردیف‌های بعدی انتخاب کاربران روس زبان قرار دارند.

در حال حاضر یاندکس با ارزشی بیش از 10 میلیارد دلار جزو محبوب‌ترین موتورهای جستجوی اینترنتی در قاره سبز است که سال 2013 با پاسخ دادن به بیش از 4 میلیارد و 804 میلیون پرسش اینترنتی، چهارمین موتور جست وجوی جهانی شد.  انتظار می‌رود با توجه به پتانسیل‌ها و امتیازهای این جستجوگر نسبت به گوگل از جمله پاسخ دادن بهتر به پرسش های مربوط به تاریخ روسیه و یافتن تصاویر با کیفیت در باره این کشور، سهم آن در حوزه کشورهای روس زبان باز هم افزایش یابد.