بررسی تسلا مدل 3؛ ارزانترین خودروی اسپرت برقی دنیا

بررسی تسلا مدل 3؛ ارزانترین خودروی اسپرت برقی دنیا

از اوایل سال 2016 که تسلا پیش فروش مدل 3 (Tesla Model 3) را آغاز کرد طرفداران این خودرو بی صبرانه منتظر ورود آن به بازار بودند، و حالا بالاخره این انتظارات به پایان رسیده است. تسلا اولین نمونه‌ها از خودروی سدان مدل 3 را به مشتریان تحویل داده و سرعت تولید خود را بالاتر برده است که خبر خوبی برای افرادیست که این مدل را پیش خرید کرده‌اند. با ورود مدل 3 به بازار کارشناسان و علاقه‌مندان خودرو این فرصت را یافته‌اند تا عملکرد این محصول اسپرت و سریع برقی که نسبت به رقبا قیمت خیلی پایینی دارد را با دقت بررسی کنند.

 

قیمت و عملکرد

قیمت نمونه پایه تسلا مدل 3 بدون احتساب مالیات و عوارض 35 هزار دلار است، این مدل قادر است تا مسافت 350 کیلومتر را با یکبار شارژ کامل طی کند، با اینحال در صورتی که به محدوده مسافتی بیشتری نیاز دارید میتواند مدل Long Range Edition را خریداری کنید که قادر است تا حدود 500 کیلومتر را با یکبار شارژ کامل طی کند. البته این مدل 9 هزار دلار گرانتر بوده و قیمت آن از 44 هزار دلار آغاز می‌شود.

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا پیش از این اعلام کرده بود که نمونه‌های اولیه مدل 3 نسبت به مشخصات اولیه اعلام شده کمی تفاوت خواهند داشت. برای مثال در حال حاضر تنها مدل Long Range به مشتریان تحویل داده می‌شود و خبری از مدل پایه نیست. رنگ پایه این خودرو مشکی است اما خریداران با پرداخت مبلغ هزار دلار می‌توانند خودروی خود را با رنگ آبی، قرمز، سفید و دو نوع نقره‌ای تحویل بگیرند. قیمت رینگهای 19 اینچی نیز 1500 دلار است. همچنین می‌توانید با پرداخت مبلغ پنج هزار دلار از پکیج پرمیوم تسلا که شامل صندلیهای گرم شونده، سیستم صوتی بهتر، چراغ‌های ال ای دی و سقف شیشه‌ای دودی است استفاده کنید.

مدل 3 آپشن‌های هیجان انگیز دیگری نیز دارید. قابلیت Autopilot یا رانندگی خودکار تسلا که در بزرگراه‌ها و برخی از جاده‌های مخصوص فعال می‌شود و پنج هزار دلار قیمت دارد، به رانندگان در هدایت خودرو کمک زیادی خواهد کرد. همچنین می‌توانید با پرداخت سه هزار دلار اضافی تمامی سنسورهای لازم برای سیستم رانندگی خودکار تسلا را دریافت کنید. البته هنوز این سیستم به صورت کامل فعال نشده است.

با این اوصاف قیمت گرانترین نسخه تسلا مدل 3 به 59500 دلار می‌رسد که ده هزار دلار ارزانتر از مدل پایه تسلا مدل اس با محدوده حرکتی 400 کیلومتری است. در مجموع به نظر می‌رسد که هم مدل پایه و هم مدل فول تسلا 3 نسبت به مبلغ پرداختی ارزش بسیار بالایی دارند (مخصوصا مدل پایه 35 هزار دلاری).

خودروهای پایه مدل 3 قادرند تا تنها در 5.6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و به حداکثر سرعت 208 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنند. زمان صفر تا 96 مدل لانگ رِنج اما 5.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به 225 کیلومتر در ساعت می‌رسد. شاید این اعداد در مقایسه با سریعترین مدل تسلا یعنی S P100D که سرعت خود را در 2.4 ثانیه به 96 کیلومتر در ساعت میرساند چندان چشمگیر نباشد، اما نسبت به اکثر خودروهای تماما برقی فوق‌العاده سریع محسوب می‌شود.

 

برخورد اولیه

اعدادی مثل مسافت قابل پیمایش، سرعت و قیمت نکات مهمی در خرید خودروهای برقی هستند، اما احساسی که این خودروها به راننده منتقل می‌کنند نیز فاکتور مهمی در خرید است. که البته خوشبختانه راندن مدل 3 مثل مشخصات فنی آن بسیار خوب است.

این مدل فاقد کلید بوده و روشن کردن آن با استفاده از تلفن همراه انجام می‌شود! با نزدیک شدن به خودرو قفل دربها به صورت اتوماتیک باز شده و دستگاه موبایل شما با استفاده از بلوتوث به خودرو متصل می‌شود. دستگیره دربها بر خلاف مدل اس دستی بوده و با فشار دادن دستگیره‌ها باز می‌شود.

صندلیهای مدل پرمیوم که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته راحت بوده و تنظیم آنها با استفاده از کنترلرهایی که در سمت چپ صندلی تعبیه شده انجام می‌شود. تنظیم فرمان و آینه‌ها نیز با استفاده از کنترلرهای ماوس مانندی که روی فرمان قرار داده شده‌اند انجام می‌شود.

این قسمت‌های کنترلی روی فرمان قابلیت‌های دیگری نیز دارند. شما با فشردن این دکمه‌ها و ورود به تنظیمات خودرو می‌توانید کنترل کاملی بر اتومبیل خود داشته باشید.

استفاده از این نوع کنترلرها باعث شده تا هیچ دکمه اضافه‌ای در خودرو وجود نداشته باشد و به این ترتیب ساخت آن با هزینه کمتری انجام شود. در مدل 3 حتی تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو با استفاده از صفحه لمسی‌ای که در جلو تعبیه شده انجام می‌شود.

 

تجربه رانندگی

طراحی داخلی و استفاده حداقلی از کنترلها قابل قبول و رضایت بخش است. اما حالا بهتر است که به قابلیت‌های حرکتی این خودرو بپردازیم. با اینکه مدل 3 نسبت به مدل اس و مدل ایکس ابعاد کوچکتری دارد، اما فضای داخلی کافی در اختیار سرنشینان قرار دارد و به هیچ عنوان حس کوچک بودن محیط به افراد داخل خودرو منتقل نمی‌شود.

شتاب گیری مدل 3 نسبت به مدل‌های گرانتر تسلا کندتر است اما کماکان بسیار سریع بوده و حس هیجان انگیزی که در خودروهای تسلا وجود دارد در مدل 3 نیز احساس می‌شود. در رانندگی در ترافیک خودرو نسبت به پدال گاز پاسخگویی سریعی دارد و می‌توانید به راحتی خود را در فضاهای باز شده جا کنید. خودرو نسبت به وزن 1730 کیلوگرمی خود (1600 کیلوگرم برای مدل پایه) چالاک تر است. باتریهایی که در کف بدنه قرار داده شده‌اند مرکز ثقل دستگاه را به سطح زمین نزدیکتر کرده‌اند و باعث شده‌اند تا مدل 3 در پیچ‌ها چسبندگی و پایداری بیشتری داشته باشد.

فرمان پذیری خودرو سریع و مطمئن بوده و حس خوبی به راننده منتقل می‌کند. البته دکمه‌های کنترلی‌ای که زیر انگشت احساس می‌شوند نسبت به سایر اجزای کابین خودرو که کیفیت بسیار بالایی دارند، کمی‌ ارزان قیمت و پلاستیکی به نظر می‌رسند. روکش سقف، داشبورد، صندلیها و قطعات چوبی‌ای که در خودرو وجود دارند گرانقیمت به نظر می‌رسند و نسبت به سایر خودروهای 40 هزار دلاری بازار از کیفیت بالاتری برخوردارند.

عادت کردن به صفحه نمایش لمسی وسط خودرو و نگاه کردن به آن برای فهمیدن سرعت به کمی زمان نیاز دارد. البته شاید حذف نشانگر سرعت از جلوی فرمان به دقت بیشتر راننده کمک کند. با اینحال به احتمال زیاد خیلی از افراد چندان از این سیستم استقبال نکنند، امیدواریم که تسلا به زودی مدلی که دارای نشانگرهای لازم در جلوی فرمان باشد را برای این دست از رانندگان ارائه کند.

 

صندوق عقب و کمبود فضا

به جز مشخصات فنی و قیمت، نکته دیگری که در این خودرو مورد توجه قرار می‌گیرد فضای بالای سر سرنشینان عقب و اندازه صندوق است که خوشبختانه هر دوی آنها کافی و مناسب به نظر می‌رسند.

فضای عقب خودرو برای افرادی که قد 182 سانتیمتری دارند به هیچ عنوان کوچک نیست. سرنشینان عقب بر خلاف سقف خودروهای معمول، در بالاسر خود با شیشه‌ای یک تکه مواجه می‌شوند که فضای دید وسیعی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. البته باید عملکرد این سقف شیشه‌ای در روزهای آفتابی و گرم بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

با توجه به اینکه مدل 3 یک خودروی سدان است شیشه عقب همراه با صندوق عقب حرکت نمی‌کند. با اینجال درب صندوق به اندازه کافی از جای خود بلند می‌شود و برخلاف تصاویری که در هنگام معرفی خودرو منتشر شده بود، فضای قابل قبول و عمیقی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. شما می‌توانید به آسانی چهار کیف گلف را در صندوق قرار دهید.

 

تولید و تحویل

تسلا آمار رسمی کسانی که مدل 3 را پیش خرید کرده‌اند منتشر نکرده است، اما ایلان ماسک چند روز پیش اعلام کرد که بیش از نیم میلیون از این مدل پیش فروش شده است. ماسک ابراز امیدواری کرده که میزان تولید سالیانه مدل 3 را به 500 هزار در دستگاه برساند. قرار است که این مدل به همراه مدل اس و ایکس در کارخانه فرمونت تسلا تولید شود.

با اینحال رسیدن به ظرفیت تولید 500 هزار دستگاه در سال به کمی زمان نیاز دارد، به همین دلیل طبق گفته‌های ماسک در صورتی که امروز برای خرید این خودرو از کارخانه ثبت نام کنید، احتمالا اتومبیل خود را در اواخر سال 2018 تحویل خواهید گرفت.

ماسک امیدوار است میزان تولید تسلا مدل 3 سدان تا پایان سال 2017 به پنج هزار دستگاه در هفته برسد. البته رسیدن به این اعداد و تولید طبق برنامه به عوامل زیادی بستگی دارد و همانطور که ماسک اعلام کرده تا شش ماه آینده کارهای زیادی برای رسیدن به تولید مورد نظر باید انجام شود.

این کارها شامل پیدا کردن مشکلات خط تولید، حداکثر کردن بهره‌وری و سر و کله زدن با قطعه سازانی است که احتمالا در تامین قطعات به مشکل برخواهند خورد. تسلا در تولید مدل ایکس با خیلی از این مشکلات رو به رو شد، به نحوی که ارائه این مدل با تاخیرهای بسیار زیادی مواجه شد. با اینحال امیدواریم که این تجربیات در تولید مدل 3 به کمک تسلا بیایند. در طراحی این خودرو تا جای ممکن از قطعات کمتر و ساده تری استفاده شده تا عملیات تولید سریعتر، ارزانتر و آسانتر باشد.

 

نتیجه گیری

پس از تاخیر زیاد تسلا در عرضه مدل اس و مدل ایکس، انتقادهای زیادی به این شرکت وارد شده بود و بسیاری از افراد با بدبینی به مدل 3 نگاه می‌کردند. اما تسلا با تحویل اولین نمونه از خودروهای سدان مدل 3 نشان داد که عرضه این خودرو طبق برنامه انجام می‌شود و در تولید آن هیچ اشکالی وجود ندارد.

باید منتظر باشیم و ببینیم که دوام و کیفیت این خودرو پس از استفاده‌های طولانی مدت چگونه است، اما در مجموع و در تست‌های اولیه به نظر می‌رسد که مدل 3 یک خودروی فوق‌العاده خوب الکتریکی با قیمت مناسب است که هر کسی را راضی خواهد کرد.

کانال دیجی رو
نظر دهید

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید