اگر این۵ قانون را درک کنید، زندگی آسان‌تری خواهید داشت!

درک روانشناسی خود و اطرافیان‌مان می‌تواند نقش بزرگی را در شادی ما بازی کند. ما همه از یک سری افکار محدود کننده در زندگی‌مان رنج می‌بریم، مثلا فکر می‌کنیم که باید جای دیگری می‌بودیم، چون به ما گفته بودند که تو یک روز فلان چیز خواهی شد و فلان کار را خواهی کرد!‌اما اگر یادبگیریم که بر روی ذهن خود کار کنیم، می‌توانیم مسائل را به گونه‌ای دیگر درک کنیم و منفی گرایی راجع به خودمان را کاهش بدهیم و روند رو به جلویی را در پیش بگیریم. ۵ قانون روانشناسی‌ای که در ادامه گفته می‌شوند قوانینی مهم هستند که به داشتن زندگی ساده‌تر کمک می‌کنند و به شما دیدی جدید راجع به دنیا و زندگی می‌دهند. پس در ادامه با دیجی رو همراه باشید.

۱. مردم آنقدرها که فکر می‌کنید اهمیت نمی‌دهند

شاید آزار دهنده بنظر برسد اما حقیقت دارد. اینکه مدام درگیر این باشیم که دیگران راجع به ما چه فکری می‌کنند و بخواهیم انتظارات آنها را براورده کنیم به ما صدمه می‌زند، چراکه که هرکس به فکر مشکلات و درگیری‌های خودش است و اصلا شما آنقدرها که فکر می‌کنید برای دیگران مهم نیستید. اینکه خودتان باشید و نگران طرز فکر دیگران راجع به خودتان نباشید، گامی بزرگ در دستیابی و رسیدن به شادی و آرامش در زندگی‌تان خواهد بود.

۲. ما دائما در حال تغییر هستیم

شاید فکر کنید شما همان آدم ۱۰ سال پیش هستید و فکر کنید که ۱۰ سال دیگر هم همین افکار و احساسات را خواهید داشت، اما واقعیت این است که اینطور نیست. گذشته، حال و آینده‌ی ما کاملا از هم مستقل هستند چراکه طرز فکر ما همگام با تجربیات و شرایط زندگی ما در حال تغییر است. به همین دلیل هم در هنگام تصمیم گیری باید خوده زمان حال‌مان را درنظر داشته باشیم. ما نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که در آینده چه افکار و احساساتی خواهیم داشت و هر اتفاقی که در گذشته افتاده است هم مربوط به گذشته است. تمام چیزی که داریم و هست، همین لحظه‌ی حال است.

۳. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

با وجود استفاده‌ی گسترده از شبکه‌های اجتماعی و عکس‌هایی که افراد از خوشی‌ها و زندگی عالی‌شان می‌گذارند، ما تحریک به مقایسه‌ی زندگی خود با دیگران می‍شویم. در دنیای واقعی ما تمایل داریم که روی خوش خودمان و زندگی‌مان را به دیگران نشان بدهیم تا نقاط آسیب پذیر و مشکلات زندگی‌مان را.

اما حقیقت این است که همه‌ی ما آسیب پذیر هستیم و همه خواستار پذیرفته شدن توسط دیگران هستیم. این موضوع فقط وقت تلف کردن است که فکر کنیم دیگران از ما بهتر هستند و خود واقعی‌مان را نبینیم. اینکه خودمان را با دیگران مقایسه کنیم و حس کنیم که آنها بر ما برتری‌هایی دارند کار بیهوده‌ای است، زیرا حتی قدرتمندترین افراد هم در درون خودشان نگرانی‌ها، ناامنی‌ها و نامطمئنی‌هایی دارند.

۴. بدانید که کسی به نصیحت‌هایتان گوش نمی‌دهد

تا حالا برای دوست‌تان مشکلی پیش آمده که شما تجربه‌اش را داشته باشید و بخواهید او را نصیحت کنید؟ شما او را نصیحت می‌کنید، اما انگار یک گوش او در است و گوش دیگرش دروازه. شما از این وضعیت احساس نارضایتی می‌کنید چراکه تنها نیت‌تان کمک کردن به او است. حقیقت این است که هیچکس به هیچ نصیحتی گوش نمی‌کند، مگر اینکه در زمانی مناسب باشد و خودش مایل به گوش کردن به حرف‌های شما باشد! پس وقت و انرژی‌تان را بیهوده هدر ندهید!

۵. شما فقط کنترل خودتان و واکنش خودتان را دارید

نحوه‌ی عکس العمل نشان دادن به یک مشکل، از خود آن مشکل یا شرایط مهم تر است. نگرش شما در زندگی، تاثیر بسزایی بر شادی شما خواهد داشت. شما می‌توانید جوری مسائل را حل کنید که تاثیر آن بر افکار و احساسات آینده‌تان هم باقی بماند یا اینکه به دنبال راه حلی بهتر باشید!

در شرایط منفی شاید این کار سخت بنظر بیاید، اما یک لحظه قبل از واکنش نشان دادن به شرایط یا یک مشکل، خودتان را تصور کنید که از پس آن برامده‌اید. این کار باعث می‌شود که شما پیامدهای احتمالی واکنش‌تان که شامل حال خودتان و دیگران می‌شود را هم درنظر بگیرید.

 

لطفا نظرات خود را درباره‌ی این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید