قربانیان رقابت قیمت گوشی های هوشمند

smartphone war

از نظر مصرف‌کنندگان سیستم عامل اندروید گوگل بسیار خوب ساخته شده است. اندروید تنها سیستم عاملی است که توانسته رقابت نزدیکی با سیستم عامل آیفون اپل داشته باشد و زمانی نیز باعث به وجود آمدن درگیری‌هایی بین تولیدکنندگان گوشی‌ها شده است، اول از نظر مشخصات گوشی‌ها و بعد بر سر قیمت آن‌ها. همه این رقابت‌ها باعث شده که توسعه گوشی‌های هوشمند به سرعت به پیش برود و حالا همه ما داریم از این امر سود می‌بریم اما این اتفاقات نکاتی منفی نیز داشتند. امروز روز بسیار خوبی برای بررسی این نکات منفی است.

HTC که زمانی یکی از تولیدکنندگان پیش‌روی گوشی‌های اندروید بود، اعلام کرده است که به علت کاهش فروش محصولاتش 15 درصد از کارکنانش را از کار برکنار خواهد کرد. با این کار 2300 نفر باید دنبال کار جدید بگردند. Lenovo یکی از جدیدترین شرکت‌های وارد شده به این بازار که هنوز در حال رشد است، نیز اعلام کرده است که با برکناری 3200 نفر برای تطبیق با بازار رقابتی آماده می‌شود. هر دوی این شرکت‌ها بازار چین را به عنوان بخشی کلیدی از صنعت خود می‌بینند، ولی هیچ‌کدام‌شان در این گروه رقابتی پیروز نمی‌شوند، گروهی که از نظر مدیر عامل اجرایی لنوو «یانگ یوآن‌کینگ» در حال انجام یک «بازی غیر منطقی» است.

برای تایید حرف‌های «یوآن‌کینگ» هم که شده، شرکت Xiaomi به تازگی گوشی Redmi Note 2 خود را با قیمت 125 دلار رونمایی کرد، گوشی‌ای که صفحه‌اش به اندازه صفحه iPhone 6 Plus است و رزولوشن مشابهی نیز دارد و همچنین با همان پردازنده +HTC One M9 کار می‌کند. Note 2 همچنین قابلیت نصب کارت microSD دارد، مجهز به IR blaster، و فوکوس اتوماتیک phase-detection (امکانی مخصوص گوشی‌های رده بالا که برای اولین بار در Galaxy Note 5 و حالا در iPhone 6 وجود دارد) است و همه این‌ها با قیمت 125 دلار در اختیار شما قرار می‌گیرد.

اگر سودی در کار باشد، سودی که این شرکت از این گوشی می‌برد بسیار کم است. و Xiaomi می‌داند که این سود کم به معنی ضررهای زیادی برای رقبای بزرگ‌ترش است، رقبایی که هزینه‌های بیشتری همچون نگاه‌داری از یک شبکه پشتیبانی و توزیع جهانی را باید تقبل کنند. گرچه Lenovo نیز یک شرکت چینی است و جایی قرار دارد که به راحتی می‌تواند از مزیت تولید و فروش گوشی در یک محدوده جغرافیایی استفاده کند، به سادگی قادر به رقابت با Xiaomi نیست. در حالی که Xiaomi بزرگ‌تر می‌شود و آماده تقبل هزینه‌های تبدیل شدن به یک کمپانی جهانی می‌شود، شرکت‌های دیگری جایش را خواهند گرفت.

یک تحقیق جدید در رابطه با تولیدکنندگان گوشی‌های اندروید نشان داده است که بیش از 1300 برند تولیدکننده گوشی‌های اندروید وجود دارد. این عدد که سه برابر آمار مشابه در سال 2012 است، از جهاتی نیز مضحک است. در بازاری که بزرگ‌ترین نام‌هایش با مشکلات مالی زیادی سر و کار دارند چطور 1300 شرکت مختلف می‌توانند به فعالیت بپردازند و در این بازار جا شوند؟‌ جواب این است که نمی‌توانند. بیشتر شرکت‌هایی که در حال حاضر مشغول فعالیت در این بازار هستند احتمالاً در آینده نخواهند بود. این همان چیزی است که مدیر عامل اجرایی لنوو از آن به عنوان وارد شدن به فضای غیر منطقی نام می‌برد: شرکت‌هایی، مخصوصاً در چین، در حال فروش گوشی‌های اندروید هستند، که نگران این نیستند که در آینده پایدار بمانند.

این وضعیت برای تولیدکنندگان گوشی‌های اندروید دلخواه نیست و البته شرایط خوبی برای ما مصرف‌کنندگان نیز نیست.

فکر کنید که گوشی بسیار ارزان اندرویدی که در شنژن چین تولید شده است و قابلیت‌های زیاد دارد را خریده‌اید. این گوشی از برندی ناشناخته است و باتری آن قابل تعویض است، اما وقتی که به یک باتری جدید برای آن نیاز داشتید کجا پیدایش خواهید کرد؟‌ این گوشی مجهز به آخرین نسخه اندروید در حال حاضر است، اما آیا در آینده نیز اینطور خواهد بود؟‌ و چه کسی مسئول داغ شدن بیش از حد یا مشکلات صفحه نمایش آن خواهد بود؟

ما هنگام خرید گوشی از یک برند قابل اطمینان، تعهدهای زیادی دریافت می‌کنیم. حتی HTC و Sony نیز که بخش موبایل‌شان به مشکل مواجه شده است یک شبه از بین نخواهند رفت. و در حالی که آپدیت‌های نرم‌افزاری‌شان می‌تواند سریع‌تر باشد با این حال آپدیت‌های خود را روانه بازار می‌کنند و وقتی که در این امر خوب عمل نمی‌کنند جواب مناسبی نیز از مصرف‌کنندگان می‌گیرند.

اما فعلاً بازار به این نکته‌ها توجهی ندارد و به دنبال قیمت کمتر گوشی است. OnePlus یکی از گوشی‌های پیش‌رو در این زمینه است، اما کمپانی‌های دیگری را نیز مشاهده می‌کنید، کمپانی‌هایی مثل Yota، که پیش‌سفارش گوشی‌های YotaPhone 2 زیادی را قبل از لغو توزیع آن‌ها در آمریکا دریافت کرد. شرکت آمریکایی تابع لنوو، موتورولا، نیز فرآیند ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان را در پیش گرفته است و در حال تلاش است که گوشی‌های Moto X و Moto G خود را بدون نیاز به توزیع و با قیمت بسیار کمتری بفروشد. اما هیچ‌کدام از این شرکت‌ها پایدار خواهند ماند؟

روز به روز از قیمت گوشی‌ّهای هوشمند کاسته می‌شود و قابلیت‌های آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق رویداد خوبی است که باید جشن گرفته شود، اما برای این‌که این فرآیند ادامه پیدا کند نیاز داریم که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، پایدار نیز باشند. در حال حاضر اپل و سامسونگ در وضعیت خوبی به سر می‌برند و گوگل نیز بخش عظیمی از سودش را از اندروید به دست می‌آورد اما به غیر از این‌ها تقریباً تمام شرکت‌های دیگری که در این بازار هستند هر فصل یا یک مشکل مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. این امر باعث به وجود آمدن سرویس‌های بهتر برای مشتریان یا وضعیت کار بهتر برای کارکنان شرکت‌های تولیدکننده گوشی نخواهد شد. اگر می‌خواهیم این چیزها را داشته باشیم باید بهای آن‌ها را نیز پرداخت کنیم.

theverge