اپل حق پخش قطعات موسیقی بیشتری را برای رقبای سرویس استریم موسیقی خود پیشنهاد می‎دهد

اپل طرحی را در رابطه با تعیین یک مبلغ ثابت برای حق پخش قطعات موسیقی در سرویس‎های استریم‎ آهنگ فراهم کرده است. این سند دولتی، که به دست روزنامه‎ی نیویورک تایمز افتاده و توسط اپل در اختیار عموم قرار نداده شده است، به دنبال همکاری با هیئت بررسی گواهی کپی رایت (Copyright Royalty Board) نوشته شده و به ازای هر 100 بار استریم مبلغ 9.1 سنت در اختیار نویسنده‎ی آهنگ قرار خواهد گرفت. گرچه این تغییر روند محاسبات پیچیده و بررسی قوانین مربوط به کپی رایت را ساده خواهد کرد، ولی از طرف دیگر به شکل بارزی هزینه‎ها را برای سرویس‎های استریم رقیب، یعنی اسپاتیفای، بالا خواهد برد. مهم است اشاره کنیم که اپل به دلیل داشتن قرارداد با استودیوهای موسیقی برای سرویس اپل موزیک خود، ممکن است قادر به سرپیچی از قوانینی باشد که به دنبال پیشنهاد خودش ثبت می‎شوند.

در صورت پذیرش هزینه‎ها و قوانین جدید، این قضیه به شکل چشمگیری میزان دستمزد آهنگ نویسان، میزان دستمزد دریافتی هنرمندان و هزینه‎های راه‎اندازی سرویس‎های استریم را افزایش خواهد داد. در حال حاضر، شرکت‎هایی نظیر گوگل، اسپاتیفای و پاندورا طبق قوانین پیچیده‎ی فدرال حق رایت موسیقی‎های خود را پرداخت می‎کنند. این قوانین جدید از سال 2018 اجرا خواهند شد و تا سال 2022 به عنوان بخشی از روند کاری هیئت بررسی گواهی کپی رایت که هر 5 سال یک ‎بار خواهد بود، فعال خواهد ماند. این طرح که ممکن است در آینده اصلاح و توسط هیئتی از قضات فدرال مورد بررسی قرار گیرد، شامل هزینه‎های لازم برای ضبط موسیقی نمی‎شود.

طرح اپل ممکن است بر روی اسپاتیفای تاثیر سنگینی بگذارد، شرکتی که خیلی سریع در صنعت موزیک به رقیب اصلی اپل تبدیل شده است. اسپاتیفای به کاربران خود اجازه می‎دهد برای استریم موزیک بدون تبلیغات ماهانه 10 دلار پرداخت کنند یا به رایگان به آهنگ‎های دارای تبلیغات گوش کنند. از نظر اپل اقدامات این شرکت سوئدی به ضرر موسیقی‎دان‎ها و ناشران موسیقی است. سرویس اپل موزیک به رایگان در اختیار کاربران قرار نمی‎گیرد و تنها کاربران برای استریم موزیک باید هزینه پرداخت کنند، قابلیتی که باعث شده هنرمندان بسیار معروف شاخصی نظیر تیلور سوئیفت و Drake بسیار جذب آن شوند و از آن درآمدزایی داشته باشند.