قوانین دیجیتالی اروپا و قول 5G، وای فای رایگان و کپی رایت سخت‌تر برای کاربران

قول اتحادیه اروپا برای اینترنت 5G

اتحادیه‌ی اروپا به هیچ وجه قصد عقب‌نشینی در تصمیماتش برای بهبود فناوری‌های موجود در این اتحادیه را ندارد. مقامات مسئول در این زمینه در اتحادیه‌ی اروپا پیشنهاد قوانینی را داده‌اند که سبب می‌شوند دسترسی به اینترنت و همچنین محتوای درون آن برای کاربران این اتحادیه بسیار راحت‌تر شود. با این که بعضی از این قوانین مشکلاتی دارند، بیشترشان مفید و کمک‌کننده‌اند و همچنین تغییراتی در کپی‌رایت وجود دارد که گوگل زیاد از آن‌ها راضی نیست.

برای شروع اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد اینترنت 5G را تا سال 2025 بین تمام کشورهای این اتحادیه به «صورت کامل» راه‌اندازی کند. به این طریق حداقل در تئوری شما در اتحادیه‌ی اروپا دسترسی با سرعت گیگابیتی به اینترنت خواهید داشت. و همچنین نیازی نیست در صورت مسافرت وسواس زیادی برای اینترنت جایگزینی به خرج دهید چون تمام کشورهای این اتحادیه به این تکنولوژی مجهز خواهند بود. در حالی که اتحادیه‌ی اروپا مجبور شد که برنامه‌ی رومینگ رایگان سیم‌کارت‌های این اتحادیه را به صورت موقت لغو کند هنوز هم قصد دارد که هزینه‌های رومینگ را برای کاربرانش حذف کند و احتمالاً در همین هفته اقدامی در این جهت مشاهده خواهیم کرد.

با همه‌ی این اوصاف حتی ممکن است برای دسترسی آنلاین به داده‌ها حتی به سیم‌کارت نیازی نداشته باشید. پیشنهادی مبنی بر این وجود دارد که دسترسی رایگان به اینترنت (احتمالاً از طریق وای‌فای) در مراکز اصلی جوامع مردمی اتحادیه‌ی اروپا تا سال 2020 راه‌اندازی شود. احتمالاً اینترنت این مراکز محدوده‌ی وسیعی را پوشش ندهند اما بسیار ضروری به نظر می‌رسند، به خصوص در مناطق روستایی که آنتن‌دهی سیم‌کارت‌ها غیرقابل اطمینان و در بعضی مواقع صفر است و همچنین مقامات محلی بودجه‌ی لازم برای پیاده‌سازی چنین برنامه‌ای را ندارند. اگر این بودجه‌ی 120 میلیون یورویی (135 میلیون دلاری) تایید شود، بودجه‌ی لازم تا سال 2017 به کشورهای مختلف برای راه‌اندازی چنین سیستمی داده خواهد شد.

اتحادیه‌ی اروپا همچنین به قول‌هایش در زمینه‌ی «حذف مرزها برای خدمات چند رسانه‌ای» پایبند است. این اتحادیه قصد دارد که محتواهای چندرسانه‌ای را برای کل اتحادیه در دسترس قرار دهد تا کاربران به محتواهایی که فقط مخصوص کشور خودشان است محدود نباشند. بدین ترتیب می‌توانید در حین سفر به فرانسه، سریال‌های آلمانی نتفلیکس را تماشا کنید، همچنین می‌توانید بعضی از فیلم‌ها و دیگر کالاهای چندرسانه‌ای را از کشورهای دیگر بخرید، که شاید قیمت‌شان ارزان‌تر از قیمت کشور خودتان باشد. با این حال پخش‌کنندگان هنوز این کنترل را خواهند داشت که آیا محتوایشان در کشور خاصی قابل دسترس خواهد بود یا نه.

قسمت قوانین کپی‌رایت است که ممکن است کمی دردسرساز شود. ممکن است این پیشنهادات به قوانینی شفاف‌تر در زمینه‌ی اشتراک‌گذاری داده‌ها برای سازندگان نیاز داشته باشند، با این حال حقوقی را در اختیار تولیدکنندگان رسانه‌ای قرار می‌دهند که باعث می‌شود این تولیدکنندگان مطمئن شوند «نسبتی عادلانه» از سود حاصل از محتواهای آنلاین‌شان نصیبشان خواهد شد. به نظرتان این قانون را قبلاً جایی شنیده‌اید؟ این قانون شبیه قوانینی از آلمان و اسپانیا است که از موتورهای جستجویی همچون گوگل می‌خواهد که در صورت نمایش محتوای سایت دیگری در صفحه‌ی جستجویشان مبلغ خاصی را به تولیدکننده‌ی محتوا پرداخت کنند. اتحادیه‌ی اروپا بر ضروری بودن «پرداخت منصفانه» به تولیدکنندگان محتوا تاکید دارد اما گوگل اشکالی بر این موضوع وارد می‌کند. گوگل بر این باور است که قوانین آلمان و اسپانیا با شکست مواجه شده‌اند، و این قوانین پرداخت به تولیدکنندگان محتوا، در نهایت به ضرر تولیدکنندگان خواهند بود، چون به کاربران انگیزه‌ی کمتری برای کلیک روی یک مقاله می‌دهند.

همچنین این قانون ممکن است خبر بدی برای یوتیوب باشد. این قانون از سرویس‌هایی با قابلیت آپلود محتوا توسط کاربران می‌خواهد که اقدامات «مربوط و متناسب» برای حمایت از کپی‌رایت را اجرایی کنند. در حالی که این اقدامات شامل «تکنولوژی‌های تشخیص محتوا» می‌شوند (احتمالاً اشاره به ویژگی Content ID در یوتیوب)، گوگل نگران این است که این قانون احتمالاً نیاز به بررسی محتوا قبل از عمومی شدن آن دارد که به تکنولوژی و کار بیشتری نیاز دارد. کارشناس ارشد قوانین گوگل، Caroline Atkinson، ادعا می‌کند که این قوانین به اینترنتی متنهی خواهند شد که هر آپلود در آن باید «توسط وکلا اجازه داده شود».

این پیشنهادات باید برای پارلمان اتحادیه‌ی اروپا و دولت‌ها شفاف‌سازی شود تا اقداماتی جهت حرکت رو به جلو در این زمینه به وقوع بپیوندد. ممکن است زمان زیادی طول بکشد که این پیشنهادات اجرایی شوند، که البته همین هم با فرض بر این است که نیاز به تغییری در این قوانین وجود نداشته باشد. با این حال در صورت اجرایی شدن این قوانین، اروپا در دهه‌ی آینده محدوده‌ای با قوانین دیجیتالی متفاوتی نسبت به دیگر نقاط جهان خواهند بود. جایی که ارتباطات بیشتری در آن به راحتی به وقوع می‌پیوندد اما این نگرانی نیز وجود دارد که کمپانی‌هایی مثل گوگل به جای تطبیق خود با قوانین جدید این اتحادیه از حضور خود در اتحادیه‌ی اروپا عقب‌نشینی کنند.

دیدگاه خود را ثبت کنید