استفاده خلاقانه یک شرکت عینک سازی از فیس آی دی آِیفون ایکس!

واربی پارکر

همان طور که حتماً می‌دانید، ماه گذشته اپل از جدیدترین گوشی‌های هوشمند خود رونمایی کرد که در این بین، آیفون ایکس یا همان آیفون 10 به واسطه طراحی متفاوت و نوآوری‌هایی که داشته، بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این گوشی هوشمند، فناوری فیس آی دی (Face ID) می‌باشد. کاربرد این فناوری که به علت حذف دکمه فیزیکی هوم در آیفون ایکس جانشین سنسور تشخیص اثر انگشت تاچ آی دی (Touch ID) شده است، تنها به باز کردن قفل گوشی محدود نشده و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار توسعه دهندگان اپلیکیشن قرار می‌دهد.

در فناوری فیس آی دی چهره کاربر به وسیله دوربین‌های ویژه‌ای که در قسمت بالایی صفحه نمایش آیفون ایکس تعبیه شده اسکن می‌شود و این کار با تاباندن امواج مادون قرمز و پردازش لحظه‌ای 30,000 نقطه بر روی صورت، انجام می‌شود. اپل برای اینکه کارایی این سنسور جدید خود را نشان داده و راه را برای توسعه دهندگان باز کند، یک ویژگی جالب و سرگرم کننده به نام انیموجی را به آیفون ایکس اضافه کرده که به واسطه آن کاربران می‌توانند حالات واقعی چهره خود را در قالب شخصیت‌های کارتونی و فانتزی، به پیام‌های خود اضافه نمایند. همچنین دوربین سلفی آیفون ایکس هم به کمک سنسور فیس آی دی قادر است تا تصاویر سلفی با پس زمینه تار ثبت نماید؛ افکتی که معمولاً برای اعمال آن به دو لنز دوربین نیاز می‌باشد.

اما آیا این همه قابلیتی است که در فیس آی دی نهفته شده؟ مسلماً اینگونه نیست و توسعه دهندگان به مرور زمان و با به کارگیری قدرت خلاقیت خود می‌توانند کاربردهای بسیار متنوع و جذابی را برای این سنسور تشخیص چهره پیدا کنند. شرکت عینک سازی واربی پارکر (Warby Parker) یکی از کمپانی‌هایی است که توانسته به خوبی از قابلیت‌های فیس آی دی بهره بگیرد.

استفاده واربی پارکر از فیس آی دی

شرکت آمریکایی واربی پارکر که در زمینه تولید انواع عینک فعالیت می‌کند، محصولات خود را به صورت آنلاین نیز به فروش می‌رساند. البته با توجه به اینکه فروش اقلامی مانند عینک به صورت آنلاین همواره با دشواری‌هایی همراه بوده و خریداران بدون امتحان کردن آن‌ها نمی‌توانند انتخاب درستی داشته باشند، این شرکت تصمیم گرفته تا طرحی با عنوان “پنج جفت رایگان برای پنج روز” را به اجرا در آورد. در این طرح مشتریان می‌توانند پنج عینکی را که پسندیده‌اند انتخاب کرده و پس از دریافت آن‌ها، در مدت پنج روز تصمیم نهایی خود را گرفته و یکی از آن‌ها را خریدارای نمایند.

بله حق با شماست، تا اینجا خبری از فیس آی دی نیست! داستان از آنجا شروع می‌شود که واربی پارکر هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، یک اپلیکیشن ویژه برای خود طراحی کرده تا مشتریان به راحتی کاتالوگ محصولات را در اختیار داشته و مشاهده نمایند. اما باز هم یک مشکل وجود دارد و آن هم اینکه کماکان نمی‌توانید از مناسب بودن یک عینک بر روی چهره خود اطمینان داشته باشید. برای حل این مشکل، واربی پارکر به سراغ فیس آی دی رفته و در به‌روزرسانی آخر اپلیکیشن خود، پشتیبانی از این سنسور را هم اضافه کرده است. به کمک فیس آی دی، برنامه به سهولت قادر خواهد بود تا چهره کاربر را آنالیز کرده و عینک‌‌های مناسب چهره‌اش را به وی پیشنهاد کند. بنابراین کار بسیار ساده‌تر شده و تنها کافیست تا از بین عینک‌هایی که به شما معرفی می‌شود، یکی را انتخاب کرده و نگران کوچک و بزرگ بودن آن نباشید.

این اقدام جالب واربی پارکر مطمئناً نقطه آغازی برای استفاده‌های خلاقانه‌تر از فیس آی دی خواهد بود و همان طور که اشاره کردیم، توسعه دهندگان به مروز زمان و آشنا شدن با قابلیت‌های سنسور تشخیص چهره اپل، می‌توانند ویژگی‌های کاربردی و جذابی را به اپلیکیشن‌های خود اضافه نمایند.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید