همکاری گوگل و ادوبی برای کاهش استفاده از فلش در مرورگر کروم

شرکت گوگل با همکاری ادوبی (Adobe) قصد دارد تا با مسدود کردن برخی از محتویات فلش وب سایت ها که به صورت خودکار در مرورگر اجرا می شوند، میزان مصرف باطری بوسیله مرورگر کروم (Chrome) را کاهش دهد. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.

این قابلیت به صورت پیشفرض در آخرین نسخه بتای مرورگر کروم قرار داده شده است و با بررسی محتویات فلش صفحات وب، آنهایی را که کارکردی اساسی ندارند متوقف می نماید. اما همانطور که اشاره شد آیتم های فلش مهم مانند ویدیوی اصلی موجود در صفحه وب همچنان دست نخورده باقی خواهند ماند. با این حال اگر مرورگر کروم اجرای محتوای فلشی را متوقف کند و کاربر قصد مشاهده آن را داشته باشد می تواند با کلیک بر روی آن، به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشد. این اقدام گوگل باعث خواهد شد تا صفحاتی که از محتوای فلش در داخل خود استفاده می کنند سریع تر از قبل بارگذاری شوند و همچنین میزان مصرف باطری نیز کاهش یابد.

گوگل قصد دارد در ماه سپتامبر این قابلیت را از حالت بتا خارج کرده و در نسخه های پایدار مرورگر کروم نیز اعمال کند. البته کسانی که مایل به استفاده از این قابلیت نباشند، خواهند توانست با مراجعه به بخش تنظیمات محتوا در مرورگر کروم و انتخاب گزینه “Run all plugin content”، این قابلیت را غیر فعال نمایند. برای فعال کردن مجدد آن نیز باید گزینه “Detect and run important plugin content” انتخاب شود.

Chrome-Flashآقای Tommy Lee، مهندس نرم افزار و بهینه سازی مصرف انرژی در گوگل معتقد است:

“این قابلیت قصد دارد تا به کاربران امکان وب گردی طولانی تری نسبت به قبل، بدون نیاز به پریز برق را ارائه دهد”

این خبر مطمئنا برای تبلیغ کننده هایی که از آیتم های فلش در تبلیغات خود استفاده می کنند، خبر ناراحت کننده ای می باشد زیرا این گونه محتویات فلش از بخش های ضروری صفحات وب محسوب نمی شوند و با این اقدام گوگل پخش آن ها به صورت پیش فرض متوقف خواهد شد. به همین خاطر نیز سرویس AdWords گوگل به صاحبان این گونه تبلیغات، امکان می دهد تا آیتم های خود را از قالب فلش به HTML5 تبدیل کنند و با این کار همانند سابق تبلیغات آن ها در صفحات وب نمایش داده خواهد شد. این شرکت همچنین ابزاری را برای ساخت تبلیغات بر پایه HTML5 ارائه نموده است و به زودی نیز امکان آپلود کدهای تبلیغاتی اختصاصی HTML5 را به تبلیغ کننده ها خواهد داد.

دور کردن تبلیغ کننده ها از محتویات فلش، به تبلیغات موبایلی گوگل و سایر شرکت ها نیز رونق بیشتری خواهد بخشید. زیرا هیچ یک از سیستم عامل های مطرح در حوزه تلفن های هوشمند به صورت ذاتی از محتویات فلش پشتیبانی نمی کنند. بنابراین با توجه به گسترش روز افزون تلفن های هوشمند، تبلیغات از جنس فلش از دید درصد زیادی از کاربران دور می ماند، ولی بر خلاف آن کدهای HTML5 در همه ابزار ها قابل اجرا و مشاهده می باشد.

منبع: pcworld.com