چگونه از کسی که دوستش داریم متنفر شویم یا او را فراموش کنیم؟(قسمت دوم)

ID:35180939

در پست قبل و در بخش اول این پست راجع به یک سری راهکار درباره‌یفراموش کردن کسی که به هر نحوی از دست داده‌ایم صحبت کردیم. این پست ادامه‌ی پست قبلی است و راهکارهای بیشتری را در این باره به شما نشان می‌دهد. پس در ادامه‌ی این مطلب هم با دیجی رو همراه باشید!

ترفندهای ذهنی برای گذشتن و فراموش کردن

 

۱ـ رابطه ی خود را به شکل یک امتحان یا آزمایش ببینید

تمام اطلاعات مربوط به رابطه ی شکست خورده تان را بررسی کنید. مشکلات کجا بوجود آمدند؟ مطالعات نشان داده اند که وقتی به رابطه تان از لحاظ علمی نگاه می کنید به شما کمک می کند که بهتر همه چیز را متوجه شوید و پس از جدایی سریع تر بهبود پیدا کنید.

یک گام به عقب بردارید و ببینید چه عواملی باعث این جدایی شده اند؟ فقط در نظر داشته باشید که برای این کارها زیادی وقت صرف نکنید چراکه قرار است از این اتفاق درس گرفته و تجربه کسب کنید نه اینکه خود را برای این اشتباهات سرزنش کرده و آزار دهید.

در حین این قضیه ی فکر کردن قرار نیست صرفا بر روی چیزهایی که در آن ها اشتباه کرده اید تمرکز کنید و خود را مقصر بدانید! نتیجه گیری می تواند به شکلی ساده تر باشد مثلا« ما کاملا آدم های متفاوتی بودیم و اهداف متفاوتی داشتیم».

 

۲ـ درس بگیرید

اگر به اشتباهاتتان در زندگی به منزله ی فرصتی برای یادگیری نگاه کنید، پذیرفتن آنها آسان تر می شود. پایان رابطه تان را به عنوان فرصتی در نظر بگیرید که بینش های جدیدی را در شما ایجاد می کند.

اینکه بعد از اتمام یک رابطه احساس کنید وقتتان را تلف کرده اید طبیعی است. اما اگر رابطه تان را به عنوان تجربه ای که می توانید از آن درس بگیرید در نظر بگیرید دیگر وقت تلف کردن نبوده! چراکه چیزهایی که باعث رشد و یادگیری شما می شوند وقت تلف کردن حساب نمی شوند.

۳ـ مفهوم خودتان بودن را از او جدا کنید

وقتی کسی که دوست دارید را از دست می دهید، شاید حس کنید که نیمی از خودتان را از دست داده اید. اما این کار می تواند به شما در بازسازی خودتان جدا و بدون فرد دیگر کمک کند.

می توانید برای کمک به این پروسه، پاسخ سوال «من چه کسی هستم ؟» را برای خودتان یادداشت کنید.

۴ـ خودتان را از فکر کردن به او منع نکنید

مطالعات نشان داده اند اینکه خودتان را از فکر کردن به آن شخص منع کنید باعث می شود بیشتر به او فکر کنید. بجای اینکه به خودتان بگویید « راجبش فکر نکن تو قراره فراموشش کنی»، زمانیکه فکرتان به سمت او می رود به آٰرامی به خودتان یادآوری کنید که او دیگر بخشی از زندگی شما نیست و سپس توجهتان را  معطوف به کاری کنید که فایده ای برایتان دارد.

۵ـ چند دقیقه در روز را به فکر کردن راجع به او اختصاص دهید

وقتی کسی که دوست داریم ما را ترک میکند، ذهنمان مدام درگیر افکاری راجع به او می شود. اینکه به خودتان بگویید «راجبش فکر نکن!» جواب نمی دهد، بلکه باید بگویید « الان وقتش نیست، بعدا!»

وقتی فکری درباره ی او به ذهنتان خطور کرد، آن را پس بزنید و به خودتان بگویید که وقتی زمانی که برای فکر کردن به او در روز تعیین کرده اید برسد، به آن فکر خواهید کرد.

وقتی زمان مشخص شده رسید، می توانید آرام بنشینیدو هرچقدر خواستید راجع به او فکر کنید. تایمر تنظیم کنید تا زمان دستتان باشد و بیشتر از زمان مشخص شده فکر نکنید. می توانید این زمان را بصورت روزانه ۱۰ دقیقه صبح و ۱۰ دقیقه شب تنظیم کنید.

سعی کنید او آخرین چیزی نباشد که شب ها قبل از خواب به آن فکر می کنید. اگر امکانش هست، قبل از خواب یک کتاب جذاب بخوانید یا یوگا انجام دهید. افکار راجع به آن شخص ممکن است باز هم به ذهنتان بیایند اما به آنها بگویید که در زمان بعدی که مشخص کرده اید به آنها رسیدگی خواهید کرد.

۶ـ خودتان را در حال گذشتن از او تصور کنید

یک جای راحت بنشینید و سعی کنید جعبه ای را در مقابلتان تجسم کنید. تمام خاطراتتان را داخل جعبه بگذارید و دست آخر درپوش آن را هم بگذارید.جعبه ی خیالی را در دستتان نگه دارید و سپس نابودش کنید. وقتی افکار دوباره به ذهنتان برگشتند، به خودتان بگویید « نه! من این فکرها رو قبلا نابود کردم» و به سرعت سعی کنید که به چیز دیگری فکر کنید.

۷ـ در لحظه زندگی کنید

هر روز سعی کنید بر لحظه ی حال تمرکز کنید. ساکن بودن در گذشته و آینده می تواند شما را به مدت طولانی در فکر و خیال ببرد. این کار خوبی نیست، چون تنها زمانی که در دست دارید و کاری از دستتان بر می آید همین لحظه ی حال است.

اینکه اهدافی داشته باشید و در مسیر رسیدن به این اهداف حرکت کنید مسئله ی مهمی است. اما لازم نیست مدام به این اهداف فکر کنید. اگر این کار را انجام دهید ممکن است حواستان به کلی پرت آینده شود و کارهایی را که در لحظه ی حال برای رسیدن به آن هداف در آینده باید انجام دهید را فراموش کنید.

مطمئنا دلتان نمی خواهد که یک سال دیگر که به عقب نگاه می کنید ببینید که سال گذشته را فقط به خاطر اینکه راجع به رابطه ی از دست داده تان ناراحت ودپرس بوده اید از دست داده اید و هیچ کار مفیدی نکرده اید!

۸ـ لبخند بزنید

مطالعات نشان داده اند که عمل ساده ی لبخند زدن، حتی وقتی ناراحت هستید، می تواند به شما کمک کند که حال بهتری داشته باشید. همین الان امتحان کنید! فقط گوشه ی لبتان را بالا ببرید و ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید.

اگر واقعا نمی توانید لبخند بزنید سعی کنید فیلم های خنده دار یا استندآپ کمدی نگاه کنید تا هرچند کم، اما لبخند بر چهره تان بیاورید.

در این راه به خودتان کمک کنید

۱ـ راه و روش خود را پیاده کنید.

سعی کنید کارهایی انجام دهید که مانع از وسوسه شدن شما برای تماس با شخص مورد نظر باشد. سعی کنید بیستر برای شب ها برنامه ریزی کنید، یعنی وقت هایی که بیشتر از همیشه دلتنگ او خواهید شد!

اگر آخر هفته ها احساس تنهایی می کنید و دوست دارید به او زنگ بزنید، پس برای آخر هفته تان هم برنامه ریزی کنید! برای سرگرم شدن و مشغول نگه داشتن خودتان برنامه ریزی کرده و در لحظه زندگی کنید.

۲ـ با دیگران وقت بگذرانید

معاشرت کنید و سرگرمی های جدید انجام بدهید یا اصلا همان سرگرمی های قبلی را دنبال کنید. کلید انجام این کار این است که بدون حضور کسی که دوستش دارید خوش بگذرانید. شاید این کار غیرممکن بنظر برسد اما شدنی است.

شما باید برای تغییر حال و هوایتان دست بکار شوید وگرنه در همین وضعیت فعلی گیر می کنید و به افسردگی مبتلا می شوید!

سرگرمی های انتخابی شما می توانند این ها باشند: موسیقی، هنر، ورزش، مطالعه، فیلم دیدن، بازی، آشپزی، سر زدن به جاهای مختلف و غیره.

۳ـ به چیز های جدید وابسته شوید

متخصصین می گویند که بهترین راه برای از بین بردن عادات قدیمی، روی آوردن به عادات جدید است!

یک سرگرمی جدید پیدا کنید و یا کارهایی که همیشه دوست داشتید انجام بدهید را انجام دهید. وقتی احساس ناراحتی و دلتنگی کردید، انرژی تان را به سرگرمی جدیدتان منتقل کرده و به عشق از دست رفته تان فکر نکنید.

توجه داشته باشید این به این معنا نیست که با فرد جدیدی آشنا شوید یا شخص دیگری را جایگزین اوکنید. این کار کار درستی نیست و به ضررتان خواهد بود.

۴ـ مراقب خودتان باشید

هنگامی که احساس غم و اندوه می کنید، خیلی مهم است که بیش از پیش هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روانی مراقب خودتان باشید. کارهایی انجام دهید که هم از درون و هم از بیرون احساس خوبی به شما منتقل کنند.

غذای خوب بخورید، آب زیاد بنوشید، به اندازه ی کافی بخوابید و ورزش کنید، یا حتی برای خودتان لباس های جدید بخرید و مدل مویتان را عوض کنید.

مطالعات نشان می دهند که پرورش و رسیدگی به بخش هایی از خودتان که در طی رابطه به آنها بی توجه بوده اید می تواند در حرکت به جلو به شما کمک کند.

۵ـ از کارهای ناسالم برای کنار آمدن با موضوع پرهیز کنید

وقتی ناراحت وافسرده هستید ممکن است برای غلبه بر آن به کارهای نادرست فکر کنید. رفتارهای ناسالم شایع شامل این موارد می شوند: نوشیدن الکل زیاد، مصرف مواد مخدر، غذا خوردن بیش از حد یا خیلی کم، کناره گیری از دوستان و خانواده، درگیر رفتار های خشن و مخرب شدن، زیاده روی در استفاده از اینترنت یا هرکار دیگر( بازی کامپیوتری، خرید، ورزش و…)

به عنوان مثل اگر جزو آن دسته هستید که در هنگام ناراحتی زیاد غذا می خورند، سعی کنید پیاده روی کنید یا دست هایتان را به کارهای دیگری مثل نقاشی کردن مشغول کنید.

۶ـ سعی نکنید انتقام بگیرید

اینکه وقتی حس می کنید در حقتان نا حقی شده به دنبال عدالت و انتقام باشید مسئله ای عادی است. مطالعات نشان داده اند که انتقام باعث افزایش استرس و آسیب به سلامتی می شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که انتقام گرفتن شما را وادار می کند که اتفاقات را بارها وبارها در ذهنتان مرور کنید  ، در حالیکه حس انتقام گیری نداشتن باعث می شود شرایط آنقدرها هم دشوار بنظر نیاید و فراموشی برایتان آسان تر شود.

۷ـ ارزش خودتان را بدانید

شما یک انسان بی ارزش نیستید. کسی که دوستش داشتید شما را دور نینداخته، فقط اوضاع بینتان درست پیش نرفته است.

اگر میخواهید متوجه با ارزش بودن خودتان شوید، بنشینید و لیستی از چیزهایی که درباره ی خودتان دوست دارید تهیه کنید. شاید روزهای اول چیز زیادی ننویسید اما در عرض یک هفته ممکن است به ۵ نکته ی مثبت راجع به خودتان برسید و شاید پس از یک ماه یک صفحه ی کامل را پرکرده باشید.

حرکت کردن رو به جلو

۱ـ بدانید که کنترل زندگی تان دست خودتان است

شما مسئول شادی و انتخاب های زندگی تان هستید. اگر برای عوض کردن حالتان کاری نکنید، همینطور ناراحت باقی می مانید و شاید حتی افسردگی بگیرید.

اگر کسی به شما صدمه ای زده، اجازه ندهید که با غرق شدن در ناراحتی و افسردگی، آسیب دیگری هم به شما بزند.

۲ـ برای خودتان هدف تعیین کنید

داشتن اهدافی معقول و حرکت به سمت آنها به شما دلیل قانع کننده ای برای کنارگذاشتن شرایط فعلی و شروع زندگی ای بهتر می دهد.

برای مثال اگر در حال رفتن از مدرسه به دانشگاه هستید، خودتان را به چالش بکشید و سعی کنید نمرات بهتری کسب کنید. اگر نمی دانید که دقیقا در زندگی تان چه می خواهید، زمانی را به فکر کردن در این باره اختصاص دهید. اگر در مدرسه هستید به دیدار یک مشاور بروید و اگر نیستید از خانواده و دوستانتان درباره ی نقاط قوت و چیزهایی که در آن ها خوب هستید سوال کنید.

۳ـ بدانید که با شخص دیگری ملاقات خواهید کرد.

شاید الان این احساس را نداشته باشید، اما بلاخره کسی را خواهید دید که بهتر با هم کنار می آیید و وقتی او را ملاقات کنید از اینکه رابطه تان با نفر قبلی خوب پیش نرفته خدا را شکر میکنید.

هرچه بیشتر تجربه کنید و یادبگیرید، بیشتر متوجه می شوید که چه چیزی به درتان می خورد و به شما کمک می کند که کسی را که برایتان منساب تر است بیابید.

۴ـ تشخیص دهید که پذیرای شروع یک رابطه ی جدید هستید یا نه

هیچ مدت زمان مشخصی برای فراموش کردن یک شخص وجود ندارد و این زمان بسته به افراد و روابط متفاوت است و بعضی افراد شاید فقط به چند ماه و بعضی دیگر به چند سال احتیاج داشته باشند.

اگر هنوز هم به نفر قبلی فکر میکنید، نمی توانید توجهتان را معطوف به یک رابطه ی جدید کنید. لازم است که قبل از شروع یک رابطه ی جدید به خودتان اعتماد بنفس داشته باشید. اگر شروع این رابطه فقط برای این است که از تنها ماندن واهمه دارید، پس یعنی هنوز زمان مناسبی برای شروع یک رابطه ی جدید نرسیده است.

 

اگر پست قبلی را مشاهده نکرده اید می توانید با کلیک بر روی

چگونه از کسی که دوستش داریم متنفر شویم و یا او را فراموش کنیم؟ (قسمت اول)

  آن را مشاهده کنید

لطفا نظراتتان را درباره ی این ۲ مطلب و کارایی ومفید بودن آنها با دیجی رو به اشتراک بگذارید!

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید