داستان اتحاد شکست خورده مایکروسافت با نینتندو و سونی

همکاری مایکروسافت با نینتندو و سونی

قبل از شروع توسعه اولین ایکس باکس در سال ۲۰۰۱، هنگامی‌که مایکروسافت تصمیم برای ورود به عرصه کنسول‌های بازی گرفت، این غول دنیای نرم‌افزار با دو شرکت سونی و نینتندو، تماس برقرار کرد. در این تماس مایکروسافت اعلام کرد که آیا مایل به همکاری برای ساخت اولین کنسول بازی با همکاری مشترک هستند؟ هردوی نینتندو و سونی این پیشنهاد را رد کردند و تصمیم ادامه دادن راه خود گرفتند. داستان‌ها در رابطه با این اتحاد شکست‌خورده، برای سال‌ها است که دست‌به‌دست می‌چرخد. حال اطلاعات بیشتری در مورد این داستان وجود دارد.

مایکروسافت قصد داشت با نینتندو و سونی برای ساخت یک کنسول بازی همکاری کند، امام این همکاری با اقبال دو شرکت مذکور روبرو نشد.

هنگامی‌که مایکروسافت پایش به صنعت بازی باز شد، صنعت بازی برای همیشه متحول شد. دیگر زمان نینتندو و سونی با بازی‌های بزرگ به سر آمده بود. ورود مایکروسافت به صنعت بازی رقابت سختی را، به‌خصوص برای سونی به ارمغان آورد. اما اگر مایکروسافت ایکس باکس را عرضه نمی‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

اد فرایز، بنیان‌گذار ایکس باکس، اذعان کرد که احتمال این‌که ایکس باکس هیچ‌وقت توسط مایکروسافت ساخته نمی‌شد، وجود داشت. او همچنین درباره تلاش‌های شکست‌خورده این شرکت می‌گوید. فرایز می‌گوید قبل از تصمیم برای ورود به این حوزه، مایکروسافت گفتگوهایی را با ساتورو ایواتای فقید (رئیس قبلی نینتندو که در سن ۵۴ سالگی، درگذشت)، رئیس نینتندو درباره همکاری سخت‌افزاری انجام داد. اما به‌صورت کاملاً مشهودی، این توافق به سرانجام نرسید.

فرایز می گوید:

” اولین باری که به فکر ساخت ایکس باکس بودیم، با عوامل نینتندو ملاقاتی داشتیم. با آقای ساتورو ایواتا و سایر معاونین گفتگو کردیم. به آن‌ها برنامه خود را گفتیم. به آن‌ها گفتیم: آیا می‌توانیم همکار باشیم؟ آیا می‌توانیم با یکدیگر کارکنیم؟ و آن‌ها به سادگی به ما جواب رد دادند. “

فرایز درباره طرح پیشنهادی مایکروسافت توضیح داد. نینتندو در این طرح مسئول بخش طراحی و تولید سخت‌افزار بود، درحالی‌که مایکروسافت بخش نرم‌افزاری و شبکه را بر عهده می‌گرفت. ولی آن‌ها به‌راحتی به این همکاری دست رد زدند.

خود بیل گیتس نیز به جد به دنبال همکاری با این دو شرکت بود.

رئیس مایکروسافت، بیل گیتس، مشتاق ورود به صنعت بازی با همکاری این دو شرکت سازنده کنسول بود. بعدازاینکه نینتندو از این طرح استقبال نکرد، بیل گیتس با مقامات رسمی سونی دیدار کرد و طرحی مشابه را پیشنهاد داد. اما معلوم شد که طرف ژاپنی نیز علاقه‌ای به ایجاد همکاری‌های دو جانبه ندارد.

فرایز در ادامه می گوید:

” بیل گیتس با عوامل سونی ملاقات کرد. همان حرف‌های مشابه: آیا می‌توانیم با یکدیگر کارکنیم؟ آیا می‌توانیم همکار باشیم؟ و آن‌ها جواب رد دادند. “

همکاری مایکروسافت با نینتندو و سونی

به دنبال این تلاش‌های ناموفق، مایکروسافت به دنبال عرضه ایکس باکس در نوامبر سال ۲۰۰۱ میلادی (پاییز ۱۳۸۰ شمسی) بود. باعرضه کنسول مایکروسافت رقابتی مهمی با سونی درگرفتن سهم بازار به راه افتاد. اولین ایکس باکس به‌صورت گسترده‌ای موفقیت‌آمیز بود. البته بااین‌حال ازلحاظ اقتصادی صرف نداشت. طبق گفته مدیر ایکس باکس رابی باک، میزان ضرر مایکروسافت در عرضه اولین ایکس باکس چیزی در حدود ۵ میلیارد دلار بود.

در حال حاضر ایکس باکس یکی از برندهای کلیدی مایکروسافت در عرصه کنسول‌های بازی است. همچنین به دنبال ایجاد یک اکوسیستم بزرگ بازی و گرفتن بخش بیشتری از بازاراست.

در آخر هم شایعه خرید نینتندو توسط مایکروسافت رد شد. فرایز گفت: ” اگر کسی در فکر خرید نینتندو بوده، من تابه‌حال آن را نشنیده‌ام “.