پرداخت پول توسط شرکت برادران وارنر به کامنت گذاران یوتیوب!

کمپانی برادران وارنر

شرکت برادران وارنر شکایتی را  از طرف FTC  (سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آمریکایی- Federal Trade Commission) تحت عنوان پرداخت صدها هزار دلار به کاربران مشهور یوتیوب برای ترغیب آن‌ها به گذاشتن بازخوردهایی مثبت برای بازی Shadow of Mordor، دریافت کرده است. این بازخوردها باید در ویدئوهایی ارائه می‌شد که در آن حرفی از باگ و مشکلات بازی و همچنین هیچ‌گونه نظر منفی درباره شرکت برادران وارنر وجود نداشته باشد. جالب است که دریافت‌کنندگان این پول بایستی ویدئوی خود را از طریق فیس‌بوک و توییتر نیز منتشر می‌کردند. اما گروه تحقیقات هنوز فهرستی از این کاربران مشهور یوتیوب منتشر نکرده است و تنها به نام یکی از آن‌‌ها یعنی PewDiePie بسنده کرده است.

ازآنجایی‌که این کاربران بابت تبلیغ برای این بازی پول دریافت کرده‌اند، تبلیغات آن‌ها محتوای تحت حمایت حامی مالی حساب می‌شود. بااین‌وجود این کاربران مشهور یوتیوب یا همان یوتیوبرها، اگر در ابتدا این حمایت مالی را عنوان می‌کردند، مشکلی پیش نمی‌آمد. گرچه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرده است که کمپانی وارنر آن‌ها را ملزم به چنین کاری نکرده بود. تنها کاری که برادران وارنر یوتیوبرها را به آن ملزم کرده، گذاشتن متن حمایت مالی برادران وارنر آن‌هم در بخش توضیحات ویدئوها است که تنها با زدن دکمه Show More قابل‌مشاهده است.

در ویدئویی که توسط PewDiePie گذاشته‌شده است می‌توانید نوشته‌ای با این مضمون بیابید:

این ویدئو تحت حمایت مالی (اسپانسر) شرکت برادران وارنر است.

بااین‌حال سایر یوتیوبرهای دیگر چنین توضیحی را در ویدئوی خود به کار نبرده‌اند و تنها یک کپی از بازی را دریافت کرده‌اند. تقریباً یکی از ویدئوها 5.5 میلیون بازدید و ویدئوی PewDiePie نیز 3.7 میلیون بازدید دریافت کرده است(کاربر PewDIePie چیزی در حدود 46 میلیون دنبال کننده دارد). چنین بازدیدی شاید در نگاه بسیاری از ما بسیار زیاد باشد، اما باید بدانید این بازدیدهای میلیونی در مقابل کسب 8 جایزه‌ DICE از بین 9 جایزه که برای آن نامزد شده بود، هیچ نیست. با این اوضاع، شرکت برادران وارنر نیاز به هیچ‌گونه تبلیغ خاصی از طرف سایر افراد مشهور ندارد و خود بازی نمایانگر یک بازی عالی است.

اگر به دنبال این هستید که  سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آمریکا چه نوع مجازاتی را برای این شرکت در نظر گرفته است، تنها باید منتظر بمانید. گروه تحقیقات به دنبال این است که اگر در آینده دوباره چنین اتفاقاتی صورت بگیرد، شرکت مذکور باید آن را به‌صورت واضح در ویدئو و یا سایر قسمت‌های تبلیغ درج کند. همچنین پول پرداختی به یوتیوبرها نیز تا اطلاع ثانوی مسدود شده است تا ویدئوها برای بررسی بیشتر مورد بازبینی قرار بگیرند.