چرا شیائومی بزرگ‌ترین تهدید برای اپل در چین است

Xiaomi Apple

شیائومی بزرگ‌ترین تهدید برای اپل:

iOS 9‌ در پاییز امسال منتشر ‌می‌شودو همراه آن اپ iPhone Maps برای اولین بار مسیرهای حمل و نقل عمومی را ارائه خواهد داد. در ابتدا این امکان فقط برای 10 شهر جهان فعال خواهد بود. اما قضیه در چین کمی متفاوت است، در زمان انتشار این اپ این مسیرها برای بیش از 300 مکان در چین ارائه خواهد شد.

این فقط بخشی از میزان اهمیتی است که اپل به چین و مشتریان پولدار این کشور قائل است، جایی که آن‌طور که «تیم کوک» می‌گوید بزرگ‌ترین بازار اپل خواهد بود. اگر این حرف درست باشد، به این دلیل است که این کمپانی راهی پیدا کرده است تا بتواند یکی از بی‌رقیب‌ترین صنایع تکنولوژی که تا به حال دیده‌ایم را کنار بزند: شیائومی.

این کمپانی که توسط «لی جون»، یکی از کارآفرینان موفق چین، در سال 2010 و در بنجینگ احداث شد، اولین گوشی خود را در سال 2011 روانه بازار کرد. کمی بیش از سه سال بعد، تحقیقات موسسه IDC نشان داد که این شرکت سومین شرکت بزرگ از لحاظ تعداد فروش در جهان است و بعد از سامسونگ و اپل قرار دارد. تقریباً همه 61 میلیون دستگاهی که توسط این شرکت در سال 2014 ساخته شد برای بازار داخلی چین بود.

اما در غرب شیائومی به عنوان شرکتی شناخته می‌شود که طراحی آیفون را می‌دزدد و آن را روی گوشی‌های به شدت ارزان قیمت پیاده‌سازی می‌کند. این همان نظر رئیس بخش طراحی اپل «جاناتان ایو» است، وقتی که در کنفرانسی در اکتبر پیش در مورد این قضیه از او سوال شد چنین جواب داد ‌«به نظر من این یک دزدی و از روی ناتوانی است.»

xiaomi threat

با این حال این شرکت کارهای زیاد دیگری نیز انجام داده است. «بن تامسون» که وبلاگش به صورت مشتاقانه‌ای توسط افراد درگیر در صنعت تکنولوژی پیگیری می‌شود می‌گوید: گوشی‌های Mi‌ این شرکت توسط افراد «مطلع از تکنولوژی، مشتاق به فناوری و معمولاً جوان که نمی‌توانند بهای گوشی‌های سامسونگ یا اپل را بپردازند» مورد علاقه قرار می‌گیرد. شیائومی گوشی‌های اندرویدی با پردازنده‌های قوی، صفحه‌هایی با روزولوشن بالا دارد و این گوشی‌ها را توسط هر راه ممکنی از جمله سایت می‌فروشد. فروش گوشی‌ها در سایت خود این شرکت معمولاً به صورت فروش‌های سرعتی انجام می‌شود، و سود ناشی از سخت‌افزار توسط این شرکت نادیده گرفته می‌شود، و در ازای آن شیائومی این سود را از بازارش در اپ‌ها، بازی‌ها و دیگر محتواها به دست می‌آورد. این شرکت آپدیت‌های هفتگی نرم‌افزارهای خود را بسته به بازخورد طرفدارانی که در جامعه آنلاینش فعالیت می‌کنند ارائه می‌کند، کسانی که باگ‌ها را شناسایی می‌کنند و پشنهاد امکانات جدیدی را می‌دهند. همچنین شیائومی از قدرتش به عنوان یک فروشنده مستقیم برای فروش دیگر محصولاتش از جمله تلویزیون‌های 4K تا تسویه کننده‌های هوا استفاده می‌کند.

البته هیچ‌کدام از این‌ها مانع کامیابی اپل در چین نشده است، جایی که تصویر قوی آیفون به عنوان یک کالای لوکس به بالا ماندن قیمت این گوشی کمک کرده است. در واقع برای دو فصل پیاپی اپل تعداد گوشی‌های بیشتری نسبت به شیائومی در این کشور فروخت.

اما ممکن است از لحاظ هدف‌های جهانی این دو کمپانی دچار برخوردهایی شوند چون شیائومی تصمیم گرفته است بازار بیرون از چین را نیز امتحان کند. این کمپانی اخیراً شروع به فروش هدفون‌ها و ترکرهای خود در امریکا و اروپا کرده است و البته خیلی از فاکتورهایی که باعث موفقیت این شرکت در چین می‌شوند، مانند معروف بودن «لی» در این‌جا دیگر کاربردی ندارند. همچنین شیائومی امتیاز محصولاتش را ندارد، چیزی که می‌تواند باعث شکایت اپل یا دیگر کمپانی‌ها از این شرکت شود. و همچنین به‌صرفه بودن دستگاه‌هایش، امکانات زیاد در ازای قیمتی کم، ممکن است در کشور‌های توسعه یافته آن‌قدر مهم نباشد. تامسون می‌گوید «افرادی که شیائومی آن‌ها را هدف می‌گیرد در امریکا وجود ندارند، در این کشور بیشتر مشتاقان تکنولوژی و علاقه‌مندان می‌توانند از پس هزینه یک آیفون بر بیایند.»

یکی از بازارهای بسیار خوب برای شیائومی می‌تواند هند باشد، جایی که Mi4 به شدت ترویج پیدا کرده است و این شرکت در حال راه‌اندازی کارخانه‌های محلی (برای حتی کمتر کردن قیمت محصولاتش) است و این کشور جایی است که کسانی با وضعیت مالی مناسب برای خرید آیفون کمترند. همچنین کشور برزیل نیز هدف خوبی است، جایی که شیائومی در ماه ژوئن با اشتیاق زیادی واردش شد و گوشی Redmi 2 160 دلاری خود را در آن عرضه کرد. (آیفون در این کشور بیش از 1000 دلار قیمت دارد.) «بن باجارین» تحلیلگر «Creative Strategies» می‌گوید «بازارهای بسیار بزرگی برای این شرکت وجود دارد که به هیچ وجه اشباع نشده‌اند، جاهایی که استراتژی شیائومی می‌تواند بسیار خوب عمل کند.» و این همان دلیلی است که اپل فعلاً به خاطر آن در جایگاه امنی قرار دارد.

engadget