بررسی حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode»

وعده‌ی حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode» در بروز رسانی جدید Microsoft  به نام  Windows 10 Creators Update واقعاً وسوسه بر انگیز است؛ یک کامپیوتر با عملکرد بهتر در بازی‌ها، آن هم مجانی! واقیت کمی پیچیده‌تر است، اما چیزهای زیادی هست که برایشان هیجان زده شوید به خصوص اگر درحال تلاش برای بازی کردن روی یک سیستم ساده‌تر هستید تا یک نیروگاه!

 

حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode» به منظور ارتقای کارایی سیستم گیمینگ شما طراحی شده، هم سرعت دادن به فریم ریت خام و هم نرمی و صافی کلی در اجرا (که Microsoft آن را ثبات می‌نامد). زمانی که شما بازی می‌کنید، این کار با اختصاص یافتن مقدار قابل توجهی از قدرت سیستم شما به بازی صورت می‌گیرد که از بروز وارد شدن پردازش‌های پس‌زمینه‌ای که به طور بالقوه مزاحم استفاده‌ی شما می‌شوند، جلوگیری می‌کند (برای مثال اسکن‌های ناخواسته‌ی آنتی‌ویروس‌ها!) Game Mode بخش‌های بیش‌تری از GPU و CPU را در اختیار بازی‌ها قرار می‌دهد، درحالی که جزییات دقیق، بسیار به مشخصات سیستم شما بستگی دارد.حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode»

خوش‌بختانه  حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode» با تمام بازی‌ها می‌تواند کار کند، نه فقط بازی‌های Windows Store. بدبختانه این مستقیماَ واضح نیست که چگونه می‌توان  حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode» را به صورت دستی فعال کرد مادامی که ویژگی‌های بروز رسانی جدید Creators Update در یک زوایه‌ی تاریک به خصوص از Game Bar مخفی است. مایکروسافت می‌گوید بازی‌های مجاز به صورت خودکار Game Mode را فعال خواهند کرد، اما ما تا به حال رخ دادن چنین چیزی را ندیده‌ایم، حتی با انتشار عناوین Microsoft در Windows Store مانند Gears of War 4 و Forza Horizon 3.

گزینه برای فعال سازی Game Mode در بالای تنظیمات Game Bar است.

برای فعال کردن حالت بازی، بازی را باز کنید سپس Windows key + G را بفشارید تا صفحه‌ی Windows 10 Game Bar اجرا شود، روی چرخ‌دنده تنظیمات در سمت راست کلیک کنید تا تعدادی گزینه بیاورد، گزینه‌ی Use Game Mode for this game را که نزدیک به بالاست تیک بزنید. زمانی که این کار را انجام دادید کافیست پیام را ببندید تا Game Mode ادامه یابد. نیازی نیست بازی را دوباره اجرا کنید تا تغییرات اعمال شوند، اگر چه نیاز دارید تا به صورت دستی این ویژگی را برای تک تک بازی‌هایی که می‌خواهید از این حالت استفاده کنند، فعال کنید.حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode»

اما این ویژگی در بازی‌ها چه حسی می‌دهد؟ اینجا قسمت جالب ماجراست.

تست کردن حالت بازی در ویندوز 10

ماکروسافت تأثیر این ویژگی را بر فریم ریت‌های خام در بیانیه‌ای که درباره‌ی چگونگی کارکرد Game Mode منتشر کرد، ‌کم اهمیت جلوه داد و به منتقدین گفت انتظار افزایش عملکردی بین 2 و 5 درصد داشته باشند. این یک انتقال در منابع و قدرت ویندوز است نه یک معجزه. در نسخه‌ی ابتدایی Game Mode تست شده توسط PC Gamer, PCGames, Laptop Mag بر سیستم‌های بازی‌محور تغییر ناچیز دیده شد یا اصلاً تغییری ایجاد نشد. در کمال تعجب PC Gamer کاهش قابل ملاحظه‌ای در کارایی برای Hitman با  Game Mode  فعال دید.

اگر شما در حال استفاده از یک سیستم به نسبت مدرن با کارت گرافیک اندازه دسکتاپ (یا همان کارت گرافیک سخت افزار بزرگ) هستید، انتظار زیادی از Game Mode نداشته باشید. اما اگر شما از این سیستم استفاده نمی کنید چطور؟

ادعای افزایش ثبات عملکرد از جانب Microsoft جالب است. اختصاص دادن مقدار معینی از قدرت سیستم به بازی‌ها ممکن است در یک دستگاه پر از قطعات قدرتمند، مهم نباشد، اما این می‌تواند یک دنیا تغییر در کامپیوترهای مقید به منابع (یا همان کامپیوترهایی با قدرت محدودتر) ایجاد کند، مانند یک لپتاپ یا یک سیستم گیمینگ با بودجه‌ی کم. این چیزی است که ما این‌جا بررسی می کنید.

حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode»

Surface Book محصول قدرتمند Microsoft

به‌روز رسانی Creators Update  روی یک office Surface Book Microsoft انجام شد که یک لپتاپ ساده نیست: محصولی برتر با 1TB SSD ،16GB RAM ،Core i7 CPU و Nvidia graphic مجزا. هنوز این گرافیک‌ Nvidia  یک GTX 965M محقر با 2GB onboard RAM است و پردازنده محدود شده به دو هسته‌ی فیزیکی است. پس درحالی که Surface Book یک کامپیوتر قابل حمل است، از استاندارد‌های یک سیستم گیمینگ نیز برخوردار می‌باشد.

بازی‌های Windows Store مطابق با معیارهای کلی برنامه‌های ویندوز ساخته شده‌اند به نحوی که بهره‌ی بیش‌تری از Game Mode نسبت به بازی‌های رایج ببرند، Microsoft می‌گوید به این دلیل که آن‌ها پردازش‌‌های اضافه‌ای احضار نمی‌کنند، پس Gears of War 4 یک بازی DirectX 12  ساخته شده به عنوان برنامه‌ی عمومی ویندوز در کنار Rise of the Tomb Raider ورژن DX11 روی Steam تست شد. همچنین Bioshock Infinite قدیمی با Nvidia GPU غیرفعال تست شد تا ملاحظه شود Game Mode چگونه از پس  گرافیک‌های یکپارچه برمی‌آید.

هر عنوان درحال استفاده از بنچمارک‌های دورن بازی اجرا شد با گرافیک‌های متوسط فعال شده بر رزولیشن 1280×800. این به هر سه بازی اجازه می‌دهد فریم بر ثانیه 30 را پوشش دهند. هر بازی به پنج طریق آزموده شد.

نخست هر پنچمارک بدون هیچ برنامه‌ی جانبی اجرا شده در پس‌زمینه اجرا شد بجز نرم‌افزار Nvidia’s GeForce Experience software.

همان‌طور که ملاحضه می‌کنید Game Mode تقریباً هیچ تغییری در سه بازی تست شده ایجاد نکرد. اگر شما برنامه‌ای در که پس‌زمینه اجرا شود ندارید که بر سر قدرت با ارزش CPU رقابت کند، Game Mode عملاً ارزشی ندارد.

پس از آن، نوبت به آن رسید که آب با چند پردازش پس‌زمینه‌ای گل‌آلود شود. یک پخش خودکار از لیست YouTube در Edge باز شد و Spotify اجرا شد، همچنین یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس AVG فعال شد، یک شبیه‌سازی معقولانه برای آن‌چه یک گیمر ممکن است در دنیای واقعی هنگام بازی کردن اجرا کند، سپس هر بازی با حالت روشن و خاموش Game Mode تست شد.

Bioshock و Tomb Raider هرکدام یک افزایش میانگین ناچیز FPS 1 را تجربه کردند که چشم شما قادر به تشخیص آن در زندگی واقعی نخواهد بود. اما Gears of War 4 جالب است؛ پیش از هر چیز کارایی با پردازش‌های پس‌زمینه‌ی فعال به وضوح در کل به مقدار تقریبی 50% کاهش یافته است. این زیاد است! اما Game Mode در این حالت کاهش یافتگی با افزایش متوسط فریم ریت به مقدار کمی بیش از 6 fps واقعاً مفید واقع شده، این یک افزایش نزدیک به 22 درصدی است. این همچنین برای برگرداندن محکم Gears of War 4 به درجه fps 30 قبل کافی است که بسیاری از کامپیوتر بازها حد اقل فریم ریت قابل قبول در نظر می گیرند. شگفت انگیز است!

اما این به اندازه کاری که Game Mode با حداقل فریم ریت ها کرد زمانی که فعالیت های پس زمینه به قدرت سیستم نیاز داشتند، شگفت انگیز نیست. نخست بیایید نگاهی به حدقل فریم ریت ها بیندازیم زمانی که فعالیت پس زمینه ای اجرا نمی شد، به عنوان مرجع. (اعداد Bioshock Infinite و Rise of the Tomb Raider بیان کننده ی پایین ترین فریم ریت خالص رسیده شده در طول بنچمارک است، درحالی که Gears of War 4 از متوسط پایین 5 درصد از فریم ها استفاده می کند.)

به عنوان فریم ریت میانگین، تقریباً اختلافی نیست. Game Mode زمانی که شما کامپیوتر خود را با چندین برنامه بیش از حد کند نکنید تغییری ایجاد نمی کند.

اما اگر شما کامپیوتر خود را با اجرای چندین برنامه بیش از حد خفه کنید، Game Mode می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد، کافی برای ایجاد تغییر بین تجربه ی قابل بازی کردن یا غیر قابل بازی کردن. اینجا حداقل فریم ریت های سه گانه ی تست شده را داریم زمانی که پردازش های پس زمینه ای در حال اجرا در background هستند.

اجرای سه گانه ی فعالیت های پس زمینه ای، فریم ریت را در این سه بازی نابود کرد. Gears of War 4 با افت از نزدیک به 50 fps تا 12.5 fps با Game Mode غیرفعال، دوباره دچار مشکل شد.  این یک وضعیت بد با حال تقریباً سکون با حالت لکنت است همراه با امتداد عمل توقف جدی. فریم ریت های حداقل Bioshock و Tomb Raider هر کدام به مقدار تقریبا دو سوم به زیر 10 fps سقوط کردند. درحالی که وضعیت نتایج Bioshock روی کاغذ بدتر به نظر می رسد، درواقع Tomb Raider به طور ذهنی بسیار بدتر عمل کرد، آسیب دیده از لگ های بزرگ و حالت لکنت مانند Gears of War 4، همراه با اضافه شدن مقدار قابل توحهی زمان های بارگیری شدن طولانی بیش از حد بین قسمت های بنچمارک.

با کنار گذاشتن بنچمارک ها و بازی کردن بازی واقعی، Bioshock می توانست قابل تحمل تر باشد. Gears of War 4  و Tomb Raider غیرقابل بازی کردن بودند، به هیچ وجه. روشن کردن حتی تعداد کمی فعالیت پس زمینه ای معمول و مفید هنگام امتحان کردن یک بازی روی این لپتاپ $3,200 بک فاجعه ی کامل بود.

تصویری از این بازی ها هنگامی که Game Mode فعال نیست.

اما  حالت بازی ویندوز 10 «Game Mode» همه چیز را بهتر کرد، همین کافیست.

درحالی که بازی کردن Gears of War 4 و Rise of the Tomb Raider همراه با اجرای فعالیت های پس زمینه ای خوش آیند نبود اما Game Mode توقف های طولانی را از بین برد و حالت لکنت را در حدی که قابل بازی کردن شوند برطرف ساخت، همراه با تجربه ی تقریباً قابل مقایسه با یک بازی پیشرفته و گرافیکی در Xbox One اورجینال. با وجود افت های ناگهانی و کند شدگی مختصر، فریم ریت ها اطراف 30 fps در همه ی بازی ها باقی ماند.

در حالی که حراقل فریم ریت ها همچنان در Bioshock و Tomb Raider ناخوشایند بود، با فعال شدن Game Mode دو برابر شد. گیمرهای وسواسی برای رسیدن به fps 60 با این تجربه راضی نخواهند شد، اما آن هایی که سعی بر اجرای بازی ها روی سیستم های ساده تر دارند، بی شک باید Game Mode را امتحان کنند.

این مقایسه ی مختصر با یک تست جامع بسیار فاصله دارد، اما نشان می دهد Game Mode به اندازه دیگر گزارشات رسیده ی اخیر چرند نیست. اگر شما در حال بازی کردن روی یک کامپیوتر دسکتاپ یا لپتاپ محقر با سخت افزار محدود هستید، Game Mode در ویندوز 10 می تواند بازی های غیر قابل اجرا را تا حدی قابل بازی کردن کند (اگر چه در شرایط مشابه این، بهتر است شما به سادگی فعالیت های پس زمینه ای را ببندید). حدس زده می شود اثر قابل ملاحظه تری روی لپتاپ های ساده تر نسبت به این Surface Book مغرور مجهز به Core i7 ملاحضه شود.

همان طور که تست اخیر نشان داد، گیمرهای حرفه ای با کامپیوترهای قوی احتمالاً مزایای کمتری می بینند، اگرچه گمان می رود استثناهایی باشد که Game Mode می تواند تفاوت های بزرگی ایجاد کند. اگر شما جزو آن دست از افراد هستید که زمان بازی کردن برنامه های دیگر را باز نگه می دارید بازی های به شدت وابسته به CPU مانند Fallout 4 ممکن است چشم انداز مثبتی را شاهد باشند، مادامی که بازی ها می توانند روی مانیتور های فوق سریع 144Hz اجرا شوند که بی شک می تواند به پردازنده ها فشار وارد کند. جای تعجب نیست اگر Game Mode مزیت کمتری برای پردازنده های Ryzen مهیا کند، زیرا چیپ های AMD مملو از هسته ها و رشته هاست. تست های بیشتری نیاز است!

در نهایت ارزش این را دارد که به ذهن بسپارید Fame Mode اساساً منابع قدرت سیستم را از فعالیت های در حال اجرا در پس زمینه قطع می کند که می تواند به مقدار قابل ملاحظه ای کارایی را متأثر کند. فعال سازی آن کند شدگی را در سه گانه ی تست شده ی امروز کاهش داد اما کند شدن ویدیو YouTube را که در پس زمینه اجرا می شد به وجود آورد. اگر شما درحال استفاده از OBS یا هر نرم افزار دیگری جهت Stream (یا همان پخش) بازی خود هستید باید تحت هر شرایطی از Game Mode اجتناب کنید، و اگر شما هنگام بازی کردن یک فعالیت که در حال انجام یک کار مفید در پس زمینه است دارید، انتظار داشته باشید بیش از حالت عادی طول بکشد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید