اولین کابینت ها چگونه به آشپزخانه ها راه پیدا کردند؟

واژه کابینت در اصل  از واژه فرانسوی cabinet به معنای کمد یا فضای چوبی یا فلزی که برای نگهداری اشیا به کار برده می‌شدند گرفته شده است از این قفسه ها در تمام مکان‌ها استفاده می‌شد مانند حمام، آشپزخانه و اتاق و…

کابینت‌ها از زمانهای بسیار قدیم وجود داشته اما نه به شکل امروزی که ما می‌شناسیم، به شکل بسیار ساده و ابتدایی تر کاربرد داشتند. برای اولین بار کابینت‌ها از اروپا به سایر جهان منتقل شد.

نخستین کشور استفاده کننده از کابینت

برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ میلادی در ایتالیا از کابینت استفاده شد و به تدریج به سراسر نقاط اروپا راه پیدا کرد. کمدها و کابینت‌ها یکی از جذاب‌ترین و کاربردی ترین عناصر در طراحی دکوراسیون محسوب می‌شود و اوایل قرن شانزدهم بود که در فرانسه و انگلستان استفاده از کابینت‌ها بسیار رایج و متداول شد. در فرانسه کابینت آشپزخانه ها به شکل های بسیار جالب و جذابی طراحی می‌شدند. این کابینت‌ها معمولا از چوب‌های گران قیمتی همچون گردو و بلوک ساخته می‌شود و برای تزیینات از آن عناصری مثل موزاییک و سرستون استفاده می‌کردند. در قرن ۱۸ در فرانسه از کابینت ها برای تزیین اتاق های پذیرایی و آشپزخانه ها استفاده می‌شد، بنابراین این کابینت‌ها به عنوان یک عنصر دکوراتیو محسوب می‌شدند که مردم عادی توان خرید آن ها را نداشتند.

اولین کابینت ها چگونه به آشپزخانه ها راه پیدا کردند؟
گسترش و فراوانی کابینت

بعد از انقلاب صنعتی نحوه تولید کابینت ها کاملاً دگرگون شد. تا قبل از انقلاب صنعتی کابینت ها به صورت دستی و با استفاده از ابزارهای دستی ساخته و پرداخته می‌شود، به همین دلیل هم از نظر قیمت بالا بودند و هم به دلیل سرعت تولید کمی که داشتند، به تعداد محدودی وجود داشتند. اما بعد از صنعتی شدن تولیدات هم با کاهش قیمت مواجه شدند و هم مقدار تولید کابینت افزایش پیدا کرد و برای عموم مردم نیز قابل دسترس شد.

اولین کابینت ها چگونه به آشپزخانه ها راه پیدا کردند؟

همچنین در کشور خودمان ایران هم میشود گفت که اولین نسل کابینت در مطبخ‌های ایرانی دقیقاً مشابه نمونه‌ی اروپاییش بود.

سپس کم کم کابینت‌های فلزی رایج شدن که هنوز هم نمونه اش در تمام خونه‌های قدیمی یافت می‌شود. اما پس از مدتی کابینت ها در ایران نیز مانند جاهای دیگر شروع به تغییر شکل دادن کردن و تا به امروز که واقعاً متریال، رنگ و طراحی کابینت ها پیشرفت چشمگیری کرده است. شاید در ایران  اوایل از کابینت های فلزی استفاده میشد. اما خب مدت زمان زیادی است که چوب و ام دی اف و ممبران نقش خیلی مهمی در طراحی کابینت های امروزی پیدا کرده اند و اکثراً از این متریال برای ساخت کابینت  ممبران . ام دی اف یا چوبی استفاده میشود.

در سال 1340 برای اولین بار  کارخانه‌های تولید کننده ام دی اف در بندر انزلی و بابلسر احداث شدند ودر بهار سال 1383 اولین کارخانه تولید ام دی اف به بهره برداری رسید. سپس اولین کابینت های ام دی اف در ایران تولید شدند که کابینت های ملامین بودند که روکشی از ملامینه داشتند و این نوع روکش از نوعی رزین سخت بود.

کابینت های ملامین دارای روکش‌های مات هستند. همچنین توسط دستگاه‌های خاص میتوان بر روی آن‌ها طرح‌های مختلفی را ایجاد کرد و کابینت‌هایی با روکش ملامینه توانستند به راحتی جایگزین کابینت های چوبی با هزینه بالا شوند، زیرا توانستند همان طرح چوب را به زیبایی با هزینه کم اجرا کنند.

مدتی پس از ورود کابینت‌هایی با روکش ملامینه، متریال جدیدتری به نام ورقه های هایگلاس و پلی گلاس به داخل ایران وارد شدند. این نوع ورق ها نیز همانند ورق های ملامینه بر روی ورق‌های ام دی اف چسبانده می‌شوند و کابینت  هایگلاس وارد بازار شد.

اولین کابینت ها چگونه به آشپزخانه ها راه پیدا کردند؟

گروه مهندسی آراکس با داشتن کادر مجرب و متخصص در طراحی و ساخت دکوراسیون آشپزخانه و آشپزخانه مدرن آماده ارائه مشاوره به شماست با ما تماس بگیرید تا با بازدید از فضای شما از مشاوره رایگان و تعین قیمت کارشناسان بهره مند شوید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجی‌رو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
saeed
saeed
2 سال قبل

سلام بسیار مفید بود

mohammad
mohammad
2 سال قبل

سلام ممنون از مطلب خوب و مفیدتون. کاش یه محتوا در مورد کابینت های روشویی هم بذارید دوستان کسی اینجا تجربه ی خرید روشویی کابینتی از الگانته کابین دارد؟