تاریخچه ایکس باکس؛ کنسول‌های دوست داشتنی و محبوب مایکروسافت

باور کنید یا نه، هجده سال است که کنسول ایکس باکس مایکروسافت راهش را به خانه‌ها و اتاق بازی گیمرها در سراسر جهان باز کرده ‌است. در آن زمان، این دستگاه با هدف ارائه قدرت بالا و ویژگی‌های بیشتر برای کاربران و همچنین طراحی جدید وارد بازار شد. با نزدیک شدن به نوزدهمین سالگرد تولد ایکس باکس، قصد داریم تا نگاهی به گذشته تا به حال این کنسول بازی بیندازیم. با دیجی رو همراه باشید.

شروع کار ایکس‌باکس

این ایده که مایکروسافت باید کنسول بازی خودش را توسعه دهد، در سال 1998 توجه مدیران این شرکت را به خود جلب کرد. این داستان با کمک کوین باکوس، سیموس بلکلی، اوتو برکز، و تد هیس و بعد از ارائه‌ی ایده‌ی آن‌ها به بیل گیتس، شروع شد. آن‌ها توانستند اولین تیم کنسول بازی را برای این غول دنیای تکنولوژی تشکیل دهند. این کنسول که در ابتدا لقب دایرکت ایکس را گرفته بود، به این منظور شکل گرفت که یک سیستم بازی با طراحی شبیه به یک کامپیوتر شخصی باشد که بتواند در عین به کار بستن قدرت یک کامپیوتر مخصوص بازی، انعطاف لازم را نیز برای بازار کنسول‌ها به ارمغان بیاورد. این سیستم می‌توانست ویندوز 2000 را اجرا کند و همین نکته باعث راحتی کار در محیط کنسول برای برنامه نویسان کامپیوتری می‌شد. برخلاف نظر تیم بازاریابی که فکر می‌کردند نام “ایکس باکس” مناسب نیست، این اسم باعث جلب توجه بسیاری از مخاطبان شد. بنابراین، یکی از آخرین چیزهایی که شرکت از آن رونمایی کرد، همین نام جذاب بود.

تنها دو سال طول کشید تا مایکروسافت آماده معرفی کنسول خود به عموم شود. این معرفی، توسط بیل گیتس در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی‌ها در سال 2000 انجام شد. این کنفرانس همان جایی بود که به خاطر ارتقاء بسیار زیاد مشخصات سیستم برخی هنوز نسبت به چیزی که دیده بودند شک داشتند و این دستگاه را بیشتر شبیه یک کامپیوتر تجملاتی و نه یک کنسول بازی می‌دیدند. چند ماه بعد، مایکروسافت سرمایه‌گذاری بیشتری برای ارتقاء خود کنسول و همچنین بودجه‌ بازاریابی محصول انجام داد و به این ترتیب در نمایشگاه الکترونیک اینترتینمنت (Electronic Entertainment)، ایکس‌باکس توانست به بانجی استودیوز (Bungie Studios) متصل شود. بانجی استودیوز سازنده‌ی بازی سوم شخص اسنایپر و همچنین عنوان “Halo: Combat Evolved” می‌باشد. مایکروسافت با خرید 30 میلیون دلاری این بازی از بانجی، توانست در مدت کوتاهی سرخط خبرها در دنیای بازی‌های رایانه‌ای شود. البته که این تصمیم بانجی بود که بازی “هالو” را به گونه‌ای تغییر دهد که بهترین بهره را از این کنسول ببرد. تقریبا یک سال بعد، بیل گیتس، با همراهی دیوین جانسون، اخرین طراحی از ایکس باکس را در سال 2001 و در نمایشگاه کانسیومر الکترونیک (Consumer Electronics) در لاس‌وگاس منتشر کرد.

فرا رسیدن روز بزرگ

در روز 14 نوامبر، شعبه‌ میدان تایمز شرکت تویز ار آس (Toys ‘R’ Us)، میزبان مراسم عرضه رسمی ایکس‌باکس بود. بیل گیتس در این مراسم از این دستاورد بزرگ در صنعت بازی‌سازی شرکتش پرده‌برداری کرد که البته در ابتدا با نگرانی‌هایی درمورد طراحی و ظاهر سیستم و همچنین قیمت 299 دلاری آن همراه بود. ولی همه‌ این نگرانی ها در کمتر از 3 هفته با فروش 1 میلیونی این محصول برطرف شد. نکته‌ کلیدی در موفقیت این کنسول، محبوبیت بسیار بالای پرچمدار بازی‌های آن یعنی “هیلو” بود که می‌توانست یک تجربه تیراندازی اول شخص عالی را در کنسول ایکس باکس به کاربران هدیه کند؛ عنوانی که برای سال‌ها یکی از بهترین بازی‌های این ایکس باکس بود و هنوز هم نسخه‌های جدید آن یکی از نقاط قوت کنسول‌های مایکروسافت محسوب می‌شود. فروش بازی هیلو همه رکوردهای قبلی را شکست و توانست تنها در عرض چند ماه از مرز فروش 1 میلیون نسخه فراتر برود. با اینکه شاید این رقم با استانداردهای حال حاضر عدد خیلی بزرگی به نظر نرسد، ولی در آن زمان رقم شگفت‌آوری بود.

روزهای سخت

کمی بعد از آغاز فروش در آمریکای شمالی، این کنسول در ژاپن (22 فوریه 2002) و اروپا (14 مارچ 2002) نیز عرضه شد. البته این محصول نتوانست به مانند آمریکای شمالی فروش خوبی را در ژاپن و اروپا داشته باشد و تنها 123 هزار دستگاه در خارج از ایالات متحده به فروش رساند که نشان می‌داد ترس مایکروسافت از میزان فروش در خارج از آمریکای شمالی بی دلیل نبوده است. به نظر می‌رسید هزینه بالای ساخت و در نهایت قیمت بالای این محصول، باعث کاهش فروش آن در خارج از آمریکای شمالی بود. در 18 آوریل 2002، مایکروسافت قیمت Xbox را از 299 به 199 دلار کاهش داد. با وجود اینکه این کاهش قیمت عملا برداشت سود برای شرکت مایکروسافت را غیرممکن می‌کرد، اما باعث ورود تعداد بیشتری از این محصول به خانه‌ها شد. این کار باعث پیشی گرفتن فروش این کنسول بازی نسبت به کنسول Game Cube شرکت نینتندو شد و ایکس‌باکس را در میدان رقابت نگه داشت.

تولد دوباره

بدون شک مهمترین اتفاق در راستای پیشرفت ایکس‌باکس، در اولین سالگرد معرفی این کنسول رخ داد و این اتفاق معرفی ایکس باکس لایو (Xbox Live) بود. قابلیت بازی تحت شبکه و آنلاین، ابتدا در نسخه بتای ایکس‌باکس در آگوست 2002 تست شده بود، اما استفاده عمومی از این قابلیت در نوامبر همان سال و با استفاده از ابزار Xbox live starter میسر شد. این ابزار، قابلیت بازی‌های چند نفره آنلاین با دوستان و یا افراد ناشناس را به مخاطبان در سرتاسر جهان می‌داد که در آن زمان دستاور جدیدی در صنعت کنسول‌های بازی‌ بود. علاوه بر این دستاورد، ایکس باکس لایو قابلیت دانلود و به روزرسانی بازی‌ها را فراهم آورد. با بیش از 150 هزار کاربر در سراسر جهان در هفته اول، این قابلیت ایکس باکس را می‌توان دستاورد بزرگی تلقی کرد که باعث رشد سریع مایکروسافت در عرصه بازی‌های آنلاین در سال‌های بعدتر نیز شد.

افول تلخ

با وجود رشد ایکس‌باکس که بعد از معرفی قابلیت لایو امکان‌پذیر شده بود، این کنسول افول‌هایی نیز به خود دید. شرکت محبوب بازی‌سازی الکترونیک آرتس با استفاده از ساختار اشتراک محور ایک ‌باکس، بازی محبوب فوتبال Madden را برای این کنسول در سال 2003 ارائه داد. اما همکاری این شرکت با ایکس باکس یک سال بیشتر دوام نداشت، چرا که مایکروسافت با فروش کنسول‌های خود سودی نمی‌کرد درنتیجه این شرکت تصمیم به کاهش فروش ایکس باکس گرفت و همچنین ابزاری که زمانی بزرگترین قابلیت آن بود، به نقطه ضعف سیستم تبدیل شده بود. اما مایکروسافت هنوز تلاش به اضافه کردن قابلیت‌های جدید به سیستم ایکس باکس خود داشت و تصمیم گرفت تا در نوامبر 2004، Xbox Live Arcade را معرفی کند.

تلاش برای بازگشت

معرفی بازی هیلو 2 (Halo 2) نشان داد که درباره نقاط ضعف و ایرادات Xbox بزرگنمایی‌هایی صورت گرفته است، چراکه تنها در 24 ساعت اول عرضه این بازی، 2.5 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. در نهایت فروش 125 میلیون نسخه‌ای از این بازی، آن‌ را تبدیل به موفق‌ترین محصول در حوزه سرگرمی کرد.

اما تضاد تعداد فروش این بازی و خود کنسول Xbox در آن سال‌ها، مایکروسافت را مجبور به هزینه بیشتر و ساخت تعداد بیشتری از کنسول‌هایش کرد.

ایکس باکس جدید و پایان یک دوره

در دوازدهم ماه مه 2012، مایکروسافت از ایکس باکس 360 (Xbox 360)، نسل جدید کنسول بازی خود که در ابتدا قرار بود ماه نوامبر (شش ماه دیرتر) معرفی شود، رونمایی کرد. شرکت مایکروسافت امیدوار بود که رونمایی زود هنگام از این محصول (یک سال قبل‌تر از ورود پلی‌استیشن 3 و نینتندو Wii به بازار) ایکس باکس جدید را در موقعیت خوبی برای غلبه بر بازار قرار دهد. اما در انتهای سال، تولید ایکس باکس با رسیدن به 24 میلیون دستگاه، متوقف شد و این درحالی بود که مایکروسافت برنامه تولید حدود 50 میلیون از این دستگاه‌ را داشت. رقم تولید ایکس باکس 360، حتی به تعداد 153 میلیون دستگاه تولید شده پلی‌استیشن 2 نزدیک هم نبود! اما کمپانی مایکروسافت موفق به پیشی گرفتن از دستگاه‌های نینتندو گیم کیوب با فروش 21 میلیون دستگاه و دریم کست سگا با فروش 10.6 میلیون دستگاه شد. آخرین بازی تولید شده برای ایکس باکس در آمریکای شمالی Madden 09 نام داشت که در آگوست 2008 عرضه شد، حمایت مایکروسافت از این کنسول در مارچ 2009 قطع شد و آخرین میخ بر تابوت این کنسول بازی در 14 آپریل 2014 با حذف دسترسی آنلاین از طریق این دستگاه زده شد.

مشکلات و گرفتاری‌ها

عرضه ایکس باکس 360 در 22 نوامبر 2005 در ایالات متحده و ورود آن به اروپا و ژاپن در ماه دسامبر، بسیار موفقیت‌آمیز بود و تمامی دستگاه‌های عرضه شده به فروش رفتند (البته به غیر از ژاپن). تا پایان سال 2005، بیش از 1.5 میلیون از این کنسول به سراسر دنیا ارسال شد و همه این‌ها، ایکس باکس 360 را بر بام صنعت بازی‌های کامپیوتری در آن سال قرار داد. اما با هجوم 360 به خانه‌ها، این کنسول با مشکلاتی نیز روبه‌رو شد.

مدتی پس از ورود ایکس باکس 360 به بازار، عبارت “سه چراغ قرمز” (Red Ring of Death) سر زبان‌ها افتاد. در بین تمام مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دستگاه، یک ایراد آن از سایرین مشکل‌آفرین‌تر بود. این ایراد شامل یک ارور بزرگ بود که بعد از ایجاد یک حلقه قرمز به دور دکمه پاور دستگاه (روشن شدن سه چراغ قرمز) باعث از کار افتادن آن می‌شد. این ایراد و سایر مشکلات به وجود آمده برای کنسول 360، مایکروسافت را مجبور ساخت تا تعداد بیشماری از این دستگاه‌ها را تعمیر کرده و به صاحبان آن‌ها برگرداند. همچنین مدت زمان گارانتی دستگاه نیز افزایش داده شد. اما با وجود همه این ایرادات، دستگاه ایکس باکس 360 فروش بسیار خوبی را تجربه کرد و تا ماه ژانویه سال 2010، بیش از 39 میلیون دستگاه از این کنسول راه خود را به خانه علامندان باز کردند.

ورود یک ابزار جدید و نوآورانه

سال‌های 2009 و 2010، سال‌های مهمی برای ایکس باکس 360 بودند. یک کنترلر جدید که امکان کنترل کنسول با استفاده از صدا و حرکات بدن را مهیا می‌کرد، در ژوئن 2009 در مراسم E3 معرفی و در ماه نوامبر همان سال عرضه شد. انتظار می‌رفت معرفی این فناوری که در ابتدا “پروژه ناتال” (ناتال شهری در کشور برزیل است که محل تولد مدیر این پروژه، الکس کیپمن می‌باشد) نام داشت و سپس با نام کینکت روانه بازار شد، یک حرکت انقلابی در پیشرفت ایکس باکس 360 باشد. انتظاری که البته برآورده نشد.

کینکت

یک سال پس از عرضه کینکت، در سال 2010، شرکت مایکروسافت نسخه کوچک‌تری از ایکس باکس 360 را با افزودن درگاه یواس‌بی، گیرنده وای‌فای و سخت‌افزار به‌روزرسانی شده با نام ایکس باکس 360 اس معرفی کرد. این محصول در 18 ژوئن همان سال وارد بازار شد.

تکرار در محصول جدید

6 سال بعد از ورود ایکس باکس و حدود 1 سال پس از ورود نسخه جدید آن به بازار، شایعاتی درباره کنسول جدید مایکروسافت شنیده شد. این شایعات پس از مطالب گنگ و عجیب طراحان و مهندسان مایکروسافت درباره پروژه جدید در صفحات اجتماعی قوت گرفت. حتی این شایعات به نام‌گذاری غیر رسمی کنسول جدید به نام ایکس باکس 720 توسط شایعه پردازان نیز منجر شد. اما با وجود شروع شایعات درباره کنسول بازی جدید این شرکت، محصول قبلی آن‌ها یعنی ایکس باکس 360 به فروش خود ادامه داد و در حد فاصل سپتامبر تا دسامبر سال 2012، حدود 5 ملیون نسخه دیگر از این دستگاه به فروش رسید. با وجود اینکه ایکس باکس 360 در بازار کنسول‌های بازی از نینتندو Wii که حدود 100 میلیون نسخه از آن به فروش رفته بود عقب بود، اما این کنسول موفق شده بود تا حدود 5 میلیون نسخه از رقیب دیگر یعنی پلی‌استیشن 3 بیشتر بفروشد. بعد از قوت گرفتن شایعات، مایکروسافت سیستم جدید پخش ویدئو و موسیقی خود با نام‌های Xbox video و Xbox music را ارائه کرد که علاوه بر اینکه جایگزین سرویس قبلی شده بود، به مانند سرویس مشابه اپل، قابلیت استفاده در تمامی دستگاه‌های مایکروسافت را داشت.

شروع دوباره

در ماه مه 2013 مایکروسافت در نهایت از محصول جدید خود تحت برند ایک ‌باکس پرده برداشت. دان ماتریک، مدیر ایکس باکس، محصول جدید یعنی ایکس باکس وان (Xbox One) را با مدل ارتقاء یافته کینکت و پشتیبانی بی‌نظیر از یکپارچه‌سازی با تلویزیون معرفی کرد که البته علاقمندان را چندان شگفت‌زده نکرد. در ابتدا، به نظر می‌رسید که کنسول جدید شانس رقابت با پلی استیشن 4 را که در اوایل همان سال معرفی شده بود داشته باشد، اما شایعاتی درباره الزام ایکس باکس به اتصال آنلاین و محدود کردن فروش بازی‌ها در صدر اخبار این کنسول قرار گرفت. معرفی ایکس باکس وان در E3 نیز باعث بهبود شرایط این کنسول نشد. کنفرانس معرفی مایکروسافت قبل از سونی انجام شد و در آن قیمت 500 دلاری برای خرید این کنسول و عرضه اجباری کینکت به همراه آن اعلام شد. اما پس از مایکروسافت، نه تنها سونی اعلام کرد که محدودیتی برای خرید بازی‌های دست دوم توسط کاربران قائل نیست، بلکه، قیمت کنسول پلی‌استیشن 4 خود را نیز 400 دلار اعلام کرد. بلافاصله بعد از E3، ماتریک اعلام کرد که مقررات استفاده آنلاین و بازی‌های دست دوم دچار تغییراتی خواهد شد، اما بعد از مدتی او از کار کناره‌گیری کرد و بعد از چند عزل و نصب، فیل اسپنسر به مدیریت ایکس‌باکس رسید.

یک شکست کامل

به دنبال تصمیم مایکروسافت برای حذف ویژگی‌های سخت‌گیرانه برای مصرف‌کنندگان و بهبود نسبی اوضاع، این شرکت باید تلاش می‌کرد به میزان فروش پلی استیشن 4 دست یافته و تسلط کنسول سونی به بازار را از بین ببرد. اما عناوین انحصاری بسیار محدودی که توسط استودیوهای داخلی مایکروسافت ساخته می‌شدند، قادر به رقابت با مجموعه اختصاصی‌های بسیار وسیع‌تر سونی نبودند و از طرف دیگر، بسیاری از بهترین بازی‌های ایکس باکس وان بر روی کامپیوترهای شخصی نیز قابل نصب و اجرا بودند. با این حال، قرار گرفتن در جایگاه دوم فروش کنسول بازی، منجر به نوآوری‌های زیادی از سوی مایکروسافت شد. شرکت تقریباً تمام بازی‌های ساخت خود را با قابلیت بین پلتفرمی برای ارتباط بین نسخه‌های کامپیوتری و ایکس‌باکس عرضه می‌کرد. همچنین این شرکت با معرفی ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) به مشترکین امکان دسترسی نامحدود به بازی‌های ایکس ‌باکس نسل قبل و همچنین دسترسی به جدیدترین بازی‌ها در روز اول عرضه را داد.

در ادامه، یک به‌روزرسانی میان نسلی باعث شد تا ساختار سخت‌افزاری ایکس باکس نیز همانند رقیب ژاپنی خود جذاب گردد. ایکس‌باکس وان اس با به‌روزرسانی سخت افزاری و اضافه شدن پشتیبانی از HDR و پخش کننده بلوری 4K روانه بازار شد و سپس ایکس باکس وان ایکس به عنوان قدرتمندترین کنسول زمان خود معرفی گردید. این کنسول، قابلیت اجرای بازی‌های 4K را مهیا می‌کرد و استفاده از خنک‌کننده جدید، باعث کوچکتر بودن آن در مقایس با ایکس باکس وان اس شده بود.

پروژه ایکس کلاد

آینده روشن

با وجود مشکلات فروش ایکس باکس وان، طرفداران این کنسول هنوز هم به آینده امیدوار هستند. فیل اسپنسر در E3 سال 2018 فعالیت تیم ایکس باکس برای ساخت نسل جدیدی از این کنسول بازی را تایید کرد. اما به نظر می‌رسد که بر خلاف روال گذشته این شرکت، نسل جدید این کنسول با معرفی چند کنسول به جای یک کنسول همراه خواهد بود. مایکروسافت به‌ طور رسمی ایکس‌باکس سری ایکس خود را در Game Awards سال 2019 با اشاره به تحولات داخلی کنسول معرفی کرد. این سری، دارای شش گیگابایت رم DDR6، پردازنده گرافیکی با قدرت 12 ترافلاپس، حافظه اس‌اس‌دی NVMe و پشتیبای از وضوح تصویری 8k می‌باشد. به محض ورود به بازار این کنسول قدرتمندترین کنسول در نوع خود خواهد شد حتی قدرتمندتر از کنسول جدید رقیب دیرینه یعنی پل ‌استیشن 5.

سری ایکس، با وجود سنگین‌تر بودن از ایکس‌باکس وان اس طراحی بازیکتری نسبت به گذشته دارد. طراحی آن به شکل ایستاده صورت گرفته، اما همچنان قابلیت قرارگیری به صورت افقی را هم دارد و در طراحی آن تعداد زیادی هواکش برای خنک نگه‌داشتن قطعات داخلی دیده می‌شود. طراحی دسته سری ایکس به مانند دسته سری وان اس می‌باشد و کلیدهای جهتی هم مانند دسته الیت طراحی شده است. به‌نظر می‌رسد سری ایکس تنها مدل از ایکس باکس جدید نخواهد بود و شاهد عرضه کنسول‌های دیگری با قیمت پایین‌تر و برخورداری از درایو نوری خواهیم بود. این قابلیت باعث خواهد شد تا استفاده‌کنندگان سریع‌تر بتوانند وارد اکوسیستم بازی‌ها شوند. همچنین مایکروسافت در حال کار برروی سیستم پخش آنلاین خود از طریق پروژه ایکس کلاد (Project xCloud) می‌باشد. گسترش این قابلیت، به گیمرها این اجازه را خواهد داد که از دستگاه‌های متنوعی مانند تلفن‌های همراه برای انجام بازی‌های ایکس‌باکس با استفاده از دسته بازی استفاده کنند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید که در داخل شرکت از این پروژه جدید با عنوان “نتفلیکس بازی‌ها” یاد می‌شود. به گفته او، این بخش در حال حاضر مشغول به تست حدود 50 بازی می‌باشد. بعد از به کارگیری سیستم‌های مختلف، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت بالاخره به حرف مخاطبان گوش داده و برخلاف گذشته با ارائه کنسول‌های مختلف به صورت همزمان سعی در جلب نظر مخاطبان بیشتری برای بازگشت به صدر بازار کنسول‌های بازی‌ دارد.

0 0 رای
امتیاز به این مطلب
آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
منبع digitaltrends
مطالب مرتبط
0 دیدگاه
بازخورد میان متنی
نمایش همه دیدگاه‌ها