تاریخچه پلی استیشن؛ سونی چگونه به قطب صنعت بازی تبدیل شد؟

به روزهای پایانی سال 1994 نزدیک می‌شدیم که سونی در تاریخ 3 دسامبر (12 آذرماه سال 1373) اولین کنسول پلی استیشن را به همگان معرفی کرد. کنسولی که بسیاری از ما با آن خاطره داریم و با شنیدن موسیقی آغاز به کار آن که توسط تکافومی فوجیسا (Takafumi Fujisawa) ساخته شده بود، حس دلنشین و پر از خاطره‌ای را تجربه می‌کنیم؛ صدایی که هر زمان و با روشن کردن این کنسول دوست داشتنی در گوش ما می‌پیچید. حتی نماد پلی استیشن و نماد شروع به کار این دستگاه را نیز می‌شد بر روی لباس بسیاری از جوانان آن دوره و حتی زمان حال در کشورهای مختلف دید؛ نمادی که حالا دیگر به یک نماد فرهنگی مدرن تبدیل شده است. درست است که فروش بالای این کنسول بی تاثیر نبوده اما نیتندو و مایکروسافت نیز میلیون‌ها کنسول روانه بازار کردند اما به این محبوبیت خاص دست پیدا نکردند. چگونه پلی استیشن تا این حد جذاب شد؟

لوگوی پلی استیشن

داستان از اینجا شروع می‌شود که نینتندو که بزرگترین نام در زمینه بازی در دهه 80 میلادی بود، در آن زمان با سونی که هیچ تجربه‌ای در زمینه بازی نداشت، برای ساخت یک کنسول بازی جدید وارد مذاکره شد. اما پس از مدتی نینتندو از همکاری صرف نظر کرد و نتیجه همکاری آن‌ها هرگز وارد بازار نشد (اگرچه نمونه اولیه کمیاب از آن دستگاه با مبلغ 230700 پوند امسال در یک حراجی فروخته شد!). پس از این واقعه سونی تصمیم گرفت تا این راه شروع شده را به تنهایی ادامه دهد و در انتهای سال 1994 نتیجه تلاش‌های خود را با نام پلی استیشن و با قدرتی بی‌سابقه وارد بازار کرد. پلی استیشن را می‌توان آغازگر بازی‌های سه بعدی دانست؛ بازی‌هایی که روی سی دی‌ها ذخیره شده بودند و پس از قرار دادن بر روی دستگاه و روشن کردن آن بر روی تلویزیون شما نمایش داده می‌شدند.

سونی بازاریابی، برندسازی و ارائه محصول جدید خود را با رویدادهای مهم ورزشی و جشنواره‌های بزرگ موسیقی هماهنگ کرده بود و علاوه بر تکنولوژی استفاده شده، نوع بازاریابی و تبلیغات این شرکت نیز بسیار نوآورانه بود. سونی در آن زمان دید که نوجوانان و جوانانی که در کودکی خود بسیار به بازی‌های مختلف می‌پرداختند و حتی تحت تاثیر صنعت بازی آن زمان بودند، پس از بزرگ‌تر شدن توسط همان صنعت کنار گذاشته شدند، زیرا تمرکز صنعت بازی در آن زمان تا حد زیادی بر کودکان بود. سونی با درک و برنامه‌ریزی برای گروه‌های سنی بالاتر خلاهای موجود در آن زمان را نیز نشانه گرفت و برای نمونه توانست دل بسیاری از نوجوانان و جوانان انگلستانی را در آن زمان ببرد.

پلی استیشن 1
پلی استیشن 1

آن‌ها تبلیغات بسیار نوآورانه‌ای نیز در آن زمان به بازار و تلویزیون‌های مردم سراسر جهان عرضه کردند و تبلیغات آن‌ها کاملا جواب داد. زیرا سونی وعده داده بود که بازی کردن فراتر از تفریح و سرگرمی است و با پلی استیشن فارغ از اینکه واقعا چه کسی هستید، می‌توانید در دنیای بازی هر کسی باشید و هر کاری بکنید! همان‌طور که گفته شد سونی بازاریابی و ارائه محصول جدید خود را با رویدادهای مهم ورزشی و جشنواره‌های بزرگ موسیقی هماهنگ کرده بود و هر کجا که این مراسم‌ها برگزار می‌شدند، پلی استیشن نیز به مانند یک عضو جدا نشدنی در آن مناطق وارد خانه‌های مردم می‌شد. برای دهه‌ها بازی‌ها و اسباب بازی‌ها به عنوان وسایلی در اتاق خواب بچه‌ها در نظر گرفته می‌شدند، اما پلی استیشن برخلاف آن‌ها از اتاق کودکان خارج و به جمع خانواده وارد شد. طبق آمارها در آن زمان پلی استیشن توانست به میزان فروش 104.2 میلیون دستگاه دست پیدا کند.

پلی استیشن 2
پلی استیشن 2

نکات ذکر شده برای کنسول پلی استیشن 2 نیز تکرار شد، کنسولی که در تاریخ 14 اسفند 1378 معرفی شد و به میزان فروش 160 میلیون دستگاه دست پیدا کرد. این کنسول به اندازه‌ای هواداران را تحت تاثیر قرار داده بود که یکی از آن‌ها نام خود را از دیوید هولمز (David Holmes) به پلی استیشن دو تغییر داد! در کنار این کنسول جذاب عناوین بازی نیز شامل Grand Theft Auto III، God of War و Metal Gear Solid 2 حضور داشتند که در آن زمان با صحنه‌هایی جذاب، روایت‌هایی سینمایی و ژانر دنیای باز، دل تمامی طرفداران بازی را می‌بردند. عناوینی که تا به امروز نیز جز حاکمان دنیای بازی هستند.

پلی استیشن 3
پلی استیشن 3

سونی در 20 آبان سال 1385 نسل سوم کنسول بازی خود را با نام پلی استیشن 3 معرفی کرد، اما به دلیل کم کاری تکنیکی و فنی و همچنین قیمت بالای این کنسول موفقیت خاصی به دست نیاورد و تا حدی از لحاظ جایگاه در دنیای بازی نیز ضربه خورد. اما با تمام این تفاسیر توانست آمار فروش 87.4 میلیون دستگاه را با پلی استیشن 3 ثبت کند.

پلی استیشن 4
پلی استیشن 4

پس از این اتفاق سونی با پشتکار دوباره و استفاده از تجربه‌های خود در تاریخ 24 آبان سال 1392 کنسول موفق پلی استیشن 4 را به جهانیان و عاشقان بازی معرفی کرد. این کنسول آمد تا شهرت را برای کمپانی خوشنام سونی بازگرداند و فروش بالای 106 میلیون دستگاه را برای سونی به ارمغان آورد. در آن زمان نقش کنسول‌های بازی نیز در حال تغییر بود. امروزه ما بر روی لپ تاپ‌ها یا گوشی‌های هوشمندمان بازی می‌کنیم و بازی‌های کمتری نیز در انحصار کنسول‌ها هستند، بنابراین تفاوت بین برندها کمتر از گذشته قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد در زمان حال کنسول‌های بازی تاحدودی عادی شده‌اند و همانند گذشته به آن‌ها به دید یک وسیله آینده نگرانه نگاه نمی‌شود. برای بسیاری از افراد کنسول‌های بازی به عنوان یک وسیله خانگی جایی بین تلویزیون و پرینتر را اشغال کرده و به یک دستگاه الکترونیکی مرسوم تبدیل شده‌اند.

کنترلر پلی استیشن 5
کنترلر پلی استیشن 5

هفته گذشته، سونی از کنترلر پلی استیشن 5 رونمایی کرد و طبق برنامه‌ریزی‌ها شاهد عرضه نسل بعدی پلی استیشن در پایان سال جاری میلادی خواهیم بود. سونی قاطعانه اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد پلی استیشن جدید به یک وسیله خانگی دیگر تبدیل و با دیدی معمولی به آن نگاه شود. اما برای بازگرداندن توجه‌ها و محبوبیتی که در زمان دو کنسول اول شاهدش بودیم سونی باید غافلگیری‌های متعددی در زمان عرضه کنسول خود، برای هواداران بازی و سری پلی استیشن داشته باشد. باید منتظر بود و دید که نسل بعدی پلی استیشن چگونه رقبای خود را به چالش می‌کشد و چه در چنته خواهد داشت.

اگر نظر و یا خاطره‌ای با کنسول‌های پلی استیشن دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
مطالب مرتبط
0 دیدگاه
بازخورد میان متنی
نمایش همه دیدگاه‌ها