اپ‌های پیام‌رسان آسیایی سودی بسیار بیشتر از دیگر اپ‌های پیام‌رسان به دست می‌آورند

اپ‌های پیام‌رسان آسیایی سودی بسیار بیشتر از دیگر اپ‌های پیام‌رسان به دست می‌آورند
اپ‌های پیام‌رسان آسیایی سودی بسیار بیشتر از دیگر اپ‌های پیام‌رسان به دست می‌آورند

تعداد برنامه‌های پیام‌رسان بسیار زیاد است و از این نظر هیچ گونه کمبودی در سطح جهانی وجود ندارد. معمولاً کاربران، موفقیت هر اپ پیام‌رسان را بر اساس تعداد کاربرانش می‌سنجند. برای مثال واتس‌اپ با ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه معمولاً به عنوان پادشاه این دسته از اپ‌ها شناخته می‌شود. اما اطلاعات جدید نشان می‌دهند که اگر ما این نحوه نگاه خود به اپ‌های پیام‌رسان را تغییر ندهیم ممکن است به زودی کمپانی‌های پشت این اپ‌ها، بیشتر روی سود بیشتر به ازای هر کاربر متمرکز شوند.

حداقل کمپانی‌های آمریکایی این نگاه را به اپ‌های خود دارند. بنابر اطلاعاتی که در کنفرانس WSJD توسط Activate منتشر شد، اپ وی چت چینی سودی حدود ۷ دلار به ازای هر کاربر، KakaoTalk سودی حدود ۴٫۲۴ دلار و Line سودی حدود ۳٫۱۶ دلار به ازای هر کاربر به دست می‌آورند. در مقایسه اپ WhatApp 6 سنت به ازای هر کاربر (گرچه در تئوری از هر کاربر ۹۹ سنت برای هر سال استفاده گرفته می‌شود)، وایبر ۱ سنت به ازای هر کاربر و فیسبوک هیچ سودی به دست نمی‌آورد. این به آن معنا است که در حالی که WeChat سودی ۴٫۲ میلیارد دلاری از ۶۰۰ میلیون کاربر فعالش به دست می‌آورد و Line سودی ۶۳۲ میلیونی از ۲۰۰ میلیون کاربر فعالش به دست می‌آورد، واتس اپ فقط سودی برابر ۵۴ میلیون دلار از ۹۰۰ میلیون کاربر فعالش به دست می‌آورد.

تفاوت بزرگ در این‌جا این است که گرچه واتس اپ بهایی را به ازای کارکرد سالیانه کاربران از این اپ از آن‌ها می‌گیرد اما اپ‌های آسیایی همچون لاین و وی چت با فروش استیکرها، اپ‌ها و بازی‌ها روی سرویس پیام‌رسان‌شان به سود بیشتری می‌رسند. مسنجر فیسبوک مدتی پیش برای فروش استیکرهایش تلاشی انجام داده بود اما در آخرین بررسی ما معلوم شد که در حال حاضر تمام استیکرهای این اپ به صورت رایگان قرار داده شده‌اند. فیسبوک همچنین اپ‌های زیادی را بر روی نرم‌افزار پیام‌رسانش می‌فروشد اما هیچ‌کدام از این ‌اپ‌ها متعلق به فیسبوک نیستند.

Activate همچنین عنوان «در حال رشدترین ماشین دیجیتال» را به دسته اپ‌های پیام‌رسان داد و معتقد است که هنوز هم فضای زیادی برای این دسته از نرم‌افزارها وجود دارد. بر اساس آمار Activate، اپ‌های پیام‌رسان تا سال  ۲۰۱۸ حدود ۱٫۱ میلیارد کاربر جدید خواهند داشت که ۵۷۹ میلیون آن از کاربرانی است که در خاورمیانه و آفریقا هنوز به این زمینه وارد نشده‌اند و ۲۶۵ میلیون دیگر آن از قسمت‌های مختلف آسیا وارد این بازار خواهند شد.