سئو یکی از دغدغههای اصلی این روزهای اشخاصی که در حیطه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت میکنند و شاید به جرأت بتوان گفت که این مورد برای خیلیها حتی برخی از مدیران سایتها ناشناخته باقی مانده است. اما از همه چیز درگذر اینکه، سئو و بهینهسازی سایت یکی از اصلیترین بخشهای یک کسب و کار اینترنتی است که در حوزه اینترنت فعالیت میکند و قبل از اینکه این مقاله را تا پایان مطالعه کنید بایستی بدانید که در اصل سئو چیست.
سئو چیست؟
شاید اصلیترین بحث بعد از طراحی سایت رسیدن به صدر جستجوهای گوگل باشد که بدون شک تمامی سایتهایی که در دنیای وب فعالیت میکنند از این امر مستثنی نیستند و تمام هم و غمشان این است که بعد از مدتی به صدر جستجوهای گوگل برسند و این امر ممکن نیست مگر با استفاده از سئو .
در اصل سئو از کلمهی انگلیسی Search Engine Optimization گرفته شده و بیشتر در میان اهل وب به SEO مشهور است و به نامهای دیگری مانند بهینه سازی سایت و همچنین بهینه کردن موتورهای جستجو هم معروف هستند.
سئو در اصل استفاده از تکنیکها، ترفندها و همچنین استفاده از استانداردهای است که در سایت به کار گرفته میشود تا سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شود و هر چه روی این تکنیکها و ترفندها بیشتر کار شود به طبع در نتایج جستجوی گوگل در بهترین رتبه قرار خواهید گرفت و این یعنی بازدید بیشتر و هر چه بازدید و ترافیک بیشتری نصیبتان شود به طور حتم فروش بیشتری هم به دست خواهید آورد.
حالا به این سوال میرسیم:
چه عواملی روی سئو سایت تأثیرگذارند؟
فاکتورها و عواملی خیلی زیادی وجود دارد که گوگل منتشر کرده و همهی اینها روی سئو شما تأثیر گذارند اما از این عوامل حدود 200 مورد را گوگل ارائه داده که خیلی از این عوامل بیشتر به صورت تجربی هستند.
به طور مثال:
- تولید محتوای روزانه آن هم محتوایی که کاربر پسند و گوگل پسند باشد
- استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای به دست آوردن بهترین رتبه در جستجوهای گوگل
- ایجاد کردن مداوم و مکرر بک لینک آن هم در سایتهای مختلف با کلمات کلیدی مختلف
- تولید محتوای ویدیویی یا پادکست های صوتی
- بالا بردن سرعت ورود به سایت
- واکنشگرا کردن سایت برای گوشی، تبلت و فبلت
- استفاده از سرورهای مجازی و اختصاصی که سرعت سایت را بالا ببرد
و خیلی از موارد دیگر که به مرور زمان آنها را به صورت تجربی فرا خواهید گرفت.
اما یک سوال دیگر: چند نوع سئو داریم؟
در اصل دو نوع سئو داریم. سئو داخلی و خارجی که هر کدام به صورت مختصر توضیح میدهیم.
سئو داخلی: این نوع بهینه کردن سایت بر عهدهی برنامه نویس و طراح سایت است که سایت را طوری بنویسد که هم برای موتورهای جستجو بهینه باشد و همچنین قوانین گوگل را اجرا کرده باشد.
سئو خارجی: در این نوع یک مقدار زمان بیشتری باید گذاشت و بر عهده مدیر و یا شخصی است که سئو سایت را بر عهده گرفته است و به صورت مداوم باید تولید محتوا کند و در دیگر سایتها بر اساس کلمهی کلیدی که مد نظرش است، بک لینک ایجاد کند.
به طور مثال اگر سایتی فروشنده “اسکوتر برقی” است باید در سایتهای مختلف ایرانی و خارجی ثبت نام و نسبت به این کلمهی کلیدی بک لینک ایجاد کند و هر چه تعداد این بک لینکها بیشتر باشد در نزد گوگل سایت شما یک سایت معروف و مشهور است و به مرور زمان به صدر جستجوهای گوگل نزدیک و نزدیکتر میشوید.
اما اینجا یک نکتهی مهم است که نبایستی فراموش کنید:
بهینه سازی سایت یک امر مداوم و تکرار پذیر است. توقع نداشته باشید که با چند روز کار کردن به یک باره یک تحول عظیم در سایت ایجاد شود و کاربران زیادی وارد سایت شوند و مدام از شما خرید کنند. این مورد حداقل به یک سال زمان نیاز دارد. پس در این عرصه که رقبای خیلی زیادی هم دارید نبایستی صبر و تحمل را فراموش کنید.
اما در بحث سئو سایت به دو قسمت جالب دیگر هم میرسیم که به الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن مشهور هستند و به نوعی دست چپ و راست گوگل هم معروفند و در این قسمت به این دو الگوریتم میپردازیم.
توضیحی مختصر در مورد الگوریتم پاندا:
الگوریتم پاندا یکی از بهترینهای گوگل محسوب میشود. همانطوری که میدانید گوگل فقط به سایتهایی رتبه میدهد که تولید محتوای کاربر پسند را در دستور کار خود قرار دهند. تا مدتها پیش، سایتهایی در صدر جستجوی گوگل قرار داشتند که از یک کلمهی کلیدی به صورت مکرر استفاده میکردند و خبری از تولید محتوا در کار نبود.
برخی از جستجوگرهای گوگل به صورت کاملاً ساده فقط به سایتها مراجعه میکردند تا ببینند این سایت از چه کلمهی کلیدی بیشتر استفاده کرده و همین دلیلی بود برای رتبه دادن به این سایتها. اما به مرور زمان گوگل متوجه این اشتباه خود شد که دنیای وب از محتواهای بیکیفیت و یا نداشتن محتوا رنج میبرد و اینجا بود که از الگوریتم پاندا رونمایی کرد.
الگوریتم پاندا به سایتهای تمام دنیا دسترسی پیدا کرد و هر سایتی که به صورت مکرر تولید محتوا میکرد و تمام فاکتورهای بهینهسازی سایت را رعایت کرده و از کلمات کلیدی هم به اندازه استفاده کرده بود، بهترین رتبه را میداد و شاید به جرأت بتوان گفت که این الگوریتم یکی از بهترینهای گوگل در چند سال اخیر بوده است.
چرا که دیگر از آن سایتهایی که محتواهای بیکیفیت و یا سایتهایی که محتوا تولید نمیکردند، خبری نیست و همین باعث شده تا دیگر سایتها حساب کار دستشان بیاید و برای رسیدن به صدر جستجوهای گوگل اقدام به تولید محتواهای با کیفیت کنند و در اینجا باید به الگوریتم پاندا آفرین گفت.
چه فاکتورهایی از نظر الگوریتم پاندا روی سئو تأثیرگذار است؟
موارد زیادی وجود دارد که این الگوریتم در نظر میگیرد و همهی آنها روی سئو تأثیرگذار هستند اما در این قسمت به چند مورد به صورت لیست وار اشاره میکنیم:
- تولید محتواهایی که از کیفیت بالایی برخوردارند و در اصل برای کاربران مفید باشد
- هرگز محتواهای دیگر سایتها را کپی برداری نکنید. تا جایی که میتوانید یک مطلب را انتخاب کنید و آن را بازنویسی کنید آن هم با فکر و ذهن خودتان نه دقیقاً عین آن را کپی برداری کنید
- سعی کنید در دنیای اینترنت سریعتر به یک برند تبدیل شوید تا بهترین رتبه را به دست بیاورید. وقتی برند باشید به طبع نرخ کلیک روی لینک سایت شما در میان این همه رقیب بیشتر از قبل میشود و این یعنی به دست آوردن بهترین رتبه در نتایج جستجوی گوگل
توضیحی مختصر در مورد الگوریتم پنگوئن:
الگوریتم پنگوئن یکی دیگر از الگوریتمهای موفق شرکت گوگل محسوب میشود که برای رتبه بندی صفحات سایتها مورد استفاده قرار میگیرد و شرکت گوگل این الگوریتم را برای مقابله با سایتهایی تولید کرد که از تکنیک کلاه سیاه اقدام به ازدیاد و افزایش لینکهای خود میکردند.
در اصل میتوان اینطور بیان کرد که وظیفهی اصلی الگوریتم پنگوئن پیدا کردن لینکهای اسپم سایتها است. لینکهای اسپم مثل لینکهای خریدنی است. سایتهایی که برای افزایش کلیک خور سایتشان اقدام به خرید لینک میکنند از چشمان تیزبین این الگوریتم دور نخواهند ماند.
اما یک سوال که ذهن خیلیها را به خودش مشغول کرده این است:
گوگل از کجا متوجه میشود که یک سایت یک لینک را خریده یا این لینک به صورت رایگان بوده است؟
شاید از خودتان بپرسید که گوگل از کجا متوجه میشود که بین دو سایت، پولی رد و بدل شده یا نه؟ درست است گوگل این را متوجه نمیشود اما به این موضوع توجه کنید که تا زمانی که هزینهی یک لینک را در یک سایت پر بازدید پرداخت کنید لینک سایت شما در آن سایت قرار میگیرد و وقتی هزینه پرداخت نکنید این لینک از بین میرود.
به همین راحتی الگوریتم پنگوئن متوجه میشود که این لینکی که شما دریافت کردهاید یک لینک خریداری شده و اسپم است و به شدت با این نوع تکنیکهای کلاه سیاه برخورد میکند و شاید بدترین نوع برخورد این باشد که لینک سایتتان را از نتایج جستجوی گوگل حذف میکند و تمام رشتههایی را که بافتهاید تماماً از بین میبرد و روز از نو، روزی از نو و دوباره باید زحمت بکشید و روی بهینه سازی سایتتان کار کنید تا به جایگاه مناسبتان برگردید.