وقتی میخواهید به صورت جدی در شبکه های اجتماعی (به ویژه اینستاگرام) فعالیت کنید و درآمد داشته باشید، باید اصطلاحات مختلفی چون واینر، بلاگر، اینفوئنسر، ولاگر، کپشن، بیو و… را بیشتر بشناسید.
در بلاگ سایت جریان می توانید مطالب آموزشی در ارتباط با شبکه اجتماعی اینستاگرام، پیام رسان تلگرام و… را به صورت کامل و جامع مطالعه کنید. در ادامه این مطلب شما را با برخی از این اصطلاحات آشنا خواهیم کرد. با ماه همراه باشید.
کپشن «Caption» چیست؟
کپشن اینستاگرام همان متنی است که زیر پست قرار میگیرد، اما سوال بسیاری کاربران این است که این متن تا چه اندازه میتواند طولانی باشد و بهترین تعداد کلمات یک کپشن چقدر است؟! در حقیقت همیشه نمیتوان یک تعداد کلمات مشخص برای کپشن اینستاگرام در نظر گرفت اما هر کپشن میتواند تا ۲۰۰۰ کاراکتر ادامه داشته باشد. البته برای هشتگها هم محدودیت ۳۰ عددی وجود دارد.
کپشن چیست؛ راهنمای نوشتن کپشن حرفه ای در اینستاگرام و تلگرام
اکسپلور اینستاگرام چیست؟
وقتی وارد قسمت جستوجوی اینستاگرام میشوید، قبل از تایپ هر عبارتی، با دنیایی از محتواهای گوناگون برخورد میکنید، به اکسپلور خوش آمدید! اکسپلور را میتوان ویترین اینستاگرام نامید. انواع عکسها و ویدیوهای مختلف از صفحات گوناگون توجه مخاطب را جلب میکنند. نکته جالب درمورد این بخش، متفاوت بودن آن برای هرکس است؛ یعنی محتواهایی که به شما نمایش داده میشود، براساس محتواهایی است که به آنها علاقه نشان دادهاید و اکسپلور هیچ دو نفری کاملاً یکسان نیست. درست مانند اثر انگشت!
IGTV اینستاگرام چیست؟
IGTV تلویزیون اینستاگرام است. در ابتدا اینستاگرام فقط یک شبکه اجتماعی عکسمحور بود که میتوانستید ویدیوهای تا 15 ثانیه را هم روی آن داشته باشید؛ اما هرچه گذشت مسئولان این شبکه اجتماعی به اهمیت ویدیو بیشتر پی بردند. حالا نهتنها محدودیت 15 ثانیهای برای ویدیو در پست به 1 دقیقه رسیده، بلکه میتوانید در قسمت IGTV ویدیوهای بیش از 1 دقیقه تا 1 ساعت را هم مشاهده کنید.
اینستاگرام نهایت تلاشش را به کار بسته تا این قابلیت، تجربهای مانند تلویزیون برای کاربر داشته باشد. میتوان گفت با توجه به خصوصیت عوض کردن کانالها برای دیدن ویدیوهای مختلف، تا حدی این حس در مخاطب هم به وجود آمده است. تلویزیونی که حداقل تا الان تبلیغ کمتری دارد و البته خوب تنوع محتوایی یوتیوب را هم ندارد.
قطعاً بارها هنگام تماشای مسابقات فوتبال یا هر برنامه تلویزیونی دیگری، نوشتهای را در بالا یا هرجای دیگری از صفحه نمایشگر دیدهاید: Live! این کلمه به معنای زندگی است و استفاده از آن در چنین فضاهایی بیانکننده زنده بودن پخش است؛ یعنی تصویری که میبینید همزمان و بلافاصله پس از ضبط برای شما پخش میشود. زیاد موضوع را پیچیده نکنیم، لایو اینستاگرام هم چنین مفهومی دارد. صاحبان اکانت میتوانند دوربین موبایلشان را روشن کنند و بهصورت زنده در برابر فالوئرهایشان قرار گیرند یا هر تصویری که میخواهند را به آنها نشان دهند.
اینفلوئنسر کیست؟
در اینفلوئنسر مارکتینگ تعریف از فرد تاثیرگذار کسی است که با استفاده از تواناییاش، مشتریان بالقوه یک برند را برای استفاده از محصولات یا خدمات آن برند ترغیب میکند. اجازه دهید سادهتر توضیح دهیم. فرد یا افرادی که برند شما را به افراد تاثیرپذیر از خود معرفی میکنند و باعث آشنایی و صدالبته اعتماد آنها نسبت به برند شما میشوند اینفلوئنسر هستند.
میکرو اینفلوئنسر کیست؟
تمام اینفلوئنسرها از نظر تعداد دنبالکنندگان به دو دسته میکرو اینفلوئنسر و ماکرو اینفلوئنسر تقسیم میشوند. آنهایی که فالوئر کمتری دارند میکرو اینفلوئنسر محسوب میشوند و در مقابل آنهایی که فالوئر زیاد دارند ماکرو اینفلوئنسر هستند. مرزی که برای تعیین میکرو یا ماکرو بودن یک اینفلوئنسر تعیین کردهاند متغیر است. برخیها میگویند کسی که از دوهزار تا ۵۰ هزار فالوئر دارد میکرو اینفلوئنسر است و برخی دیگر میگویند این عدد بین ۵۰۰ تا ۵ هزار فالوئر است. در کل بسته به حیطه تخصصی اینفلوئنسر و دیگر همکاران همصنفش این عدد میتواند متفاوت باشد.
بلاگر کیست؟
بلاگر به افرادی گفته میشود که با استفاده از قدرت گسترده شبکههای اجتماعی، خود را در یک موضوع خاص بهعنوان متخصص معرفی میکنند. این افراد با تولید محتوای تصویری، متنی، صوتی و… توجه و اعتماد مخاطبان خود را جلب میکنند. اگرچه برخی از بلاگرها این کار را صرفاً برای رسیدن به شهرت یا سرگرمی انجام میدهند اما بخش اعظم بلاگرها به نیت فروش محصول و تبلیغات دست به تولید محتوای هدفمند میزنند.
واینر کیست؟
اول از همه باید بگوییم که واینر زیرشاخه اینفلوئنسر است. قبلاً که واین فعال بود محدودیت 6 ثانیهای برای ویدیوهایش داشت. در همان زمان طولانیترین ویدیویی که میتوانستید در اینستاگرام آپلود کنید 15 ثانیه بود. شاید این وجه اشتراک، یعنی کوتاه بودن ویدیوهای این دو پلتفرم، باعث شد به بسیاری از کسانی که در اینستاگرام فعالیت میکنند هم واینر بگویند. به سادهترین تعریف، واینر کمدین شبکههای اجتماعی است. این عبارت محدود به اینستاگرام نیست و حتی بامزههایی که در یوتیوب فعالیت میکنند هم واینر محسوب میشوند.
ولاگر کیست؟
اگر تصور کنیم که محتوای متنی و تصویری بلاگها تماماً بهصورت ویدئو منتشر شوند، فردی که این ویدئوها را منتشر میکند، همان «ولاگر» خواهد بود. یعنی بهجای اینکه در مورد موضوع خاصی بنویسیم، در مورد آن موضوع فیلم ضبط کنیم. بهجای اینکه تصویر محصولی را به اشتراک بگذاریم و آن را تبلیغ کنیم، آن محصول را در دست گرفته و از خودمان فیلم میگیریم. البته میتوانیم بهجای خود، فقط از محصول و کاربردهای آن هم فیلم بگیریم. وقتی کلاً سروکار ما با فیلم و ویدئو باشد، ما یک ولاگر یا Vlogger خواهیم بود.
منبع: جریان، پلتفرم تبلیغات در شبکه های اجتماعی به صورت هدفمند
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.