این روزها، نمیتوان کسی را به خاطر ندانستن اینکه بخش موبایل سونی هنوز فعال است و این شرکت هنوز هم گوشی تولید میکند، سرزنش کرد! حقیقت این است که گوشیهای سونی واقعاً خوب هستند، اما دیگر آن محبوبیت سابق را ندارند. با وجود تمام شواهدی که نشان دهنده یک عقبنشینی واضح است، سونی حداقل به صورت عمومی، از خط تولید اکسپریا دست نمیکشد و همچنان به تولید گوشیهای این سری اصرار دارد.
سخن از پایان خط تولید اکسپریا، مدتهاست که در محافل خبری و بین کاربران مطرح شده و هر بار سونی با بیانیههایی سعی در تکذیب این موضوع دارد. خانم سو لین (Sue Lin)، مدیر ارشد مالی گروه سونی، به تازگی تلاش کرده تا این شایعات را رد کند. او در یک نشست خبری مربوط به نتایج مالی شرکت در تاریخ 7 اوت (16 مرداد)، با قاطعیت اعلام کرد که اکسپریا “برای ما یک کسبوکار بسیار مهم است.” این اظهارنظر در پاسخ مستقیم به نگرانیهایی مطرح شد که پس از مشکلات فنی مدل جدید، یعنی اکسپریا 1 مارک 7، به وجود آمده بود. این گوشی جدید با مجموعهای از مشکلات فنی روبرو شده بود که باعث شد حتی فروش آن برای مدتی متوقف شود تا مشکلاتش برطرف شود.
مشکلات اکسپریا 1 مارک 7 شامل مواردی مانند ریبوتها و خاموش شدنهای ناگهانی، داغ شدن بیش از حد، خالی شدن سریع باتری و مشکلات شارژ بود. همین مشکلات باعث شد سونی فروش این دستگاه را متوقف کند تا بتواند آنها را برطرف سازد. در همین حین، خبری هم منتشر شد که نشان میداد تولید این گوشی به شرکتهای ثالث واگذار شده و خود سونی مستقیماً آن را تولید نمیکند. این واگذاری تولید به شرکتهای بیرونی، یکی از دلایلی بود که شایعات مربوط به بیاهمیت شدن بخش موبایل سونی را قوت بخشید. بسیاری از کاربران و تحلیلگران این اتفاق را نشانهای از عدم تعهد و تمایل سونی به برند اکسپریا میدانستند.

باید به این نکته هم اشاره کرد که اکسپریا دیگر آن نامی نیست که قبلاً در هر خانهای شنیده میشد. امروزه، گوشیهای اکسپریا در بازار ایالات متحده به فروش نمیرسند و حتی در بازار داخلی سونی یعنی ژاپن نیز دیگر محبوبیت سابق را ندارند. در ژاپن، اپل بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و با اینکه سونی هنوز سهمی از بازار را حفظ کرده، اما پشت سر دیگر تولیدکنندگان اندرویدی مانند گوگل، شیائومی و سامسونگ قرار دارد. این کاهش سهم بازار، به ویژه در بازار خانگی، ضربه بزرگی به اعتبار و جایگاه سونی در صنعت موبایل زده است. با این حال، سونی همچنان به توسعه این خط تولید ادامه میدهد.
با وجود تمام این مشکلات، که به نظر میرسد نشانههایی از بیاهمیت شدن یک خط تولید گوشی برای سازندهاش هستند، سونی حداقل به صورت علنی به این موضوع اعتراف نمیکند. سو لین توضیح داد:
فناوری ارتباطات یک تکنولوژی بسیار مهم است که سونی مدتهاست آن را پرورش داده است.
او افزود:
ما همچنین میخواهیم به کسبوکار گوشیهای هوشمند خود ارزش بدهیم.
لین تأکید کرد که تخصص و حق ثبت اختراعهایی که در بخش موبایل سونی توسعه یافتهاند، کاربردهای حیاتی فراتر از گوشیهای هوشمند دارند و همین مسئله این بخش را به یک مرکز نوآوری حیاتی در سراسر گروه سونی تبدیل کرده است. این اظهارات نشان میدهد که سونی شاید بیشتر به دانش فنی و پتنتهای حاصل از این بخش اهمیت میدهد تا به سودآوری مستقیم آن.
گوشیهای سونی، جامعه کوچک اما پرشوری از کاربران دارند که به ویژگیهایی مانند وجود جک هدفون، درگاه کارت میکرو اس دی و امکانات خاصتر مانند نمایشگری با نسبت تصویر سینمایی 21:9 و کنترلهای حرفهای دوربین، اهمیت میدهند. این وفاداری مشتریان به تنهایی نمیتواند اکسپریا را سرپا نگه دارد، اما خبرهای اخیر نشان میدهد که حداقل سال آینده اکسپریا 1 مارک 8 را خواهیم دید. با این حال، پس از آن، خط تولید اکسپریا ممکن است (و احتمالاً) سرنوشتی مشابه با گوشیهای ال جی پیدا کند؛ یعنی به دلیل عدم سودآوری و در یک تصمیم تجاری لحظه آخری، به کلی از بین برود.