روز گذشته شبکه تلویزیونی ایران کالا گزارشی در مورد احتکار 5 میلیون ماسک در انبارهای فروشگاه اینترنتی دیجی کالا منتشر کرد. ماسکهایی که با وجود موجود بودن در انبار این فروشگاه، بر روی وب سایت در وضعیت ناموجود قرار گرفته و از همین رو هیچ نامی جز احتکار نمیتوان بر آن گذاشت. انتشار این گزارش باز هم این سؤال را در ذهن ما ایجاد کرد که چرا واقعاً اصول اخلاقی و انسانی در جامعه ما روز به روز در حال کمرنگتر شدن است. دیگر عادت کردهایم که با وقوع هر اتفاق ناخوشایند و بلایای طبیعی یا غیرطبیعی، عدهای آب گل و آلود را فضایی مناسب برای مالاندوزی بیشتر خود میبینند و سعی دارند تا از دغدغه، نگرانی و نیاز مردم، ردایی برای خود بدوزند!
همانطور که همه شما مطلع هستید، این روزها ویروس کرونا شیوعی جهانی پیدا کرده و شهرهای مختلف کشور ما را هم درگیر خود کرده است. با توجه به اینکه هنوز دارو و واکسنی برای این ویروس کشف نشده، متخصصان حوزه سلامت از مردم میخواهند تا نهایت تلاش را در پیشگیری از ابتلا به کرونا داشته باشند. اقلامی هم که برای رعایت موازین بهداشتی و پیشگیری از این ویروس مورد نیاز افراد است، شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده میباشد.
حال، در چنین شرایطی گزارش صدا و سیما از کشف 5 میلیون ماسک احتکار شده در انبارهای دیجی کالا واقعا تکان دهنده است. شاید شنیدن احتکار اجناس توسط برخی دلالان و کسبه بیوجدان که اغلب اعتبار چندانی در بازار ندارند، آن چنان تعجب برانگیز نباشد، اما انجام این کار توسط وب سایتی که یکی از معتبرترین فروشگاههای آنلاین و اینترنتی کشور محسوب میشود، واقعاً مایه تأسف صدچندان است.
حوزه فناوری به واسطه رابطه نزدیکی که با علوم مختلف دارد، تنها یک بخش تجاری صرف قلمداد نشده و رگههای فرهنگی نیز در این حوزه کاملاً مشهود است. حتی بر همین اساس است که خریداران با وجود گرانتر عرضه شدن برخی کالاها در فروشگاههای آنلاین معتبر و صاحب برند، ترجیح میدهند اقلام مورد نیاز خود را از آنها تهیه کنند تا اینکه بخواهند در بازار خرده فروشی به دنبال این کالاها باشند. حال خبر احتکار میلیونی ماسک در شرایطی که کاربران نیاز مبرم به این کالا دارند، خیانت بزرگی به اعتماد مردم بوده و تصور کنید چه تبعات فرهنگیای میتواند در جامعه داشته باشد.
البته چند ساعت بعد از پخش شدن این گزارش، دیجی کالا در بیانیهای مطبوعاتی آن را کذب خواند و مدعی شد تنها 34 هزار ماسک در انبار این فروشگاه موجود بوده که آنها هم توسط مشتریان سفارش داده شده بودند و کارکنان فروشگاه مشغول آمادهسازی و ارسال این ماسکها به خریداران بودهاند! ادعایی که باز هم ابهامات زیادی دارد، چرا که به اذعان کاربران و کسانی که قصد خرید ماسک از دیجی کالا را داشتهاند، این محصول بیش از یک هفته است که ناموجود شده و حال با توجه به ادعای همیشگی مسئولان دیجی کالا مبنی بر آمادهسازی و ارسال یک روزه سفارشات، انبار شدن 34 هزار ماسک در طول مدت چند روزه که هیچ سفارش جدیدی ثبت نشده، چه توجیهی میتواند داشته باشد؟!
در ادامه میتوانید متن کامل بیانیه دیجی کالا را هم مطالعه کنید:
صبح امروز در حالی که همکاران عملیات ما، علیرغم نگرانی شیوع ویروس کرونا، در حال آمادهسازی و ارسال ماسکهای سفارش گذاشته شده مشتریان دیجیکالا بودند، مامورین سازمان تعزیرات حکومتی به مرکز پردازش دانش مراجعه کردند و بدون توضیح ۳۴ هزار عدد ماسک فروخته شده به مشتریان دیجیکالا را جمعآوری کردند. در حالی که طبق صورت جلسه سازمان تعزیرات ۳۴ هزار ماسک موجود بوده است، این عدد در گزارش مغرضانه شبکه تلویزیونی ایران کالا، به دروغ ۵ میلیون عدد عنوان شد. لازم به ذکر است که کلیه این ۳۴ هزار عدد ماسک در چندین روز پیش به فروش رفته و به نوبت در حال آمادهسازی و ارسال به مشتریان بوده است. ضمنا دیجیکالا در راستای مسئولیت اجتماعی خود از فروش این ماسکها هیچ انتفاع مالی نداشته و این ماسکها را با قیمت خرید به فروش رسانده است. بر این اساس هرگونه ادعای احتکار و سواستفاده از ارائهی این خدمات به هموطنان در سراسر ایران، بیاساس، مغرضانه و کذب کامل است.
این اتفاق در حالی رخ داده که دیجیکالا چهار روز پیش طی نامهای رسمی به وزارتخانههای ارتباطات، بهداشت و صمت آمادگی خود را جهت در اختیار قرار دادن تمام توان لجستیکی و زیرساختی برای عرضه ماسک و کیتهای بهداشتی را با حاشیه سود صفر و بدون هیچ چشم داشت اقتصادی، اعلام کرده بود. (نامه پیوست شده است). همانطور که پیش از این به اطلاع مردم عزیز کشور رسانده بودیم، دیجیکالا با تمام توان زیرساختی و لجستیکی خود برای هرگونه کمک در اختیار مردم و بخش سلامت کشور است. بر این اساس دیجیکالا تنها در هفته اول پس از اعلام خبر شیوع کرونا بیش از ۲۲۰ هزار ماسک با سود صفر توزیع کرده است.
ضمن عذرخواهی از ۸ هزار مشتری عزیز دیجیکالا که از نقاط دور و نزدیک کشور این ۳۴ هزار ماسک را خریداری کرده بودند، اعلام میکنیم که این ماسکها هم اکنون در اختیار معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، قرار دارد و در نتیجه قادر به ارسال سفارش شما نیستیم. اطمینان خاطر میدهیم در اسرع وقت مبالغ پرداخت شده، به صورت کامل به مشتریان توسط دیجیکالا عودت داده میشود.
کارکنان دیجیکالا فرزندان این کشور هستند و در این شرایط سخت بدون تعطیلی، با پذیرش همه خطرات و با تمام توان در کنار مردم عزیز ایران ایستادهاند.
خاطر نشان میشود براساس ماده ۶ بند ۱۱ قانون مطبوعات؛ شبکه ایران کالای صداوسیما و کلیه رسانههایی که این خبر را منتشر کردهاند ملزم به انتشار تکذیبیه دیجیکالا هستند. شکایت و پیگیری حقوقی برای دیجیکالا محفوظ است.
در پایان نباید از اقدام تحسین برانگیز مسئولین ذیربط در شناسایی و برخورد با این گونه موارد هم غافل شد که میتواند اعتماد خدشهدار شده مردم را تاحدود زیادی به آنها برگردانده و باعث ایجاد آرامش روانی در جامعه شود. ما نیز به عنوان بخش کوچکی از این جامعه، امیدواریم روزی فرا برسد که در شرایط سختی همه ما یار و مددکار همدیگر باشیم، نه اینکه از مشکلات بقیه پله ترقی برای خود بسازیم!
با پول مشتریاش پولدار شده. بعد از پول نوبت خون مشتری هست. خدایا چقدر بندگان پست شدن.
خدا نگذره ازشون، دزدا و بی شرفا
نظرات زیر محصولات این فروشگاه به شدت گزینشی تایید میشه.در حالیکه دراغلب فروشگاههای دنیا میتونی آزادانه هر نظری بذاری و نهایتاً این مردمند که قضاوت می کنند.
دیجی کالا چه در “جمعه سیاه” و چه در عودت وجه کالاهای معیوبی که برای مشتری هاش فرستاده نظیر موبایل، پرینتر، تلویزیون و غیره بارها سودجویانه رفتار کرده.
اپراتورهای واحد خدمات پس از فروش مثل یک بازجوی سختگیر طوری با مالباخته حرف می زنند و به حدی معطلش می کنند که عطای عودت کالای معیوبش رو به لقاش ببخشه.
بسیاری از ماموران ارسال دیجی کالا بسیار تندخو و بی ادب هستند و دیجی کالا هیچ اقدامی برای دلجویی از مشتری ها نمیکنه.
اپراتورهای شیفت شب با اینکه صداشون ضبط هم میشه اما باز به طرز زننده و تمسخر آمیز با کاربران صحبت می کنند.
بارها شده مشتریان کلافه محصولات معیوبی که نتونستن مرجوع کنند رو از فرط عصبانیت مقابل دفتر مرکزی دیجی کالا خرد کردند.وبلاگ مالباختگان دیجی کالا با یک سرچ ساده در گوگل یافت میشه.همچنین هزاران شکایت مردمی از دیجی کالا تو پلیس فتا وجود داره.
من سه سال مشتری دیجی کالا بودم.از وقتی که فروشگاه رقیبش “بامیلو” در یک سال پیش ورشکسته شده، در غیر پاسخگوترین و سودجوترین شکل ممکن عمل میکنه.
هیچ توجهی به انتقادات و پیشنهادات نداره و اصلا اپراتورها اجازه نمیدن که با یکی از مدیران صحبت کنی.واحد انتقادات و پیشنهادات یک پیغامگیر صوتیه که هیچ توجهی بهش نمیشه.
امیدوارم دستگاه قضاء به خاطر احتکار ۵ میلیون ماسک در حیاتی ترین دوران شیوع کرونا توسط دیجی کالا، مدیران این فروشگاه رو به “اشد مجازات” برسونه تا مایه عبرت دیگر محتکرینی بشه که از درد و مرگ هموطنانشون هم سودجویی می کنند.
شما اول برو قوانین دیجی کالا رو بخون بعد حرف بزن:
***
اول از همه بامیلو همین چند روز پیش به من پیامک تخفیف هاش رو بهم داده اگر ورشکست شده پس اون داره از آب گل آلود ماهی میگیره همون وبلاگ مالباختگان هم که دارید میگید گشتم و اصلا وجود خارجی نداره. لطفا اگر می خواهید تخریب هم کنید با واقعیات بکنید نه با دروغ ها. آدم دروغ گویی مثل شما وقتی این خبر رو تایید می کنه معلومه که 7000 درصد دروغه. ایران کالا که کم بازدیدترین شبکه تلوزیون هست میخواسته با این دروغ ها و شایعات لوس اینترنتی مخاطب هاش رو زیاد کنه یه بودجه زیادی از صداوسیما بگیره مثل خیلی از سازمان هایی به ظاهر پیرو آرمان های کشورند و هیچ کاری انجام نمیدن و کار بقیه رو به نام خودشون ثبت می کنن و بودجه الکی میگیرن.
فقططط اعدام.این احتکار در تاریخ ایران کم سابقه است.سودجویی با بیماری و مرگ مردم؟مدیران شرکت غرق در ثروتند.این چه طمعی است که به خاطرش جان هموطنانشان را قربانی می کنند؟
یک قاضی مقتدر می خواهیم تا علی وار حکم اشد مجازات را صادر کند تا برای همیشه مایه عبرت محتکرین شود.
از نفوذ و هوچی گری های مدیران دیجی کالا نهراسید.آقای رئیسی شمشیر مالک اشتر را از غلاف بیرون بیاور
با این نظر شما ۱۰۰℅ مغازه دار هستید و چون تا دیجیکالا هست کسی از مغازه ها خرید نمیکنه با دیجیکالا مشکل دارید
دقیقا
5 میلیون کجا 34 هزار تا کجا …. ضمن اینکه هم گزارشگر و هم کارشناس می گویند طبق گزارش مردمی؛ 5 میلیون. کاش آمار کشف شدهی واقعی هم به مردم اعلام میشد. که دروغ گفتن دیجی کالا یا از ماهی از آب گلآلود گرفتن مسئولین مشخص بشه. و یکطرفه به قاضی نرویم.
مطمئن باشید پنج ملیون ماسک بوده و هست لکن قبل از رسیدن مأمور انبار داشتن خالی میکردن
ما در تاریخ ۷ از طریق این سایت ۴ بسته ماسک سوپاپ دار سفارش دادیم که تنها ماسک موجود بود و قیمت آن ۱۰۹۰۰(ده هزار و نهصد تومان) تومان اعلام شدهبود. دیروز هنگام تحویل و پرداخت در محل با یک صفر اضافه مواجه شدیم که قیمت هر بسته را ۱۰۹۰۰۰(صد و نه هزار تومان) ثبت کرده بود.
اگر نام این عمل شرمآور دزدی نیست، پس چیست؟
تعزیرات برا همین روزاست
من خودم از مشتریان همیشگی دیجی کالا هستم. ولی این دومین باره که ماسک سفارش میدم و در حالی که تحویل رو به دوهفته، ده روزه بعد موکول میکنن، بعد از یک هفته خودشون سفارش منو لغو میزنن و فقط پس از اتمام کار خودسرانه شون به من پیام میزنن که سفارش ماسکتون رو لغو زدیم. اگر ناموجوده، فروشنده کالا رو ساپرت نمیکنه یا کسی شما رو از فروش کالای بهداشتی حیاطی روز منع میکنه از همون روز اول می تونید سفارش نگیرید و در این اوضاء آشفته با روح و روان مردم بازی نکنید و اعتماد اونارو به سخره نگیرید.
قوانین رو بخونید اونا این اختیار رو دارند
این وصله ها به دیجی کالا نمی چسبه
تو ایران عادی شده با کسی نمیتونن رقابت کنن ، تخریبش میکنن
من ده ساله از دیجی کالا خرید میکنم و کاملا راضی ام ازش
تو بابات کارمند دیجیکالا هست یا خودت کارمند جیره خورشون هستی کدومش؟؟؟
اولا اینکه شعور داشته باش و درست صحبت کن. در ثانی من نه تا حالا شرکتشو دیدم نه کارمندی از اون رو. من تهران زندگی نمیکنم. تو که گر گرفتی معلوم نیست از کجا خط میگیری و به کدوم شرکت رقیب، (که البته تو ایران نداره) وابسته ای.
من چندین ساله تمام خرید هامو از دیجی کالا انجام میدم و همیشه ازشون راضی بودم. حتی اگر مشکلی پیش میومد و کالا آماده نمیشد، خسارت پرداخت می کردند.
در هر صورت شرکتی مثل دیجیکالا نیازی به احتکار نداره. روزانه دو میلیون بازدیدش نشون دهنده این امره
اینایی که درباره ی دیجیکالا بد میگن از شرکتی نیستن مغازه دار ها هستن که بدجوری گر گرفتن و دارن حسابی میسوزن???
بله من هم راضی هستم از وظیفه ای که انجام میده در مقابل پولی که میگیره ولی این احتکار ماسک و گران فروشی رو چکار کنیم در حالی که مردم دارن جون میدن..فکر کنم جنس معیوب دستون نرسیده این ده سال و اون طرف سکه رو هنوز ندیدید
از اوایل این موضوع من وقتی اقدام کردم برای تهیه ماسک هییییییچ گونه ماسکی نه موجود بود و نه قابل عرضه خیلی قبل تر از ۱۰ اسفند شاید میشه گفت ۲ هفته یا بیشتر که خیلی واسم جالب بود که چرا حتی ۱ عدد ماسک هم تو هیچ مدل و نمونه ایی وجود نداره دی جی کالا وقتی که یک عدد کیس برای مسال t500 رو ۱.۹۶۰.۰۰۰ بده زمانی که برای پسرم خواستم تهیه کنم وقتی که از بیرون بررسی کردم همون روز با قیمت ۱.۸۴۰.۰۰۰ خریدم واسش وقتی که بعد از التحاب بازار طی 2 3 روز بابلیس چرخشی ۲۷۳۶ رو ۱ شبه از ۸۷۰.۰۰۰ برسونه به ۱.۴۸۰.۰۰۰ پس بایدم شک کرد به صداقت و مدیریتش و الا منی که صاحب جنس هستم رو با بررسی نمیگذاره هر قیمتی که دلم خواست رو ۱ شبه بگذارم نا گفته نمونه همون بابلیس رو هم یک شبه به ۹۸۰.۰۰۰ تغییر قیمت داد جنس های تابلو و یا رند رو میاد قیمت پایین میگذاره و جنس های گم رو قیمت های نجومی نسبت به بازار یه ریمل دوسه فیک 35 تومنی رو میده 97 98 این کارشون اصلا درست نیست کنترل هوشمند ال جی رو کاری که از بازار فیکش رو خریده بودم 120 به من به عنوان اورجینال دادن 495.000 هر چند که با پیگیری پس گرفتن و پولم رو برگردوندن. دست مریزا میگم به بچه های بازرسی دست تک به تکشون رو میفشارم و تشکر میکنم بابت پیگیریشون. دیجی کالا از اطمینان مردم سواستفاده کرد توی این مدت و کیفیت صابقش رو نداره دیگه الانم باید پاسخگو مردم و مراجع قانونی باشه
به منم پد الکلی ۱۲ تومنی(۱۰۰)تایی رو ۴۳ تومن (۱۰۰)تایی فروختن.وقتی اعتراض کردم ،یه جورایی در زمینه نظر دادن به پد الکلی بلاکم کردن??
مردم ایران این چیزا و خیلی چیزای دیگه رو فراموش نمیکنن. جواب اینکار فقط تحریم خرید از دیجی کالاست#دیجی کالا_را_تحریم_کنیم
چرا شایعه پراکنی میکنید؟ از کی تاحالا صدا و سیما صادق شده؟ مشخص شد این دروغی بیش نبوده
ماسک ها برای دیجی کالا نبودند. مربوط به فروشنده های دیگری است. به خاطر اینکه دیجی کالا غولی است که رشد میکند، تعداد بسته های پستی آن از کل پست ایران بیشتر است و همچنین خودش شبکه بزرگ توزیع جدا از پست دارد، میخواهند بد نامش کنن. دولت بی کفایت دائم تصویر تولید ماسک و مواد ضد عفونی رو از تلویزیون پخش میکند، اما هیچ چیزی در بازار موجود نیست. این تولیدات کجا می روند؟
اون دوستانی که میگن ما چند ساله از دیجی خرید میکنیم و راضی هستیم. تا حالا قیمت جنسی رو که خریدن تو بازار قیمت گرفتن؟
یه زمانی 8/9 سال پیش خوب بود اما الان اصلا حقوق خریدار رعایت نمیشه فقط میخوان جنسشون رو به آدم بندازن
برای مرجوع کردن کجا قبلا عکس میخواست؟!
این توهین به مشتری نیست؟
شیادی و دزدی گری و احتکار و کلاه برداری از مشتریاش،هر چی در مورد این شرکت بگی جا داره،امیدوارم یه روز شاهد ورشکستگی این شرکت بی ناموس باشم.
مغازه دار هستی?
نه قسمت پیگیری سفارش،نه قسمت شکایات ،نه مدیریتی درست و درمون که به مشتریاش درست جواب بده،همه فقط ادا و اصول هستن،دیجی کالا را تحریم کنیم.
از دیجیکالا هیچ وقت خرید نخواهم کرد . با خوندن این مطلب همه چی روشن شد برام .. خرید از دیجیکالا یعنی خیانت به خودمون و مردم
ببخشید من ماسک می خواهم از کجا بگیریم
هیچ کس قدرت برخورد با دیجی رو نداره.
میدونید چرا ؟؟؟؟؟
دامادی از یک خانواده شهید آمریکایی که میدونید کیه..
البته مطمئنا این نظر من کلا حذف میشه.
چون به دلیل اصلی اشاره کردم.
و همچنان دنیا میخواد که ملت ایران خواب باشن وبا همین وض
عیت چهل و خورده ای سال سازگار بشن