برای نخستین بار در تاریخ، شرکت اپل در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (ژانویه تا مارس 2025)، با پیشی گرفتن از تمامی رقبا، عنوان بزرگترین تولید کننده گوشیهای هوشمند در جهان بر اساس میزان محمولههای ارسالی را به خود اختصاص داد. این دستاورد مهم بر اساس گزارش جدیدی از موسسه تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ (Counterpoint Research) به دست آمده و نشان دهنده تحولی قابل توجه در شرایط بازار جهانی گوشیهای هوشمند است. با دیجی رو همراه باشید.
یکی از عوامل کلیدی که به اپل در کسب این موفقیت بیسابقه کمک کرد، عرضه موفقیتآمیز مدل جدید آیفون 16e بود. این گوشی هوشمند جدید با استقبال گستردهای از سوی خریداران در بازارهای مختلف روبرو شد و نقش بسزایی در افزایش حجم فروش کلی اپل ایفا کرد. در حالی که فروش محصولات اپل در بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده آمریکا، اروپا و چین روندی نسبتاً ثابت یا حتی کاهشی را تجربه کرد، این شرکت توانست رشد چشمگیر دو رقمی را در بازارهای نوظهور و با پتانسیل بالا نظیر ژاپن، هند، خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرق آسیا به ثبت برساند.
این رشد قابل توجه در بازارهای مذکور نشان دهنده استراتژی موفق اپل در تنوع بخشیدن به بازارهای هدف و تمرکز بر مناطقی با نرخ رشد اقتصادی بالا و تقاضای رو به افزایش برای گوشیهای هوشمند پیشرفته است.
بر اساس گزارش کانترپوینت ریسرچ، اپل در سه ماهه نخست سال جاری میلادی توانست سهم 19 درصدی از کل بازار جهانی گوشیهای هوشمند را به خود اختصاص دهد. این سهم بازار با افزایش 4 درصدی در میزان محمولههای ارسالی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی به دست آمده است. این افزایش قابل توجه در حجم محمولهها، قدرت برند اپل و جذابیت محصولات آن را در میان مصرف کنندگان جهانی به خوبی نشان میدهد.
پس از اپل، شرکت سامسونگ با سهم 18 درصدی از بازار در جایگاه دوم قرار گرفت. با این حال، میزان محمولههای ارسالی سامسونگ در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته میلادی با کاهش 5 درصدی روبرو بوده است. اگر چه سامسونگ در ابتدای این سه ماهه عملکرد نسبتاً آرامی داشت، اما با عرضه سری جدید گوشیهای هوشمند گلکسی S25، توانست در ماه مارس شاهد رشد دو رقمی در میزان محمولههای خود باشد.
به طور خاص، سهم فروش مدل گلکسی S25 اولترا از کل فروش خانواده S25 در مقایسه با مدلهای پیشین این سری افزایش یافته است که نشان دهنده استقبال بالای مصرفکنندگان از این گوشی پرچمدار با ویژگیهای پیشرفته است. با این وجود، کاهش کلی محمولههای سامسونگ در سه ماهه اول، زنگ هشداری برای این غول کرهای در رقابت با اپل و سایر رقبا به شمار میرود.
در جایگاه سوم این ردهبندی، شرکت شیائومی با سهم 14 درصدی از بازار و رشد 5 درصدی در میزان محمولهها قرار دارد. رشد شیائومی عمدتاً ناشی از عملکرد قوی این شرکت در بازار چین و همچنین گسترش فعالیتهای آن در بازارهای جدید بینالمللی بوده است. شیائومی با ارائه گوشیهای هوشمند با کیفیت و قیمت رقابتی، توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار جهانی تثبیت کرده و به رشد خود ادامه دهد.
برند ویوو (vivo) با ثبت رشد 6 درصدی در میزان محمولههای ارسالی نسبت به سال گذشته، سریعترین رشد را در میان برندهای برتر بازار تجربه کرده است. این شرکت با سهم 8 درصدی از بازار، در جایگاه چهارم و به طور مشترک با اوپو (Oppo) قرار دارد. با این حال، اوپو در همین مدت شاهد کاهش 1 درصدی در میزان محمولههای خود بوده است. علیرغم این کاهش، اوپو توانسته است در بازارهایی نظیر هند، آمریکای لاتین و اروپا به رشد دست یابد که نشان دهنده تلاشهای این شرکت برای تنوع بخشیدن به بازارهای هدف و کاهش وابستگی به بازارهای سنتی است.
در بازار چین، شرکت هواوی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به عنوان بزرگترین برند گوشیهای هوشمند شناخته شد. این موفقیت هواوی در بازار داخلی چین، علیرغم محدودیتهای بینالمللی، نشان دهنده قدرت و نفوذ این برند در میان مصرفکنندگان چینی است. علاوه بر این، برندهای آنر (Honor) و موتورولا (Motorola) نیز در بازارهای متعددی شاهد رشد قابل توجهی بودهاند، اما این رشد هنوز برای ورود آنها به جمع پنج برند برتر بازار جهانی کافی نبوده است.
به طور کلی، بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سه ماهه نخست سال جاری میلادی شاهد رشد 3 درصدی در میزان محمولههای ارسالی بوده است. با این حال، موسسه تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ پیشبینی میکند که در کل سال 2025، بازار گوشیهای هوشمند در مقایسه با سال 2024 با کاهش اندکی روبرو خواهد شد. این پیشبینی عمدتاً ناشی از تعرفههای تجاری اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا بر برخی از تولیدکنندگان و همچنین شرایط نامساعد اقتصادی در برخی مناطق جهان است که میتواند بر تقاضای مصرفکنندگان برای خرید گوشیهای هوشمند تأثیر منفی بگذارد.
با وجود این پیشبینی، عملکرد قوی اپل در سه ماهه نخست سال جاری نشان میدهد که این شرکت با عرضه محصولات نوآورانه و استراتژیهای بازاریابی هوشمندانه، همچنان از پتانسیل بالایی برای حفظ و ارتقاء جایگاه خود در بازار رقابتی گوشیهای هوشمند برخوردار است. موفقیت اپل در کسب عنوان بزرگترین تولید کننده گوشیهای هوشمند در جهان، نقطه عطفی در تاریخ این شرکت و همچنین در تحولات بازار جهانی گوشیهای هوشمند به شمار میرود و نشان دهنده قدرت و جذابیت بینظیر برند اپل در میان مصرفکنندگان سراسر جهان است.