تقریبا همه ما با «تولید محتوا» برخورد داشته ایم و کمابیش می دانیم تولید محتوا چیست. با گسترش روزافزون مصرف اینترنت در میان اقشار مختلف برای کاربردهای مختلف، بدیهی است که محتوایی که به صورت دیجیتالی در بستر اینترنت مشاهده می کنیم اهمیت زیادی داشته باشد. مخصوصا بعد از آن که کرونا به یک معضل جهانی تبدیل شد، اهمیت اینترنت و محتواهای موجود در آن نیز بیشتر از قبل شد.
تعریف تولید محتوا
تولید محتوا در تعریفی ساده، عبارت است از تمام فعالیت ها و اقداماتی که در جهت خلق، طراحی و ایجاد پیام های قابل درک در اشکال مختلف (متن، تصویر، صوت و ویدیو) برای انتشار بر روی بسترهای مختلف دیجیتالی انجام می شود. هدف تمامی این فعالیت ها و اقدامات نیز بازاریابی بهتر و موفق تر است. بازاریابی برای همه کسب و کارها اهمیت دارد؛ با توجه به کاربرد روز افزون اینترنت و ابزارهایی که در بستر آن ارائه می شوند، اکنون بازاریابی دیجیتال و در راس آن، بازاریابی محتوایی است که اهمیت دارد. اما چرا تولید محتوا تا این حد مهم است؟ چرا مجموعه ها، سازمان ها و کسب و کارها تا این حد به تولید محتوا اهمیت می دهند؟ چرا لازم است به افراد یا مجموعه هایی که تولید محتوای تخصصی می کنند مراجعه کرد؟ و چرا باید برای تولید محتوا هزینه کرد؟ در یک پاسخ کوتاه می توان گفت:
محتوا به شما کمک میکند، مشتریها را به سمت خود جذب کنید تا مخاطبان درگیرتان شوند و لذت ببرند. همچنین میتوانید بازدید کنندگان جدیدی به سایت خود بیاورید. درنهایت، درآمدی برای شرکتتان داشته باشید. بهتر است بگویم اگر شما محتوایی تولید نکنید، از قافله عقب خواهید ماند.
در ادامه این مطلب به پاسخ همه این سوالات می پردازیم.
فرایند بازاریابی محتوایی
برای آن که بهتر بتوان اهمیت تولید محتوا را درک کرد و به سوال «چرا تولید محتوا مهم است؟» پاسخ مناسبی داد، لازم است ابتدا به فرایند بازاریابی محتوایی نگاهی بیندازیم. بازاریابی محتوایی یا Content Marketing که گاهی از آن با بازاریابی مبتنی بر محتوا نیز یاد می شود، یکی از مهم ترین شاخه های بازاریابی در دنیای مدرن به حساب می آید. به طور کلی هدف بازاریابی محتوایی آن است که از طریق محتواهای مختلف منتشر شده بر روی پلتفرم های گوناگون، اهداف بازاریابی یک کسب و کار را برآورده کند. این اهداف می توانند شامل معرفی و شناساندن برند، حفظ و وفادار نگه داشتن مخاطبان و نیز تبدیل مخاطب به خریدار باشد. در بازاریابی محتوایی تقریبا هر نوع محتوایی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل گستره بازاریابی محتوایی بسیار گسترده و وسیع است. تقریبا هر شکلی از محتوا (متن، صوت، تصویر، ویدیو و…) که بتواند در راستای اهداف بازاریابی یک مجموعه عمل کند، در بازاریابی محتوایی اهمیت دارد. فرایند بازاریابی محتوایی مراحلی دارد. برای آن که بتوان از این شیوه بازاریابی به بهترین نتیجه و بالاترین بازده رسید، باید این مراحل را مطابق اصول و به ترتیب پشت سر گذاشت.
- اولین مرحله از این فرایند، تعیین هدف است. هدف یک کسب و کار از اجرای شیوه بازاریابی محتوایی اولین و مهم ترین موردی است که باید مشخص شود. هدف همان چیزی است که تعیین می کند منظور از «موفقیت» یک کسب و کار چیست و مقصد نهایی، رسیدن به چه نقطه ای است.
- پس از آن که اهداف مشخص شد، باید استراتژی های رسیدن به آن ها را نیز تعیین کرد. استراتژی راهکارهایی زیربنایی، کلی و اصولی هستند که مسیر رسیدن به هدف نهایی را مشخص می کنند. تعیین استراتژی یکی از مراحل بسیار مهم در بازاریابی محتوایی است؛ زیرا تمام اقدامات و مراحل بعدی بر اساس همین استراتژی ها پایه گذاری می شوند. لازم به ذکر است که هر مجموعه ای باید استراتژی و ایده های تولید محتوا مناسب خود را تعیین کند؛ در این راستا آشنایی با پرسونای مخاطب، ماهیت کسب و کار و برند، ارزش افزوده و مزیت رقابتی آن برند و… اهمیت بسیار زیادی دارند.
- حالا نوبت به همان موضوعی می رسد که داریم درباره اهمیتش صحبت می کنیم: تولید محتوا. تولید محتوا پس از تعیین استراتژی مطرح می شود. در واقع تولید محتوا، اجرایی کردن همان طرح ها و برنامه هایی است که در مرحله پیشین، تعیین استراتژی، مشخص شده اند.
تولید محتوا با در نظر گرفتن هدف کسب و کار و استراتژی هایی که برای رسیدن به آن اهداف مشخص شده اند انجام می شود. با توجه به این که استراتژی مجموعه چیست، محتواهای متناسب تولید و طراحی می شوند. محتوای متناسب با پرسونای مخاطبان آن کسب و کار همخوانی دارد و به ایجاد یک تصویر ذهنی مطلوب از برند در ذهن مخاطبان کمک می کند.
- پس از آن که مرحله خلق و تولید محتوا پشت سر گذاشته شد، محتوای تولید شده باید توزیع و منتشر بشود. این مرحله نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که محتوای تولید شده اگر از طریق کانال های توزیع مناسب منتشر نشود ممکن است آن طور که باید و شاید به مخاطب منتقل نشود؛ در نهایت اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. همان طور که استراتژی هر کسب و کار باید به صورت اختصاصی مشخص شود، کانال های توزیع محتوای مناسب نیز باید متناسب با موضوع و مخاطب آن کسب و کار انتخاب بشوند.
- پس از طی این مراحل، نوبت به تحلیل و ارزیابی می رسد. تمامی اقدامات مراحل پیشین، از استراتژی های تعیین شده تا محتواهای تولید شده و توزیع آن محتواها، همگی باید به خوبی آنالیز شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند؛ حتی اگر موفقیت آمیز بوده و آن مجموعه را به هدف خود رسانده اند.
دلیل این امر این است که همیشه امکان بهبود و ارتقای عملکرد و افزایش بازده وجود دارد. علاوه بر آن باید الگوهای موفق را به خوبی ثبت کرد و از آن ها برای برنامه ریزی های بعدی نیز بهره برد. در تحلیل و ارزیابی، نقاط قوت و ضعف برنامه اجرا شده مشخص می شوند.
- مرحله پایانی نیز بازبینی است. بر اساس ارزیابی های انجام شده، و این که استراتژی ها و محتواهای تولیدی تا چه اندازه موثر بوده اند می توان موفقیت آن ها را اندازه گرفت. در این مرحله، نقاط ضعف و نقایص مشخص شده را باید به شیوه ای مناسب برطرف کرد و مورد بازبینی قرار داد.
با ذکر یک مثال مطالبی که تا این جا بیان شده اند را خلاصه می کنیم؛ فرضا اگر یک برند نوپا در زمینه تولید تنقلات (مثل چیپس و پفک) فعالیت می کند، اولین هدف آن ها در بازاریابی محتوایی، معرفی برند به مصرف کنندگان و شناساندن آن به جامعه است. متناسب با این هدف، استراتژی هایی تعیین می شوند؛ این استراتژی ها در بر گیرنده این هستند که مخاطب کیست و چه ویژگی هایی دارد (پرسونای مخاطب)، سلیقه بازار هدف بیشتر حول کدام محصولات است، نقاط قوت و ضعف رقبا چه چیزی هستند و…. سپس بر اساس این استراتژی ها تولید محتوا انجام می شود. مثلا در این جا چون عمده مخاطبان محصول کودکان، نوجوانان و جوانان هستند، با توجه به موضوع کسب و کار که تنقلات و خوراکی است، محتواها می توانند با لحن شاد و طنزآمیز تولید بشوند؛ ضمن این که استفاده از رنگ های شاد و متنوع در رنگ بندی محتواهای منتشر شده تاثیرگذاری آن را بیشتر می کند. پس از آن نوبت به یافتن کانال توزیع محتوا می رسد. با توجه به این که بیشتر مصرف کنندگان این محصول در شبکه های اجتماعی و اینترنت حاضر هستند، وبسایت های مرتبط و اینستاگرام مسیرهایی عالی برای انتشار محتوا به حساب می آیند. در نهایت وقتی همه این مراحل طی شد، باید به ارزیابی اقدامات پرداخت و در نهایت، اشکالات آن ها را برطرف کرد.
نقش تولید محتوا در فرایند بازاریابی محتوایی
در این سلسه مراحل، تولید محتوا خلاقانه یک مرحله بسیار اساسی به حساب می آید. بدون تولید محتوا استراتژی ها به اجرا در نمی آیند. هم مراحل قبلی و هم مراحل بعدی، بدون تولید محتوا بی معنی هستند. محتوا به معنی عام هر پیامی است که به مخاطبان خود می رسانید. یعنی می توان گفت با تولید محتوا، یک راه ارتباط مستقیم با مخاطبان خود ساخته و با آن ها مکالمه برقرار کرده اید. محتوای تولید شده توسط شما، همان حرف هایی است که به مخاطب خود برای معرفی خود و محصول یا خدماتتان می زنید. همانند فروشنده ای که در یک بوتیک محصولات خود را به مشتری معرفی می کند، شما نیز با تولید محتوا همین کار را انجام می دهید. اگر محتوای تولید شده از سوی شما استاندارد و مناسب باشد، به اهداف خود می رسید. از سوی دیگر اگر محتوای تولید شده نامتناسب باشد، اثر منفی بر روی کسب و کار خواهد گذاشت.
حرف آخر
باید اعتراف کرد بدون تولید محتوا نمی توان کسب و کاری را به سرانجام رساند. در سالهای اخیر تولید محتوا توانسته جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و کمکی شایان به بیزنس های مختلف کند. پیشنهاد می کنیم شما نیز از تولید محتوا غافل نشوید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.