پیشرفت در کسب و کار همیشه به معنای رسیدن به موفقیتهای بیشتر، در آمد بیشتر یا بستن قرارداد های جدید نیست.گاهی اوقات جلوی ضرر و زیانهای احتمالی را گرفتن نیز نوعی پیشرفت و منفعت محسوب میشود.
مجموعه نخستین ثبت مجری مستقیم ثبت شرکت و برند در ایران و خارج از ایران ۳ مورد از مهم ترین موارد به ظاهر کم اهمیت که بیشتر کسب و کارهای نوپا و حتی به بلوغ رسیده آنها را نادیده میگیرند را بررسی میکند.
انجام هر کاری پیشنیازی دارد، همانطور که به منظور بهره برداری از یک درخت میوه میبایست نهال آن را بکاریم و از آن مراقبت کنیم، هنگام رشد درخت و حتی پس از رشد آن میبایست حواسمان باشد تا سرما و گرمای زیاد به آن آسیب نرساند، با سم پاشی منظم مطمئن شویم که درختان از جانوران و آسیبهای محیطی به دور میمانند و با هرس به موقع اطمینان یابیم که مسیر رشد و باروری مجدد را برای آن ها سهل کردهایم.
راه اندازی کسب و کار نیز مانند کاشتن یک درخت است، شاید کاشتن یک درخت یا راه اندازی یک کسب و کار ساده به نظر برسد ولی قطعا این طور نیست و چالش های مسیر پیش رو ساده نخواهد بود.
در دنیای پیچیده امروز راه اندازی یک کسب و کار نیز پیچیدگیهای خاص خود را دارد. میبایست به خوبی از کسب و کار خود مراقبت و مسیر پیش رو را پیش از قدم نهادن در آن تا جایی که میشود به خوبی ارزیابی نمود.
در این مقاله ۳ مورد کمتر اشاره شده در مورد رشد و پیشرفت کسب و کار را با هم بررسی میکنیم، مجدد یادآور میشویم که جلوی ضرر و زیانهای احتمالی را گرفتن، خود نیز نوعی پیشرفت و منفعت محسوب میشود.
۱- قوانین ثبتی و حقوقی را بشناسیم و رعایت کنیم (ثبت شرکت و برند)
عده کثیری هستند که بدون توجه به قوانین ثبتی و حقوقی و بدون اینکه که شرکتی به ثبت رسانیده باشند و یا برندی برای محصول یا خدمات خود به صورت قانونی ثبت و معرفی کرده باشند کسب و کار خود را آغاز میکنند.
روزی صاحبان کسب و کار، غرق در انجام فعالیتهای روزانه و خدمات دهی به مشتریان متوجه میشوند که شخص یا اشخاصی محصول آنها را بدون کسب اجازه از آن ها کپی و روانه بازار کردهاند!!!
حال چگونه میتوانند از حقوق مالکیت محصولشان دفاع کنند؟
مثلا در نظر بگیرید که پس از سالها توانستهاید نوشابهای را با فرمولی خاص (که فقط خودتان آن را میدانید) تولید کنید. اسمی با عنوان – نوشابه نخستین – برای محصول خود انتخاب کرده و پس از تولید نوشابه و درج نام و نشان خود آن را روانه بازار میکنید (توجه نمایید که در این مرحله ، نام انتخابی شما برای محصولتان تنها و تنها در ذهن خودتان معتبر است زیرا آن را در مراجع رسمی به ثبت نرسانده اید و حقوق مالکیت معنوی برای شما محفوظ نمی باشد) همه چیز خوب پیش میرود، محصول را با نام انتخابی تان تولید می کنید ، آن را روانه بازار می کنید ، میزان فروش محصول سر به فلک میکشد، همه از – نوشابههای نخستین – راضی هستند و به مرور نام نوشابه شما بر سر زبانها میافتد.
در همین حین متوجه میشوید که اشخاصی دیگر بدون کسب اجازه و رضایت شما نوشابهای با همین نام تولید و روانه بازار کردهاند و از آنجائیکه که شما زحمت زیادی برای تولید محصول اولیه و جا انداختن آن در بازار کشیدهاید – نوشابه نخستین – نامی شناخته شده نزد مصرف کنندگان است.
مشتریان شما بی خبر از همه جا بعلت تشابه اسمی بین نوشابه شما و نوشابه تقلبی آن را خریداری و مصرف مینمایند.
برند همان نام انتخابی نوشابه شماست که آن را در ذهن داشتید و در نهایت آن را تولید نمودید و زحمت زیادی کشیدید تا در بازار شناخته شود.
اگر در همان ابتدای کار برند نوشابه خود را ثبت مینمودید هم اکنون میتوانستید با استفاده از قوانین حقوق مالکیت معنوی صاحب اثر از تولید کنندگان نوشابه تقلبی شکایت کرده و مانع تولید نوشابههایی مشابه برند خود شوید و حتی میتوانستید غرامت نیز دریافت کنید.
در این موقعیت این احتمال نیز وجود دارد که شخص یا اشخاصی دیگر پیش از اینکه شما متوجه وخامت اوضاع شده باشید – برند نوشابه نخستین – را برای خودشان ثبت کرده باشند و تمامی زحمات شما در یک چشم بر هم زدن بر باد رفته باشد.
لذا اگر در ابتدا، برند نوشابه خود را به صورت رسمی ثبت می نمودید ، قوانین مالکیت معنوی و ثبت برند می توانست به کمک شما بیاید.
مقوله ثبت شرکت نیز به همین صورت است ، در اصل توسط ثبت شرکت شما به همراه چند نفر از شرکای خود یک هویت حقوقی واحد تحت مدیریت ۲ یا چند نفر ایجاد میکنید و دارای یک شخصیت حقوقی یکتا می شوید.
از آن پس در بازار به جای اینکه شما را با نام خانوادگی تان بشناسند، شما را با نام شرکتتان خواهند شناخت، اعتبار های کسب شده برای نام شرکت و هویت حقوقی شما خواهد بود و اگر روزی یکی از شرکایتان تمایل به ادامه همکاری با شما را نداشت، اعتبار شرکت شما با قطع همکاری شریکتان از بین نخواهد رفت زیرا از همان ابتدا مردم شما را با نام شرکت تان شناخته اند و حال افزایش و کاهش اعضای شرکت لطمهای به اعتبار آن شرکت نخواهد زد.
مثلا یکی از شرکتهای شناخته شده و فعال در بازار ایران را در ذهن خود تصور کنید. آیا میدانید در پس پرده ، چند مورد افزایش یا کاهش تعداد اعضا در آن شرکت اتفاق میافتد و شما از آن خبر ندارید و شاید اصلا برایتان مهم نباشد. مهم این است که آن شرکت پابرجا و مشغول به ادامه فعالیت است و تا زمانی که خدماتی با کیفیت همیشگی از آن شرکت دریافت میکنید اصلا مهم نیست که اعضای هیئت مدیره آن چه کسانی هستند.
در ضمن با ثبت شرکت علاوه بر در اختیار داشتن یک شخصیت حقوقی و آغار یک کسب و کار رسمی و قانونی، می توانید به صورت قانونی در ازای محصولات و خدماتی که ارائه میکنید فاکتور رسمی ارائه دهید، در مناقصات و استعلامهای خصوصی و دولتی شرکت نمایید و حتی در صورت نیاز برای کسب و کار خود که پیش از این شرکت آن را ثبت نمودهاید وام بانکی دریافت نمایید!!!
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان علاوه بر بازدید از وبسایت مجموعه نخستین ثبت به نشانی https://www.nokhostinsabt.com میتوانید با شماره تلفن های 02188881235 و 02188881245 تماس حاصل نمایید.
۲- امنیت داده های کسب و کار خود را جدی بگیریم
بر کسی پوشیده نیست که امروزه بیشتر امورات خود را با کمک کامپیوتر، اینترنت، موبایل و شبکه های ارتباطی به انجام میرسانیم. کامپیوتر ها و شبکههای ارتباطی به شاهراه اصلی تبادل اطلاعات بین اشخاص و کسب و کارها تبدیل شدهاند.
تقریبا اکثر کارهای روزمره را توسط تلفن های هوشمند و کامپیوتر ها انجام میدهیم. اطلاعات مهم شخصی و کسب و کار خود را در آن ها ذخیره میکنیم و در مواقع نیاز آن ها را فراخوانی میکنیم.
در محل کار خود از کامپیوتر ها برای ارتباط با همکاران و تبادل اطلاعات با سایرین استفاده میکنیم، کامپیوتر هایی را به عنوان سرور (سرویس دهنده) برای استفاده شخصی یا شرکتی در نظر میگیریم و تمامی اطلاعات مهم را در آن ها ذخیره می کنیم بدون آن که حتی لحظهای به امنیت وب و شبکه خود فکر کنیم.
امروزه کم تر پیش میآید که حتی اطلاعات مهم را روی کاغد بنویسیم و به مرور حساسیت نگهداری نسخ فیزیکی مدارک از بین رفته و ما بدون کوچکترین تردیدی به کامپیوتر ها اعتماد می کنیم.
آیا تا بحال فکر کردهاید که اگر روزی سرورهای محل کارتان تحت حملات هکرها و یا ورود ویروس یا بدافزاری ناخواسته از کار بیافتد، تمامی اطلاعات تان ناپدید شود و تمامی داده های سیستم حسابداری تان محو شود چه فاجعه عظیمی رخ می دهد؟
بله، به همین راحتی یک کسب و کار نابود میشود.
لذا از شبکه داده ها و سرور های خود بهتر از هر زمان دیگری محافظت کنید و با مشورت متخصصان امر، ریسک ها و اشکالات موجود در شبکه خود را ارزیابی و به صورت منظم سرور ها ، شبکه های محلی و اطلاعات خود بررسی و پیش از بروز مشکلات جبران ناپذیر تمهیدات امنیتی و روش های مقابله با آن را برنامه ریزی نمایید.
اگر کسب و کاری دارید و اطلاعات خود را بر روی کامپیوتر ها و سرور هایی در محل شرکت یا محیط وب نگهداری میکنید این را بدانید که در هر ساعت از شبانه روز امکان از بین رفتن اطلاعات شما وجود دارد لذا پیش از بروز صدمات جبران ناپذیر تمهیدات آن را بیاندیشید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان امنیت وب و شبکه میتوانید ضمن تماس با شماره تلفن اختصاصی 02162868080 از پایگاه اینترنتی https://webnahad.com نیز بازدید نمایید.
۳- مسیر های ورودی به کسب و کار خود را خلوت و باز نگاه دارید
مسیر ها و روش های دسترسی مشتریان به هر کسب و کاری چیست؟ مراجعه به محل کسب و کار ، ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی، فکس، ایمیل و مهم ترین روش دسترسی مشتریان به شما از طریق تلفن است.
ارتباطی تلفنی اولین و مهم ترین روشی است که مشتریان از طریق آن با شما ارتباط برقرار میکنند ولی در بسیاری از کسب و کارها به این مهم توجه چندانی نمیشود لذا به صورت غیرمستقیم ضرر و زیانهای احتمالی متوجه آن کسب و کار خواهد شد.
بسیار اتفاق افتاده است که با مجموعه، شرکت، اداره و سازمانی تماس گرفتهایم که در خوش بینانه ترین حالت مدتها در صف انتظار برقراری تماس معطل شده و در اکثر مواقع با اشغالی خطوط تلفن قادر به برقراری تماس با واحد مورد نظر نشده ایم و یا به دلیل عدم حضور متصدیان پاسخگو در پشت میزهایشان نتوانسته ایم با مسئول مربوطه ارتباط برقرار کنیم.
این یک زنگ خطر جدی است، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا مسئول بخش ارتباطات درون و برون سازمانی می بایست ورودی های تلفن کسب و کار خود را ارزیابی و جهت بهینه سازی آن اقدام نمایید، زیرا اگر در بخش خصوصی مشغول به خدمت رسانی باشید و مشتری با شما تماس بگیرد و به هر دلیل اعم از شغولی خطوط تلفن یا انتظار بیش از حد پشت خط تلفن نتواند به شما دسترسی پیدا کند، این احتمال وجود دارد که باعث رنجش وی از خدمات نامناسب مجموعه شما شده و تصمیم به انتخاب یکی از رقبایتان به عنوان تامین کننده جدید محصول یا خدمات مورد نیاز خود بگیرد.
به این مهم توجه نمایید که در عصر حاضر تنها شما نیستید که محصولی تولید می کنید و یا خدماتی در حوزه ای خاص ارائه می دهید، قطعا اشخاص و شرکت هایی دیگر هستند که محصولات و خدمات مشابه شما را ارائه می کنند و بسیار مشتاق آن هستند که مشتری شما را که شاید سالها برای بدست آوردن و حفظ او زحمت کشیده اید نصیب خود کنند.
تلفن یکی از اصلی ترین روش های ارتباطی مشتریان با مجموعه شماست، می بایست حتما تمهیداتی بیاندیشید تا زمانی که تمامی اپراتور های مجموعه تان به علت ازدحام تماس گیرندگان مشغول هستند، مشتری را بیش از حد پشت خط منتظر نگذارید و یا با روش های نوین باعث سرگرمی وی در صف انتظار برقرای تماس شوید.
زمانی که اپراتور هایتان پشت میز حضور ندارند، توسط سیستم های خودکار تلفنی از تماس گیرنده پیغام وی را دریافت نموده و در اسرع وقت با او تماس بگیرید و یا اگر تعداد فیزیکی خطوط تلفن مجموعه تان کفاف تماس گیرندگان را نمی دهد، نسبت به افزایش تعداد خطوط تلفن برآیید و یا از خطوط تلفنی پیشرفته دارای ظرفیت مکالمات بالا استفاده نمایید.
همه این ها ممکن نمی شود مگر اینکه زیرساخت سیستم تلفنی خود را بر اساس نسل جدید سیستم تلفنی مبتنی بر شبکه (وویپ voip) پایه ریزی نمایید.
توسط سیستم های تلفنی voip قدرت مانور شما بی نهایت می شود، در هر زمان که لازم باشد می توانید مکان داخلی ها را جابجا کنید، بین شعب مختلف مجموعه خود در شهر ها و حتی کشور های مختلف ارتباط تلفنی ارزان مبتنی بر شبکه فراهم کنید، به راحتی پیغام های صوتی مشتریان خود را دریافت و ذخیره کنید، سیستم های نوبت دهی تمام خودکار راه اندازی کنید، از طریق تلفن به صورت خودکار سفارشات مشتریان را دریافت کنید، سیستم تلفنی را به وبسایت و اتوماسیون اداری مجموعه خود متصل نمایید، در خارج از محل کسب و کار به تلفن های ورودی مجموعه خود پاسخ دهید و حتی در تعطیلات و خارج از محیط مجموعه از تلفن های داخلی و خطوط شهری خود استفاده و از طریق آن ها شماره گیری نمایید!!!
جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نسل جدید سیستم های تلفنی مبتنی بر شبکه (وویپ voip) علاوه بر بازدید از وبسایت مجموعه آریاوا به نشانی https://ariyava.ir می توانید با خط ویژه 02162868686 تماس حاصل نموده و از کارشناسان مشاوره دریافت نمایید.
امید است که ۳ مورد اشاره شده در مقاله حاضر بتواند نیم نگاهی جزئی به مسائلی بیاندازد که بی توجهی به آن ها در یک کسب و کار، مسبب ضرر و زیان هایی بعضا جبران ناپذیر می شود.
این مطلب یک رپورتاز آگهی است و دیجی رو هیچ مسئولیتی در قبال محتویات آن ندارد.