اگر شما به کارهای گرافیستی علاقه دارید، احتمالا در هر جایی از اینترنت که در این باره سرچ کنید، تعداد زیادی کارهای موشن گرافیک می بینید. این روزها بازار کار موشن گرافیک به شدت داغ است و طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این سری مقاله ما قصد داریم در مورد بازار کار موشن گرافی و اهمیت آن صحبت کنیم پس با ما همراه باشید. ابتدا به توضیح این می پردازیم که موشن گرافیک چیست؟
آشنایی با موشن گرافیک
به ویدیوهایی که یک پیام خاص را در قالب تصاویر متحرک تولید می کنند ، موشن گرافیک گفته می شود. موشن انواع متفاوتی دارد که متناسب با نیاز مشتری و بازار هدف کسب و کار یکی از آنها برای تولید یک ویدئو تبلیغاتی در قالب موشن انتخاب میشود. اگر میخواهید ویدئو باکیفیت و تاثیرگذاری داشته باشید، باید در انتخاب اینکه کار موشن گرافیک را به چه کسی میسپارید، نهایت دقت را کنید.
اهمیت موشن گرافیک
در موشن گرافیک شما میتوانید یک پیام مهم را در قالب یک تصویر و فیلم کوتاه به بینندگان ارائه دهید و همه ما میدانیم که تاثیر یک ویدیو یا فیلم بسیار بیشتر از یک سخنرانی است. امروزه به وسیله موشن گرافیک پیامهای اطلاع رسانی بی شماری تولید میشود.
برای مثال در مورد حفظ محیط زیست و آگاهی بخشی درباره کمبود آب و از بین رفتن حیوانات مختلف و سلامت کودکان و …موشن گرافیکهای فراوانی ساخته شده است. یا برای مثال از موشن گرافیک در هنگام ارائه سخنرانیها استفاده میشود و فرد سخنران اطلاعات جامع و کاملی را در قالب یک تصویر کلی تهیه میکند و برای سخنران ارائه میدهد و بینندگان با تماشای آن میتوانند یک محتوای کلی از سخنرانی را متوجه شوند.
موشن گرافیک در دنیای اخبار نیز نقش مهمی را ایفا می کند. اگر شما هم به دیدن اخبار علاقه دارید، حتما متوجه شده اید که قبل از پخش اخبار تصاویر کوتاه و متحرکی و یا خبرهای کوتاهی زیرنویس میشود که تمام این ها به وسیله موشن گرافیک صورت میگیرد. تاثیر این ویدیو های کوتاه برای آگاهی رسانی بسیار بالا بوده است. در نتیجه امروزه موشن گرافیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکتهای مختلف سعی میکنند که پیامهای خود را در قالب ساخت موشن گرافیک های کوتاه به بینندگان ارائه دهند.
اگر شما قصد دارید یک محصول یا خدمتی خاص را ارائه دهید و برای افراد زیادی توضیح دهید میتوانید ایده خود را در قالب یک موشن به طور ساده نشان دهید و تاثیر بسیار بالای آن را بر روی مخاطب متوجه شوید. یکی دیگر از ویژگیهای موشن گرافیک که باعث شده طرفدار زیادی پیدا کند، این است که می توانید در ساخت انواع برنامهها از آن استفاده کنید، برای مثال چه یک برنامه سیاسی تهیه کنید، چه طنز اجتماعی و چه برنامه برای بزرگسالان باشد یا کودکان شما میتوانید به وسیله موشن گرافیک تولید محتوا کنید.
تاثیر موشن در ارتقا کسب و کارها
یکی از تاثیرات زیادی که موشن گرافی بر کسب و کارها داشته این است که باعث شده کسب و کارهای مختلفی شکل بگیرد و یا همچنین باعث رونق کسب و کارهای مختلفی شده است. امروز عصر دیجیتال و تولید محتوای ویدیویی است و در نتیجه کسی که بتواند یک موشن گرافیک خوب باشد و محتوای تصویری جذابی تولید کند، میتواند در کسب و کار خود موفقتر است.
تحقیقات مختلف ثابت کرده که حداکثر توجه انسان در ۸ ثانیه اول است. برای همین اگر شما بتوانید یک موشن خوب برای کسب و کار خود ایجاد کنید و نظر انسان ها را در همان ۸ ثانیه اول به کار خود جلب کنید، میتوانید موفق شوید.
به همین دلیل موشن گرافیک علاوه بر اینکه ابزاری برای جلب توجه افراد بیشتری به سوی کسب و کار شماست، می تواند در جذب احساسات مخاطبان شما نیز تاثیر به سزایی بگذارد و باعث شود که برند شما شناخته تر شود و کسب و کار شما رونق بگیرد.
تاثیر دیگری که در کسب و کارها داشته این است که باعث شده ارتباط با مشتریان راحت تر شود و باعث افزایش تعامل با مخاطب شود. هنگامی که شما در صفحه برای مثال اینستاگرام خود از یک موشن گرافیک استفاده میکنید؛ بینندگان راحت تر می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و همچنان که باعث سرگرم شدن آن ها می شود باعث می شود که آنها توجه بیشتری روی محصولات شما داشته باشد و با برند شما بیشتر آشنا شوند.
مورد دیگری که موشن گرافیک در رونق کسب و کارها داشت این بود که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شد. ساخت یک موشن گرافی نسبت به ساخت دیگر تیزرهای تبلیغاتی که برای تبلیغات مختلف استفاده می شود بسیار ارزان تر است و همچنین سریع تر ساخته میشود و بازدهی بیشتری دارد.
نحوه ساخت موشن گرافیک
هنگامی که شما قصد دارید که یک کار موشن گرافیک بسازید، بهتر است که ایده خود را بسیار سبک و سنگین کنید و آن را تا حد ممکن خلاصه کنید.
شما باید فکر کنید که ایده ویدیویی شما در قالب چه موضوعی است؟
بهتر است که فقط یک موضوع خاص را در نظر بگیرید و چند موضوع مختلف را در یک ویدیو نگنجانید.
باید از قبل مشخص کنید که قصد دارید چه پیامی را به بینندگان بدهید.
سپس سبک تصویری موشن گرافیک را انتخاب کنید. همانطور که می دانید انواع متفاوتی از موشن گرافیکی وجود دارد.
برای مثال دوست دارید از چه نوع کاراکترهایی استفاده کنید یا از چه رنگهایی استفاده کنید، فضای پس زمینه چطور باشد و …
سپس باید بک متن خام تهیه کنید و کار اولیه ویدیو را شروع کنید. سعی کنید که در این متن نشان دهید که کاراکترها چه پیامی را به همدیگر می دهند. سپس در طول داستان صداگذاری ها و ترکیب رنگها و تک تک جملاتی را که شخصیت ها باید بگویند را مشخص کنید. توجه داشته باشید که موشنها طولانی نیستند و تقریباً هر کدام ۳۰ ثانیه یا حداقل یک دقیقه است. پس باید بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن پیام را به بیننده منتقل کنید.
مهمترین نکتهای که در ساخت موشن باید به آن توجه کرد، این است که باید از خودتان ایده داشته باشید و خلاقانه به تولید آن بپردازید و از کپی برداری از کارهای دیگران جلوگیری کنید .
بازار کار موشن گرافیک در ایران
با توجه به رونق گرفتن کار گرافیستها و شناخته شدن این حوزه هنری بازار کار موشن گرافیک در ایران در حال رونق گرفتن میباشد و رشد روز افزون آن افراد بیشتری را علاقمند کرده که در این حوزه مشغول به کار شوند و یا اینکه کار با ابزارهای ساخت موشن گرافیک را یاد بگیرند. همچنین با روز افزون شدن دانشجویان رشته گرافیک و هنر که به سمت موشن گرافیک روی می آورند، نشان از بازار کار قوی آن در آینده دارد.
درامد موشن گرافیست
اگر شما به صورت فریلنسری کار میکنید، بسته به جایی که کار می کنید و همچنین تجربه خودتان و میزان خلاقیتی که به کار میبرید، درآمد شما می تواند متفاوت باشد. در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا که موشن گرافیک بسیار جا افتاده است، دستمزد یک موشن گرافیک حدود ۷۰ هزار دلار در ماه است و همچنین در ایران برای ساخت یک موشن گرافیک یک الی ۲ دقیقه ای تقریباً ۱۵ الی ۲۰ میلیون به طراح داده می شود. در پایین به طور متوسط نرخ تقریبی انواع موشن ها را ذکر کرده ایم:
لوگو موشن ( در بازه زمانی ۳۰ ثانیه) : 8 میلیون تومان
بنر متحرک تبلیغاتی _ سایت (در بازه زمانی۳۰ ثانیه) : 4 میلیون تومان
فلت موشن _ اینفو متحرک (در بازه زمانی ۶۰ ثانیه) : 4 میلیون تومان
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.