برای یک شرکت جذب مشتری جدید بسیار هزینه بردارتر از حفظ مشتریهای موجود در آن شرکت است. شرکتهایی که حس دور اندیشی دارند، با ایجاد باشگاه مشتریان و ارائه خدمات ویژه به مشتریان قدیمی خود، آنها را راضی نگه میدارند. این کار برای خرید دوباره یا اخذ خدمات بیشتر برای آنها انجام میشود. به همین ترتیب علاوه بر جذب مشتریهای جدید و همچنین حفظ مشتریهای سابق، تعداد مشتری و در نتیجه فروشی که صورت میگیرد، قطعا بیشتر خواهد شد.
باشگاه مشتریان چیست؟
در واقع باشگاه مشتریان، خریداران را ترغیب میکند که به وب سایتهایی که مدتی قبل از آن خرید کرده بودند، دوباره برای خرید مجدد مراجعه نمایند. برای نمونه پیشنهادات خاصی را به مشتریان عضو باشگاه مانند دسترسی پیشرفته به محصولات جدید، تخفیفات شگفت انگیز و یا حتی گاهی عرضه کالای رایگان اشاره کرد.
برای عضویت در باشگاه، مشتریها باید اطلاعات شخصی خود را در شرکت و وبسایت مربوطه ثبت نمایند و یک شناسه منحصر به فرد مثل شناسه عددی یا حتی کارت عضویت به این مشتریان ارائه داده شود. سپس مشتریان میتوانند در هنگام خرید خود از این شرکت، از شناسه خود استفاده کنند.
اهمیت باشگاه مشتریان
در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کارها اهمیت دارد:
- این کار باعث میشود تا مشتریان برای برندهای مورد علاقه خود بیشتر هزینه کنند.
- مشتریان وفادار بیشتر از بقیه افراد پول پرداخت خواهند کرد.
- مشتریان وفادار در مورد تجربیات خوب و مثبت برند شما با خانواده و نزدیکانشان صحبت خواهند کرد. شاید جالب باشد که بدانید بازاریابی دهان به دهان بیشتر از محتوا و تبلیغات مارک دار و هدایت مشتریان جدید موثر است. در ادامه این مشتریان جدید به یک سری مشتریهای وفادار تبدیل میشوند که احتمالا بیشتر از حد متوسط پول پرداخت خواهند کرد.
در دنیایی که صدها گزینه مختلف و متفاوت برای هر کالا یا خدماتی وجود دارد که مشتری میتواند از آن خرید کند، اگر مشتریان برای خرید مجدد دوباره به شما رجوع کنند، بسیار ارزشمند است. این موضوع نشان دهنده این است که مشتری برند شما را دوست دارد و به آن اعتماد کرده است.
در واقع وجود باشگاه مشتریان و مشتریهای وفادار اثبات میکند که کاربران ارزشی را که به عنوان مشتری شما به دست میآورند، از قیمتهای پایین برندهای دیگر و کالاهای متفاوت آنها برایشان جذابتر است. اکنون که متوجه شدیم حفظ مشتریان فعلی یک کسب و کار امری مهم و کم هزینهتر از جذب مشتریان جدید است، در ادامه مطلب به بررسی ویژگیهای این باشگاه میپردازیم.
ویژگی های یک باشگاه مشتریان کارآمد
تنها ایجاد یک باشگاه مشتریان کافی نخواهد بود. باشگاهی که شما قرار است برای برند خود ایجاد کنید باید با ارائه خدمات و پیشنهادات ویژه به مشتریان بتواند نظرات مثبت آنها را جلب کند و آنها را برای خرید مجدد ترغیب نماید. به این منظور شما میتوانید از راهکارهای مناسب زیر استفاده کنید:
- یک باشگاه مشتریان کارآمد بدون ترمز خواهد بود:
ورود و استفاده از باشگاه مشتریان باید به صورت ساده باشد چون مردم نمیخواهند همه اطلاعات شخصی را هنگام ثبت نام در اختیار شما بگذارند. مخصوصا اگر در گذشته برای ورود به سایت ثبت نام هم کرده باشند. همچنین بیشتر افراد در کیف پول خود جای کارت اضافه تر را ندارند. اگر ایده فعلی و یا برنامه موجود برند شما به کارت نیاز دارد، روشهایی را برای مشتریان خود به وجود آورید که پیگیری کارت یک امر اختیاری باشد.
- پاداش های ویژه و جذابی را برای مشتریان وفادار خود در نظر بگیرید:
هیچ گاه از به کار بردن کلمه انحصاری نترسید، چرا که اگر چیزی در دسترس همه باشد دیگر منحصر به فرد نخواهد بود. یکی از بزرگترین دلایلی که افراد در باشگاه مشتریان عضو میشوند، گرفتن چیزی خاص یا بی نظیر است. حتی اگر عضویت در این باشگاه برای همهی مشتریان فراهم بود، شما باید کاری کنید که مشتریان درک کنند عضو یک باشگاه هستند نه یک لیست ساده از اسامی و نام آنها. پیشنهاداتی را که اعضای باشگاه دریافت میکنند باید متفاوت از پیشنهاداتی باشند که قرار است مشتریان جدید را به خود جذب نمایند.
- کمپین های وفاداری خود را تکرار کنید:
اگر مشتریان شما احساس کنند که فقط برای خرید دوم آنها n تومان تخفیف دریافت میکنند، برای خرید سوم یا چهارم دیگر به وبسایت شما مراجعه نخواهند نکرد. البته باید مدنظر داشته باشید که اگر این تخفیفات را برای خریدهای دهم یا یازدهم هم بگذارید، این امر برای مشتری دور از دسترس خواهد بود و احتمال مشارکت مشتری به مرور زمان کاهش مییابد.
- یک باشگاه مشتریان کارآمد مشتری را وادار به اقدام می کند:
باشگاه مشتریان باید اعضای باشگاه را ترغیب به خرید و اقدام آن کند. یک پیشنهاد قانع کننده به مشتریان خود ارائه دهید تا به انجام آن تمایل داشته باشد. در عین حال نباید تعداد درخواستها برای اقدام به خرید آنقدر زیاد باشد که مشتری از این رفتار خسته شود و کلا از عضویت باشگاه انصراف دهند.
- یک برنامه کارآمد برای حفظ وفاداری مشتری باید کاملا متقابل باشد:
اگر کمی از پیچیدگی در طراحی باشگاه مشتریان خود استفاده نمایید، به راحتی میتوانید از مشتری اقدامات بیشتری برای خرید طلب کنید. این موضوع باعث میشود مشتری شما در طول زمان حفظ شود. هنگام طراحی باشگاه سعی کنید تعامل خود را با مشتری بر مبنای معامله برد-برد تنظیم کنید. به این منظور که از مشتریان خود بخواهید در مقابل تخفیفاتی که میگیرید اقدامات متقابلی انجام دهند. به عنوان مثال مشتریان جدیدی را به وبسایت شما معرفی کنند. در این صورت مشتری به این درک خواهد رسید که کسب و کار شما ارزش واقعی به او خواهد داد.
مشتریان وفادار شما
همان طور که پیشتر به این موضوع اشاره کردیم، جذب مشتری جدید کار هزینه برداری است، چرا که باید با تبلیغاتهای گران قیمت در سطح شهر و رسانهها و … برند خود را به دیگران معرفی کنید، اما بعد از صرف این همه هزینه باز هم معلوم نیست چه تعداد مشتری به شما بپیوندند. پس بهترین و عاقلانهترین کار این است که در کنار همه برنامههای بازاریابی برای جذب یک مشتری جدید، برنامهای هم برای حفظ مشتریان قدیمی خود داشته باشید تا از این طریق هزینههای شما به هدر نرود.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.