با پیشرفت تکنولوژی، صنعت بسته بندی نیز در سراسر جهان دچار تغییر و تحول شده است. صنعت بسته بندی نقش بسیار مهمی در فروش محصولات داخلی و خارجی ایفا می کند زیرا بسته بندی کالا جزئی جدایی ناپذیر از محصول است و در هنگام خرید محصول اولین موضوعی که مورد توجه قرار می گیرد شکل و نوع بسته بندی آن است و پک محصول بیشترین نقش در جذب مشتری را دارد. کشورهای زیادی به اهمیت بسته بندی پی برده اند و در تولید بسته بندی محصولات این اهمیت را در نظر می گیرند و با استفاده از صنعت چاپ توانسته اند بسته بندی های زیبا و جذاب تولید کنند ولی کشورهای قدرتمند و پیشرفته ای هم هستند که به صنعت بسته بندی اهمیت چندانی نداده اند و به همین دلیل نتوانسته اند در این صنعت پیشرفت چشمگیری داشته باشند و به سبب همین ضعف در تولید بسته بندی محصولاتشان، صنعت صادرات آنها نیز رشد زیادی نداشته است زیرا اولین ومهمترین قدم در جذب مشتری خارجی و فروش کالاهای صادراتی بسته بندی زیبا و شکیل محصولات است.
تاریخچه بسته بندی
باید گفت که بسته بندی محصولات از زمان غارنشینی انسانها وجود داشته آن زمان که انسان ها برای جمع آوری غذا و آوردن آن به محل سکونتشان از برگ، الیاف درختان و پوست حیوانات استفاده می کردند کم کم با پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان این صنعت نیز رشد خوبی پیدا کرد، در قرن ششم چینی ها توانستند کاغذ را اختراع کنند و بعدها در سال 1817 انگلیسی ها از کاغذ بعنوان وسیله بسته بندی محصولات استفاده کردند در سال 1879 رابرت گارف جعبه مقوایی تاشو را اختراع کرد و در سال 1906 شرکتی توانست اولین کارتن را با مقوا تولید کرده و آن را برای بسته بندی غلاتش استفاده کند بعد از آن تولید جعبه های کارتنی و مقوایی در سراسر جهان گسترش یافت وصنعت بسته بندی تبدیل به یکی از صنایع بزرگ جهان شد.
راز پیشرفت برخی کشورهای جهان در صنعت بسته بندی چیست؟
کشورهای زیادی درجهان توانسته اند در صنعت بسته بندی پله های ترقی را طی کنند و به پیشرفت چشمگیری دست یابند که رشد همه ی این کشورها به عوامل مهمی از جمله سطح فرهنگ وفکر مردم آن کشور، سیاست، و .. بستگی دارد .برای مثال چین یکی از کشورهایی است که تقریبا به تمامی جهان کالا صادر می کند و امروزه کالاهای صادراتی چینی جایگاه خوبی در بین اکثر مردم کشورهای جهان پیدا کرده اند.
نکته ای که درباره ی موفقیت چین باید گفت این است که کشور چین در بسته بندی محصولاتش سعی دارد مواردی که بیشتر مشتری را جذب می کند رعایت کند چین با مطالعه و تحقیق درباره ی فرهنگ و تاریخچه مردم دیگر کشورها کالاهای مطابق با نیاز آنها تولید و با بسته بندی مرتبط وجذاب به آن کشورها صادر میکند و همین سبب جذابیت این کالاهای وارداتی برای مردم کشور مبداء میشود و آنها را ترغیب به خرید کالاهای چینی می کند.
هلند نیز یکی از کشورهای دیگری است که به صنعت بسته بندی اهمیت می دهد، در میان انواع بسته بندی ها استفاده از جعبه های کارتنی و مقوایی که قابل بازیافت هستند و برای محیط زیست ضرری ندارند اولین گزینه ی مردم هلند در انتخاب بسته بندی محصولاتشان است در فرهنگ مردم هلند موضوع محیط زیست بسیار حائز اهمیت می باشد و محافظت از آن در الویت های آنان قرار دارد بنابراین با تولید و واردات بسته بندی های قابل بازیافت سعی دارند کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند. بازیافت جعبه های بسته بندی سبب می شود درخت کمتری بریده شود زیرا رشد یک درخت سالها طول می کشد و قطع درختان برای تولید کاغذ ضرری جبران ناپذیر به محیط زیست وارد می کند.
نه تنها هلند بلکه اکثر کشورهای فرهیخته و پیشرفته بر این باورند که استفاده از پک های قابل بازیافت بهترین گزینه برای بسته بندی محصولات می باشند، مردم بیشتر کشورها با بسته بندی های پلاستیکی موافق نیستند و با تشکل کمپین های زیادی و گفتن جمله ی نه به پلاستیک نارضایتی خود را نسبت به بسته بندی های پلاستیکی اعلام کرده اند. یک ورق کارتنی و مقوایی رها شده در محیط زیست حدود 10 سال طول می کشد تا بازیافت شود و به چرخه ی محیط زیست برگردد ولی در مورد یک پک پلاستیکی این موضوع شاید بیشتر از 90 سال طول بکشد!!
در کشورهای مدرن اگر هم یک سیاستمدار خلاف نظر و عقیده ی مردم بسته بندی های پلاستیکی تولید یا وارد کند مردم آن کشور از خرید این محصولات خودداری می کنند تا آن سیاستمدار مجبور به تولید پک های قابل بازیافت شود پس می توان گفت موضوع فرهنگ یک ملت یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیشرفت کشور می باشد و عوامل دیگر در زیر مجموعه ی آن قرار می گیرند.
شگفتی های طرح و رنگ درتولید بسته بندی ها
نکته ی دیگر در جذب مشتری و فروش محصولات دراکثر نقاط جهان، استفاده از طرح ها یی در بسته بندی است که هویت محصول را به خوبی نشان می دهند. تحقیقات نشان داده که 7 ثانیه ابتدایی دیده شدن محصول توسط مشتری بسیار مهم است زیرا در این 7 ثانیه است که میزان جذابیت محصول برای مشتری نمایان می شود و به سمت کالای بسته بندی کشیده شده و او را به خرید راغب می کند پس باید در انتخاب بسته بندی دقت بسیاری داشت. کشورهای پیشرفته در صنعت بسته بندی محصولات از عوامل زیادی برای تولید پک های کالاهای خود استفاده می کنند مانند: واقع گرایی یعنی تولید پکی که روی آن نکته ای واقعی درباره ی محصول به مخاطب القا شود، الهام گرفتن از خود محصول، استفاده از شعار یا تگ هایی که برای مشتری جذاب باشد، الهام گرفتن از طبیعت و استفاده از اشکال متنوع در تولید بسته بندی ها.
مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی انواع محصولات
همه ی این موارد می توانند در تولید یک بسته بندی موفق نقش بسزایی داشته باشند استفاده از رنگ های به روز و مدرن جهان نیز از نقاط قوت بسته بندی های معروف دنیا می باشد، رنگ هایی که با محصول درون جعبه مطابقت داشته و به نوعی گویای بسیاری موارد درباره ی محصول است. برای مثال در بسته بندی مواد غذایی استفاده از رنگهای گرم و جذاب که اشتهای مشتری را تحریک کند گزینه ی خوبی می باشد و یا تی بگ هایی که در قسمت بالای آنها پروانه ای طراحی شده که آن پروانه به عنوان دستهی تی بگ عمل کرده و مانع سقوط تی بگ درون لیوان می شود. ایران نیز توانسته در صنعت بسته بندی پیشرفت چشمگیری داشته باشد و شرکت های تولید کننده بسته بندی کارتنی و مقوایی توانسته اند تا حدود زیادی نظر مشتریان داخلی وخارجی را جلب کنند این شرکت های بسته بندی در سایت های خود نمونه کار های تولیدیشان را قرار داده اند تا مشتری ها بتوانند براحتی با دیدن این نمونه ها برای تولید پک های بسته بندی متناسب با محصول خود ایده بگیرند.
کدام بسته بندی ها طرفداران بیشتری دارند؟
در دنیا بسته بندی های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد همان طور که گفتیم بسته بندی هایی که قابل بازیافت هستند مانند پک های مقوایی و کارتنی طرفدارن بیشتری دارند. جعبه های مقوایی که از انواع پرمصرفی مثل مقوای کرافت، ایندربرد، پشت طوسی و گلاسه تولید می شوند و به دلیل ظرافت خاص و قابلیت چاپ بالایشان بین اکثر تولید کنندگان محصولات محبوب هستند که البته جعبه های بسته بندی مقوایی برای محصولات سبک وظریف استفاده می شوند روی این بسته بندی ها چاپ افست که دارای چندین رنگ است اعمال می شود که بکارگیری این نوع چاپ شکلی زیبا و جذاب به پک های مقوایی می دهد.
بسته بندی های کارتنی نیز طرفداران زیادی دارند این جعبه های کارتنی در انواع دولایه، سه لایه و پنج لایه تولید می شوند که استفاده از هر کدام به نوع و وزن محصول مورد نظر بستگی دارد روی این کارتن ها چاپ فلکسو انجام می شود این چاپ شامل یک یا دورنگ است که توسط آن نام و برند تولیدکننده بر روی جعبه های کارتنی چاپ میگردد. به دلیل اینکه امکان چاپ افست به طور مستقیم بر روی کارتن های بسته بندی وجود ندارد، این چاپ بر روی مقوا انجام شده که به این مقوا ی چاپ شده پوستر می گویند سپس این پوستر توسط دستگاههای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بر روی کارتن ها چسبانده میشود که به این فرآیند لمینت می گویند. کارتن بعد از فرآیند لمینت شکلی زیبا و جذاب پیدا می کند به این کارتن ها لمینتی گفته می شود که برای صادرات محصولات گزینه ی مناسبی هستند و اغلب کشورها از کارتن های لمینتی 3 لایه و 5 لایه برای صادرات کالاهایشان استفاده می کنند زیرا این نوع کارتن ها علاوه بر زیبایی و جذب مشتری استحکام و مقاومت خوبی نیز دارند و برای بسته بندی محصولات در مدت طولانی مناسب هستند.
نکته ی دیگری که در مورد پک های بسته بندی مقوایی و کارتنی که سبب شده افراد زیادی راغب به خرید این نوع پک ها بشوند، قیمت مناسب این جعبه هاست که نسبت به بسته بندی های شیشه ای و پلی کریستال، پلاستیکی و فلزی بسیار مقرون به صرفه تر هستند، علاوه بر قیمت مناسب این پک ها وزن سبکشان هم نکته ی مثبت دیگریست که بسته بندی های کارتنی و مقوایی دارند وهمین امر سبب سهولت در جابجایی محصولات می شود.
مرتبط بخوانید: استعلام آنلاین قیمت جعبه و کارتن بسته بندی در کمتر از2 دقیقه
نتیجه ی آنچه خواندید…
با توجه به تمام مواردی که در این مقاله بیان شد دریافتیم که صنعت بسته بندی در جهان رشد بسیار خوبی داشته است واکثر کشورها به آن اهمیت زیادی می دهند، استفاده از پک های قابل بازیافت، طرح و رنگ جذاب، تنوع در اشکال بسته بندی، استفاده از کارتن های لمینتی برای صادرات و بسته بندی محصولات ظریف وسبک در جعبه های مقوایی زیبا همه و همه سبب پیشرفت در تولید بسته بندی های مدرن در دنیا شده است، شرکت های تولیدکننده کارتن و مقوای بسته بندی ایرانی نیز مانند زری کارتن و کارتن سازی آوین پک با توجه به تمام این نکات بسته بندی هایی تولید می کنند که بسیاری از مشتریان را جذب کرده و سبب فروش بیشتر محصولات و به دست آوردن جایگاه بالایی در این صنعت شده اند. اگر به تمام این مواردی که گفته شد با دقت توجه کنید و در تولید جعبه های متناسب با محصولتان رعایت نمایید مطمئناً می توانید یکی از پرفروش ترین برندهای داخلی و خارجی باشید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.