در جامعه ما فناوری صنعت غالب است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی تاثیر فناوری بر جامعه به ویژه در طراحی گرافیک از زمان انقلاب دیجیتال بپردازیم. ما در زمینه طراحی گرافیک بشدت تحت تأثیر فناوری هستیم و این امر، یک امر اجتناب ناپذیر می باشد.
تصور یک استودیوی طراحی گرافیکی بدون رایانه و لپ تاپ مجهز به نرم افزارهایی مانند Adobe Photoshop ،InDesign ،Illustrator و غیره امروز غیر ممکن است. در واقع، بسیاری از طراحان گرافیک از انواع مختلفی از ابزارهای اضافی برای پالایش و ویرایش آثار خود برای تأمین نیازهای مشتریان خود استفاده می کنند. به راحتی می توان گفت که فناوری تأثیر بسزایی در این صنعت خلاق داشته است.
طراحی گرافیک قبل از عصر کامپیوتر و فناوری
ناگفته نماند که در گذشته تلاش های بسیار زیادی در ایجاد طرح های گرافیکی انجام شده است. در گذشته طراحان مجبور بودند به جای دستوراتی که عملیات برش (Cut)، کپی (Copy)، چسباندن (Paste) و غیره را که امروزه به شکل بسیار راحتی در اختیار دارند و تنها با زدن یک کلیک انجام می دهند با اندازه گیری دقیق و با دقت میلیمتر و با ابزارهای دستی انجام دهند. به همین ترتیب، برای ایجاد طرح ها و نقش ها و آثار خود ، تنها آنچه که داشتند فقط برخی از ورق های کاغذ و مداد و ابزارهای بسیار ساده اولیه بود.
دقیقاً مانند طرح ها ، قلم ها و انواع دیگر که به کارهای دستی زیادی نیز نیاز دارند. طراحان مجبور بودند در مورد اندازه و سبک قلم هایی که فکر می کنند برای یک آرم یا یک طرح مناسب است، به طور طولانی بحث کنند. اگر تردیدی وجود داشت، آنها قبل از حرکت به جلو، دوباره فکر می کردند. دلیل این امر این بود که آنها نمی توانستند ده ها فونت را روی طراحی تست کنند و فقط تفاوت را در زمان واقعی مشاهده می کردند، همان کاری که امروز می توانند با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، ورد و غیره به سادگی انجام داد. آنها در واقع باید طرح را چاپ کرده و روی طرح می چسباندند تا ببینند که چگونه به نظر می رسد. به همین ترتیب، چالش ها و دردسرها و مشکلات فراوانی با طرح های ویدئویی، چاپ، تایپ نوری و غیره وجود داشت. با این حال، آن روزها اکنون از بین رفته اند.
طراحی گرافیک امروز
همانطور که قبلاً ذکر شد، در دنیای امروز مبتنی بر فناوری، هیچ کمبود نرم افزاری وجود ندارد که نتواند طراحی گرافیکی را به یک قطعه کیک تبدیل کند. در واقع، برند برتر Adobe به تنهایی دارای طیف وسیعی از نرم افزارهای حرفه ای طراحی گرافیک است که با هر ابزاری که یک طراحی گرافیک ماهر می تواند درخواست کند، پر است. این برنامه حتی دارای یک برنامه هنری کارگاه تصویر هنری به نام Photoshop Express برای دستگاه های تلفن همراه است!
در حقیقت، ما در واقع از پیش تر ها، وارد نسل بعدی طراحی گرافیک شده ایم. این بدان دلیل است که شرکت هایی با استفاده از فناوری های پیشرفته ای مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، طراحی خودکار می کنند. آنها خدمات مارک و طراحی گرافیکی ارزان قیمت را ارائه می دهند که به این معنی است که حتی مشاغل کوچک می توانند از راحتی دفتر کار یا خانه خود آرم های حرفه ای، آگهی های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی، پرونده های ارائه ، کارت ویزیت ، سربرگ ، تراکت ، پوستر ، آلبوم تصاویر شخصی و غیره ایجاد کنند.
امروزه حتی طراحی وب سایت به قدری آسان شده است که یک فرد تنها با خلاقیت خود محدود می شود. این به آن دلیل است که وب سایت سازان متعددی وجود دارند که هر سرویس مورد نیاز برای ساخت یک وب سایت با کیفیت مانند دکمه های رسانه های اجتماعی ، فرم های ایمیل وب سایت، تصاویر بنر ، سبد خرید، ویژگی کشیدن و رها کردن برای تصاویر و فیلم ها و غیره را در یک بستر واحد ارائه می دهند. بسیاری از برنامه های میزبانی مقرون به صرفه و قابل اعتماد، خدمات بازاریابی و نام تجاری، و غیره وجود دارد. همچنین تم های از پیش طراحی شده ای وجود دارد که می توان با کلیک ماوس آنها را نصب کرد. بنابراین، یک کاربر عمومی حتی مجبور نیست که در طراحی خود به خود زحمت بدهد یا شخصی را برای همان کار استخدام کند.
قرن بیست و یکم است و به نظر می رسد بیشتر اوضاع با سرعتی نگران کننده در حال تغییر هستند. فناوری یکی از سخت ترین مباحث قابل چشم پوشی است که به دلیل تأثیر آن بر جنبه های قابل توجهی از زندگی ما است. تأثیر آن در طراحی گرافیک پس از انتقال عمده از روش های طراحی قدیمی استفاده از رنگ و ماشین تحریر به روند خنک تر مانند Adobe Photoshop و غیره کاملاً قابل توجه است. درست مثل هر تغییر دیگر، تغییرات تکنولوژیکی در طراحی گرافیک واکنش های مختلفی را در میان بیشتر طراحان ایجاد کرده است. برخی از توسعه دهندگان قدیمی این صنعت معتقدند که تکامل فن آوری دلیل کاهش خلاقیت و کیفیت پایین کار در بین طراحان است. بیشترین اکثریت از جمله طراحان گرافیک احساس می کنند که فناوری با کاهش زمان صرف شده برای کار در یک پروژه و اجازه بازاریابی آسان ، صنعت طراحی را پیش می برد. در ایران نیز گرافیست های مطرح از سایت های مرجع گرافیک مانند تیک طرح برای طراحی های خود استفاده می کنند.
درک اینکه چگونه فناوری بر نحوه کار طراحان و نحوه ارائه طرح هایشان تأثیر می گذارد، آسان است. توسعه دهندگان آنالوگ در مورد نکات منفی فناوری صحبت کرده اند و معتقدند این فناوری خلاقیت را از بین می برد و ارزش طراحی را پایین می آورد. این روایت تا زمانی که از کارایی، بهره وری بالا و جریان روان کار از طراحی قرن بیست و یکم لذت نبرند و داستان تغییر نکند، همان روایت است. همچنین فکر نمی کنم کسی ترجیح دهد از پاک کن های خسته کننده و ماشین تحریرهای چاپگر سه بعدی و تبلت های گرافیکی استفاده کند.
ما در زیر راه های دیگری را خواهیم دید که پیشرفت های تکنولوژیکی بر طراحی گرافیکی تأثیر می گذارد.
1. تأثیر در روش ارتباطی
اعتماد به دهان به دهان و رسانه های چاپی در تبلیغ مدل های مختلف نه تنها در بین طراحان آنالوگ رایج نبود بلکه در تعداد افرادی که می توانستند با آنها ارتباط برقرار کنند محدود بود. تقریباً همه در قرن بیست و یکم صاحب یک حساب شبکه اجتماعی هستند. این بدان معنی است که طراحان گرافیک امروزی به تعداد زیادی مشتری دسترسی دارند.
شما ممکن است تبلیغات مختلفی را در اندازه های مختلف و محتوای مختلف در رسانه های اجتماعی مشاهده کرده باشید و از خود پرسیده باشید که چرا برخی از آنها را در رسانه های چاپی پیدا نمی کنید. دلیل این امر این است که وب سایت ها و سایت های رسانه های اجتماعی درهای مختلفی از تبلیغات مختلف را پوشش می دهند، از جلدهای بزرگ شرکت ها تا به روزرسانی های کوچک مجله مد مورد علاقه شما.
2. کیفیت بهبود یافته
گجت های پیشرفته از نظر فنی مانند تبلت های گرافیکی نه تنها جالب بلکه کارایی سریعتری نسبت به وسایل دستی مانند ماشین تحریر دارند. هنگام کار با نرم افزار و دستگاه های قدرتمندی که می توانند طرح ها، وضوح ها و رنگ های مختلف را کنترل کنند، از کیفیت بهتر و سرعت بیشتری برخوردار هستید. همچنین کار با برنامه هایی مانند Adobe Photoshop برای ایجاد قطعات دیجیتالی پیچیده و دقیق بسیار جالب و لذت بخش می باشد در حالی که دستیابی به آن چند سال پیش غیرممکن تلقی می شد. همچنین از فناوری به طور عمده در طراحی و ایجاد کار در زمینه طراحی گرافیک استفاده می شود. از زمان انقلاب دیجیتال، ما شاهد تغییر گسترده ای در نحوه طراحی هستیم. برنامه هایی مانند “Adobe After Effects” باعث افزایش بهره وری در صنعت حرکت شده است زیرا به طراحان امکان می دهد انیمیشن ها را در مدت زمان بسیار کوتاه نسبت به زمان ایجاد آنالوگ به طور سنتی ایجاد کنند. به عنوان مثال می توان به انیمیشن های شرکت دیزنی مانند سفید برفی و هفت کوتوله، یا شیر شاه اشاره کرد که همه آنها با استفاده از انیمیشن سنتی ساخته شده اند، و هر قاب باید به صورت جداگانه ترسیم می شد. با نگاهی عمیق تز از این، می فهمیم که چگونه سایر برنامه های دیجیتالی گردش کار را برای بسیاری از طراحان افزایش داده اند. در حالی که قبل از انقلاب دیجیتال، ساعت های زیادی برای ترکیب بندی ها سپری می شد، اکنون می توان با طرح مستقیم روی رایانه با استفاده از ورودی رایانه لوحی در کنار برنامه تصویری مانند Adobe Photoshop ، طنزهای طراحی را ایجاد کرد. با کشیدن مستقیم روی کامپیوتر، برش مرحله کاغذ، همچنین می بینیم که چگونه می توان اسکچ ها را مستقیماً از طریق پست الکترونیکی یا FTP برای مشتریان ارسال کرد.
3. بهره وری بالاتر
در گذشته طراحان گرافیک مجبور بودند مراحل تنظیم ترکیب مدل ها، توسعه طراحی و برش صفحات را بصورت دستی انجام دهند، که این امر بشدت خسته کننده و طاقت فرسا بوده است. اما امروزه، شما قبل از رسم طرح ها بر روی یک برنامه تصویری و گرافیکی، از رایانه لوحی خود بهره می برید و به سادگی و در مدت زمان بسیار کوتاه تر به آنچه می خواهید می رسید. همچنین می توانید طرح ها را برای مشتریان ارسال کرده و در مدت زمان کوتاهی بازخورد بگیرید.
4. بازخورد سریع
استفاده از رسانه های اجتماعی و وب سایت ها در قرن بیست و یکم بسیار بیشتر از گذشته است. میلیون ها نفر هر ساعت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند به این معنی که یک طراح می تواند از طریق افراد مختلف بصورت آنلاین بررسی و نظر صادقانه را بدست آورد. بنابراین، می توانید لحظه را غنیمت بشمارید و نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و از توسعه دهندگان دیگر نیز بیاموزید. به یاد داشته باشید که شکارچیان آنلاین و شکارچیان زیادی برای شکار بهترین طراحی ها وجود دارند، بنابراین باید هنگام ارسال کارهای خود به سایت های مختلف مراقب باشید.
5. پیشرفت در حوزه گرافیک های سه بعدی
حوزه گرافیک های سه بعدی بخش دیگری از طراحی گرافیک است که با غوطه وری فن آوری های دیجیتال دوباره ساخته شده است. از همان ابتدای تغییر، خلاقیت و طراحی با قدرت تکنولوژی تزریق شد. قبل از انقلاب دیجیتال، مدل های سه بعدی با دست مجسمه سازی می شدند و در فیلم ها ما به جای آنچه امروزه با کمک رایانه ایجاد می شود، از عروسک استفاده می کردیم. در فیلم هایی مانند جنگ ستارگان اصلی، همه بیگانگان و موجودات عروسک های دست ساز بودند. این عروسک ها سپس توسط انیماتورهای مختلف در موقعیت مورد نظر کارگردان نگهداری می شدند. امروز می توان مشاهده کرد که مدل ها چگونه تغییر کرده اند. اکنون مشاهده می شود، در شرکت های مختلف در سراسر دنیای فیلم، چندین طراح در مقابل رایانه خود با استفاده از نرم افزارهایی مانند ‘3DS Max’ یا ‘Maya’ برای ساختن کاراکترهای سه بعدی استفاده می کنند.
در زمینه های دیگر مانند هنر بازی های رایانه ای ، ضرورت وجود نرم افزار مدل سازی سه بعدی را می بینیم. طراحان برای ایجاد جهان های تعاملی و محیط های تخریب پذیر به فناوری رایانه اعتماد می کنند. چرا؟ اشیا و کاراکترها با برنامه های دیجیتال بسیار آسان تر ایجاد و کنترل می شوند. یافتن مکانی در زندگی واقعی که بتوانید عناصر و روشنایی را برای ایجاد جو کنترل کنید، کار غیرممکن است.
در بازی های رایانه ای، طراحان باید جهانی را برای تعامل بازیکن با بازی، با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی ایجاد کنند و همانطور که می دانید بازار بازی های ویدیویی یکی از پر درآمدترین صنعت های موجود در جامعه ما است.
جمع بندی و نتیجه گیری
گفتن اینکه فناوری بر طراحی گرافیکی تأثیر داشته است، کم لطفی خواهد بود. دلیل آن این است که در واقع انقلابی در چگونگی تبدیل ایده ها به محصولات واقعی در عرض چند دقیقه ایجاد شده است. همچنین این نرم افزار طراح در سطح شرکت برای عموم قابل دسترسی است. در گذشته این مورد وجود نداشت زیرا صاحبان مشاغل و متخصصین خود اشتغالی مجبور بودند در واقع به استودیوهای طراحی گرافیک نزدیک بروند که غالباً هزینه های گزافی داشتند و نیازی به گفتن نیست که چند روز طول می کشید ، اگر هفته ها برای اتمام کارها انجام نمی شد. به لطف فناوری، امروزه صنعت طراحی گرافیک در حال رونق گرفتن است. اگر میزان پیشرفت فعلی نشانه ای است، ما در آینده نزدیک دستاوردهای بزرگتری را نیز به دست خواهیم آورد.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.