اگر یک کسب و کار آنلاین و یک وب سایت اینترنتی دارید، بعید است تا به حال با واژه رپورتاژ آگهی برخورد نداشته باشید. اگرچه ممکن است برخی از شما تفاوت میان رپورتاژ خبری و رپورتاژ آگهی را ندانید. اما بدیهی است که از اهمیت بالای آن و تاثیر رپورتاژ بر سئو آگاه هستید.
می دانید برای این که بتوانید وب سایت خود را رشد داده و امتیاز بهتری در نتایج جستجو گوگل دریافت کنید، باید میزان بک لینک های سایت خود را افزایش دهید. یکی از بهترین راه ها برای دریافت بک لینک، انتشار رپورتاژ آگهی است. اما اجازه دهید تا در ادامه کمی بیشتر در خصوص رپورتاژ، چیستی آن و ارزشی که می تواند به کسب و کار ما ببخشد، صحبت کنیم.
رپورتاژ یا Reportage چیست؟
بسیار خوب. می دانید که رپورتاژ تاثیرات مهمی بر بهبود سئو سایت شما دارد. اما رپورتاژ به درستی چیست و چه کاری برای ما انجام می دهد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که reportage نوعی متن است که برای نمایش در وب سایت های دیگران نوشته می شود.
این متن ویژگی های خاصی دارد و باید داشته باشد. برای مثال نوع نگارش آن باید متفاوت باشد. موضوع آن باید با توجه به نیاز کاربران باشد. متن رپورتاژ باید کوتاه، مختصر، مفید و جذاب باشد تا بتواند مخاطبان را جذب کرده و پیام اصلی را منتقل کند. با توجه به همه اینها باید گفت که نوشتن رپورتاژ کار هرکسی نیست.
اما اگر آموزش های این مطلب را فراگیرید، به راحتی می توانید رپورتاژ آگهی یا خبری بنویسید. رپورتاژ به نوعی از متن گفته می شود که محصول یا خدمات شما را معرفی می کند و ویژگی های کسب و کار شما را به دیگران ارائه می دهد. اما آیا کاربر متوجه تفاوت یک رپورتاژ و متن خبری خواهد شد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.
رپورتاژ چگونه بر سئو تاثیر گذار است؟
اجازه دهید کمی موضوع را بازتر کنیم. برای راه اندازی یک سایت، بایستی در قدم اول یک هاست و دامنه خریداری کنید تا بتوانید اطلاعات و خدمات خود را روی آن بارگذاری کنید. هاست انتخابی شما با توجه به زبان برنامه نویسی شما می تواند هاست لینوکس، ویندوز و یا غیره متفاوت باشد.
برای انتخاب دامنه مناسب نیز راه های زیادی پیش روی شما است. اما بعد از انتخاب این دو و راه اندازی وب سایت، کار اصلی شما تازه شروع می شود. در این مرحله شما وارد رقابتی بی پایان با صدها وب سایتی که در زمینه ای مشابه با کسب و کار شما فعالیت می کنند، خواهید شد.
شاید در قدم اول تصور کنید که رقابت با رقبایی که سال ها جلوتر از شما هستند، غیر ممکن است. اما باید بگوییم که خیر. زیرا گوگل این امکان را فراهم کرده تا همه بتوانند به رتبه یک نتایج گوگل دست پیدا کنند. این کار با رعایت قوانین گوگل و الگوریتم های آن امکان پذیر است.
اما رپورتاژ چه تاثیری بر سئو دارد؟ تاثیر رپورتاژ بر بهبود سایت شما، به دلیل تاثیر مثبتی است که از طریق بک لینک ها دریافت می کنید. برای انتشار رپورتاژ آگهی بایستی به سراغ سایت های با بازدید بالا، معتبر و با قدرت دامنه بالا بروید.
شما با پرداخت هزینه ای (که با توجه به وب سایت انتشار دهنده متغیر است) متن رپورتاژ خود را در آن سایت انتشار می دهید. در هر رپورتاژ شما می توانید بین 1 تا 3 لینک به صفحات مختلف وب سایت و محصولات خود ارجاع دهید. وقتی متن رپورتاژ در سایت مقصد قرار داده و منتشر می شود، این لینک ها توسط گوگل به عنوان بک لینک به وب سایت شما شناخته می شوند.
با توجه به این که وب سایت انتشار دهنده رپورتاژ قدرت دامنه بالایی داشته و در گوگل شناخته شده است، لینک های دریافتی از آن نیز قدرت بالایی داشته و برای شما موثر خواهند بود. این لینک ها به صورت دائمی و بدون امکان ویرایش به سایت شما مرتبط می شوند. بنابراین بایستی در انتخاب آن ها دقت بسیار بالایی به خرج دهید. اما رپورتاژ چند نوع دارد؟
انواع رپورتاژ
در قسمت های قبلی با تاثیرات رپورتاژ بر سئو آشنا شدید. اما حال سوال اینجا است که چند نوع رپورتاژ وجود دارد و چگونه می توان مناسب ترین نوع رپورتاژ را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که به طور کلی 2 نوع رپورتاژ وجود دارد:
- رپورتاژ خبری
- رپورتاژ آگهی
رپورتاژ خبری
همانطور که از نام آن پیداست، متن این نوع رپورتاژ نیز بایستی به صورت خبری باشد. معمولا وقتی یک محصول یا تکنولوژی جدید در بازار ارائه و یا معرفی می شود، متن مربوطه به صورت یک رپورتاژ خبری در وب سایت ها قرار می گیرد.
رپورتاژ خبری بایستی حاوی اطلاعات کامل و مناسبی از محصول و یا خدمت عرضه شده بوده و اطلاعاتی که کاربران از آن مطلع نیستند را ارائه کند. اگر شما نیز محصول و یا خدماتی ارائه می کنید، می توانید با رعایت اصول کلی رپورتاژ نویسی، یک رپورتاژ خبری بنویسید.
رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی معمولا برای تبلیغ و یا ترغیب مخاطبان برای خرید و یا استفاده از یک محصول و یا خدمت مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. اگر هدف شما از نوشتن رپورتاژ، تنها تاثیر مثبت آن بر سئو است، می توانید از هر کدام از این انواع استفاده کنید.
اما فراموش نکنید برای نوشتن هر کدام از انواع رپورتاژ بایستی اصول و قواعد آن را مورد توجه قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است توجه و علاقه کاربران را از دست داده و نتیجه دلخواه را کسب نکنید. اما سوال اینجا است که برای نوشتن یک رپورتاژ خوب باید چه کنیم؟
چگونه یک رپورتاژ خوب بنویسیم؟
برای نوشتن یک رپورتاژ خوب و بهره مند شدن از مزیت هایی که به همراه دارد، بایستی به نکات زیر توجه داشته باشید. در ادامه سعی کردیم تا به صورت خلاصه به شرح برخی از مهمترین این نکات بپردازیم.
انتخاب یک عنوان جذاب
عنوان رپورتاژ، اولین چیزی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند. فرض کنید وارد یک وب سایت خبری می شوید، از میان صدها مطلب و عکس و انیمیشن های متحرک، چه چیزی شما را مجاب می کند تا روی یک لینک کلیک کنید؟ بله یک عنوان جذاب!
ساختار مناسب
مهم نیست که از چه ساختاری برای نوشتن رپورتاژ استفاده می کنید. بلکه مهم است که این ساختار را در کل متن خود رعایت کنید. اگر زبان نوشتار شما محاوره ای است، سعی کنید این زبان را در کل متن حفظ کنید.
استفاده از کلمات کلیدی
با استفاده مناسب از کلمات کلیدی، این شانس را دارید که متن خود را در نتایج گوگل نیز بالا بیاورید. بنابراین بهتر است پیش از انتشار یک رپورتاژ، کلمات کلیدی متناسب با متن را مد نظر قرار دهید.
منحصر به فرد بودن
هیچ کس به محتواهای کپی و غیر اصل علاقه ندارد. به محض این که مخاطب متوجه کپی بودن متن شود، صفحه را خواهد بست. حتی اگر در ابتدای متن متوجه شود که جملات برای وی آشنا است. به همین دلیل توصیه می شود به هیچ عنوان در متن رپورتاژ از محتوای کپی و غیر اصل استفاده نکنید.
خلاصه و مفید
یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در زمان نگاری متن رپورتاژ بایستی به آن توجه کنید، این است که رپورتاژ با یک متن آموزشی تفاوت دارد. بنابراین نیازی نیست تا بی جهت مطلب را کش دهید. زودتر سر اصل موضوع رفته و به موضوع اصلی بپردازید.
رپورتاژ چه مزیت هایی دارد؟
حالا که با روش های نوشتن یک رپورتاژ خوب آشنا شدید، بد نیست تا کمی هم در خصوص مزیت های آن بدانید. باید بدانید که رپورتاژ علاوه بر سئو، تاثیرات مفید زیادی نیز دارد. از مهم ترین مزیت هایی که یک رپورتاژ می تواند برای شما یا کسب و کار شما به همراه داشته باشد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:
- تاثیر مثبت در پرسونال برندینگ و دیده شدن
- هزینه مناسب
- دریافت بک لینک دائمی
- سئو کلاه سفید
- تاثیر در افزایش فروش و غیره.
اما همه این ها زمانی امکان پذیر است که شما برای نوشتن متن رپورتاژ به موارد مهم توجه کرده باشید. در غیر این صورت نمی توان انتظار های زیادی از رپورتاژ داشت.
سخن آخر
اگر شما هم یک وب سایت اینترنتی دارید، دیر یا زود باید به فکر انتشار و سفارش چند رپورتاژ آگهی باشید تا تاثیر آن متوجه سئو وب سایت شما شود. برای این کار می توانید از پلتفرم هایی که برای انتشار رپورتاژ وجود دارند استفاده کرده و به سراغ وب سایت های با بازدید کننده بالا بروید. در آخر بد نیست تا به چند نکته تکمیلی دیگر نیز توجه کنید.
- متن شما باید تبلیغی بودن خود را نشان دهد و بیشتر جنبه اطلاع رسانی داشته باشد.
- این متن ها باید از تعداد کلمه مناسب برخوردار بوده و نیز تعداد لینک هایی که در آن قرار می گیرد کافی باشد.
- حداقل یک عکس در آن جای بگیرد.
- لینک هایی که در این متن ها قرار می گیرند باید بر یک کلمه ی کلیدی خاصی متمرکز باشند.
- متن یک رپورتاژ نیز باید مانند یک متن سئو شده، جذاب و کاربر پسند باشد.
- رعایت اصول سئو در متن ریپورتاژ بسیار مهم است.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.