کاربران و موتورهای جستجو انتظارات بالایی دارند که وبسایت ها بدون هیچ گونه مشکلی و خطایی پاسخگوی سوالات آن ها باشند که اگر ارورهایی در سایت بوجود آید باعث تاثیرگذاری روی عملکرد سایت و سئو خواهد داشت.
در دو دهه گذشته دنیای دیجیتال تغییرات گسترده ای کرده و رشدی عجیب و چشم گیر داشته است. فعالیت های موتورهای جستجو و وبسایت ها کاملا پیچیده شده است. صفحات وب از حالت یک صفحه HTML ساده به صفحاتی واکنشی و شخصی سازی شده که روی تجربه کاربر تمرکز دارد تبدیل شده اند. با پیچیده شدن فعالیت و عملکرد وبسایت ها، استانداردهای مورد نظر کاربران هم بالا رفته است.
بطور مثال کاربران دنیای وب می خواهند که وبسایت های مورد نظر آن ها در کوتاه ترین زمان بارگزاری شود، به خصوص که از دستگاه هایی استفاده می کنند که از آخرین تکنولوژی و فناوری برخوردار است. در سال 2009 میلادی تنها 5 % از کاربران انتظار بارگزاری سریع وبسایت ها را داشتند اما 6 سال بعد از آن در سال 2015 میلادی این میزان به عدد 30 % افزایش داشته است که نشان از اهمیت این موضوع دارد.
با افزایش تعداد و فعالیت های صفحات وب به همان میزان هم احتمال خطا و ارور افزایش پیدا می کند. حتی کوچکترین مشکل و خطا باعث تاثیر روی عملکرد سایت می شود و احتمال دسترسی کاربر به محتوا وبسایت را کاهش می دهد. این موضوع مهم است که با بروز اولین خطا و ارور کاربر علاقه خود را برای استفاده از وبسایت از دست می دهد و این باعث تاثیر منفی روی ترافیک وب و رتبه بندی در موتورهای جستجو دارد.
بدانید و آگاه باشید که اکوسیستم دیجیتال، طبیعتی رقابتی دارد. پس تمامی برندها و صاحبان سایت باید توجه داشته باشند که کوچکترین خطا باعث از دست دادن کاربر می شود و کاربر که یک مشتری بالقوه است به برندها و سایت های دیگر مراجعه می کند. پس وبسایت ها باید مدام به آنالیز سایت خود بپردازند و در سریع ترین و کوتاه ترین زمان ممکن خطاها را رفع کنند تا کمترین آسیب به آن ها وارد شود. با کسب مهارت و تجربه می توان خطاهای احتمالی را در محتوا و صفحات وب قبل از ارائه آن ها تصحیح کرد.
اثر مخرب مشکلات سایت
خطاها و مشکلات وبسایت ها باعث ایجاد اثرات تخریب کننده بر وبسایت می شود. عملکرد سایت باید به گونه ای باشد که در سریع زمان ممکن محتوا و صفحات بارگزاری شود. عددی که در تحقیقات بدست آمده این است که کاربران در زمانی برابر 2 ثانیه و یا کمتر انتظار بارگزاری صفحه را دارند.
در سال 2012 میلادی 63% از کاربران منتظر بارگزاری صفحه بوده اند که این آمار پس از گذشت 5 سال به میزان 51% کاهش پیدا کرده است یعنی اینکه صبر کاربران کاهش پیدا کرده است و با اضافه شدن یک ثانیه بیشتر کاربر وبسایت را ترک خواهد کرد.
اگر وبسایت شما در کوتاه ترین زمان بارگزاری نشود با گذشت هر ثانیه کاربر و مشتری است که از برند شما جدا شده و به رقیب شما رجوع خواهد کرد. اما توجه داشته باشید که سرعت صفحه تنها مورد اساسی نیست. زمانی که کاربر از یک سایت دیگر به سایت مورد نظر رجوع می کند بحث هدایت کاربر به صفحات و محتوای گوناگون مهم است.
در وبسایت هایی که سیستم هدایتی و راهنمایی صحیحی ندارند کاربر دچار سردرگمی شده و سایت را رها خواهد کرد. طبق آمار و تحقیقات انجام شده توسط منابع معتبر تنها 38 % از کاربران با وجود چیدمان ناصحیح محتوا و اطلاعات به جستجو خود در وبسایت ادامه داده اند. اگر طراحی سایت ضعیف باشد باعث نرخ بانس بالا و نرخ درگیری ضعیف تری خواهد شد.
صحبت درباره مشکلات رایج وبسایت ها بدون توجه به ارورهایی که باعث جریمه توسط گوگل می شود کامل نخواهد بود. مشکلاتی از قبیل خرید بک لینک های بی کیفیت، محتواهای المثنی و یا محتوای کم کیفیت نه تنها باعث از دست دادن کاربر و مشتری می شود بلکه احتمال جریمه شدن وبسایت توسط گوگل را افزایش می دهد و در صورت جریمه شدن رتبه و رنک سایت هم آسیب خواهد دید و باعث کم شدن احتمال دیده شدن سایت در صفحه نتایج جستجو خواهد شد. با کم شدن میزان دیده شدن ، نرخ کلیک هم کم خواهد شد.
تجربه کاربر ضعیف باشد باعث آسیب به برند خواهد شد و در آینده میزان درگیری و رجوع کاربران به سایت کم خواهد شد. هوشیار باشید که میلیون ها وبسایت وجود دارد و کاربر در برابر خود انتخاب های فراوان و گوناگونی را خواهد داشت. پس رقابت بسیار شدید است و در صورت بروز یک خطای کوچک کاربر برند شما را رها خواهد کرد.