مدتی است که مفهوم و فناوری تازهای به نام «چت بات» به ادبیات حوزه دیجیتال وارد شده است؛ ولی در همین زمان کوتاه به دلیل کاراییاش، توانسته جایش را در زمینههای کاری و صنایع مختلف باز کند. از سوی دیگر، اینکه این فناوری چه انواع و اشکالی هم دارد، بین کارشناسان حوزه فناوری و مارکتینگ، اهمیت یافته است. تنوع فناورانه و تکنولوژیک چتباتها موجب شده، انواع مختلفی از آنها با کارکردهای گوناگون، در بخش های مختلف صنایع و کسب و کارها به کار گرفته شوند. در اینجا ما به سادهترین نوع دستهبندی چتباتها یعنی تفاوت چت بات هوشمند با چت بات ساده میپردازیم و درباره این صحبت میکنیم که هر کدام از این چتباتها در چه موقعیت هایی کاربرد دارند؟
چت بات ساده چیست؟
سادهترین شکل چتباتها، چتباتهای ساده یا معمولی هستند. آنها نرمافزارها یا رباتهایی هستند که منبع دانش آنها، یک پایگاه اطلاعاتی اولیه است. وقتی کاربر با این چت باتها در یک سایت روبرو میشود، معمولا باید از گزینههای مشخصی که به صورت لیستی از سوالات است، پرسش خود را انتخاب کند. در حالت دیگر، کاربر پرسش خود را باید با دقت و بدون هیچ غلط نگارشی وارد کند و چت بات با تطابق دادن آن پرسش با پایگاه اطلاعاتی اش، به این پرسش پاسخ میدهد. مثلا کاربر بپرسد: «ساعت کاری چند است؟» و چتبات پاسخ تعریفشده از قبل را ارائه کند.
منظور از «هوشمند» بودن چت بات چیست
هوشمند عبارتی است که برای توصیف چتباتهای مجهز به فناوری «یادگیری ماشین» و «هوش مصنوعی» استفاده میشود. چتباتهای دارای این فناوریها، میتوانند اطلاعات ورودی را پردازش و از آنها در فعالیتهای بعدی استفاده کنند. اما یک چت بات ساده که از این فناوریها بهره نمیبرد، محدود به مجموعه اطلاعات اولیهای است در پایگاه دادهاش جای گرفته است. اگر سوال کاربر، حتی کمی خارج از چارچوب آن پایگاه اطلاعاتی باشد، چت بات قادر به پاسخگویی نیست. ولی چت بات هوشمند میتواند در گذر زمان متوجه تفاوتهای نگارشی افراد، منظور آنها از برخی مفاهیم غیرمستقیم و مواردی اینچنینی بشود و مخاطب را به شکل بهینهای راهنمایی کند.
مثلا چت بات پس از چند پرسش و پاسخ متوجه میشود منظور کاربران از عبارت «کی بسته رو میفرستید» زمان ارسال سفارش است. این چت بات هوشمند هم نوع نگارش محاورهای را تحلیل کرده است و هم توانسته منظور کاربر را فهمیده و تاریخ ارسال را از پایگاه اطلاعاتیاش به او ارائه دهد. اما یک چت بات ساده، توانایی پاسخ به چنین سوالی را ندارد.
چت بات هوشمند و درک عمیقتر زبان انسانی
چت بات های هوشمند برای درک نیاز کاربران، علاوه بر فناوری یادگیری ماشین، باید بتوانند پیچیدگیهای زبانهای انسانی را متوجه شود. افراد در زمان نوشتن پرسشهایش درون پنجره گفتگو چت بات، ممکن است پرسش خود را محاورهای تایپ کنند، ممکن است غلط تایپی یا املایی داشتهاند و شاید لحن کنایهآمیزی داشته باشند. مثلا یک کاربر بپرسد: «نمیخواید بسته منو بفرستید» ما به عنوان یک انسان متوجه میشویم که کاربر احتمالا کمی آزرده است و از دیرکرد ارسال بستهاش ناراضی است. حال یک چتبات باید بتواند منظور کاربر را به همین ترتیب متوجه شود، شماره سفارش را از او پرسیده و وضعیت ارسال سفارش را کنترل و به کاربر منتقل کند. به این فناوری «تحلیل زبان طبیعی» یا NLP میگویند و کامپیوترها را توانمند میسازد تا زبان انسانی را متوجه شوند.
از چت بات ساده استفاده کنیم یا هوشمند؟
اگر مقیاس کسب و کار و سطح تعاملی که قصد دارید به صورت آنلاین با کاربر خود برقرار کنید، شاید یک چت بات ساده نیاز شما را برآورده کند. اما با توجه به نیاز روز افزون کسب و کارها به ارتباط عمیق و هدفمند با کاربران، به نظر میرسد سرمایهگذاری نه چندان بزرگ روی چتبات هوشمند، آورده مناسبی در بلندمدت خواهد داشت. کاربرانی که به سرعت پاسخ پرسشان را دریافت کردهاند، رسیعتر به مشتری تبدیل میشوند و مشتریان وفاداری نیز خواهند بود. با توجه به اینکه چتبات های هوشمند مانند چاتا، نیازی به سخت افزار یا سرمایهگذاری مالی گسترده ندارند، توصیه میکنیم حتما آنها را امتحان کنید.
قابلیت و راهکارهای چت بات هوشمند چاتا برای بهبود کسب و کارهای گوناگون
شرکت دانشبنیان هوش مصنوعی دلفین، چت بات هوشمند چاتا را به طور ویژه برای کاربران فارسی زبان و متناسب با ویژگیهای زبان فارسی طراحی و تولید کرده است. چت بات چاتا یک چت بات هوشمند با فناوری هوش مصنوعی است که میتواند علاوه بر پایگاه دانشی که به آن آموزش داده میشود، از تعامل با کاربران هم آموزش دیده و به تدریج ارتباط موثرتری با مخاطبشانش پدید بیاورد.
چاتا ابزاری انعطافپذیر با قابلیت پیادهسازی سریع و کمهزینه است. فرقی نمیکند سازمان شما یک نهاد دولتی و خدمات عمومی (مانند سازمان بیمه یا امور مالیاتی) باشد، یک دانشگاه یا مرکز آموزشی یا یک کسب و کار آنلاین. چاتا میتواند ارتباط با مشتریان و مخاطبان شما را بهبود دهد و به افزایش رضایتمندی، فروش و وفاداری مشتریان و مخاطبان شما منجر شود. حجم بالایی از زمان و سرمایه شما در بخش پشتیبانی، صرف پاسخ به پرسشهای پرتکرار و پیگیریهای اولیه کاربران و مراجعان میشود. چاتا به عنوان یک چت بات هوشمند میتواند با پاسخگویی سریع و خودکار به کاربران سایت، وابستگی به نیروی انسانی را کاهش داده، موجب کم شدن هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی میشود. همچنین در سمت مشتری، با بهبود سرعت و کیفیت پاسخگویی، رضایتمندی مشتریان و نرخ خرید آنان را افزایش میدهد.
استفاده از دموی چت بات هوشمند چاتا به راحتی امکان پذیر است و کارشناسان ما میتوانند عملکرد موثر و پیادهسازی آسان آن را برای شما نمایش دهند. کافی است با ما تماس بگیرید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.