در سال 2024 برای صنعت چاپ باید انتظار چه نوع از تحولات تکنولوژیک را داشته باشیم؟ در این مقاله با برخی از این تحولات آشنا شوید.
در سالهای شیوع ویروس کرونا بسیاری از صنایع از جمله صنعت چاپ با رکود مواجه شد و بسیاری از چاپخانههای کوچک مجبور شدند کسبوکارشان را جمع کنند. شرایط زندگی آن زمان، نیاز بازار مصرف را برای همیشه تغییر داد. به همین دلیل حتی چاپخانههای بزرگ هم مجبور شدند تغییرات جدی در روند کسبوکارشان ایجاد کنند. در حال حاضر رونق تبلیغات چاپی و تقاضا برای این محصولات به اندازه قبل از پاندمی بازگشته است و چاپخانهها خدمات متنوع و جدیدی را به مشتریان خود ارائه میدهند. در این گزارش از دیجیرو تکنولوژیهای جدید صنعت چاپ برای تبلیغات را مورد بررسی قرار میدهیم.
۱. تنوع خدمات چاپی مبتنی بر تکنولوژی
بعضی از چاپخانهها هنوز مشتریان محدودی دارند و نتوانستهاند از ضرر و رکود دوران کرونا گذر کنند؛ اما بعضی از مجموعهها با ارائه خدمات متنوع و نوین توانستهاند سهم خود از بازار را به دست بیاورند و حتی سودآوریشان را افزایش دهند. بعضی از محصولات چاپی دیگر عملکرد سابق را ندارد و نمیتواند کاربردی باشد؛ به عنوان مثال دیگر تراکت پخش کردن به اندازه سابق موثر نیست و توجه مشتریان را جلب نمیکند. در مقابل روش خلاقانهای در چاپ پوستر، به شدت توجه مخاطبان را جلب میکند و حتی ممکن است به یک ترند تبدیل شود.
در حال حاضر چاپ کاتالوگ حرفه ای، چاپ پاکت نامه، چاپ لیبل و بستهبندی پرتقاضاترین خدمات چاپی مورد نیاز برای تبلیغات و برندینگ است که مجموعههای بزرگ آن را ارائه میدهند. البته این خدمات با طراحیهای خلاقانه و منحصربفرد و تکنولوژیهای جدید چاپی اجرا میشود تا برای برندینگ و تبلیغات تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال چاپ جوهرافشان یک روش کاربردی برای چاپ محصولات باکیفیت بالاست.
تنوع خدمات چاپخانهها، حتی روی جذب نیروی کار نیز تأثیر گذاشته است. در حال حاضر این مجموعهها ترجیح میدهند نیروهایی را استخدام کنند که توانایی انجام چند کار را دارند. به عنوان مثال اگر گرافیستی استخدام میکنند، از او میخواهند علاوه بر طراحی محصولات، بر طرحهای ارائهشده از سمت مشتریان نیز نظارت داشته باشد و در صورت نیاز به طراحی کاتالوگ دیجیتال یا قالب پست در شبکههای اجتماعی نیز این موارد را برای آنها طراحی کند.
۲. استفاده از هوش مصنوعی در چاپ
استفاده از هوش مصنوعی برای صنایعی که میخواهند در پنج سال آینده در بازار باقی بمانند، ضروری است. هوش مصنوعی در آینده میتواند در بخشهای مختلفی از کسبوکارها کاربرد داشته باشد. در حال حاضر هوش مصنوعی یک ابزار کاربردی برای ایدهپردازی و طراحی محصولات چاپی است. چاپخانههای حرفهای همیشه اطلاعات خود را بهروز نگه میدارند تا از هوش مصنوعی در بخشهای مختلف کسبوکارشان استفاده کنند.
بعضی از خدمات مانند چاپ فاکتور الگوی مشخصی دارند، اما بعضی دیگر از محصولات چاپی مانند پوستر به ایدههای خلاقانه و طرحهای منحصربفرد نیاز دارند تا توجه مشتریان را جلب کنند. هوش مصنوعی برای دسته دوم محصولات کاربردی است و به خلاقیت بیشتر کمک میکند.
۳. استفاده از تجهیزات پیشرفتهای چون دستگاه برش لیزری کانتور
تجهیزاتی که براش چاپ مورد استفاده قرار میگیرند، تنوع بسیاری دارند و روزبهروز پیشرفتهتر میشوند. به عنوان مثال در حال حاضر اکثر چاپخانهها در حال خریداری دستگاه برش لیزری کانتور هستند. در حال حاضر تقاضا برای محصولات چاپی در فرمتهای بزرگ افزایش پیدا کرده است.
دستگاه برش کانتور ابزاری است که به چاپخانهها کمک میکند برگههایی که در فرمتهای بزرگ چاپ میشوند را نیز به صورت دقیق برش بزنند و محصول نهایی را با کمترین میزان خطا در برش به مشتری تحویل بدهند. مزیت دیگر استفاده از برش کانتور این است که میتواند ویژگیهای دیگری مثل طیف رنگی گسترده یا تزئینات طلایی و نقرهای برای لبه کار همراه شود و ظاهر محصول را زیباتر کند.
۴. شخصیسازی خدمات
در سالهای اخیر اکثر مشتریان میخواهند طرحهای تبلیغات چاپی یا ابزارهای چاپی برندینگشان، مطابق با سلیقه خودشان و به صورت شخصیسازیشده باشد. در حال حاضر قالبهای عمومی تقاضای کمتری دارد و مشتریان حاضر منحصربفرد داشته باشند، حتی اگر مجبور شوند هزینه بیشتری بپردازند.
در حال حاضر کسبوکارها دادههای بسیاری در اختیار دارند و میتوانند رفتار مشتریانشان را مورد ارزیابی قرار دهند. به همین دلیل متناسب با بازخوردی که از مشتری میگیرند، بخشهای مختلف محصولاتشان را بروزرسانی میکنند. به عنوان مثال اگر با توجه به دادهها متوجه شوند طراحی لیبل روی محصولاتشان باید تغییر کند، لیبل سفارشی چاپ میکنند تا ویژگیهای مورد نیاز مخاطب در آن کار شده باشد.
۵. چاپ جوهرافشان
بسیاری از چاپخانهها هنوز خدمات چاپ جوهر افشان را ارائه نمیدهند. اگر آنها در برابر استفاده از این تکنولوژی مقاومت داشته باشند، احتمالا در سالهای آینده جایی در بازار نخواهند داشت. در حال حاضر اکثر چاپخانهها سفارشاتشان را با استفاده از چاپ دیجیتال و چاپ آفست آماده میکنند. چاپ دیجیتال تنها برای تیراژ کم مناسب است و در تیراژ بالا هزینه خیلی زیاد و سرعت چاپ پایینی خواهد داشت. چاپ آفست، کیفیت و سرعت بالایی دارد و هزینه تمامشده آن در تیراژ بالا مقرونبهصرفه است. به همین دلیل بیشتر از چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند.
چاپ جوهر افشان تکنولوژی جدیدی است که چاپخانهها به سراغ آن رفتهاند. البته بعضی از آنها هنوز مقاومت میکنند، ولی در نهایت هر چاپخانهای برای باقی ماندن در بازار رقابت، باید دستگاههای جوهر افشان را به مجموعه خود اضافه کند. روش جوهر افشان از آن تکنولوژیهایی است که هم رضایت مشتری را جلب میکند و هم صاحب کسبوکار؛ زیرا هم هزینههای تمامشده چاپ را کاهش میدهد و هم کیفیت بسیار خوبی دارد. چاپخانههایی که از دستگاههای جوهر افشان استفاده میکنند، به فضای محدودتر و نیروی کار کمتری نیاز خواهند داشت و سفارشات مشتریانشان را نیز سریعتر آماده میکنند.
چرا استفاده از تکنولوژی در صنعت چاپ اهمیت دارد؟
بسیاری از کسبوکارها از جمله چاپخانهها، سودآوری خود را در اولویت بالاتری نسبت به رضایت مشتری قرار میدهند. آنها برای کاهش هزینه تمامشده محصولات، کیفیت کارشان را کاهش میدهند. مشتریان بهراحتی متوجه این مسئله میشوند و نارضایتی خود را ابراز میکنند. وقتی سایر مشتریان نیز با یک مشتری ناراضی مواجه میشوند، از سفارش منصرف خواهند شد و به سراغ رقبا میروند.
استفاده از تکنولوژیهای جدید در چاپخانهها به مشتریان نشان میدهد که چاپخانه مورد نظرشان به دنبال ارائه خدمات نوین به آنهاست. از طرفی تکنولوژیها معمولا هزینهها را کاهش میدهند و استفاده از آنها برای چاپخانه نیز منافعی دارد.
یک نکته مهم!
استفاده از تکنولوژیهای جدید همیشه پاسخگوی نیاز نیست. به عنوان مثال بعضی از محصولات چاپی را نمیتوان به روش جوهر افشان چاپ کرد و همان روشهای قدیمی مانند افست، کیفیت بالاتری ارائه میدهند. چاپخانههای حرفهای اعتدال را رعایت میکنند. آنها با تحقیق و بررسی به سراغ تکنولوژیهای جدید میروند؛ هرجایی که تکنولوژیهای نوین نیاز مخاطبانشان را بهتر برآورده کند، آنها را جایگزین روشهای سنتی میکنند و هرجا روشهای سنتی بهتر باشد، به همان روال سابق ادامه میدهند.
در ایران، چاپخانه فرتاک از تکنولوژیهای نوین برای چاپ انواع محصولات از جمله کاتالوگ، بروشور، پوستر، فاکتور و سایر محصولات مورد نیاز برای تبلیغات و برندینگ استفاده میکند. برای اطلاعات بیشتر درباره خدمات این مجموعه به وبسایت فرتاک مراجعه کنید. در سایت فرتاک، شماره تماس با کارشناسان نیز درج شده است. شما میتوانید با کارشناسان تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آنها درباره چاپ محصولات مورد نظرتان استفاده کنید.
این مقاله از وب سایت https://www.chapfartak.com/ برگرفته شده است.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.