سهامداران شرکتها بعد از اتمام مراحل ثبت شرکت و ثبت برند ممکن است پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله اخذ رتبه تغییرات اساسی در ساختار داخلی شرکت خود داشته باشند. آنها برای ثبت تغییرات شرکت به صورت قانونی و رسمی باید مراحل لازم را در اداره ثبت طی کرده و با انتشار تغییرات در یکی از روزنامههای رسمی کشور آن را به تایید برسانند. تغییرات شرکت شامل تغییر حوزه فعالیت، تغییر نام یا عنوان شرکت، تغییر در اعضای هئیت مدیره، تغییر آدرس شرکت و غیره میباشد. بدون ثبت رسمی و قانونی تغییرات کلی، فعالیتهای شرکت وجاهت قانونی نخواهد داشت و نزد هیچ بانک و سازمانی پذیرفته نمیشود. در این مقاله قصد داریم درباره مراحل ثبت تغییرات شرکت و مدارک مورد نیاز برای انجام این کار توضیح دهیم.
/ثبت-تغییرات-شرکت/https://elisabt.ir
برای ثبت تغییرات شرکت چه مدارکی لازم است؟
همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم به تمام تغییراتی که پس از ثبت شرکت و ثبت برند در یک شرکت ایجاد میشود و پس از مطرح شدن جلسه هئیت مدیره و تایید در اداره ثبت، در روزنامههای رسمی به انتشار میرسد، ثبت تغییرات شرکت میگویند. انواع تغییرات ایجاد شده در شرکت شامل انحلال شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه شرکت، تغییر فعالیت شرکت، تغییر در آدرس، تغییر نام شرکت، افتتاح شعبه جدید شرکت، تغییر در اعضای هئیت مدیره، اصلاح اساسنامه، تعیین یا تمدید بازرسین، تعیین سمت اعضای هئیت مدیره و غیره میباشد.
مدارکی که برای ثبت تغییرات شرکت باید به اداره ثبت شرکتها تحویل داده شود، عبارتند از: کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای جدید هئیت مدیره، سهامداران و بازرسین شرکت، کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای قدیمی، تعداد سهام اعضای جدید و قدیمی شرکت، ارائه اسامی افراد دارای حق امضاء، آدرس و کدپستی، سمت همه اعضای جدید و قدیمی، ارائه کپی آخرین آگهی ثبت شده از تغییرات شرکت، میزان سرمایه شرکت طبق ارزش ریالی، کپی کارت پایان خدمت بازرسین و اعضای جدید، سهام برگه دارایی در صورت نقل و انتقال.
آشنایی با موارد ثبت تغییرات شرکت
-
تغییر نام شرکت
یکی از مواردی مهمی که بعد از تغییر آن باید برای ثبت تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکتها اقدام کرد، تغییر نام شرکت است. همه شرکتها بعد از مدتی میتوانند برای تغییر نام تشریفات مورد نیاز را طی کنند. مراحل تغییر نام شرکت شامل برگزاری مجمع عمومی، تنظیم صورت جلسه عمومی و امضا سهامداران، ثبت صورت جلسه امضاء شده در سامانه اداره ثبت شرکتها، ارسال صورت جلسه و رسید پذیرش دریافت شده از سامانه به وسیله پست به اداره ثبت، دریافت کردن آگهی تغییرات نام و درج آن در یکی از روزنامههای رسمی میباشد. نام جدیدی که برای شرکت انتخاب میشود نباید دارای ریشه لاتین یا عربی باشد. نام فارسی منحصر به فرد باید قبلا توسط هیچ شرکت دیگری انتخاب نشده باشد. در صورت استفاده از اعداد در کنار نام شرکت عدد باید به فارسی نوشته شود. در انتخاب نام شرکت هرگز از کلمات سراسری، ملی، دولتی استفاده نکنید. نام شرکتها حداقل دارای سه بخش است.
-
تغییر آدرس شرکت
یکی دیگر از تغییراتی که از اهمیت بسیار بالایی برای ثبت تغییرات شرکت برخوردار است، تغییر آدرس شرکت است. برای تغییر آدرس شرکت باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید. نکته اول این است که در شرکتهای سهامی خاص و شرکتهای مسئولیت محدود تغییر آدرس شرکت توسط اعضای هئیت مدیره انجام میشود. اعضای هئیت مدیره با پیدا کردن مکان خوب و مناسب برای راهاندازی شرکت میتوانند برای ثبت تغییرات آدرس شرکت اقدام نمایند. نکته دوم این است که در شرکتهای سهامی عام تغییر آدرس شرکت توسط هئیت رئیسه شرکت انجام میشود. زمانی که با تغییر مکان شرکت کد پستی نیز تغییر میکند، نماینده شرکت طبق قانون برای طی مراحل ثبت تغییرات آدرس مامور میشود. این نوع ثبت تغییرات برای شرکتهایی که هر سال مجبورند مکان اجارهای خود را تعویض کنند، بسیار اتفاق میافتد.
-
تغییر اساسنامه شرکت
یکی دیگر ازموضوعاتی که با تغییر آن باید مراحل ثبت تغییرات شرکت طی شود، تغییر اساسنامه شرکت است. اساسنامه سندی است که وجود آن به فعالیتهای شرکت اعتبار میبخشد. در اساسنامه اهداف، سرمایه، سهام شرکا، خط مشیها و وظایف سهامداران شرکت مشخص شده است و اطلاعات موجود در آن شامل نام شرکت، مدت زمان شرکت، موضوع فعالیت شرکت، مرکز اصلی و شعبههای شرکت، سرمایه شرکت، وجوه غیر نقدی و وجوه نقدی و غیره میباشد. در بعضی از مواقع شرکتها برای ایجاد تحولات اقتصادی و تجاری مجبورند در اساسنامه خود تغییراتی ایجاد کنند. گاهی اوقات نیز دلیل ایجاد تغییر در اساسنامه تغییر قوانین کشور یا تشخیص مجمع عمومی است. هئیت مدیره شرکت دخالتی در تغییر اساسنامه ندارد و انجام این امر توسط مجمع عمومی امکانپذیر است. برای تغییر در اساسنامه رضایت و موافقت افراد دارای سهام در شرکت لازم و ضروری است. با توجه به قانون سهامداران شرکت دارای مسئولیتها و وظایفی هستند که مجمع عمومی حق دخالت در آنها را ندارد. ثبت تغییرات شرکت در زمینه اساسنامه با حفظ حقوق تمام سهامداران امکان دارد.
-
تغییر در سهام و سرمایه شرکت
تغییر در سهام و سرمایه شرکت نیز جزء تغییراتی است که حتما باید در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد. این تغییرات توسط اعضای هئیت رئیسه شرکت انجام میشود. شرکتهای برای افزایش یا کاهش سهام و سرمایه خود باید با برگزاری جلسهای که هئیت مدیره نیز در آن حضور دارند، برای این تغییر تصمیمگیری کنند. با توجیه منطقی برای تغییر در سهام و سرمایه گزارش مالی از ابتدای سال توسط هئیت مدیره درخواست خواهد شد. بعد از اینکه گزارش مالی ارسال شد، بازرسان تحقیقات و بررسیهای خود را انجام میدهند و با ارائه نظرات به اعضای هئیت مدیره مراحل ثبت تغییرات شرکت آغاز میشود. برای شرکتهای سهامی خاص بعد از توافقهای لازم در هئیت رئیسه آگهی در روزنامه رسمی چاپ خواهد شد.
نکات مهم در انتخاب موسسه برای ثبت تغییرات شرکت
ثبت شرکت، ثبت برند و ثبت تغییرات شرکت به تخصص نیاز دارند و همه افراد مهارت لازم برای انجام این اقدامات را ندارند. بنابراین همه افراد برای ثبت شرکت یا ثبت تغییرات شرکت خود به دنبال بهترین موسسههای ارائه دهنده این خدمات هستند. موسسههای ثبت باید دارای ویژگیهایی باشند که بتوان به کیفیت خدمات آنها اطمینان کرد. مهمترین معیاری که برای یک موسسه ثبت میتوان در نظر گرفت، داشتن جواز فعالیت رسمی است. نکته بعدی برخورداری از نیروهای باتجربه و متخصص میباشد. موسسههای معتبر همواره سعی میکنند در انتخاب کارکنان خود از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرند. همه موسسههای معتبر ثبتی دارای تابلوهای اعلان در سر دفتر رسمی خود هستند.
این موسسهها سابقه کاری درخشانی دارند و اگر از مشتریان سابق آنها تحقیق کنید به این نکته پی خواهید برد. یکی از نکات بسیار مهم که برای مسئولین اکثر شرکتها اهمیت فوقالعاده زیادی دارد، سرعت انجام امور و مراحل ثبت تغییرات شرکت است. موسسههای خوب و معتبر که سابقه کاری باکیفیتی در رزومه آنها ثبت شده، تمام مراحل را با سرعت عمل بسیار بالایی انجام میدهند و نظم و انظباط درون سازمانی آنها بسیار زیاد است و هزینههایی که برای ارائه خدمات از مشتریان دریافت میکنند کاملا منصفانه و مقرون به صرفه است.
ثبت تغییرات شرکت در موسسهها چه مزیتی دارد؟
مالکان شرکتها برای اینکه روند و مراحل ثبت تغییرات شرکت با سرعت بالاتری پیش برود از موسسههای معتبری که در این زمینه فعالیت دارند و به ارائه خدمات میپردازند، کمک میگیرند. قبل از هر اقدامی ابتدا باید با مشاوران موسسهای که انتخاب کردهاند، صحبت کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایند. همه اعضای هئیت مدیره شرکت با پذیرش و به رسمیت شناختن تغییرات در یک جلسه نوع آنها را تعیین میکنند. سه روش کلی برای ثبت تغییرات در شرکتها وجود دارد که عبارتند از: هئیت مدیره، مجمع عمومی فوقالعاده و مجمع عمومی سالیانه.
ارائه مدارک مورد نیاز و حضور تمام سهامداران شرکت برای ثبت تغییرات اجباری است. عدم استفاده از خدمات موسسههای ارائه دهنده خدمات ثبت شرکت و ثبت برند باعث میشود که مالکان مدت زمان زیادی را برای ثبت تغییرات صرف کنند. مراحل ثبت تغییرات شامل تنظیم صورت جلسه و امضای آن توسط همه شرکا و سهامداران، ورود به سامانه اداره ثبت شرکتها، بارگذاری مدارک به همراه درج اطلاعات در سامانه ثبت، ارسال مدارک به وسیله پست به اداره ثبت و مراجعه به اداره ثبت برای پرداخت هزینههای دریافت آگهی تغییرات میباشد.
ثبت تغییرات شرکت با خدمات آنلاین موسسه الی ثبت
شرکتهایی که قصد دارند امور مربوط به ثبت تغییرات شرکت خود را به یک موسسه معتبر و حرفهای بسپارند، میتوانند از خدمات آنلاین موسسه الی ثبت با آدرس اینترنتی https://elisabt.ir/ استفاده کنند. همانطور که میدانید مراحل ثبت تغییرات، ثبت برند و ثبت شرکت به زمان زیادی نیاز دارد و فقط با کمک موسسههایی مانند الی ثبت میتوان امور مربوط به تغییرات شرکت را به سرعت به ثبت رساند. این موسسه در ارائه خدمات دیگری مانند اخذ رتبه نیز سابقه درخشانی دارد و به بسیاری از شرکتها کمک کرده است که رتبه خوبی به دست آورند وکسب و کار خود را در بین رقبای خود بالا ببرند.
برای ارتباط با مشاوران این موسسه و کسب راهنماییهای لازم میتوانید با شماره تلفن 02126710646 ارتباط برقرار کنید. تیمی حرفهای و با تجربه از مشاوران در تمام ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی به مشتریان این موسسه میباشند.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.