در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو، در حال حاضر فروشگاه های آنلاین میتوانند بیشترین بهره وری را از ترافیک و بازدید کننده از سایت به خود اختصاص دهند و البته با توجه به ماهیت متفاوت آنها با سایت های خبری، وبلاگی و شرکتی، قطعا تکنینک ها و روش های سئو برای سایت های فروش آنلاین متفاوت اس . متن زیر نتیجه گفتگو در شرکت طراحی سایت فروش گستر است که به عنوان تنها شرکت در زمینه سئو تخصصی برای سایت های فروشگاهی فعالیت میکنند.
سئو چیست؟
لغت سئو (SEO) برگرفته از عبارت انگلیسی Search Engine Optimization و به معنی بهینهسازی وبسایت در موتورهای جستجوگر، برای بهتر دیده شدن است. در واقع سئو یکی از تکنیکهای موثر و کاربردی در معرفی هر چه بهتر و بیشتر وبسایت به کاربران است که این مورد به افزایش بازدید کاربران از سایت کمک شایان توجهی میکند.
البته باید این نکته را در نظر گرفت که سئو سایت فروشگاهی به معنی استفاده از راهکارهای غیراخلاقی برای دستکاری در نتیجهی کاوشهای موتورهای جستجوگر نیست، بلکه استفاده از روشهای اصولی برای بهبود وب سایت، در راستای رویت آن در نتایج جستجوهای طبیعی سئو سایت میباشد که در نهایت موجب اخذ رتبه بهتر در موتورهای جستجو میشود.
سئو سایتهای فروشگاهی
سئو یکی از تکنیکهای کاربردی در معرفی برند و تجارت به کاربران وبسایت است، کاربرانی که احتمال دارد به مشتریان برند تبدیل شوند.یکی از مهمترین مواردی که میبایست در فروشگاه اینترنتی رعایت شود، سئو سایتهای فروشگاهی است و صاحب هر سایت فروشگاهی باید برای سئو فروشگاه اینترنتی خود اهمیت ویژهایی قائل شود. چرا که امروزه با توجه به مزایای خرید اینترنتی تعداد مشتریان سایتهای فروشگاهی در حال افزایش است و به تبع، طراحی سایت فروشگاهی نیز بیشتر و رقابت فروشگاههای اینترنتی در موتورهای جستجوگر نیز فشردهتر شده است. بنابراین میبایست بهینه سازی سایت فروشگاه اینترنتی در ارجحیت قرار گیرد و قسمتی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ هر فروشگاه اینترنتی باشد.
اهمیت سئو مداوم فروشگاه اینترنتی از همان آغاز طراحی
سئو سایت فروشگاهی میبایست از نقطهی آغازین طراحی سایت صورت گیرد و باید آن را جز مواد اولیهی تاسیس سایت فروشگاه اینترنتی دانست. در غیر اینصورت ممکن است، پروژهی طراحی فروشگاه با شکست مواجه شود و صاحب آن متحمل هزینهی زیادی گردد.
بنابراین اگر هدف صاحب یک فروشگاه آنلاین، افزایش روزانهی فروش سایت است باید از ابتدا بر روی سئو تخصصی سایت فروشگاهیاش کار کند و به آن را صورت مدوام انجام دهد. بسیار دیده شده است که صاحبان فروشگاه اینترنتی بعد از رسیدن به نتیجهی رضایت بخش از سئو سایت خود، دیگر کار چندانی در زمینهی سئو برای سایت فروشگاهیشان نمیکنند و آن را به حال خود رها میکنند. در صورتی که با توجه به پویایی تکنولوژیهای فناوری اطلاعات، رتبهی سایت در گوگل نمیتواند همیشگی باشد و میبایست مدام بر روی سئو سایت فروشگاهی کار شود تا گوگل فروشگاه آنلاین را از جرگهی رقابت خارج نکند.
لازم به ذکر است در سئو وبسایت فروشگاهی برای کسب نتیجهی دلخواه، نباید انتظار پاسخ دهی سریع را داشت و بعد از انجام فرآیند سئو میبایست، برای کسب نتیجه زمان لازم را در نظر گرفت.
آموزش سئو سایت فروشگاهی
سئو سایت فرآیندی است که باید به صورت مداوم و همیشگی انجام پذیرد. برای کسب رتبهی مطلوب در جستجوهای گوگل میتوان از تکنیک های متعددی استفاده نمود که هرکدام تاثیر خوبی بر سئو فروشگاه اینترنتی دارند.
سه مرحلهی اصلی در سئو سایت فروشگاهی
سئو تکنیکال برای سایت های فروشگاهی
سئو تکنیکال شامل مواردی مختلفی از قبیل رعایت اصول سئو در بخش طراحی وبسایت فروشگاهی، بهینه کردن سرعت سایت، طراحی نسخهی واکنشگرا و … میباشد.
قبل از انجام هریک از اصول سئو مانند بازاریابی محتوا و لینک سازی هدفمند نیازمند به سایتی استاندارد و قدرتمند وجود دارد. چرا که سئو تکنیال پایه و اساسی برای لینکهای خارجی و بهینه سازی محتوای وبسایت به شمار میرود و سایت فروشگاهی با استفاده از سئو تکنیکال با سرعت بیشتری توسط موتورهای جستجو ایندکس میشود و در آنها مشاهده خواهد شد.
بازاریابی محتوا برای فروشگاه های اینترنتی
در سالهای اخیر بازاریابی محتوا یک روش خوب برای فروش محصول و ارائهی خدمات محسوب میشود. برای موفقیت در سئو میبایست وبسایت دارای محتوای قابل قبول و با ارزشی باشد، البته باید توجه داشت که منظور از تولید محتوا فقط محتوای دیجیتالی نیست، بلکه محتوای دیجیتالی زیر مجموعهایی از تولید محتوا محسوب میشود
بازاریابی محتوا به روشهای مختلفی انجام میگیرد، روشهایی از قبیل:
- شناسایی کلمات کلیدی با ارزش
مهمترین قسمت در سئو محصولات فروشگاهی ، یافتن کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار هدف است. برای سئو بهتر محصولات فروشگاهی ابتدا باید این موضوع را دانست که مشتریان برای یافتن محصول در اینترنت چه کلماتی را ممکن است جستجو کنند و در تولید محتوا روی آن کلمات مانور داد.
- لینک سازی داخلی
در محتوای تولید شده وب سایت اگر از کلماتی استفاده گردد که امکان لینک سازی داخلی آنها فراهم باشد، بازدید از صفحات فروشگاه به مراتب بیشتر میشود و این خود بر روی رتبهی وبسایت تاثیرگذار است.
- تولید محتوای با ارزش
برای معرفی یک محصول تنها نمایش ظاهر آن کافی نیست، چرا که گوگل نمیتواند عکس را بخواند؛ بنابراین میبایست برای کالا توصیفی کامل، درست و غیر تکراری نوشت.
- تدوین استراتژی محتوایی
اگر محتوای تولید شده برای عناوین وبسایت فروشگاهی دارای استراتژی مشخصی باشد، کاربر توضیحات را به دلیل نظم آن به خوبی درک کرده و از وبسایت و صفحه انتخاب شده آن خسته نمیشود و آن را دیر ترک میکند.
لینک سازی هدفمند در فروشگاه های آنلاین
برای رقابت با سایتهای قدیمی در نتیجهی جستجوهای گوگل، علاوه بر تولید محتوای با ارزش و همچنین رعایت کردن اصول سئو تکنیکال، میبایست لینک سازی خارجی نیز در وبسایت انجام پذیرد. برای ایجاد لینکسازی میتوان از ابزارها و ترفندهای متعددی استفاده کرد، مانند خرید بک لینک، کامنت مارکتینگ، فعالیت های در شبکه های اجتماعی و …
در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی باید به یاد داشت که موتورهای جستجو روز به روز پیشرفتهتر و مجهزتر می گردند و برای باقی ماندن در بازار رقابت مجازی نیاز است که همراستا با این صنعت رو به جلو حرکت کرد تا بتوان به کسب رتبهی بهتر نایل شد و از سایر رقبا پیشی گرفت.
بسیار عالی