در ابتدا بهتر است که تعریف بهتر و جامعتری را از سئو داخلی یا همان سئو درون صفحه برای شما بنویسیم. اینکه دقیقاً سئو چیست و چرا اهمیت دارد. به هر حال قبل از شروع لازم است که کامل با این اصطلاح آشنا شوید؛ به ویژه شمایی که قرار است تا تازه وارد این دنیا شوید.
تعریف سئو داخلی
برای این اصطلاح سئویی، چندین عبارت مختلف میتوانید پیدا کنید که هم معنا با آن هستند؛ بهینه سازی داخلی سایت، سئو درون صفحه، اقدامات بهینه سازی درون سایت. در حقیقت هر عاملی که درون سایت برای بهبود سایت از نظر گوگل میشود، میتواند در تعریف این اصطلاح قرار بگیرد.
سئو داخلی یا On-page SEO شامل اقداماتی است که برای بهینه سازی محتوای داخلی صفحات برای گوگل و کاربران میشود. البته وقتی اسم محتوای داخلی صفحات میآید، همه فکر میکنند که محتوای متنی است. باید گفت که این فقط بخشی از بهینه سازی داخلی سایت به حساب میآید. رایجترین اقدامات این حوزه شامل بهینه سازی تگها به ویژه تگ تایتل، محتوا، لینکهای داخلی و آدرس صفحه (URL) است.
خیلی خلاصه بگوییم که اقداماتی که شما درون سایت انجام میدهید تا آن را اول از همه برای گوگل و دوم کاربر بهینه کنید، سئو داخلی میگویند. نکته اصلی و مهم اینکه اقدامات این اصطلاح به هیچ وجه از بیرون سایت نشاءت نمیگیرند.
چرا اهمیت دارد؟
حالا باید بدانیم که چرا اهمیت دارد. اصلاً چرا باید اول از همه به این مسئله بپردازید و بعد به سراغ دیگر موارد مانند تبلیغات و غیره بروید.
مهمترین دلیل آن قرار گرفتن در رتبه اول نتایج جستوجو است. بر اساس تحقیقات که در سایت Backlinko قرار گرفته است و صحبتهای خود مدیران گوگل، سایتهایی در عبارتهای کلیدی خاص در رتبههای اول قرار میگیرند که دقیقاً همان عبارت را در عنوان خود به کار برده باشند. در حقیقت شانس حضورشان خیلی بیشتر خواهد بود.
موارد سئو داخلی به صورت کلی
اگر بخواهیم که عوامل مهم سئو داخلی که یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ می باشد را به صورت کلی ببینیم، فهرست زیر میتواند به شما در این زمینه کمک کند:
- آدرس صفحه
- عنوان صفحه
- متاتگ توضیحات
- تگ آلت
- کلمات کلیدی
- محتوا
- سرعت
- لینکدهی داخلی
- تصاویر
- موبایل فرندلی
عنوان صفحه
حالا بیاید کمی تکنیکال تر به این موضوع نگاه کنیم:
در ابتدا نوشتیم که عنوان صفحه مهمترین عامل در بحث سئو داخلی است. چیزی که باید بدانید، تگ تایتل فقط در نتایج جستوجو به طور کامل و واضح نمایش داده میشود.
این اشتباه را نکنید که این تگ چون فقط در یک نقطه و در شرایط خاصی نشان داده میشود، پس اهمیتی ندارد. اصلاً این تفکر را کامل دور بریزید. چون از پایه غلط است. اول از همه این عنوان در صفحه نتایج گوگل قرار میگیرد. سپس کاربر آن را میبیند و در صورت متناسب بودن، روی لینک کلیک خواهد کرد. از طرفی گوگل بر اساس همین عنوان شما متوجه موضوع مطلب اصلی بلاگتان میشود. اگر ارتباطی وجود نداشت، اصلاً به بررسی دیگر موارد نخواهد پرداخت. باید گفت که بارها شده یک محتوای بسیار عالی و باکیفیت، فقط به دلیل همین مسئله یعنی نداشتن عنوان صفحه مناسب، نتوانسته جایگاه خود را دریافت کند.
چند نکته را باید در نظر بگیرید:
- این عنوان جای مشخصی دارد؛ یعنی گوگل برای خواندن عنوان صفحه به جملات نوشته شده بین تگهای <title></title> خواهد رفت.
- در اینجا باید کلمه کلیدی اصلی را به کار ببرید. این بوق و کرنای پخش شده را گوش ندهید؛ اینکه کیفیت محتوا را فدای سئو نکنید. تا وقتی که خود گوگل، یکی از معیارهای نمایش لینک را در به کار بردن کلمه کلیدی میداند، پس شما هم چارهای جز اطاعت ندارید.
- کلمه کلیدی را هرچه در ابتدا بنویسید. شانستان برای دریافت جایگاه اول، بیشتر خواهد شد. در حقیقت یک کمک کننده خوبی خواهد بود؛ اما تضمین 100% ندارد. برای اینکه رسیدن به رتبه اول به موارد خیلی زیادی بستگی دارد.
- از کلمات تقویت کننده احساس استفاده کنید؛ بهترین، برترین، زیباترین، عالی و هرچه میتواند حس کنجکاوی کاربر را برانگیزد.
- چند وقت پیش تحقیقی منتشر شد، مبنی بر اینکه عبارتهای سؤالی بهتر از همه نرخ باز شدن دارند. استفاده از کلمات چگونه، چرا، چیست و غیره که عنوان را از حالت جمله به سؤالی تبدیل میکند، بهترین و سادهترین روش برای جلب توجه کاربر است.
آدرس صفحه
برای ما خیلی جالب است که هنوز بسیاری از کسبوکارها به آدرس صفحه سایتشان دقت ندارند. اینکه فارسی یا انگلیسی باشد، مهم نیست؛ بلکه اصول اصلی را در نوشتار آن به کار نمیبرند.
حالا بیایید که کمی تکنیکال تر این مورد را بررسی کنیم. اصلاً منظور از آدرس صفحه یا URL چیست؟ همان آدرس سایت شما با پسوندهایش است که میتوانید به صورت مستقیم وارد صفحه خود شوید.
مهمترین نکته جز استفاده از کلمات کلیدی که در بالا نوشتیم، این است که URL کاملاً توصیف کننده محتویات صفحه شما باشد. در حقیقت اگر شما در خصوص همین سئو داخلی مینویسید، جز این چیزی که ما برای صفحه خود در نظر گرفتیم، موارد دیگری از جمله what-is-onpage-seo یا onpage-seo و غیره باشد. فارسی نوشتن مشکلی ندارد؛ اما باید گفت که وقتی لینک آن را در جایی کپی میکنید، قسمتهای فارسی به صورت درصد و عدد نمایش داده میشوند که جلوه جالبی ندارند.
متاتگ توضیحات
چند نکته را به صورت کلی نیاز است تا بیشتر در نظر بگیرید:
- از کلمات کلیدی اصلی و ثانویه به طور کامل و عالی استفاده کنید. البته کلماتی که میزان جستوجوی بالایی داشته باشند.
- توضیحی در خصوص محتوای صفحه، صادقانه بنویسید.
- از حداکثرترین مقدار ممکن یعنی 150 کاراکتر استفاده کنید.
- حتماً بنویسید؛ در غیر این صورت، خود گوگل انتخاب میکند که نتیجه بدی برای سایت شما خواهد داشت.
تگهای صفحه
چند نکته زیر را به صورت کلی در نظر بگیرید:
- در تگهای اصلی به ویژه H2 و H3 از کلمات کلیدی اصلی یا مشابه استفاده کنید؛
- این عنوانها فقط نباید برای گوگل باشد، بلکه باید کاربر را هم در نظر بگیرید؛
- حتماً هر عنوان با پاراگرافهای زیر خود تطابق داشته باشد؛
- اصلیترین کلمه حتماً باید در H1 استفاده شود.
چند نکته زیر را حتماً در نظر بگیرید:
- موتورهای جستوجو مالتی مدیای شما را نمیبینند، بلکه بر اساس نوشتههای شما درون تگ آلت تصمیم میگیرند که موضوع عکس چیست؛
- حتماً ALT را جدی بگیرید و در آن توضیح خیلی کوتاه با کلمات و عبارات اصلی و ثانویه بنویسید؛
- هیچ عکسی را بدون ALT نگذارید؛
- تمامی عکسها حتماً باکیفیت و کم حجم باشند.
چگالی کلمات کلیدی
خلاصه نکات مهمی که باید رعایت شامل:
- هر صفحه باید شامل محتوای متنی در خصوص موضوع باشد. با اینکه عکس و ویدئو برای گوگل خیلی ارزش دارند؛ اما جستوجوها بر اساس کلمات کلیدی انجام میشود که برای این به متن نیاز است؛
- برای صفحاتی مانند «درباره ما» که کلمات کلیدی مانند بقیه صفحات ندارند، از عبارتهای اصلی برند خود استفاده کنید که در هنگام جستوجو نمایش داده شوند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که یکی از بیشترین صفحات با بازدید بالا، صفحه درباره ما است؛
- حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید که میزان جستوجوی بالایی دارند. بر اساس تفکر و احساس خود پیش نروید؛
- برای دریافت بازخورد بهتر، حتماً روی عبارتهای کلیدی با چند کلمه تمرکز بیشتری داشته باشید؛
- در 100 کلمه ابتدایی مقاله حتماً از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید؛ برای اینکه گوگل وزن بیشتری را برای کلمات اصلی ابتدای صفحه در نظر میگیرد؛
- کلمات را به طور هوشمندانه و مناسب در طول محتوای سایت خود پخش کنید.
تولید محتوا
این روزها تولید محتوا یکی از مهمترین عوامل سئو داخلی است. در حقیقت عاملی که باعث میشود تا کاربر وارد سایت شما شود، محتوا است. اگر محتوا بهینه و بر اساس اصول سئو باشد، در نتایج نمایش داده میشود و از این رو کاربران بیشتری وارد صفحه شما خواهند شد.
در هنگام تولید محتوا حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید:
- استفاده از کلمات کلیدی اصلی و ثانویه
- دوری از زیاده نویسی و رفتن به سر اصل مطلب
- تکمیل محتوا با تصاویر ویدئوی مناسب
- رعایت دستور نگارشی صحیح
- معتبر بودن محتوا
سرعت سایت
در خصوص اهمیت سرعت سایت در اینجا فقط همین نکته را میتوان گفت که اگر سرعت لود صفحهای فقط بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 50% کاربران خود را از دست خواهید داد. باید به شما بگوییم که گوگل از سرعت سایت به عنوان یک عامل مهم در رتبه دهی صفحات استفاده میکند. در خصوص سرعت سایت در خود مقاله آن به طور کامل برای کاهش زمان بارگذاری مطلب نوشتهایم.
چند نکته زیر را حتماً در خصوص لینکدهی داخلی در نظر بگیرید:
- حتماً از مقالات جدید به مقالات قدیمی خود برای بهتر کردن ساختار درختی لینک بدهید؛
- لینک داخلی را بر اساس کلمات کلیدی اصلی مطلب مقصد انتخاب کنید؛
البته استراتژیهای مختلفی وجود دارد که در مقالهای جداگانه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.