سئو سایت با هدف ارتقاء سطح کیفیت محتوای سایت و همچنین افزایش میزان فروش و رضایت مشتریان از یک وب سایت انجام میشود. در اصطلاح تخصصی به این فرآیند سئو سایت می گویند که برگرفته از واژه های Search Engine Optimization می باشد.
موتورهای جستجوگر همانند گوگل و بینگ، برای اینکه محتوای مناسبی را در خصوص کلید واژههای مورد جستجو، به مخاطبان خود ارائه دهند، قوانینی را وضع نمودهاند که بر اساس این قوانین میتوانند بهترین و با کیفیتترین محتوای درخواستی کاربر را در صفحات اول و سپس به ترتیب نزولی بر اساس این کیفیت سایتهای دیگر را در نتایج جستجو لیست نمایند.
در نظر بگیرید که شما برای یافتن بهترین کالای خواب، در موتور جستجوگر کلید واژه “کالای خواب” را تایپ کرده و به دنبال نتایج میگردید. موتورهای جستجوگر، ده میلیون صفحه را در اینترنت بررسی میکنند و بهترین نتیجه را برای شما به نمایش در میآورند که البته این میزان نتیجه را در صفحات مختلف در دستههای ده عددی قرار میدهند. پس شانس وب سایتی که از محتوای بسیار خوبی استفاده کرده و دارای سئو بهتری است، در این نتایج به صفحه اول میآید و وب سایتهای بدون امتیاز و دارای سئو بیکیفیت در صفحات آخری این نتایج لیست میشوند. در فرآیند سئو سایت، تصمیم داریم که وب سایت را در نتایج ابتدایی موتورهای جستجوگر نمایش دهیم تا شانس خریداری از آن فروشگاه اینترنتی بالاتر برود.
تاریخچه سئو سایت
با وجود اینکه فضای اینترنت یک دنیای همگانی و گسترده میباشد و هر کس می تواند در این فضا، نسبت به تاسیس یک فروشگاه اینترنتی یا سایتهای خدماتی و آموزشی اقدام نماید، پس میتوان این وسعت را نوعی محیط رقابتی برشمرد. اما موفقترین وب سایتها، همان دستهای می باشند که بهتر سئو شده باشند. پس سئو سایت یک مفهوم کلی میباشد که از ابتدای طراحی سایت مطرح میشود و تا زمان نگهداری و اوج قدرت وب سایتها، به دنبال آن میآید. در واقع یک محیط تبلیغاتی گسترده را به نام سئو در نظر بگیرید که در این فضا، میتوان وب سایتهای بسیار قدرتمند و موفقی را طراحی نمود و نسبت به جذب حداکثر مخاطب و بیشترین بهره از فروش اقدام نمود.
سئو را باید از کجا شروع کنیم؟
همانگونه که ذکر شد، فرآیند سئو سایت از زمان طراحی و ساخت وب سایت آغاز میشود و برای هر مرحله گامهایی دارد که منجر به موفقیت بیشتر وب سایتها میشود. مخاطبان به دنبال وب سایتهایی میگردند که مطالب روز و برتر را در سریعترین زمان ممکن در اختیار آنها قرار دهد و همچنین در خصوص فروش محصولات و خدمات، بهترین و با کیفیتترین محصولات را با نازلترین قیمت در اختیار مشتری قرار دهد. پس باید یک بستر را برای مخاطبان آماده کنیم که در واقع یک فروشنده بسیار حرفهای به صورت هوشمند، برای مخاطبان ما بازاریابی میکند و این این بستر میتواند با بیشترین فروش و جذب بیشترین مخاطب، منجر به افزایش محبوبیت وب سایت در دنیای اینترنت نیز شود.
نحوه سئو و بهینه سازی سایت
وب سایتها و موتورهای جستجوگر زیادی در زمینه رتبه بندی محتوای وب سایتهای دیگر فعالیت مینمایند. هر کدام از الگوریتم های هوشمندانهای بهره میبرند که به نوعی، نتایج جستجوی مرتبط با کلید واژههای مخاطب را لیست مینمایند تا بهینهترین وب سایتها در اولویت قرار بگیرند. نمونه بارز این نوع موتورهای رتبه بندی، سایت الکسا میباشد.
در سایت الکسا، سایتهایی که دارای بیشترین محبوبیت در بین کاربران میباشند با عددی نزدیک به یک شناسایی میشوند و سایتهای دیگر از این رتبه دورتر میشوند. همچنین سایت آتوریتی نیز برای رتبهبندی صفحات وب مطرح شده است که یک رتبه بین صفر تا صد را برای سایتهای محبوب با سئو مناسب در نظر میگیرد. این سایت به میزان حرفهای بودن و محبوبیت یک صفحه اینترنتی، عددی بین یک تا صد را به صورت صعودی تعیین مینماید و ممکن است که در یک وب سایت، چندین رتبه آتوریتی مختلف برای هر صفحه موجود باشد. پس رتبه بندیهای آتوریتی بر روی یک دامنه یا زیر دامنه مشخص نمیباشند و برای هر صفحه اینترنتی به صورت مجزا مشخص میشوند.
پارامترهایی اعم از میزان بازدید کاربران از وب سایت، میزان ماندگاری کاربران از وب سایت، میزان فعالیت کاربران در بین صفحات مختلف یک وب سایت، میزان لینک های ورودی و تعاملی به یک وب سایت و غیره، از مهمترین پارامترهای تعیین این رتبه ها میباشند که البته همگی به صورت هوشمندانه مشخص میشوند. برای سئو سایت، باید به این پارامترها دقت نمایید و تمهیداتی را جهت افزایش کیفیت این پارامترها در وب سایت خود در نظر بگیرید. در این صورت شما میتوانید یک وب سایت بسیار موفق را طراحی نمایید و در ابتداییترین نتایج سایت موتورهای جستجوگر قرار بگیرید. در نتیجه محصولات شما سریعتر به اطلاع مخاطبان و درخواست کنندگان میرسد و سود بیشتری را میتوانید از فروشگاه اینترنتی به خود اختصاص دهید.
روشهایی نیز برای افزایش این رتبهها به صورت سئو کلاه سیاه موجود میباشند که میتوانند از طریق ضعفها و در اصطلاح باگهای موتورهای جستجوگر، رتبه بندی سایت را سریعاً افزایش دهند و البته این مورد به صورت مقطعی میباشد و پس از اینکه الگوریتمهای هوشمند موتورهای جستجوگر از این واقعه مطلع شوند، رتبه سایت را به حالت اولیه برگردانده و دامنه مربوطه را جریمه خواهند کرد.
روشهای قانونی افزایش رتبه وب سایت و در اصطلاح بهینه سازی سایت را با نام سئو سفید یا سئو کلاه سفید میشناسند که در این روشها، با ارائه بهترین محتوا و کلمات کلیدی مناسب، همچنین ساخت بهترین لینکهای ورودی و اندکی صبر، میتوان به بهترین موقعیت در بین وب سایتهای رقیب در دنیای اینترنت دست یافت و البته که این رتبه بسیار ماندگار میباشد و میزان رضایت مخاطبان از این نوع وب سایتها بیشتر است و در نتیجه بیشترین میزان سود دهی از طریق این نوع فروشگاهها، در دسترس میباشد.