یکی از مسائلی که معمولاً برای نویسندگان محتوا پیش میآید این است که متن باید چه طولی داشته باشد. پاسخ به این پرسش بستگی به عوامل مختلفی دارد، اما با در نظر گرفتن مسائل مربوط به سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) و تجربه کاربری، میتوان یک قاعده کلی را برای این موضوع مطرح کرد.
توصیه میشود برای مطالب و پستهای وب بیش از ۳۰۰ کلمه استفاده کنید، در حالی که توضیحات محصول حداقل باید شامل ۲۰۰ کلمه باشد. چرا؟ زیرا تعداد کلمات بیشتر به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و همچنین به شما امکان میدهد تا اطلاعات کاملتری درباره موضوع ارائه دهید که برای بازدیدکنندگان سایتتان مفید است.
هرچند توجه به کیفیت محتوا و خوانایی آن همیشه از اولویت بالاتری برخوردار است و تنها به خاطر افزایش تعداد کلمات، نباید از کیفیت مطلب کاسته شود.
چرا شمارش کلمات مهم است؟
تعداد کلمات به معنای کل کلماتی است که در یک متن خاص، صفحه وب یا جای دیگری به کار رفته است. اما این موضوع چرا اهمیت دارد؟
داشتن محتوای با طول کافی به گوگل کمک میکند تا بهتر متوجه شود متن شما درباره چیست. خود ما این موضوع را تجربه کردهایم. ما مقالات زیادی نوشتهایم که بیش از ۲۵۰۰ کلمه دارند. در اینجا نحوهی تأثیر مقالات طولانی بر سئو آورده شده است:
- درک بهتر موضوع توسط گوگل: هر چه متن شما طولانیتر باشد، گوگل شاخصهای بیشتری برای درک بهتر موضوع در اختیار دارد.
- حضور طبیعی کلمات کلیدی: هر چه متن شما طولانیتر باشد، به احتمال زیاد کلمه کلیدی اصلیتان بیشتری نیز بیشتر بکار برده میشود. البته این بهانهای برای پر کردن اجباری متن با کلمات کلیدی نیست! اگر محتوای خود را بهطور طبیعی بهینه کنید، کلمه کلیدی اصلیتان بهطور پراکنده در سراسر متن ظاهر میشود. همچنین میتوانید از مترادفها و کلمات کلیدی مرتبط نیز استفاده کنید.
- فرصت بیشتر برای بهینهسازی سئو: در یک پست طولانیتر میتوان عناوین، لینکها و تصاویر بیشتری اضافه کرد تا در آنها به کلمه کلیدی یا عبارات مرتبط بیشتر اشاره کنید. بنابراین محتوای بیشتر، فضای بیشتری برای ارائه اطلاعات باکیفیتتر و دقیقتر به شما میدهد.
از محتوای بیارزش دوری کنید
اگر صفحهای حاوی متن کمی باشد (یعنی تعداد کلمات آن کم باشد) احتمال زیادی دارد که گوگل آن را به عنوان یک محتوای بیارزش در نظر بگیرد. تمام موتورهای جستجو میخواهند بهترین پاسخها را برای جستجوهای آنلاین کاربران ارائه دهند. از نظر موتورهای جستجو محتوای بیارزش به احتمال زیاد پاسخ کاملی ارائه نمیدهد و نیازهای مخاطبان را برآورده نمیسازد. در نتیجه این محتوا رتبهی بالایی نیز در نتایج جستجو کسب نخواهد کرد.
این موضوع در مورد صفحات محصول و توضیحات آنها در فروشگاه آنلاین نیز صدق میکند. در حالی که این صفحات نیازی به اندازهی مقالات وبلاگ طولانی و بلند ندارند، بهتر است هنگام نشر محتوا مطمئن شوید متن به اندازهی کافی بلند است. اهمیت وجود اطلاعات مناسب و کافی درمورد محصولات خود را دستکم نگیرید. داشتن متن بیشتر به کاربران کمک میکند تا تصمیم آگاهانهتری بگیرند، به وبسایت شما اعتماد کنند و در نهایت خرید بهتری داشته باشد.
چگونه مقالات باکیفیت و طولانی بنویسیم؟
نوشتن مقالات طولانی نسبت به مقالات کوتاه مزایایی دارد. اما در عین حال که مشغول نوشتن مقالات با تعداد کلمه بالا هستید، مهم است که کیفیت متن را در سطح بالایی نگه دارید. محتوای اصلی همواره باید شامل متون باکیفیت، ساختار مناسب و خوانا باشد.
نوشتن محتوای باکیفیت برای سایت یا فروشگاه آنلاین کار سختی است، به خصوص زمانی که هدف شما نوشتن مقالاتی با تعداد کلمه بالا برای افزایش ترافیک ارگانیک باشد. هنگام نوشتن، به ویژه هنگام بسط دادن مطالب قبلی، به نکات زیر توجه داشته باشید:
متنهای خوانا بنویسید
متن شما باید یک خط منطقی از تفکر را دنبال کند. برای دستیابی به این هدف توصیه میکنیم هر پاراگراف را با یک جمله موضوعی شروع کنید؛ یعنی جملهای که ایده اصلی آن پاراگراف را توضیح میدهد. از بقیه پاراگراف برای بسط دادن به آن جمله استفاده کنید. حتما جملهها و پاراگرافهای خود را کوتاه و مختصر نگه دارید. اگر کلمات یا جملات غیرضروری پیدا کردید، آنها را حذف کنید. استفاده از بن مضارع را کم کنید. اما برای اینکه متن به راحتی خوانده شود، پاراگرافهای خود را به هم وصل کنید.
از تگ هدینگ استفاده کنید
یکی از راههای ساختاردهی متن، استفاده از عناوین است. عناوین درون متن دو هدف را دنبال میکنند. ابتدا اینکه به کمک آنها میتوان سلسله مراتب را از بالا به پایین نشان داد. شما بلافاصله میبینید که یک موضوع برای مثال سه زیرمجموعه دارد که بیشتر در مورد آن توضیح میدهند. یکی دیگر از کارکردهای عناوین، مرور سریع متن است. با استفاده از عناوین میتوانید به خوانندگان خود اطلاع دهید که یک پاراگراف در مورد چیست.
محتوای اصیل بنویسید
یکی از سختترین کارها در حوزهی محتوا نویسی، نوشتن محتوای اصیل است. با وجود محتوای زیاد در اینترنت، اصیل بودن کار سادهای نیست. اما شاید تفکر در مورد اینکه چه چیزی شما را منحصر به فرد میکند، کمککننده باشد. به این فکر کنید که آنچه ارائه میدهید با آنچه رقبایتان ارائه میدهند چه تفاوتها و برتریهایی دارد. سپس با استفاده از ابزارهایی مانند کیورد پلنر گوگل تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید این کار را میتوانید با آموزش کیورد پلنر انجام دهید تا ببینید مخاطبان شما بهصورت آنلاین به دنبال چه چیزی هستند. تحقیق درست میتواند ایدههای زیادی بابت اینکه در مورد چه چیزی بنویسید و چگونه خود را از دیگران متمایز کنید به شما بدهد.
چگونه صفحات آرشیو باکیفیت ایجاد کنیم؟
ابتدا بیایید با توضیح اینکه صفحات آرشیو چه هستند، شروع کنیم. وردپرس از طبقهبندیهایی به نام تاکسونومی برای گروهبندی محتوا استفاده میکند. واژهی «تاکسونومی» اصطلاحی رسمی برای گروهی از چیزها (در این مورد صفحات وبسایت) است که با هم وجه اشتراکی دارند. وردپرس دو تاکسونومی پیشفرض دارد: دستهها و تگها. تفاوت بین یک دسته و یک تگ عمدتاً به ساختار آنها مربوط میشود. دستهها سلسله مراتبی هستند: شما میتوانید زیرمجموعه و حتی زیر-زیرمجموعه داشته باشید. با این حال، تگها چنین سلسله مراتبی ندارند.
وردپرس برای هر دسته یا تگی که ایجاد میکنید بهطور خودکار یک صفحه تولید میکند. بنابراین به آنها توجه داشته باشید و برای هر پستی که مینویسید، تگهای جدید ایجاد نکنید. به این صفحات «صفحات آرشیو» میگوییم زیرا همین کار را انجام میدهند: آنها پستها (یا محصولات) را که وجه اشتراکی با هم دارند بایگانی میکنند. علاوه بر دستهها و تگها، انواع دیگری از صفحات آرشیو نیز وجود دارد. شما حتی میتوانید یک تاکسونومی سفارشی ایجاد کنید یا از افزونهای استفاده کنید که یک تاکسونومی ایجاد کند.
چرا صفحات آرشیو برای سئوی شما مهم هستند؟
صفحات آرشیو تاکسونومی برای ساختاردهی سایت شما بسیار ارزشمند هستند. ساختار واضح سایت به گوگل و بازدیدکنندگان شما کمک میکند تا سایت شما را درک و پیمایش کنند و در رتبهبندی بهتر به شما کمک میکند. برای اینکه بهترین نتیجه را از صفحات آرشیو تاکسونومی خود بگیرید، باید روی آنها کار کنید. صفحاتی که وردپرس بهطور خودکار ایجاد میکند، تنها لیستی از پستها بدون هیچ مقدمهی اضافهای هستند. بنابراین اگر بازدیدکنندگان به یکی از صفحات آرشیو شما برسند، اطلاعات زیادی دریافت نمیکنند. این کار باعث افزایش احتمال اینکه آنها آنچه را که به دنبالش هستند پیدا نکنند و صفحه را ترک کنند میشود.
چگونه صفحات آرشیو تاکسونومی را بهینه کنیم؟
برای اینکه صفحات آرشیو تاکسونومی شما عالی شوند نیاز به انجام کار زیادی ندارید. با افزودن یک عنوان واضح و یک مقدمه شروع کنید. میتوانید یکسری لینک به محتوای مقدماتی اضافه کنید که به بهترین پستها یا صفحات آن صفحه آرشیو اشاره میکند. این کار تا حد زیادی به کاربران در درک موضوع صفحه کمک میکند.
برای توضیحات در صفحات آرشیو، حداقل ۲۵۰ از کلمه استفاده کنید. این مقدار کمتر از چیزی است که برای پستهای وبلاگ توصیه میشود زیرا توضیحات یک صفحه آرشیو هدف متفاوتی نسبت به یک پست وبلاگ دارد. این توضیحات به جای کاوش در یک موضوع، به عنوان مقدمهای برای سایر محتواهای آن صفحه عمل میکنند.
چگونه توضیحات محصول باکیفیت بنویسیم؟
بسیاری از فروشگاههای آنلاین از متن پیشفرضی که تولیدکننده برای محصولاتی که میفروشند ارائه میدهد، استفاده میکنند. این کار به هیچ وجه توصیه نمیشود. زیرا علاوه بر نشان دادن سایر رقبای هم محتوای شما به گوگل، به کاربران نیز نشان میدهد که شما برای بهینهسازی صحیح صفحات محصول خود وقت نمیگذارید. این اتفاق به اعتبار شما آسیب میزند. البته اگر فروشگاه آنلاین بزرگی با محصولات زیادی دارید، درک میکنیم که این کار در چند دقیقه انجام نمیشود. در این صورت توصیه میکنیم با مهمترین محصولات یا پرفروشترینهای خود شروع کنید.
اطمینان حاصل کنید که توضیحات محصول شما حاوی همان اطلاعاتی باشد که افراد درمورد محصولات میخواهند و سعی کنید آنها را بصورت ساده، قابل خواندن و سر راست ارائه دهید.
نتیجهگیری
این مقاله به شما آموخت که تعداد کلمات پستها و صفحات میتواند بر رتبهبندی شما تأثیر بگذارند و شما نباید به خاطر نوشتن قطعات طولانیتر، کیفیت متن خود را به خطر بیندازید. بنابراین همیشه از حس منطقی خود استفاده کنید و متون خوانا، با ساختار خوب و کارآمدی بنویسید که برای بازدیدکنندگان سایت شما مفید باشد. این همان چیزی است که گوگل میخواهد و شما در رتبهبندی بالاتری قرار میدهد.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.