حتما در شرکت های مختلف دیده اید که درباره ی شبکه صحبت می کنند و اکثرا با کلمه شبکه قطع هست یا سیستم قطع هست مواجه می شوید. آیا راهکاری وجود ندارد که دیگر شبکه قطع نباشد؟ و یا اصلا نمی شود از شبکه استفاده نکرد که دیگر با این قطعی ها مواجه نباشید؟
شبکه های کامپیوتری
شبکه ی کامپیوتری به خودی خود یک زیرساخت است و تمام مجموعه ها و شرکت هایی که بیش از یک کامپیوتر دارند از آن استفاده می کنند. در حقیقت مجموعه ها بدون اینکه بدانند شبکه ای دارند و کامپیوترها و موبایل هایشان توسط همین شبکه به اینترنت متصل می شوند.
به عبارتی دیگر کافی است در یک مجموعه دو کامپیوتر به اینترنت متصل باشند و وب گردی کنند و یا بین یکدیگر فایلی را ارسال کنند. برای انجام هر یک از این کارها از شبکه داخلی استفاده شده است. لازم به ذکر است که به واسطه شبکه ی داخلی شما میتوانید سرویس اینترنت را هم دریافت کنید.
این شبکه، شبکه ای است که میتواند به واسطه اتصال کابل از کامپیوتر ها به مودم یا ارتباط بیسیم کامپیوتر ها به مودم اینترنت شکل گرفته باشد و همچنین می تواند گسترش یابد و تعداد کامپیوتر بیشتری به آن متصل شده و از آن استفاده کنند.
شبکه های کامپیوتری در شرکت ها
حدود 80 درصد از شرکت ها و سازمان ها بین 5 تا 20 عدد پرسنل و کامپیوتر دارند و به تناسب تعداد پرسنل، شبکه کامپیوتری بیشتر به چشم می آید چرا که هر چقدر وسعت یک مجموعه بیشتر می شود استفاده های بیشتری از شبکه کامپیوتری می شود و سرویس بیشتری را بر روی آن استفاده می شود. از جمله این سرویس ها می توان به انتقال فایل ها و به اشتراک گذاری آن ها، به اشتراک گذاری پرینتر ها، استفاده از اتوماسیون های مالی و اداری ، استفاده از نرم افزار های تحت شبکه نظیر آنتی ویروس تحت شبکه و کنترل مرکزی کامپیوتر ها اشاره کرد.
برای وجود چنین شبکه ای باید به دو موضوع مهم توجه کرد: راه اندازی شبکه ی کامپیوتری و پشتیبانی شبکه ی کامپیوتری
راه اندازی شبکه ی کامپیوتری
راه اندازی شبکه ی کامپیوتری موضوعی است که اهمیت 70 درصدی دارد و باید به درستی طراحی و اجرا شود وکارشناس شبکه برای راه اندازی شبکه ی کامپیوتری مربوط به مجموعه ی مربوطه باید به موارد زیر توجه کند:
- نیاز حال حاضر آن سازمان به شبکه کامپیوتری
- پیش بینی نیازهای آینده آن سازمان تا حداکثر 10 سال آینده به شبکه ی کامپیوتری
50 درصد نیاز های حال حاظر هر سازمان با سازمان های دیگر یکسان است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نیاز به یک اینترنت متناسب با نیاز آن سازمان
- نیاز به اشتراک گذازی فایل ها و پرینتر ها
- بستر لازم برای استفاده از اتوماسیون مالی و اداری در آن سازمان
- نیاز به بستر شبکه ی بیسیم برای ارتباط به شبکه ی مجموعه
اما 50 درصد نیاز های یک سازمان با سازمان های دیگر می تواند متفاوت باشد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کنترل مصرف اینترنت کارکنان به تناسب سرعت و حجم
- کنترل دسترسی افراد به منابع به اشتراک گذاشته شده و تعیین مجوز برای هر کاربرد
- اعمال محدودیت هایی برای جلوگیری از نشت اطلاعات درون سازمانی
- کنترل کاربران برای استفاده از منابع سرورها
پیش بینی نیاز آینده سازمان از مواردی است که توسط اکثر کارشناسان به درستی انجام نمی شود.
برخی از کارشناسان شبکه های کامپیوتری سناریو سازمان مورد نظر را به دلیل سود مالی خود، بیش آن چیزی که باید باشد در نظر می گیرند و به همین دلیل سناریو هایی را اختیار آن کارفرما قرار می دهند که هزینه های بسیاری سنگینی را متحمل آن سازمان می کند و در بسیاری از موارد کارفرما یا زیر بار هزینه های سنگین سناریو معرفی شده قرار می گیرد و یا کلا از راه اندازی شبکه ی کامپیورتی منصرف می شود و بسیاری از کارها را به روش سنتی و زمان گیر انجام می دهد
برخی دیگر از کارشناسان شبکه به دلیل عدم آگاهی از علم روز سناریو هایی را به کارفرمایان معرفی می کنند که آن سناریو تنها می تواند نیاز آن سازمان را تا حداکثر یکی دو سال آینده برطرف کند و دیگر راهی برای توسعه باقی نمیگذارد.
در نتیجه انتخاب کارشناس شبکه برای طراحی و راه اندازی بستر شبکه داخلی موضوع بسیار مهمی است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد و بسیاری از کارشناسان و همکاران در این حوزه از اطلاعات کم کارفرمایان برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.
پشتیبانی شبکه کامپیوتری
پشتیبانی شبکه از جمله مواردی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، چرا که ذهن کارفرمایان به گونه ای است که فکر می کنند وقتی سیستمی راه اندازی می شود قرار است تا سالیان سال به درستی کار بکند و دیگر به مشکلی برنخورد، این طرز تفکر تا سیستم های مختلف متفاوت است اما برای شبکه های کامپیوتری 70 درصد صدق می کند و 30 درصد مسائل وابسته به پشتیبانی شبکه است.
اگر بخواهیم برای این موضوع مثال نسبتا مشابهی بزنیم میتوانیم به اتومبیل اشاره کنیم، بسیاری از افراد فکر می کنند با خرید اتومبیل دیگر هزینه ای بابت آن پرداخت نمی کنند، اما در واقعیت بسیاری از هزینه های دیگر نظیر بنزین، لاستیک، لنت، انواع بیمه و مواردی از این دست برای اتومبیل نیاز است کنار گذاشته شود.
در بحث شبکه های کامپیوتری هم موضوع به همین شکل است و مشکللاتی ممکن است برای کاربران به وجود بیایند که به سرعت می بایستی رفع گردند تا آن سازمان با ضرر های مالی دیگری رو به رو نشود.
البته باید خاطر نشان کرد که به وجود آمدن مشکلات میزان قابل قبولی دارد و پشتیبان شبکه باید تا جای ممکن به گونه ای آن ها را رفع کند تا دیگر همان مشکل به وجود نیاید. باید به این نکته توجه کرد که برخی از مشکلات به وجود آمده باید بررسی شوند و به فراخور این بررسی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا به طور کامل رفع شوند.
از طرفی دیگر آن سازمان به فراخور گذر زمان و کاربران متفاوت و جدید، نیاز های جدیدی را احساس می کند و برای بهبود عملکرد آن سازمان نیاز است تا آن مسائل رفع رجوع شوند.
در کنار موارد گفته شده. پشتیبان شبکه وظیفه دارد کارهایی را به منظور نگهداری و پشتیبانی شبکه انجام دهد تا میزان مشکلات شبکه ی کامپیوتر داخلی آن سازمان به حداقل ممکن برسد و مشکل به وجود آمده هم با تدابیر اتخاذ شده توسط مدیر سیستم به سرعت رفع شود.
با فرض بر اینکه کامپیوتر ها و سرور ها به درستی کار بکنند و مشکلی نداشته باشند. کاربران به خودی خود نیز با مشکلات احتمالی مواجه می شوند که میتوانند عمدی یا سهوی باشند و وظیفه پشتیبان رفع چنین مشکلاتی نیز هست. اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بزنیم میتوانی به موارد زیر اشاره کنیم:
درخواست های رایج کاربران در پشتیبانی شبکه
- فراموشی پسورد ورود کاربران
- قطع برق و آسیب به سخت افزار مختلف مانند بالا نیامدن کامیپوتر کاربران
- حذف اطلاعات و نیاز به بازیابی اطلاعات از بکاپ های تهیه شده
- نصب نرم افزار های عمومی و خاص که اکثرا کاربران با این موضوع مشکل دارند
آموزش در پشتیبانی شبکه
در برخی از مجموعه ها پشتیبان شبکه وظیفه ی آموزش پرسنل در نحوه ی استفاده از سخت افزار ها و نرم افزار های شبکه را دارد، چرا که به فراخور تجربه و سن پرسنل ممکن است برخی از موضوعات در شبکه ی داخلی آن مجموعه برای آن ها جدید باشد و یا به اندازه کافی از آن استفاده نکرده باشند.
برخی باور های غلط درباره ی پشتیبان شبکه
متاسفانه به دلیل عدم علم پرسنل برخی مجموعه ها و همچنین مدیران آنها، تصور می کنند که پشتیبان شبکه باید بتواند تمامی نیاز های آن ها در تمامی نرم افزار ها و حتی موبایلشان را بداند! اما ذکر این نکته ضروری است که بگوییم پشتیبان شبکه وظیفه برقراری زیرساخت شبکه را دارد. به عنوان مثال پشتیبان شبکه نمیتواند درباره ی اینکه چگونه فرمول را اکسل می سازند توضیح دهد اما وظیفه دارد نرم افزار اسکل را به طور درست نصب کند و آن را به کارفرما یا پرسنل تحویل دهد.
اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم می توانیم اتوماسیون های اداری را مثال بزنیم که هر از چند گاهی با مشکلات مختلف رو به رو می شوند و نیاز به پشتیبانی دارند. وظیفه پشتیبان شبکه هماهنگی لازم با پشتیبانی آن اتوماسیون است تا مشکل از جانب خودشان حل شود.
سخن پایانی
راه اندازی شبکه و پشتیبانی شبکه مکمل یکدیگر هستند و به واسطه این دو، یک سازمان میتواند به راحتی بر روی اهداف خود تمرکز کند و بدون نگرانی بابت مشکلات شبکه و آی تی که امروزه اهمیت بالای آن بر کسی پوشیده نیست، در مسیر درست حرکت کند.
تمامی شرکت های بالای 10 نفر به طور قطع به شبکه ی کامپیوتری و پشتیبانی شبکه نیاز دارند و می بایستی نه تنها پشتیبانی شبکه بلکه کارهای تخصصی را به افراد و شرکت هایی که متخصص این کار هستند بسپارند. https://itposhtiban.com
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.