تکنولوژی روز کاری کرده است که مشاغل و کسبوکارها از روشهای متعدد تبلیغاتی برای جذب مخاطبان خود استفاده کنند، اما سوالی که پیش میآید این است که آیا تمامی این روشهای برای همه مشاغل کاربرد دارد؟ چگونه میتوان فهمید اتخاذ کدام استراتژی بازاریابی میتواند بازده بیشتری را به همراه داشته باشد. در پاسخ به این سوال میتوان تست A/Bرا پیشنهاد کرد. آزمایش تست A/B در اس ام اس این امکان را در اختیار کسبوکارها قرار میدهد تا بتوانند پیام تبلیغاتی خود را در معرض آزمون قرار داده تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده، در کمپینها یا بازاریابیهای پیامکی بعدی خود، به خوبی از آنها استفاده کنند.
آشنایی با تستA/B به زبانی ساده
مشاغلی در کسبوکار خود موفق میشوند که همیشه بازخورد فعالیتهای تبلیغاتی خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند و از این اطلاعات در کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده میکنند. در واقع تست A/B مشاغلی که قصد دارند از روش بازاریابی پیامکی استفاده کنند، این امکان را میدهد، متن پیام ارسالی خود را مورد آزمایش قرار داده و با ارسال متن مورد نظر به دو گروه از مخاطبان به صورت همزمان، میتوانند نتیجه آنرا مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. هدف از انجام چنین تستی میتواند اندازهگیری نرخ بازگشت سرمایه یا متن پیامک تبلیغاتی باشد.
اهمیت تست A/B در ارسال پیامک
بازاریابی پیامکی سالهاست که نه تنها در میان کسبوکارها بلکه در میان مشترکین تلفنهای همراه، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که این پیامک مارکتینگ یکی از روشهای بسیار مقرونبهصرفه بازاریابی است و علاوهبر آن قابلیت گزارشگیری و اجرای تست A/B در سریعترین زمان ممکن امکان پذیر است. در واقع از تست A/B به طور معمول برای اندازه گیری مواردی مثل، تعداد دانلودها و ترافیک وب، استفاده میشود اما ارسال اس ام اس آزمایشی بر روی سه فاکتور اصلیCTR یا همان نرخ کلیک، نرخ انصراف و نرخ تبدیل تمرکز دارد. منظور از نرخ تبدیل، لینکی است که همراه پیامک برای مشاهده از وبسایت ارسال میگردد؛ و فرقی هم ندارد مخاطبان روی آن کلیک کرده و وبسایت را ببیند و یا این بازدید منجر به خرید آنان شود.
هر کسبوکاری به بازاریابی پیامکی نیاز دارد
حتما این جمله معروف را از صاحبین شرکتها و کمپانیهای بزرگ شنیدهاید که هر چقدر بیشتر بودجه برای تبلیغات صرف کنید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. اما ایدآل این است که یک روش تبلیغاتی اتخاذ شود که مزایای استفاده از آن برای کسبوکارهای بزرگ و کوچک بسیار زیاد باشد. از این رو بازاریابان و تیمهای تبلیغاتی در سراسر دنیا همواره به فکر ارائه روشهای تبلیغاتی هستند که بتوانند مشتریان زیادی جذب کنند، حتی در برخی از استراتژیهای خود چندین روش تبلیغاتی را به صورتی ترکیبی و تکمیل کننده یکدیگر استفاده میکنند. اما یکی از پرطرفدارترین این روشها پیامک مارکتینگ است که با دانستن برخی از نکات تخصص بازاریابی با پیامک بسیاری از مشاغل و کسبوکارها توانستهاند محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. در ادامه به برخی از این نکات مهم در بازاریابی پیامکی خواهیم پرداخت.
انعطافپذیری و سازگاری
یکی از نکات تخصصی در مورد بازاریابی پیامکی، انعطفپذیری و سازگاری آن با سایر روشهای تبلیغاتی است. کسبوکارها میتوانند از پیامک مارکتینگ در کنار ایمیل مارکتینگ به عنوان تکمیل کننده هدف یکدیگر استفاده کنند. همچنین در کمپینهای 360 درجه یکی از ارکان اصلی، ارسال اس ام اس انبوه برای مخاطبان است.
ایجاد تعامل نامحدود با مشتریان
برخی بر این باور هستند، همین که برای مشتریان خود پیامک تبلیغاتی ارسال میکنند کافی است. اما برای وفاداری مشتریان به برند، تعامل نامحدود با آنان از نکاتی است که مشاغل باید به آن توجه کنند. در واقع مشتریان زمانی به برند وفادار میشوند که بدانند در هر لحظه میتوانند خدماتی را که میخواهند دریافت کنند و این امر با راهاندازی پنل پیامکی امکان پذیر است و مشتریان میتوانند به صورت نامحدود خواسته خود را ارسال کنند. این امر موجب امنیت و رضایت خاطر در آنان میشود.
گزارشگیری و بازخورد سریع
باور کنید یا نه، اما اس ام ای های تبلیغاتی در سه دقیقه ابتدایی ارسال، توسط مشترکین باز و خوانده میشوند و اگر کسبوکارها مخاطبان هدف خود را به درستی شناخته باشند و تنها برای آنان پیامک ارسال کرده باشند با نرخ بازگشت سرمایه بسیار مطلوبی مواجه میشوند. اما نکته مهم این است که یکی از راههای شناخت مخاطبان هدف، گزارشگیری است. مشاغل میتوانند پس از ارسال پیامک انبوه، در مورد میزان بازخورد پیامکهای ارسال شده، اطلاعاتی را به دست آورده و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و در کمپینهای بعدی از آن اطلاعات استفاده کنند.
استفاده از پیامک در تست A/B
پیش از این در مورد تست A/B و اهمیت آن برای کسبوکارها و مشاغل توضیح داده شد اما نکته حائز اهمیت این است که با استفاده از ارسال انبوه پیامک نتیجه تست زودتر مشخص میشود و این امر باعث میشود میزان خطای کسبوکارها به حداقل برسد و سریعتر بتوانند به اطلاعات صحیح دسترسی پیدا کنند.
فرقی نمیکند، صاحب یک کسبوکار بزرگ هستید یا مشاغل خانگی خود را اداره میکنید، مهم این است که از روشهای جدید بازاریابی برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده کنید. حتما شنیدهاید که آزمون و خطا یکی از چالشهای بزرگ هر شغلی است. اما به کارگیری تست A/B در کنار ارسال پیامک انبوه کمک بسیار زیادی به مشاغل میکند تا زودتر به نتیجه درست رسیده، ضریب خطای کمتری داشته باشند و در متحمل هزینههای زیادی نشوند. پس بهتر است با هر میزان بودجهای که دارید، نترسید از اینکه در کسبوکار خود کمی خلاقانهتر از رقبا عمل کنید، چراکه مشتریان به دنبال تمایز هستند.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.