بیو یا بایو (Bio) مخفف کلمه بیوگرافی، به معنای زندگینامه است. وقتی وارد صفحه یک فرد یا یک کسبوکار در اینستاگرام یا دیگر شبکههای اجتماعی میشوید، قسمت بالای صفحه و قبل از مشاهده پستها، توضیحی مختصر و کوتاه میبینید. این توضیح جامع درواقع زندگینامه صاحب صفحه است که شامل اطلاعاتی مانند اسم فرد یا برند، موقعیت مکانی، علایق، حوزه فعالیت، اطلاعات تماس و یک لینک بایو است.
کافیست که اکانت اینفلوئنسر یا فروشگاه دلخواه خود را در اینستاگرام باز کرده و سری به بایو یا همان پروفایل چند خطی بالای صفحه بزنید. این روزها هر پست و تصویری که در این شبکه اجتماعی پرطرفدار، به اشتراک گذاشته میشود، با یک عبارت لینک در بیو تمام میشود؛ به این خاطر که بایو و از همه مهمتر لینکی که در این قسمت درج میکنید، افزایش سود شما را ضمانت میکند. بهطورکلی اگر قصد دارید که در مورد حساب مورد علاقه خود در اینستاگرام اطلاعاتی کسب کنید، تنها منبعی که در اختیار دارید همین اطلاعات در بایو است. از سویی دیگر اگر میخواهید در این شبکه اجتماعی پربازدید به خوبی شناخته شوید، باید به فکر ایجاد یک لینک بایو قدرتمند باشید.
چطور بایو را پیدا کنیم؟
اگر مفهوم بایو هنوز برای شما غریب است و درک درستی از آن ندارید، گوشی خود را برداشته و مراحل زیر را طی کنید.
قبل از هر چیز، روی نام حساب کاربری مورد نظر خود کلیک کنید؛ نام کاربری، بالای پستی که به آن علاقهمند شدهاید قابل مشاهده است. دقت کنید که روی تصویر کلیک نکنید؛ چون در این صورت وارد آخرین استوری منتشرشده از آن حساب خواهید شد. برای دسترسی به بیو و لینک آن، باید روی نام حساب کلیک کنید. مقصد مورد نظر همینجاست؛ این همان بیوی اینستاگرام است. اطلاعات درجشده در این قسمت، بیوگرافی آن است و در پایینترین نقطه نیز لینک بایو را میبینید که در ادامه به آن میپردازیم.
چرا باید یک بایو خوب در اینستاگرام بنویسیم؟
دلیل اهمیت بایو اینستاگرام، این است که کاربران این شبکه پرطرفدار، قبل از اینکه پیج شما را دنبال کنند، نگاهی به بایوی پیج میاندازند. اگر این قسمت برای آنها جذابیت کافی داشت و برایشان دلنشین بود، پیج شما را فالو میکنند؛ اما درصورتیکه بایوی قوی و جذابی نداشته باشید، تمایلی به دنبال کردن شما ندارند. بههمیندلیل باید تلاش کنید تا یک بایو چشمنواز و درعینحال مفید و کارامد برای مخاطبتان داشته باشید.
فراموش نکنید که بایو تنها فرصت شما برای معرفی خود بهعنوان یک کسبوکار حرفهای و معتبر در حوزه تخصصی خودتان است. اگر میخواهید برند خود را به مخاطبان اینستاگرام معرفی کنید، یک بایوی قدرتمند بنویسید. علاوهبرآن به فکر یک لینک بایو نیز باشید؛ داشتن لینک به این دلیل ضروری است که شما در بایو فقط میتوانید خود را به اندازه 150 کلمه معرفی کنید و بیشتر از آن نمیتوانید چیزی بگویید.
چگونه یک بیو اینستاگرام حرفهای بنویسیم؟
قبل از هر چیز، تصمیم بگیرید که میخواهید چه اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار دهید. ازجمله اطلاعات مفیدی که میتوانید در بیوی اینستاگرام خود منتشر کنید، میتوان به نام برند، زمینه کاری، موقعیت مکانی، ساعت کاری، دستهبندی کلی خدمات یا محصولات، مهارت و تجارب، ایموجی و آیکونهای معنادار، هشتگهای مرتبط و لینک اشاره کرد. نوشتن بیو تا حد زیادی به این منظور است که هدف خود را از راهاندازی کسبوکار خود بگویید.
لینک در بایو چیست و از کجا لینک بیاوریم؟
اگر حساب کاربری شما مربوط به شرکت تجاری شماست، میتوانید در بخش لینک بایو، وبسایت یا فروشگاه خود را ثبت کنید. ضمن اینکه میتوانید لینک دیگر شبکههای اجتماعی خود را نیز در بیو بنویسید. اگر بهعنوان واسطه فروش درحال فعالیت هستید نیز میتوانید لینکی که از طرف کارفرما در اختیار دارید را در این قسمت درج کرده و خریداران بیشتری را به محصول مورد نظر هدایت کنید. اگر کسبوکار آزادی دارید و فعالیت شما بهصورت فریلنس و دورکار است، شما و مهارتی که دارید، خودبهخود یک برند هستید؛ برندی که شاید لزوما وبسایتی نداشته باشد؛ اما دارای خدمت یا محصولی برای عرضه است.
دراینصورت، زمانی میتوانید تولیدات یا مهارتی که دارید را در اینستاگرام ارائه دهید که کاربران با شخص شما در ارتباط باشند. فرض کنید که میتوانید شماره تماس خود را بدون لینک بایو، در بیوی اینستاگرام ثبت کنید؛ اما این کافی نیست؛ زیرا هرچقدر که بیوی شما کاملتر باشد، اعتبار شما هم بیشتر است. تنها وجهتمایز شما با دیگر رقبایی که دارید، از نظر کاربری که شما را نمیشناسد، همین 150 کلمهای است که در بایو مینویسید؛ بنابراین، اگر این کارکترها حاوی لینک هم باشند، بسیار منطقیتر است. شما میدانید که کاربران امروزی دنبال تنوع و مهمتر از آن، سهولت در کار هستند؛ بنابراین، طبیعی است که بهدنبال راههای زیادی جهت ارتباط با شما باشند. بههمیندلیل است که هرچقدر تنوع راههای ارتباطی شما بیشتر باشد، به نفع شما خواهد بود. توصیه میکنیم که خود را بهطور حرفهای به مخاطبتان معرفی کنید؛ این کار با ثبت لینک بایو برای شما امکانپذیر است.
کارت ویزیت هوشمند چیست؟
این کارت یک نوع کارت ویزیت است که با بهرهمندی از فناوری NFC (اتصال نزدیک بیسیم)، علاوهبر اطلاعات چاپشده روی تراشه هوشمند، اطلاعات مختلف دیگری را بهصورت الکترونیکی در خود ذخیره میکند و با قرار گرفتن در محدوده یک دستگاه خواننده NFC، مانند تلفن همراه، این اطلاعات بهطور بیسیم، انتقال پیدا کرده و قابل دسترسی هستند. ازجمله استفادههای این کارت، این است که میتوان به اطلاعات تماس، لینک وبسایت، پروفایل شبکههای اجتماعی فرد یا حتی اطلاعات تجاری بیشتر دسترسی پیدا کرد. این کارت بهعنوان جایگزینی عالی و کارامد بهجای کارتهای ویزیت سنتی، مورد استفاده قرار میگیرد. سروش کارت ارائهدهنده این کارتها بههمراه یک پنل اختصاصی است که به شما این امکان را میدهد تا با نزدیک کردن کارت به تلفن همراه دیگران، بتوانید اطلاعاتی چون لینک بایو، آدرس و لوکیشن، شماره تماس و .. را به اشتراک بگذارید.
اگر وبسایت نداشته باشید، چطور میتوانید لینک خود را در بایو ثبت کنید؟
توجه داشته باشید که در این قسمت کار، وجهتمایز یک فرد ماهر با دیگر رقبایش مشخص میشود. شما وقتی بهروز باشید، خوب میدانید که وبسایت تنها راه ممکن برای داشتن یک لینک بایو نیست؛ بلکه میتوانید برای بهدست آوردن یک لینک، با کمترین هزینه یک کارت ویزیت هوشمند سفارش داده و خود را به بهترین شکل در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی معرفی کنید.
کارت ویزیت الکترونیک، یک انتخاب هوشمندانه و یک معرفی شایسته است. درواقع این کارت یک لینک است که حاوی اطلاعات تماس و دیگر اطلاعاتی است که احساس میکنید ممکن است برای مشتریان و مخاطبان اهمیت داشته و ضروری باشند. مخاطبان شما با کلیک روی این لینک بایو، وارد یک صفحه زیبا و مینیمال میشوند. صفحه موردنظر شامل عکس یا لوگوی برند شما، اطلاعات تماس، شماره کارت، نمونههای کار و بیزینسی که دارید، گالری تصاویر و ویدئوها و … است.
چطور از کارت ویزیت الکترونیک، برای ثبت لینک در بایو استفاده کنیم؟
حتما شما هم میدانید که اینستاگرام، اجازه گذاشتن لینک در کپشن پستها را به شما نمیدهد و هر فرد فقط میتواند یک لینک در بیوی خود داشته باشد. از طرفی شما برای یک معرفی شایسته در دیگر شبکههای اجتماعی، نیازمند لینک هستید؛ بنابراین، وقتی کارت ویزیت الکترونیک خود را از سروش کارت تحویل میگیرید، میتوانید بهراحتی لینک خود را در شبکههای اجتماعی و در بایو به اشتراک بگذارید. اگر فروشنده محصولی هستید، مشتریان میتوانند با کلیک روی لینک یا کارت ویزیت هوشمند، بهطور مستقیم با شما در ارتباط باشند. نکته جالب دیگری که میتوان درباره این کارت گفت، این است که شما در کنار اینکه یک لینک بایو در اختیار دارید، در گوگل نیز معتبر خواهید شد؛ زیرا با خرید کارت ویزیت دیجیتال، درواقع در اعتبار رتبه سایت سروش کارت نیز شریک شده و نام خود را در گوگل ثبت میکنید. به این ترتیب اگر کسی اسم شما را در گوگل جستجو کند، لینک کارت ویزیت شما بالا میآید.
معرفی هوشمندانه با کارت ویزیتهای الکترونیکی
همانطور که میدانید، ثبت لینک در بایو درواقع آدرس وبسایت است که به شما و کسبوکارتان تعلق دارد. لازم است که شما در بایوی شبکههای اجتماعی خود، اطلاعات تماس و توضیحاتی جامع در ارتباط با خدمات و محصولات خود با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. یکی از مواردی که برای کاربران اهمیت زیادی دارد، وجود یک لینک است که نشاندهنده اعتبار و حرفهای بودن شماست.
بسیاری از افراد تصور میکنند بدون داشتن وبسایت نمیتوانند در اینستاگرام لینک بایو داشته باشند؛ اما این باور اشتباه است. شما میتوانید با سفارش یک کارت ویزیت هوشمند، از سروش کارت به یک لینک دسترسی داشته باشید و آن را در شبکههای اجتماعی خود و در بایو ثبت کنید. درواقع شما با این کارت، اطلاعات تماس خود را در دو دقیقه با دیگران به اشتراک گذاشته و خود را از مشکلات کارت ویزیت کاغذی نجات میدهید؛ گذشته از این، خود را نیز به بهترین شکل ممکن در موتور جستجوی گوگل معرفی میکنید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.