پورشه پانامرا خودرویی کلاس E اروپایی (با اندازه متوسط از نوع سدان یا استیشن که نیمهلوکس محسوب میشوند) است؛ هرچند که در حال حاضر جزء کلاس کاملاً لوکس محسوب میشود. پورشه اولینبار در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه خودروی شانگهای چین از پانامرا رونمایی کرد و تاکنون این خودرو را در ۳ نسل و ۹ تیپ عرضه کرده است. مدلهای پانامرا توربو و ۴S مدلهایی از پانامرا است که بیشترین سهم بازار را در ایران به خود اختصاص دادهاند. مدلهای موجود این خودرو در ایران کارکرده و متعلق به سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ است.
مشخصات فنی نسلها و تیپهای مختلف
پانامرا S، پانامرا ۴S و پانامرا توربو، اولین مدلها از این خودرو بودند که در سال ۲۰۰۹ تولید شدند. پورشه بعد از این ۳ مدل اصلی که هر ۳ آنها موتور با حجم ۴۸۰۰ سیسی و پیشرانه ۸ سیلندر دارند، ۲ مدل دیگر را در سال ۲۰۱۰ عرضه کرد، پانامرا و پانامرا ۴ که هر ۲ دارای موتور ۳۶۰۰ سیسی با پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی است و ۲۹۶ اسب بخار قدرت دارند و هر۲، تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت به اوج سرعت میرسند. در میان همه این مدلها پانامرا توربو ۸ سیلندر خورجینی با موتور دوقلوی توربو و ۴۹۳ اسب بخار قدرت، از همه پرقدرتتر است که ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.
پورشه در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ مدلهای دیگری به پانامرا اضافه کرد. چهار مدل پانامرا S عبارتند از: هیبرید، دیزل، توربو S و GTS. پانامرا S هیبرید موتور ۳۰۰۰ سیسی V6 با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. خودروی دیزل موتور ۳۰۰۰ سیسی توربودیزل V6 دارد که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ کیلومتر بر ساعت سرعت ایجاد میکند. توربو S یکی از قدرتمندترین خودروهای پورشه پانامرا است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت، ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت سرعت و موتور دوقلوی توربوی ۴۸۰۰ سیسی دارد. پس با اضافهشدن ۴ مدل، بهطورکلی تعداد مدلهای پورشه پانامرا به ۹ مورد رسید.
مدلهای پانامرا، پانامراS، هیبرید و دیزل، دیفرانسیل عقب است، درحالیکه مدلهای پانامرا۴، ۴S و GTS سیستم چهارچرخ محرک دارند. مدلهای توربو و توربوS هم به سیستم مدیریت کشش پورشه مجهزند. در این سیستم، همه چهارچرخ با یک نقشه پیچیده الکترونیکی درگیر میشوند. همچنین دارای سیستم کنترل کلاچ چند صفحهای و سیستم ترمز اتوماتیک دیفرانسیل هستند. منبع: پورشه دیوار
جزئیاتی از نمونههای موجود در ایران
یکی از مهمترین ویژگیهای انواع پورشه طراحی داخلی آنها است. پورشه با ترکیب شکیلی از چوب و چرم درجهیک فضایی لوکس و مجلل برای سرنشینان و راننده این خودرو فراهم آورده است. هرچند تعدد دکمهها که هرکدام مربوط به یکی از امکانات و تجهیزات خودرو میشود، ممکن است کمی گیجکننده و شلوغ به نظر برسد. ارگونومی مناسب صندلیها که در ردیف جلو در ۱۴ حالت قابل تنظیم است از دیگر نکات مثبت این اتاق است. این صندلیها در دو ردیف مجهز به گرمکن و سردکن شدهاند و در ردیف جلو حافظه دارند.
فضای کابین نسبت به اینکه پانامرا سدانی کامپکت است مناسب بوده و کمد در هیچ بخش مشاهده نمیشود. گرچه درنهایت صندوقبار خودرو کوچک شده است. فرمان برقی قابل تنظیم و آینههای جانبی تاشوی برقی خودرو از دیگر اجزای حافظهدار خودرو است. از طریق صفحهنمایش لمسی آن خودرو میتوان به سیستم ناوبری سهبعدی و گوشی موبایل متصل شد. قابلیت اتصال به اینترنت، رادار نقطه کور، نمایشگر اطلاعات پشت فرمان، سیستم هشدار عبور از خطوط، سنسور کنترل باد تایرها، کروز کنترل هوشمند از دیگر امکانات این خودرو محسوب میشوند.
پانامرا مجهز به ۱۰ کیسه هوا است و ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ را در کارنامه دارد. جعبهدنده ۷ سرعته PDK یکی از برگهای برنده این خودرو در شتابگرفتن است. این جعبهدنده اتوماتیک قابلیت تعویض دستی با شیفتر فرمان را دارد. همچنین جعبهدنده دوکلاچه باعثشده خودرو سرعت بسیار زیادتری نسبت به جعبهدندههای دیگر داشته باشد. حالتهای مختلف رانندگی و تغییر عملکرد گیربکس در هر یک از حالتها از جذابیتهای رانندگی با پانامرا است. منبع: بررسی فنی انواع ماشین
خیلی مفید بود،کامل