رستورانها، بهعنوان یکی از مهمترین صنایع سرویسدهی، همواره به دنبال جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان قبلی و در نهایت افزایش فروش رستوران با استفاده از روشهای تبلیغاتی مختلف هستند. اما باوجود اینکه بسیاری از رستورانها از روشهای سنتی تبلیغاتی مانند تبلیغات در روزنامه و تلویزیون استفاده میکنند، امروزه باتوجهبه پیشرفت فناوری و شبکههای اجتماعی، تبلیغات رستوران تغییرات زیادی داشته و روشهای جدیدی نیز برای جذب مشتریان در دسترس هستند.
در این مطلب، ما به بررسی برخی از روشهای تبلیغاتی مدرن در رستورانها خواهیم پرداخت. در این راستا روشهای زیادی وجود دارند که شما میتوانید از هر کدام در جهت منافع رستوران خود استفاده کنید.
اداره یک رستوران چه پیچیدگیهایی دارد؟
صنعت رستوران، به دلیل وجود عوامل چندگانه از جمله نوع غذا، کیفیت خدمات، موقعیت مکانی، قیمتها یا رقابت با رستورانهای دیگر، بهعنوان یکی از صنایع پیچیده در نظر گرفته میشود. اداره یک رستوران، نیاز به برنامهریزی دقیق و مدیریت مؤثر دارد.
برای اداره صحیح یک رستوران، ابتدا باید از موقعیت مکانی مناسب استفاده کرد و باتوجهبه نوع رستورانی که قصد دارید ایجاد کنید، منطقه و محلی را برای آن انتخاب کنید که به نوع غذا و خدماتی که ارائه میدهید، متناسب باشد. سپس، باید باتوجهبه نوع غذا، دکوراسیون رستوران را طراحی کرد تا باشخصیت و محیط کلی رستوران همخوانی داشته باشد.
در صنعت رستوران، رقابت بسیار شدید است و باید با روشهای تبلیغاتی مؤثر، به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی پرداخت. شاید از بیرون این موضوع چندان در معرض توجه قرار نگیرد، اما راهاندازی و اداره یک رستوران کاری است که نیازمند پشتکار، خلاقیت، استعداد و همچنین دانش خواهد بود.
چالشهای پیش رو برای افزایش فروش رستوران
تصور بیشتر مردم بر این است که رستوراندارها و کسانی که در این محیط مشغول به فعالیت هستند، کار چندان سختی نداشته و تنها کافی است غذا و خدمات ارائه دهند درصورتیکه چالشهای زیادی در مسیر پیشرفت رستوران وجود دارند. برخی از این چالشها در میان همه کارکنان یکسان هستند و برخی دیگر مسئولیتهایی هستند که تنها مدیریت باید آنها را به دوش بکشد.
تبلیغات رستوران میتواند در مسیر پیشرفت و افزایش فروش یک رستوران بسیار کارآمد باشند، اما همچنان چالشهایی وجود دارند که در ادامه به آنها میپردازیم.
- جذب مشتریان جدید: یکی از چالشهای اساسی برای رستورانها، جذب مشتریان جدید است. برای جذب مشتریان جدید، نیاز به ارائه خدمات و منوی منحصربهفرد و باکیفیت خواهد بود.
- حفظ مشتریان فعلی: حفظ مشتریان فعلی نیز یکی دیگر از چالشهای اساسی برای رستورانها است. برای حفظ مشتریان، نیاز به ارائه خدمات بهتر، منوی متنوع و بهروز و ایجاد تجربهی خاص برای مشتریان است.
- مدیریت پرسنل: این موضوع شامل انتخاب، آموزش، مشاوره و حفظ پرسنل است. باید به تیم خود اعتماد کرد و آنها را بهگونهای مدیریت کرد که کارایی رستوران بالا رود و این کار در طولانیمدت، میتواند بسیار سخت و دشوار باشد.
روشهای تبلیغات رستوران
تا اینجا شما با اهمیت مدیریت و ماهیت کار در رستوران و سختی اداره آن آشنا شدهاید. همچنین میدانید که در مسیر رشد یک رستوران، چه چالشهایی ممکن است ایجاد شوند. در ادامه اما میخواهیم به تبلغیغات رستوران بپردازیم که بخش مهمی در روند پیشرفت هر رستورانی را شامل میشود.
باتوجهبه رشد رستورانها و همینطور بهبود روشهای بازاریابی این روزها تبلیغات رستوران میتواند بسیار متنوع انجام شود. بااینحال بررسی همه آنها شاید کار دشواری باشد، ازاینرو میخواهیم آنها را در ۳ دسته اصلی قرار دهیم که هر یک را بهصورت جداگانه معرفی خواهیم کرد.
1. تبلیغات داخلی
نوع دیگری از تبلیغات رستوران که باید با آن آشنا شوید، تبلیغات داخلی است. منظور از این نام، تبلیغاتی است که در محیط رستوران انجام میشود. میزان اثرگذاری این تبلیغات بسیار خوب بوده و تنها کافی کمی خلاقیت به خرج دهید تا خیلی زود به نتیجه دست پیدا کنید.
- تبلیغات با منوی دیجیتال: استفاده از منوی دیجیتال در داخل رستوران که به کمک آن مشتریان میتوانند منو را بررسی کرده و سفارش خود را ثبت کنند، جذابیت بیشتری دارد و بهعنوان یک روش تبلیغات برای رستوران در نظر گرفته میشود.
- تبلیغات با کارت وفاداری: ارائه کارت وفاداری به مشتریان که با استفاده از آنها میتوانند از تخفیفها و جوایز ویژه استفاده کنند هم یکی از بهترین موارد در تبلیغات داخلی است.
2. تبلیغات آفلاین
یکی از قدیمیترین روش تبلیغات برای رستوران، استفاده از روشهای آفلاین است. این روشها شاید تا سالهای گذشته تأثیر خیلی خوبی داشتهاند، اما این روزها با وجود روشهای مدرنتر از تأثیر این روشها هم کاسته شده است. درهرصورت هنوز هم میتوانید از این روشهای برای افزایش فروش و تبلیغات رستوران خود استفاده کنید.
- تبلیغات در رادیو و تلویزیون: تبلیغات در رادیو و تلویزیون میتواند روشی کارآمد برای جذب مشتریان جدید و تبلیغات برای غذاها و منوی رستوران باشد، اما باید دقت کنید که میزان کارآمدی این روش به میزان بینندگان و شنوندگان رادیو و تلویزیون بستگی دارد.
- تبلیغات در روزنامه و مجلات: روش سنتیتری که میتوانید برای رستوران خود به کار ببرید، تبلیغات در روزنامه و مجلات است که بازدهی کمتری نسبت به روشهای قبلی دارد؛ چرا که مطالعه روزنامه و مجلات این روزها کاهش زیادی داشته است.
- تبلیغات آنلاین
روش دیگری از تبلیغات رستوران که این روزها بیشتر موردتوجه بوده و البته تأثیرات مثبت بسیار بهتری هم دارد، روشهای آنلاین هستند. باتوجهبه نام این دسته میتوان انتظار داشت که با اینترنت و زندگی دیجیتال در ارتباط باشد. در ادامه میتوانید چند مورد از تبلیغات آنلاین برای رستوران را مشاهده کنید.
- بازاریابی ایمیلی: ارسال ایمیل به مشتریان شامل اطلاعرسانی در مورد منو، تخفیفها، رویدادهای ویژه و مواردی ازایندست خواهد بود.
- بازاریابی محتوا: نوشتن مقالات و بلاگها در مورد خدمات و منوی رستوران، بهاشتراکگذاری عکسهای غذا و منو در شبکههای اجتماعی، ارسال پیامهای تبلیغاتی به مخاطبین و فعالیتهای این چنینی هم میتوانند به افزایش فروش رستوران کمک کنند.
روشهایی که بهصورت غیرمستقیم در تبلیغات استفاده میشوند؟
خوشبختانه شما علاوه بر روشهایی که برای تبلیغات رستوران عنوان شدهاند، میتوانید برخی از روشهای دیگر را هم به کار ببرید که تأثیراتشان بهصورت غیرمستقیم در تبلیغات برند شما دیده خواهد شد.
جالب است بدانید که برای استفاده از این روشها هم راهکار بسیار سادهای وجود دارد و آن هم مراجعه به “اسمارت ایکس” خواهد بود. اسمارت ایکس تمامی این سرویسها را بهصورت حرفهای ارائه و پشتیبانی میکند. در ادامه میتوانید به ۳ مورد از مهمترین روش تبلیغات برای رستوران که بهعنوان تبلیغات غیرمستقیم شناخته میشوند را مشاهده کنید.
1. باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان یکی از ابزارهای وفاداری مشتریان است که بهمنظور جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی در رستورانها ایجاد میشود. در این روش، مشتریانی که عضو باشگاه مشتریان رستوران شدهاند، از تخفیفها، جوایز و خدمات ویژه برخوردار میشوند.
باشگاه مشتریان بهعنوان یک ابزار وفاداری، به مشتریان امکان میدهد که باتجربه خوبی که در رستوران داشتهاند، رستوران را به دیگران معرفی کنند؛ بنابراین، باشگاه مشتریان یکی از روشهای کارآمد و اثربخش برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی در رستورانها به شمار میرود.
2. سیستم ارزیابی مشتری
ارزیابی مشتری یکی از ابزارهای مهم در رستورانها برای تجزیهوتحلیل نظرات و بازخوردهای مشتریان است. در این روش، مشتریان موردنظر با پاسخ به سؤالاتی که دررابطهبا تجربه خود از رستوران داشتهاند، به رستوران کمک میکنند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند و این ضعفها را بهبود دهد.
بهعنوانمثال، با پرسیدن سؤالات مرتبط با کیفیت غذا، خدمات، دکوراسیون رستوران یا قیمتها، میتوان نظرات و بازخوردهای مشتریان را دریافت کرد و بر اساس آنها، استراتژیهای تبلیغاتی را بهبود داد یا تغییر داد.
ارزیابی مشتری میتواند بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی نیز عمل کند که به رستوران کمک میکند تا با استفاده از نظرات و بازخوردهای مشتریان، بهترین استراتژیهای تبلیغاتی را اجرا کند و به تأیید آنها برسد.
3. وایفای رایگان
ارائه وایفای رایگان به مشتریان و همچنین مدیریت وای فای کافه ، یکی از روشهای مهم و مؤثر در جذب و حفظ مشتریان در رستورانها است. با ارائه وایفای رایگان، مشتریان میتوانند بهراحتی و با سرعت بالا به اینترنت متصل شوند و به محتواهای موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.
اگر این راهبرد در راستای اهداف مارکتینگ رستوران قرار بگیرد، میتواند بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی نیز عمل کند. در این روش، مشتریان که بهراحتی به اینترنت وصل هستند، میتوانند بهراحتی از تبلیغات مرتبط با رستوران بهرهمند شوند، مثلاً از تخفیفها، جشنوارههای غذایی، رویدادهای ویژه و غیره؛ و این ممکن است باعث جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود.
به نظر شما بهترین روش تبلیغات رستوران کدام است؟
باتوجهبه روند رشد روشهای تبلیغاتی مدرن، صاحبان رستورانها باید با استفاده از این روشها، به نحو بهتری به مشتریان خود نزدیک شوند و برای جذب مشتریان جدید، تلاش کنند. با انعطافپذیری و استفاده از روشهای تبلیغاتی مؤثر، رستورانها میتوانند نیازهای مشتریان را بهتر درک کرده و به بهترین شکل ممکن به آنها پاسخ دهند.
در این مسیر لازم میتوانید از سرویسهای حرفهای اسمارت ایکس استفاده کنید که به طور خاص برای حفظ و جذب مشتریان شما طراحی شدهاند. همچنین میتوانید از متخصصان این مرکز مشاورههای حرفهای در زمینه تبلیغات رستوران دریافت کنید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.