نئوکلاسیک (همچنین نئوکلاسیسیسم) یک جنبش فرهنگی غربی در هنرهای تزیینی و تجسمی، ادبیات، تئاتر، موسیقی و معماری بود که از هنر و فرهنگ دوران باستان الهام گرفت.
در واقع معماری نئوکلاسیک یک سبک از معماری است که توسط همین جنبش خلق شده است که در اواسط قرن 18 در ایتالیا و فرانسه آغاز شد. اپس از آن این سبک به یکی از برجسته ترین و پرکاربرد ترین سبک های معماری در جهان غرب تبدیل شد. در بیشتر اروپا سبک های باروک، روکوکو و رنسانس جریان داشت که این جنش تشکیل شد تا مجددا معماری اروپا به سبک کلاسیک خالص تر و اصیل تر با نگاهی مدرنیزه شده بازگردد.
ظهور سبک نئوکلاسیک
توسعه باستان شناسی و انتشار سوابق دقیق از بناهای کلاسیک بازمانده در ظهور معماری نئوکلاسیک بسیار مهم بود. در بسیاری از کشورها، موج اولیه ای وجود داشت که اساساً بر معماری رومی تکیه می کرد و پس از آن، تقریباً از آغاز قرن نوزدهم، موج دوم این حرکت بر اساس معماری یونان به وجود آمد. همانطور که قرن نوزدهم ادامه یافت، این سبک تمایل داشت خلوص اولیه خود را در انواعی مانند سبک امپراتوری فرانسه از دست بدهد.
معماری نئوکلاسیک به طور معمول به دهه 1750 مربوط می شود. این سبک اولین بار در انگلستان و فرانسه نفوذ پیدا کرد. در انگلستان، کاوشهای سر ویلیام همیلتون در بسیاری از مکان های تاریخی و همچنین همراهی ویلیام چمبرز و رابرت آدام در این زمینه بسیار مهم بود. در فرانسه، این جنبش توسط نسلی از دانشجویان هنر فرانسوی که در رم آموزش دیده بودند، پیش رفت و تحت تأثیر نوشتههای یوهان یواخیم وینکلمان قرار گرفت. این سبک توسط محافل مترقی در کشورهای دیگر مانند سوئد و روسیه نیز پذیرفته شد.
معماری نئوکلاسیک بینالمللی در ساختمانهای کارل فردریش شینکل، بهویژه موزه آلتس در برلین، بانک سر جان سوان انگلستان در لندن و کاخ سفید خود را نمایان کرد و این سبک را به جهان معرفی نمود. کلیسای بالتیمور که توسط بنجامین هنری لاتروب در سال 1806 طراحی شد، یکی از بهترین نمونه های معماری نئوکلاسیک در جهان به حساب می آید.
موج دوم نئوکلاسیک که شدیدتر و همراه با آگاهی و مطالعه عمیق تر باستان شناسی بود، با اوج گرفتن اولین امپراتوری فرانسه مرتبط است. در فرانسه، مرحله اول نئوکلاسیک به سبک لویی شانزدهم و مرحله دوم در سبک هایی به نام Directoire و Empire بیان شد. طرفداران اصلی آن Percier و Fontaine، معماران دربار بودند که در دکوراسیون داخلی تخصص داشتند.
طراحان مبلمان فاخر نئوکلاسیک
Chippendal ,George Hepplewhite, Robert Adam, Biedermeier از جمله طراحان مشهوری بودند که مبلمان هایی فاخر در این سبک خلق کردند.
دکوراسیون داخلی خانه به سبک نئوکلاسیک
در داخل خانه، نئوکلاسیک با الهام از اکتشافات دوباره در پمپئی و هرکولانیوم، فضای داخلی کلاسیک واقعی را کشف کرد. اینها در اواخر دهه 1740 شروع شده بودند، اما تنها در دهه 1760 توانست خود را به گونه ای همگانی گسترش دهد. فضاهای داخلی جدید به دنبال بازسازی و اصلاح ساختار های پیچیده ی گذشته بودند. تکنیکهای به کار رفته در این سبک شامل نقوش صافتر و سبکتر، حجاری شده با نقش برجسته های کم کار و یا نقاشی شده با رنگهای یکنواخت مانند کامئو بوده است.
مرحله جدیدی در طراحی نئوکلاسیک توسط رابرت و جیمز آدام که در دهه 1750 به ایتالیا و دالماسی سفر کردند و خرابه های دنیای کلاسیک را مشاهده کردند، افتتاح شد. در بازگشت به بریتانیا، آنها کتابی با عنوان آثار در معماری را بین سالهای 1773 تا 1779 منتشر کردند. در این کتاب از طرح های حکاکی شده الهام گرفته شد که بنام سبک آدام را در سراسر اروپا شناخته شد. برادران آدام قصد داشتند سبک های روکوکو و باروک را که در دهه های قبل مد بودند، ساده تر کنند تا حس سبک تر و ظریف تری را به خانه های عموم بیاورند.
هنر نئوکلاسیک در ایتالیا
مراکز اصلی هنر نئوکلاسیک و طراحی داخلی در ایتالیا، رم، میلان، ناپل، تورین و جنوا بودند، در حالی که ونیز در پذیرش این مد جدید کلاسیک بسیار کندتر بود و فضاهای داخلی ونیزی تا سال 1790 هنوز در اصل روکوکو بودند. کم کم ونیز نیز توانست خود را با سایر نقاط ایتالیا تطبیق دهد.
اگرچه طرحهای نئوکلاسیک عمدتا مبتنی بر معماری رومی و رنسانس ایتالیا بود و این کشور یکی از بنیانگذاران این سبک بود اما فرانسه و انگلیس رهبران اصلی این سبک در آن دوره بودند. Giovanni Battista Piranesi طراح برجسته ایتالیایی نشان میدهد که او چگونه طراحی داخلی نئوکلاسیک را باور کرد و به گونه ای خود را معرفی کرد که سراسر در اروپا منحصربه فرد بود. او سبک مبلمان نئوکلاسیک را با زرق و برق روکوکو ترکیب و طراحی استادانه ای را خلق میکرد. در عین حال سبک کلاسیک آثار و ایدههای او در رم بسیار محبوب شدند تا جایی که او به عنوان یکی از افرد منتخب جهت انجام نمونه های اولیه طراحی و تجهیز فضای داخلی واتیکان بود و در ادامه به یکی از شناخته ترین افراد در قاره اروپا تبدیل شد.
مبلمان نئوکلاسیک ایتالیایی بر اساس سبکهای لویی شانزدهم بود، اما با استفاده از پشتها و گردنهایی که به شکل اغراق آمیز شکل گرفته بودند، منحصربهفرد شدند. آرمویرها یا آرمادیهای ساخته شده توسط ونیزی ها شکل هندسی بیشتری نسبت به روکوکو داشتند، اما معمولاً با طلا و نقره تذهیب میشدند و دارای چند جزئیات پیچیده مانند کارتوها بودند. کابینتهای انکوینور فرانسوی نیز در مبلمان ایتالیایی بسیار محبوب بودند. میزهای تحریری به سبک فرانسوی در مبلمان ایتالیایی نیز رایج بود، اما با افزودن طرح های پیچیده پیترا دورا بر روی تخته های مرمری که روی میزهای تحریر را پوشانده بود، به گونه ای منحصر به فرد ایتالیایی ساخته شدند. کمدها و میزهای کنسول ایتالیایی هنوز نسبتاً شبیه به قبل بودند، با این حال بیشتر تمایل به سبک کلاسیک داشتند، و به جای داشتن پاهای کابریولی، معمولاً پاهای مستقیم و صاف داشتند.
در انتها سبک نئوکلاسیک با حفظ اصالت و ریشه ی تاریخی خود یعنی سبک کلاسیک، توانست با مطلوب ساختن عناصر تشکیل دهنده سبکهای گذشته ی انقلابی در سبک های موجود در زمانه ی خود کند. این اتفاق بزرگ در دل تاریخچه معماری توانست دنیای پیرامون خود در دکوراسیون داخلی و خارجی بسیاری از بناهای فاخر، معابد، سازمان ها و همچنین خانه ها را دگرگون کند.
هیواهوم (صنايع چوبی راش)
این مقاله توسط مجموعه هیواهوم (صنايع چوبي راش) تهیه و تدارک دیده شده است. هیواهوم به صورت تخصصی در زمینه ی طراحی و ساخت مبلمان کلاسیک ، سلطنتی و مبلمان نئوکلاسیک فعالیت می کند و در این زمینه بیش از ۱ قرن تجربه دارد.
چنانچه قصد خرید مبل، سرویس خواب و سایر تجهیزات دکوراسیون داخلی چوبی را دارید، می توانید به وب سایت این مجموعه به آدرس Hivahome.com مراجعه کرده و یا به صورت حضوری مراجعه کنید.
خرید مبل به صورت اقساط از هیواهوم
یکی از امکاناتی که مجموعه هیواهوم برای مشتریان خود فراهم کرده است، خرید مبل قسطی می باشد. مجموعه هیواهوم این امکان را برای شما ایجاد کرده است تا تمامی محصولات را با اقساط ۶ ماهه خریداری کنید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.