امروزه با پیشرفت وبسایتها و رسانههای اجتماعی، بسیاری از مردم کالای مورد نیاز خود را از فضای اینترنت انتخاب و خریداری میکنند. حتی اگر به صورت آنلاین نیز به خرید کردن نپردازند، ولی برای انتخاب و مدل کالای مورد نظر خود از فضای مجازی استفاده میکنند؛ بنابراین امروزه رپورتاژ آگهی را بیشتر در فضای اینترنت مشاهده میکنید.
رپورتاژ در واقع تبلیغی است که صاحبان کسب و کار برای معرفی محصول خود به کاربران از آن بهره میبرند؛ بنابراین فرد باید در نوشتن این نوع از تبلیغات خبره باشد، زیرا کاربران با تبلیغات زیادی در فضای اینترنت مواجه هستند پس به تبلیغی جذب میشوند که جذاب و منحصر به فرد باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی مؤثر و تأثیر آن بر کسب و کار بیشتر صحبت کنیم.
چگونه یک رپورتاژ موفق بنویسیم؟
قبل از اینکه به موضوع نوشتن یک رپورتاژ موفق بپردازیم، بهتر است بدانید هدف اصلی تبلیغات چیست؟ هدف اصلی تبلیغات در واقع ایجاد آگاهی در مورد یک محصول یا خدمات یک شرکت میباشد. همچنین تبلیغات مشتریان و مخاطبان را از وجود یک محصول جدید مطلع میکند. در نظر داشته باشید که قوانین حمایت از مصرف کننده مشاغل را ملزم کرده است تا از نشر تبلیغات نادرست و گمراه کننده بپرهیزند؛ بنابراین حتی زمانی که کسب و کارها به دنبال انتقال اطلاعات در مورد محصولات و خدمات خود هستند باید از قانون پیروی کنند.
اکنون میخواهیم به این موضوع بپردازیم که چه چیزی یک تبلیغ را مؤثر میکند؟ برای نوشتن رپورتاژ آگهی متمایز از بقیه تبلیغات هیچ قانون خارقالعادهای وجود ندارد. شما با رعایت یک سری نکات کوچک و دقت به آنها میتوانید یک تبلیغ منحصر به فرد و موفق خلق کنید. مثلاً یکی از مواردی که به شما در این راه کمک میکند استفاده از کلمات کلیدی محبوب در جستجوی مشتریان میباشد.
در ادامه به بقیه نکات میپردازیم.
چه عواملی نوشتن رپورتاژ آگهی را مؤثر می کند؟
در اینجا به رعایت نکاتی میپردازیم که شما با توجه به آنها میتوانید یک رپورتاژ موفق و هدفمند را بنویسید:
- یکی از راههای بهبود ارتباط این است که از محبوبترین کلمات کلیدی جستجوی مشتریان خود در عنوان و متن آگهی خود استفاده کنید.
- تبلیغات متعدد در یک گروه تبلیغاتی ایجاد کنید. برای اینکه بدانید کدام کلمات و عبارات برای مخاطب هدف شما جذابتر است، سعی کنید انواع عناوین تبلیغاتی و متنها را تست و بعد از اینکه مؤثرترین آنها را شناسایی کردید میتوانید با حذف سایر تبلیغات از گروه تبلیغاتی، بازده کمپین خود را به حداکثر برسانید.
- توضیح دهید که چه چیزی محصول شما را متمایز میکند. در نوشتن رپورتاژ آگهی توضیح دهید که چرا مشتریان محصول شما را خریداری میکنند؟ آیا مشکلی را حل میکند؟ آیا به صرفهجویی در زمان یا هزینه کمک میکند؟ به عنوان مثال اگر محصول شما در رنگهای بسیار بیشتری نسبت به آنچه که رقبا میتوانند ارائه دهند موجود میباشد؛ بنابراین شما به انتخاب رنگ در تبلیغ خود اشاره کنید.
- از زبان مشتریان خود استفاده کنید. در مورد گروه سنی و جنسیت مخاطبان معمولی خود تحقیق و سپس از این بینش برای نوشتن تبلیغات خود بهره ببرید. از کلمات و لحن نوشتاریای که احتمالاً مشتری معمولی شما را جذب میکند، استفاده نمایید.
هدف از رپورتاژ آگهی چیست؟
هنگامی که یک شرکت به دنبال افزایش شناخت نام تجاری یا محصول به عنوان بخشی از سیاست برندسازی خود در بازاریابی است، تبلیغات راه حلی مناسب برای آن میباشد.
در زیر چند هدف از نوشتن رپورتاژ آگهی را آوردهایم:
- مطلع کردن مشتریان از یک محصول یا یک برند جدید
- شناساندن برند و یا تغییر باور کاربران در مورد یک برند
- کمک به فروشندگان با استفاده از بازاریابی محصولات
به طور کلی یکی از مورد قبولترین اهداف تبلیغات، افزایش شناخت نام تجاری یا محصول و یا انتقال اطلاعات در مورد در دسترس بودن محصول به عموم است. زیرا وقتی یک محصول جدید وارد بازار میشود به راحتی مورد توجه خریداران قرار نمیگیرد، مگر اینکه کاربران به خوبی از آن مطلع باشند. به این معنا که قبل از ایجاد نگرش مطلوب نسبت به برند، باید آگاهی در مورد محصول وجود داشته باشد. هنگامی که چندین برند با یکدیگر به رقابت میپردازند، آگاهی از برند اهمیت بیشتری پیدا میکند.
مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟
نوشتن رپورتاژ آگهی نه تنها برای شرکتهای تجاری بلکه برای کل جامعه مفید است. همچنین باعث ایجاد آگاهی در میان گروه هدف و کل جامعه میشود. همانطور که میدانید در هر بخش از فعالیتهای تجاری و صنعتی رقابتی وجود دارد، پس هیچ تجارتی بدون تبلیغات نمیتواند دوام بیاورد. از دیگر مزایای رپورتاژ آگهی میتوان به تأثیر بسیار بالای آن در رشد سایت و همچنین افزایش درآمد آنلاین اشاره کرد.
همچنین همه ما ماهیت محتوای تبلیغاتی را میدانیم و اینکه هدف آنها جذب مشتری، کسب درآمد و سود بیشتر است. اما زیاده روی در آن باعث کاهش اثربخشی تبلیغ شده و به مرور باعث نفرت کاربران نیز میشود. برای جلوگیری از گسترش این اثر منفی و تغییر دیدگاه کاربران، روشی تبلیغاتی به نام رپورتاژ آگهی یا گزارش خبری شکل گرفته است.
تاثیر رپورتاژ آگهی بر کسب و کار چگونه است؟
تبلیغات بازوی بازاریابی است که به ارسال پیام به مشتریان از طریق رسانههای ارتباطی یک طرفه مربوط میشود. تبلیغات را میتوان ایجاد کرد تا برای مخاطبان انبوه یا یک جایگاه هدف انتخابی جذاب باشد. تبلیغات میتواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و بزرگ به طور یکسان بگذارد.
همچنین تبلیغات به عرضه بسیاری از محصولات جدید در بازار کمک میکند؛ بنابراین مصرفکنندگان از محصولات موجود در بازار آگاه میشوند. همچنین نوشتن رپورتاژ آگهی تقاضا برای محصول را افزایش میدهد و از این رو سطح تولید بالا میرود.
چرا تبلیغات و نوشتن رپورتاژ آگهی مهم است؟
تبلیغات یک روش تضمینی برای دستیابی به مخاطب است. با ایجاد یک تبلیغ جذاب و صرف هزینه کافی برای دستیابی به بسیاری از کاربران تبلیغات میتوانند تأثیر زیادی بر تجارت داشته باشند. این اثر را میتوان در بهبود تجارت یا افزایش شناخت برند در میان بسیاری از معیارهای مختلف مشاهده کرد. بهترین راه برای ارتباط با مشتریان از دیگر مواردی است که به اهمیت نوشتن رپورتاژ آگهی اشاره دارد.
ویژگی های رپورتاژ آگهی چیست؟
برای داشتن یک مقاله رپورتاژ آگهی خوب باید در قدم اول چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید، چگالی کلمات نه باید آنقدر زیاد باشد که خوانایی را کاهش دهد و نه آنقدر کم که گوگل آن را کلمه کلیدی محسوب نکند. در نوشتن رپورتاژ آگهی به هیچ عنوان نباید از متن تبلیغاتی کپی شده، استفاده نمایید و متن باید مختص محصول شما باشد.
در قدم بعدی باید سن مخاطبان یا خوانندگان آن تبلیغ را در نظر بگیرید و متناسب با سن کاربر لحن نوشته را هماهنگ کنید. همچنین باید بدانید که هدف شما از نوشتن رپورتاژ این است که اطلاعاتی را به کاربر بدهید و بر اطلاعات آن بیفزایید؛ نه اینکه متن فقط از محصول تبلیغ کند، مخاطب از متن تبلیغاتی زده میشود. یکی دیگر از مواردی که رپورتاژ شما را جذاب میکند استفاده از تصاویر باکیفیت و متناسب با متن آگهی است.
ویژگی و نکات کلیدی در نوشتن رپورتاژ آگهی
همانطور که گفته شد رپورتاژ یک تبلیغ به شیوه اینترنتی است که بیشتر در سایتهای خبری منتشر میشود. استفاده از این نوع تبلیغ هم برای صاحبان کسب و کار و هم برای مدیران وبسایت سودمند میباشد. نوشتن رپورتاژ آگهی و قرار گرفتن در وبسایت به سئوی سایت نیز کمک میکند، زیرا رپورتاژ زمان ماندن در صفحه را برای کاربران افزایش میدهد. ما در این مقاله به ویژگیها و فاکتورهای مهم برای نوشتن یک رپورتاژ موفق را بررسی کردیم.