از آنجا که افزایش رقابت در کسبوکارها منجر به لزوم استفاده از نرم افزار CRM شده است، سازمانها مجبور به استفاده از بهروزترین و کارآمدترین نرم افزار مدیریت مشتریان هستند تا بدون پیچیدگی و اتلاف وقت سهم بازار خود را افزایش دهند. از طرفی کسبوکارهای سنتی با مشکلات زیادی روبهرو هستند. از جمله: عدم دسترسی به سابقه خرید مشتریان، عدم توانایی در مکتوبسازی، درک صحیح رفتار مشتریان و برآورد نیازمندیهای آنها بر اساس داده، تبیین مشکلات هر بخش و سلایق خاص هر مشتری و… از عوامل مهمی است که در نهایت با از دسترفتن مشتریان، دریافت سهم کمتری از بازار و شکست در رقابت آشکار خواهد شد. از این روست که بهرهمندی از نرم افزار CRM یک مزیت برای هر سازمانی بهحساب میآید.
نرم افزار CRM چیست
در جواب سوال نرم افزار CRM چیست بهتر است ابتدا به توضیح کلمه CRM بپردازیم. CRM مخفف Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط با مشتریان است. این نرمافزارها به کمک کسبوکارها میآیند و باعث بهبود روند تعاملات با مشتریان میشوند. و در نهایت به جمعآوری، سازماندهی و تحلیل این ارتباطات میپردازد.
در ادامه به معرفی یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت مشتریان به نام «جولیو» میپردازیم و امیدواریم با امکانات و اطلاعاتی که در اختیار شما قرار میدهیم در رشد کسب و کار شما سهیم باشیم.
1. تعریف و طبقهبندی وظایف
یکی از اولین و مهمترین ویژگیهای هر نرم افزار CRM تعریف و طبقهبندی وظایف کارشناسان سازمان است.
با یکبار تعریف روند هر فرایند، پروسه مورد نیاز جهت به نتیجه رسیدن آن بهصورت خودکار به جریان خواهد افتاد. در بخش وظایف، کارشناسان میتوانند وظایف خود را در کارتابل وظایف مشاهده کنند. این وظایف یا به صورت خودکار و از پیش تعریف شده به آنها داده میشود و یا خودشان وظایفی که باید به آن بپردازند را ایجاد میکنند. در این بخش تمام وظایف کارشناسان به صورت روزانه و هفتگی قابل مشاهده میباشد. در این مسیر امکان ارجاع وظیفه به کارشناس دیگر، به تیکت جدید و یا فرصت فروش، امکان پارکینگ وظایف، امکان مشاهده وظایف در دو نمای لیست و روزانه و بسیاری امکانات دیگر نیز تعبیه شده است. همچنین قابلیت ایجاد یادآور و ارسال آن از تمام درگاههای ارتباطی مانند پیامک، ایمیل، WhatsApp و Telegram جهت عدم فراموشی پیگیری وظایف از قابلیتهای برجسته این نرمافزار است.
2. مدیریت مخاطبان
هر شرکت با افرادی در تعامل است که شامل سطوح مختلفی میشود. از جمله:
- اشخاص
- شرکتها
- صنایع
تمام تعاملات که با همکاران، شرکتها و افرادی که سازمان شما با آنها در ارتباط هست در این سه سطح خلاصه و به صورت خودکار دستهبندی میشود.
در بخش اشخاص هر مخاطب دارای یک پروفایل 360 درجه است. شما میتوانید تمامی اطلاعات شخصی، اطلاعات محل کار، تعاملات فروش، نظرسنجیها، فرمها، تماسهای صورت گرفته، پیامهای ارسال شده را مشاهده کنید و مخاطبین خود را برچسبگذاری کنید، علاوهبر این میتوانید فایل به آن پیوست کنید یا یادداشت بنویسید تا در تاریخچه ثبت شود. با این حساب تمام اطلاعات مربوط به او در یک نگاه قابل دسترسی است.
بخش شرکتها و صنایع نیز با دستهبندی جداگانه مشخص شدهاند. بنابراین مدیریت مخاطبان سازمان شما بهراحتی قابل ثبت، رصد و گزارشگیری خواهد بود.
3. مدل RFM
در نرم افزار CRM جولیو هر مخاطب بر اساس 3 فاکتور دستهبندی میشود. این موارد عبارتند از:
- زمان آخرین خرید (Recency)
- تعداد دفعات خرید (Frequency)
- مبلغ خرید (Monetary Value)
بر این اساس مشتریان بر اساس امتیازاتی که جمعآوری میکنند به صورت خودکار به 11 گروه تقسیم میشوند:
- قهرمانان
- وفادار
- وفاداران بالقوه
- تازهوارد
- امیدوارکننده
- نیازمند به توجه
- خوابآلود
- خواب زمستانی
- باید بماند
- معرض خطر
- رویگردان
بدینترتیب میتوانید مشتریان وفادار یا دستهبندیهای دیگر را انتخاب کنید و با استفاده از پیشنهادات نرمافزار یا موارد دلخواه خود به آنها پیشنهاد ویژهای ارائه دهید. از این طریق میتوانید درک صحیحی از رفتار مشتریان خود داشته باشید و رفتار مختص هر گروهبندی را جداگانه اعمال کنید.
با این حساب امکان ارسال پیام به آنها از طرق مختلف فراهم است. که شامل موارد زیر است:
- پیامک
- Telegram
- ایمیل
علاوهبر این امکان درونریزی و برونریزی اطلاعات مخاطبان از طریق اکسل برای شما فراهم شده است.
4. مدیریت معاملات و قیف فروش
یکی از ویژگیهای نرم افزار سی آر ام جولیو وظیفهگرا بودن است. به این معنی که تمامی معاملات در نهایت منجر به ایجاد وظیفه برای افراد جهت پیگیریهای مربوطه خواهند شد. از آنجا که مدیریت معاملات در نرم افزار CRM بر اساس مدل قیف فروش آیدا (AIDA) طراحی شده، مسیر هر فرایند از پیش تعیین شده است. به محض ایجاد معامله، براساس میزان آگاهی، مشتری در یکی از دستهبندی قیف فروش وارد میشود. این دستهبندیها عبارتند از: بی اعتماد، ناآگاه، فرصت فروش و موفق (یا از دست رفته). طبق این دستهبندی مسیر پیگیری مشتری به صورت خودکار مشخص و وظایف به کارشناسان بخشهای مختلف واگذار میشود. علاوهبر این در بخش اسناد فروش، امکان صدور پیشفاکتور، فاکتور، ثبت وجوه دریافتی فراهم است. همچنین شما میتوانید با استفاده از قابلیت سفارشیسازی، اسناد فروش خود را به صورت دلخواه طراحی کنید. در نهایت در بخش گزارشگیری میتوانید تحلیل کل فروش را بر اساس مراحل قیف فروش، عملکرد کارشناسان، بازدهی محصولات، تاثیر رسانه، تحلیل دلایل شکست، تحلیل مشتریان و تحلیل RFM را داشته باشید. تمامی این گزارشات هم به صورت تعدادی و هم به صورت ریالی قابل مشاهده است.
5. کمپینهای تبلیغاتی
با دسترسی به بخش گزارشات فروش یا دستهبندی مخاطبین بر اساس تگگذاری، اطلاعات مفیدی جمعآوری میشود که موقعیتهای جذاب تبلیغاتی را برای شما به ارمغان میآورد. با تعریف کمپین در نرم افزار سی آر ام جولیو اطلاعات دقیقی از روند پیشرفت کمپین به صورت یکجا خواهید داشت. از جمله رصد کانالهای تبلیغاتی، تعیین هدف کمپین، مشخص کردن دقیق میزان بازگشت سرمایه (ROI) و در نهایت محاسبه دقت پیشبینی کمپینها.
6. فرمساز و وبفرم
یکی از جذابترین امکانات CRM جولیو طراحی فرمهای اختصاصی سازمان شما بدون نیاز به نیروی متخصص فنی است. به این ترتیب که با قابلیت کشیدن و رها کردن به راحتی میتوانید فیلد مورد نیاز خود را که شامل انواع متنی، ساده، عددی، زمانمحور، مکانمحور و گفتگومحور است را انتخاب و فرم دلخواه را طراحی نمایید. از جمله فرمهای نظرسنجی، استخدام، درخواست ثبتنام و… . همچنین امکان اشتراکگذاری فرمها از طریق لینک آن برای همه مخاطبان امکانپذیر است. علاوهبر این که امکان احراز هویت از طریق پیامک و یکبار مصرف کردن فرم مهیا است. که امکان گزارشگیری در این بخش مانند سایر قسمتها فراهم شده است.
7. سامانه تیکتینگ
سامانه تیکتینگ یکی از وجوه تمایز نرم افزار جولیو است. هر جریان کاری در نرمافزار تبدیل به یک تیکت میشود. این سامانه باعث تسهیل، تنظیم و تسریع فرآیندهای درونسازمانی و برونسازمانی شما میشود.
از جمله ویژگیهای خاص تیکتینگ جولیو یکپارچگی درگاههای تیکتینگ است که از طریق درگاههای مختلف امکان ایجاد تیکتها وجود دارد تا به صورت خودکار در روند پیگیری قرار داده شود.
شما با تعریف قالبهای متفاوت برای انواع تیکتها فرایند جداگانهای طراحی میکنید. از اینرو تیکتینگ شما مبتنی بر وظایف به کارشناسان اعلام میشود. علاوهبر این اولویتهای آنها مشخص میگردد.
در قسمت داشبورد امکان مشاهده دادهها به تناسب نقش آنها وجود دارد تا دید تجاری بهتری برای اتخاد تصمیمات موثرتر ارائه دهد.
کدام نسخه از نرم افزار CRM مناسب کسب و کار شماست؟
نرم افزارهای سی آر ام به صورت ابری و محلی قابل ارائه هستند. این شما هستید که براساس نیازمندی خود راهکار مناسب را انتخاب میکنید.
نسخه ابری
- از یک فضای ابری مشترک استفاده میشود
- نیاز به سختافزار ندارید
- امنیت داده با شرکت ارائهدهنده است
- دسترسی شما از طریق اینترنت خواهد بود
- نصب و راهاندازی آسان دارد
- هزینه اولیه پایینتر دارد
- شامل آپدیت خودکار میشود
نسخه محلی
- دسترسی به دادهها بدون وابستگی به اینترنت است
- مختص نیاز شما توسعه و شخصیسازی میشود
- به راحتی به دیگر سامانهها متصل میشود
- مالکیت مادامالعمر با فقط یکبار هزینهکرد برای شما فعال میشود
خوشبختانه در نرم افزار جولیو انتخاب با شماست و محدودیتی بابت انتخاب نخواهید داشت.
امکان استفاده از نرم افزار جولیو قبل از خرید وجود دارد؟
بله، نرم افزار CRM رایگان جولیو با در اختیار قرار دادن لایسنس 30 روزه این امکان را به شما میدهد تا از قابلیتهای نرم افزار جولیو استفاده کنید و با اطمینان خاطر خرید کنید.
سخن آخر
طبق آمار منتشر شده توسط منابع معتبر بینالمللی استفاده از نرم افزار CRM در شرکتها میتوانند منجر به 27% افزایش نرخ بازگشت مشتری، 42% افزایش دقت پیشبینی فروش و 245% افزایش میزان درآمد شود. نرم افزار جولیو با در اختیار قرار دادن طیف وسیعی از امکانات تمام نیاز کسبوکارها چه در ابعاد کوچک و چه بزرگ را پوشش میدهد. بنابراین مدیران نظارت دقیقتری از روند کسبوکار و فرایندهای طی شده خواهند داشت و از طریق گزارشگیریهای مختلف با توجه به دادههای آماری تصمیمگیریهای دقیقتر و کاربردیتری را در سازمان اتخاذ میکنند.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.