هدف هر کسب و کاری از طراحی سایت و ایجاد پایگاهی در دنیای اینترنت، دستیابی به رتبهای خوب در لیست نتایج گوگل، بالا رفتن ترافیک سایت و در نهایت فروش بیشتر است. در مسیر رسیدن به چنین هدفی روش درست از قبل مشخص شده است و هیچ میانبری برای کوتاهکردن این مسیر وجود ندارد.
حال میخواهد هدف شما طراحی سایت شرکتی باشد یا فروشگاهی، اصولی که بایستی برای رسیدن به اهداف ذکر شده طی کنید، تعیین شده است و چیزی که بیشترین کمک را در این راه به شما میکند تولید محتوا است. تولید محتوا امری است که نه تنها در روند طراحی سایت نقش دارد، بلکه در مراحل سئو سایت نیز کاربرد داشته و به گرفتن جایگاههای برتر گوگل کمک شایانی میکند.
بسیاری از افراد قدرت و نقش تولید محتوا را در کسب موفقیت سئو و طراحی سایت دست کم میگیرند؛ در حالی که چیزی که وب سایت شما را از دیگر سایت ها متمایز می کند، تولید محتوای موثر و با کیفیت است. در ادامه بیشتر در مورد محتوا و نقش آن صحبت خواهیم کرد.
محتوا چیست؟
محتوا از گذشتههای دور تا به امروز وجود داشته است و مفهومی نیست که به واسطه رشد اینترنت و دنیای دیجیتال شناخته شده باشد. در تعریف محتوا میتوان این گونه گفت که هر چیزی که معنایی را به ما برساند و بتواند آن را به درستی بیان کند، نوعی محتوا شناسایی میشود.
حال در فضای اینترنت و شبکههای مجازی، محتوا میتواند در قالب متن، تصویر، ویدیو و صدا باشد و با ایجاد ارتباط از طریق هر یک از این کانالها به انتقال معنایی مشخص بپردازد و در نتیجه به یک رسانه تبدیل شود. نقش رسانه نیز در دنیای امروز مشخص است، تقریبا تمامی افراد جامعه، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق یک رسانه به دست میآورند و در چنین موقعیتی میتوان با تولید محتوای موثر در هر یک از کانالهای معرفی شده به یک رسانه معتبر تبدیل شد.
دقیقا همین تعریف است که قدرت محتوا را نشان میدهد چرا که اینترنت بدون محتوا هیچ معنایی ندارد و تعامل سازنده محتوا با کاربران است که این قدرت فراگیر را به دنیای وب داده است. شاید این جمله معروف بیل گیتس را شنیدهاید که میگوید: محتوا پادشاه است! اما چه محتوایی؟ دقیقا چه فاکتورهایی باعث میشود تا محتوا تبدیل به پادشاه اینترنت شود؟
بحث ما در مورد محتوا دیجیتال است چرا که به دنبال تاثیر این مدل از محتوا بر روی طراحی سایت و بهینه سازی آن هستیم؛ همانطورکه گفتیم محتوا دیجیتال میتواند قالبهای گوناگونی داشته باشد، اما اصلیترین نوع محتوا که بیشترین تاثیر را بر روی موفقیت یک سایت دارد، محتوای متنی است.
محتوای متنی همان چیزی است که بیشتر متخصصان سئو و طراحی سایت با آن سر و کار دارند و به علت سطح دسترس بالا و جزییات بیشتر و دقیقتر نسبت به سایر فرمتهای محتوا، انتخاب اول مخاطبان اینترنت نیز است. محتوای متنی میتواند به شکلی تفکر برانگیز با مخاطب ارتباط برقرار کند و به دلیل نقش پراهمیت آن در سئو و بازاریابی آنلاین به روشی غیر قابل جایگزین در موفقیت سئو و همچنین طراحی سایت تبدیل شده است.
چرا محتوا برای سئو مهم است؟
همانطور که گفتیم رابطه سئو با محتوا بیشتر در حوزه محتواهای متنی خلاصه شده است. دلیل این موضوع بسیار ساده است؛ برای بهینه سازی سایت یکی از روشهای مرسوم بهینه سازی کلمات کلیدی است، چرا که کلمات کلیدی میتواند دریچهای باز از سمت شما به سوی مخاطبان باشد.
با بهینه سازی کلمات کلیدی به راحتی میتوان حجم ترافک سایت را افزایش داد و به اهداف تجاری خود نزدیکتر شد، حال کلمیت کلیدی مدنظر که قصد بهینه سازی آن را داریم در متنهایی به کار رفتهاند که صورت محتوا در سایت قرار داده شدهاند. این متنها میتوانند به صورت توضیحاتی کوتاه ومختصر در لندینگ سایت و یا به صورت مقالاتی مفصل در قسمت وبلاگ منتشر شوند.
بنابراین اگر محتوایی وجود نداشته باشد، سئویی هم در کار نیست و در نتیجه سایت به هیچ جایگاه قابل قبولی در نتایج گوگل نیز دست پیدا نخواهد کرد. رابطه محتوا و سئو را میتوان یک رابطه مستقیم دانست، تولید محتوا بدون در نظر گرفتن اصول سئو نیزکاری بیهوده است و چرا که به متنهایی خوانده نشده در دنیای وب تبدیل خواهند شد.
در مقابل برای انجام سئو نیز به وجود محتوا نیاز است و اگر محتوایی در کار نباشد بستری برای عملیات بهینه سازی سایت هم وجود نخواهد داشت. در واقع آن چیزی که الگوریتمهای گوگل برای سنجش سایت شما نیاز دارند محتوایی سئو شده است که در عین برخورداری از اصول گوگل، مفید و مناسب هم باشد.
چنین مبحثی در روند طراحی سایت توسط تیم هیراوب بسیار مورد اهمیت قرار میگیرد؛ تولید محتوای بهینه شده گام نخست در جهت دستیابی به جایگاههای برتر در نتایج گوگل است که کیفیت آن از طریق مفید بودن محتوا مشخص میشود.
گوگل روزانه بیش از 6.7 میلیارد جستجو را پردازش می کند الگوریتمهای گوگل دائما در تلاش برای ارائه نتایج مفید و مرتبط در کسری از ثانیه هستند؛ در چنین موقعیتی آن محتوایی برنده است که در عین مفید بودن و داشتن معنا به اصول سئو، بهنیه سازی کلمات کلیدی، لینکسازی و برخورداری از ساختار محتوایی توجه کرده باشد.
پیوند عمیق میان سئو و محتوا برگ برنده موفقیت یک سایت خواهد بود به شرطی که به درستی از این پیوند استفاده شود. اگر سئو را روشی تبلیغاتی برای معرفی سایت تصورکنیم، محتوا میتواند ابزار این تبلیغات باشد، بستری که به شما کمک میکند تا به کمک لینکهای مختلف مخاطبان بیشتری را به سوی سایت خود دعوت به بازدید کنید.
نقش تولید محتوا در روند طراحی سایت
یک پله به عقب برگردیم، طراحی سایت اولین مرحله از داشتن پایگاهی معتبر در دنیای وب است. تولید محتوا یکی از همان مواردی است که قبل از اقدام به طراحی سایت بایستی به آن توجه کنید تا بتوانید بستری مناسب برای انتشار محتوای مدنظرتان را در سایت ایجاد کنید.
در واقع با شما با انتخاب سیستم مدیریت محتوا در هنگام طراحی سایت مشخص میکنید که چگونه محتواهای سایت خود را منتشر کنید و بر روی آنها مدیریت داشته باشید. در مرحله پس از تعیین استراتژیهای محتوایی و اتمام کارهای فنی طراحی سایت، نوبت به تولید محتوا میرسد. سایت بدون محتوا همانند فروشگاهی بدون محصول است و اگر چیزی در آن برای نمایش نباشد هیچگاه جذب مشتری هم نخواهد داشت.
تولید محتوا در طراحی سایت اهمیت فراوانی دارد. هدف از تولید محتوا در سایت جذب مخاطب و جلب اعتماد آن است. زیرا سایت شما زمانی از اعتبار برخوردار شده و به درآمد میرسد که مخاطب با آن آشنا شده و از مفید بودن محتوای آن لذت ببرد.
سوالی که در این جا مطرحمیشود این است که چه نوع محتوایی باعث میشود تا سایت به برندسازی، جذب مخاطب و افزایش فروش نزدیک شود؟ در بحث قبلی جواب این سوال را تا حدودی با تولید محتوای سئو شده دادیم. همانطور که توضیح دادیم، سئو سایت وابستگی بسیار زیادی به تولید محتوای سایت شما دارد. به همین خاطر است که در ابتدای مقاله گفتیم تولید محتوا در طراحی سایت اهمیت فراوانی دارد.
حال به غیر از این موضوع فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باید تمامی این فاکتور ها در تولید محتوا، اجرا شود تا سایت شما به رتبه های بالای گوگل دست پیدا کند؛ سایت هیراوب با سابقه چندین ساله در بحث تولید محتوا و طراحی سایت به خوبی به این این فاکتورها را بیان خواهد کرد.
چگونه یک محتوای مناسب برای موفقیت سایت ایجاد کنیم؟
تا به این جا متوجه شدیم محتوا چه نقش مهمی در موفقیت سئو و طراحی سایت میتواند داشته باشد. حال دقیقا چه نوع محتوایی چنین تاثیری خواهد داشت؟ چه فاکتورهایی تعیین کننده محتوا خوب و با کیفیت است؟ در دنیای دیجیتال امروز محتوای اثرگذار کلید جذب و حفظ توجه مخاطبان است و به راحتی میتواند صاحبان کسب وکارهای فعال در این حوزه را به اهداف خود در فروش و جذب مخاطب برساند.
تولید محتوای اثرگذار و مفید در درجه اول نیازمند شناخت مخاطبان هدف است؛ درک نیازهای این مخاطبان به ما کمک میکند تا با شناسایی طرز فکر آنها مطالب جذاب و مرتبطی را تولید کنیم و پاسخی واضح و درخور به سوالات آنها بدهیم.
محتوای خوب میتواند سایت شما را به جایگاه یک رسانه معتبر در چشم مخاطبان برساند که برای دریافت پاسخ سوالات خود به آن مراجعه میکنند. حال برای رسیدن به این درجه از اعتماد و اعتبار از طریق تولید محتوا بایستی چندین فاکتور مهم را در این مسیر رعایت کرد. فاکتورهایی مانند:
- انتخاب عناوین جذاب و منحصربهفرد برای محتواهای متنی در وبلاگ
- استفاده از صدای برند و انتخاب درست لحن محتوا
- ارائه پاسخ هایی جامع و کامل به سوالات کاربران
- تهیه محتوا بر اساس استنادات و حقایق
- نگارش درست و قوی
- تشویق مخاطبان در تعامل و ایجاد ارتباط
- استمرار در تولید محتوا و داشت نظم
- بهینه سازی مطالب و توجه به الگوریتمهای گوگل
- التزام به ساختار محتوا و سازماندهی مناسب مطالب
در آخر این نکته را هیچ گاه فراموش نکنید که کلید موفقیت سایت شما در تولید محتوای موثر و مفید است. هیچ یک از مراحل راهاندازی سایت و طراحی آن به اندازه تولید محتوا اهمیت ندارد و بدون انجام این کار به هیچ یک از جایگاههای برتر گوگل دست پیدا نخواهید کرد.
به همین دلیل است که تولید محتوا یکی از خدمات اصلی شرکتهای برتر طراحی سایت است و اکثر آنان با تشدید در این مساله در تلاشند تا مشتریان خود را به اهداف خود برساند. شرکت هبراوب با سالها تجربه و داشتن تخصص در امر طراحی سایت، سئو و تولید محتوا به شما کمک میکند تا ضمن رعایت تمامی نکات ذکر شده بتوانید مسیر رسیدن به اهداف خود را با کمک تولید محتوای موثر به درستی طی کنید و به جایگاههای برتر گوگل برسید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.