رزومه سندی است که معمولا در فرایند استخدام استفاده میشود و باید مهمترین و مرتبطترین اطلاعات مربوط به شما را در قالبی واضح و خوانا به کارفرمایان منتقل کند. در واقع رزومه (Resume) سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولا جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه میشود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل میکند. برای ایجاد رزومهای که مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد، میتوانید چند مرحله ساده را که در این مطلب به آن پرداختهایم، دنبال کنید.
چطور یک رزومه حرفهای بنویسیم؟
رزومه کاری همان مدل مرسوم و متداولی است که از رزومه میشناسیم و معمولا نیز حاوی اطلاعات کامل از سابقه کار، مهارتها، مدارک تحصیلی، تواناییها، دستاوردها، همچنین شرح حالی از فرد است. اما برای نوشتن رزومه از کجا باید شروع کنیم؟
- نام و اطلاعات تماس خود را وارد کنید
رزومه شما باید با نام و اطلاعات تماس شما از جمله آدرس ایمیل و شماره تلفن شما شروع شود. شما حق انتخاب دارید که آیا آدرس پستی خود را وارد کنید یا نه. نام شما باید در بالای رزومه شما با فونت پررنگ یا بزرگتر از بقیه سند قابل مشاهده باشد، اما پیشنهاد میکنیم اندازه فونت آن بیش از 14 نباشد.
- نوشتن خلاصه رزومه (summary)
خلاصه رزومه عبارت کوتاهی است که از زبان شخص برای توصیف تجربه کاری و مهارتهای مرتبط استفاده میشود. پس از اطلاعات تماس خود، یک متن چند خطی (از یک پاراگراف بیشتر نشود) اضافه کنید و اهداف شغلی و توانمندیهایتان را به طور خلاصه توضیح دهید. این بخش از رزومه انتخاب خوبی برای کسانی است که تجربه حرفهای محدودی دارند، مانند فارغالتحصیلان دانشگاهها و کارآموزان.
- مهارتهای نرم و سخت خود را فهرست کنید
به این فکر کنید که کدام مهارتها، شما را برای موقعیت شغلی مورد نظرتان مناسب میکند. شرح شغل و آگهیهای شغلی مربوط به حوزه کاری خودتان را مرور کنید و کلیدواژههایی را که در گذشته با آنها موفقیت خود را ثابت کردهاید، در رزومه برجسته کنید. مهارتهای سخت (فنی) و نرم (بین فردی) و همچنین مهارتهای قابل انتقالی را که میتوانید هنگام تغییر شغل یا صنعت استفاده کنید، حتما در رزومه خود قرار دهید.
- سابقه حرفهای خود را وارد کنید
بخش تاریخچه حرفهای خود را به ترتیب زمانی معکوس بنویسید. با جدیدترین شغل خود شروع کنید و شرح کوتاهی از جمله نام شرکت، دوره زمانی که در آن مشغول به کار بودهاید، عنوان شغلی و چند دستاورد کلیدی در طول مدت حضور خود در شرکت ارائه دهید. همچنین میتوانید یادگیریهای مرتبط یا فرصتهای رشدی را که در حین کار در آنجا تجربه کردهاید، را در رزومه وارد کنید. هنگام فهرست کردن سابقه حرفهای خود، بهتر است این این دو نکته را در نظر داشته باشید:
–در صورت امکان از اعداد برای اندازهگیری تأثیر خود استفاده کنید. گنجاندن دستاوردهای عددی خاص میتواند به کارفرمایان کمک کند تا ارزش بالقوه مستقیم شما را برای شرکت خود درک کنند. به عنوان مثال: «28 درصد افزایش میزان فروش در بازه زمانی یک ساله»
–مختصر بنویسید. کارفرمایان تنها چند ثانیه وقت میگذارند تا رزومه شما را بررسی کنند، بنابراین باید توضیحات خود را تا حد امکان مختصر و مرتبط نگه دارید. همچنین باید به جای چندین خط که نقش شما را با جزئیات زیاد توصیف میکند، فقط دستاوردهای کلیدی را فهرست کنید.
- اطلاعات بخش آموزشی
اگر تجربه کاری محدودی دارید (مانند فارغالتحصیلان دانشگاهها و کارآموزان) یا اگر در حال انتقال به یک صنعت جدید هستید، بخش آموزش در رزومه بسیار ارزشمند خواهد بود. میتوانید اطلاعاتی مانند: رشته و معدل، پروژههای انجام شده در دانشگاه، دستاوردها و گواهینامههای آموزشی را در رزومه وارد کنید. هنگام نوشتن بخش تحصیلی خود، باید نام دانشگاه یا موسسه، تاریخ حضور و مدرک تحصیلی یا منطقه تحصیلی خود را ذکر کنید. اگر گواهینامه یا مجوزهایی دارید که با شرح شغل مرتبط هستند، می توانید آنها را در این قسمت نیز قرار دهید.
- اضافه کردن بخشهای اختیاری
اگر فضای سفید قابل توجهی در رزومه خود دارید، بخش دستاوردها یا علایق را میتوانید اضافه کنید. این بخش میتواند به کسانی که تجربه کاری و تحصیلی محدودی دارند، کمک کند. فقط اطمینان حاصل کنید که دستاوردها و علایق شما از اهداف شغلی شما پشتیبانی میکند و به کارفرمایان بالقوه مرتبط است.
- انتخاب فرمت مناسب برای رزومه
در نوشتن رزومه باید به جزئیات قالببندی مانند نوع فونت، اندازه فونت، حاشیهها و فاصلهها در نوشته نیز توجه کنید. انتخاب یک قالب میتواند آن را تمیز و حرفهای جلوه دهد و خوانایی آن را بهبود بخشد. برای اینکه توجه کارفرما را به رزومه خود جلب کنید، این نکته کلیدی است. در اینجا چند نکته مهم را برای طراحی استاندارد فرمت رزومه بیان کردهایم:
-اندازه فونت خود را بین 10 تا 12 نقطه قرار دهید.
-فونتی را انتخاب کنید که مانند IRANSans یا B Nazanin تمیز و آسان باشد و از انتخاب فونتهایی که خوانش سختی دارند، خودداری کنید.
-نام و قسمت مربوط به اطلاعات تماس را پررنگ یا کمی بزرگتر از نظر اندازه فونت نوشتهها کنید.
-هنگام فهرست کردن چندین اطلاعات مختلف، مانند بخشهای تحصیلات و تاریخچه حرفهای، از بولت پوینت استفاده کنید.
در ایران ابزاری کاربردی، برای تهیه آنلاین رزومه وجود دارد که کار شما برای نوشتن رزومه را بسیار آسان میکند. با ابزار رزومه ساز ایران تلنت میتوانید به صورت رایگان یک رزومه حرفهای و استاندارد بسازید.
- رزومه خود را تصحیح کنید
آمارها حاکی از این است که کارفرمایان نزدیک به 80 درصد رزومههایی که غلط املایی داشتهاند را رد کردهاند. پس رزومه خود را از نظر غلط املایی، گرامری و نقطه گذاری به دقت بررسی کنید. همچنین میتوانید از دوستان و همکاران مورد اعتمادتان بخواهید رزومه شما را بررسی کنند و در صورتی که نکتهای از قلم افتاده بود به شما اطلاع دهند.
این مقاله توسط ایران تلنت تهیه شده است.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.