دیجی رودیجی رو
  • اخبار تکنولوژی
    • اخبار داخلی
    • اخبار تلفن همراه
    • اخبار سخت افزار
    • اخبار اپلیکیشن‌ها
  • آموزش
  • بررسی محصولات
  • راهنمای خرید
  • سرگرمی
    • اخبار بازی
    • معرفی بازی
      • بازی موبایل
      • بازی دسکتاپ
      • بازی کنسول
    • معرفی اپلیکیشن
    • سینما و تلویزیون
  • دیجی فکت
  • دیجی لایف
  • دیجی10
  • مقالات گوناگون
خواندن: نگاهی به عصر طلایی پلی استیشن؛ 10 کاری که PS1 بهتر از جانشینان مدرن خود انجام داد
به اشتراک بگذارید
ورود
اعلان نمایش بیشتر
تغییر اندازه فونتآآ
دیجی رودیجی رو
تغییر اندازه فونتآآ
جستجو
حساب کاربری دارید؟ ورود
دنبال کردن
تمامی حقوق برای رسانه دیجی‌رو محفوظ است. 1403 ©
دیجی رو > بازی و سرگرمی > اخبار بازی > نگاهی به عصر طلایی پلی استیشن؛ 10 کاری که PS1 بهتر از جانشینان مدرن خود انجام داد
اخبار بازیمنتخب

نگاهی به عصر طلایی پلی استیشن؛ 10 کاری که PS1 بهتر از جانشینان مدرن خود انجام داد

حسین محمودزاده 22 مهر 1404 ساعت 22:05
زمان مطالعه: 20 دقیقه
عصر طلایی پلی استیشن
اشتراک گذاری
بلیط هواپیما سفرمارکت

سونی، غول چندملیتی ژاپنی، در تقریباً هر صنعتی که بتوان تصور کرد، از تولید تلویزیون گرفته تا تجهیزات صوتی، دستی بر آتش دارد. با این حال، شاید هیچ کدام از کسب‌وکارهای این شرکت به اندازه بخش بازی‌های ویدیویی آن موفق و تأثیرگذار نبوده باشد. آنچه در ابتدا به عنوان یک پروژه جانبی و حتی یک شکست تجاری مشترک با نینتندو آغاز شد، در نهایت به سودآورترین سرمایه‌گذاری سونی در قرن بیست و یکم تبدیل گشت.

لیست
1. به کمال رساندن فناوری CD-ROM؛ چیزی که امروز فراموش شده است2. فروتنی و عدم تظاهر؛ PS1 می‌دانست که یک کنسول بازی است3. توجه ویژه به بازی‌های پلتفرمر؛ ژانری که دیگر در انحصار نینتندو نبود4. آگاهی از محدودیت‌ها؛ جاه‌طلبی در چارچوب واقعیت5. بستری برای خلاقیت و آزمون و خطا؛ فراتر از استانداردهای امروزی6. کرش بندیکوت، نماد یک نسل؛ چیزی که پلی استیشن دیگر ندارد7. تعادل بی‌نظیر در جذب مخاطب؛ کنسولی برای همه8. توازن کامل میان بازی‌های دو‌بعدی و سه‌بعدی؛ احترام به سنت‌ها و آماده شدن برای آینده9. کتابخانه‌ای متنوع‌تر از هر زمان دیگری؛ پایان یک دوران10. هم کیفیت، هم کمیت؛ فرمول فراموش شده موفقیت

این موفقیت عظیم، مدیون کنسول‌های بازی سری پلی استیشن است که همواره به عنوان یک انتخاب اصلی و جریان‌ساز، در جایگاهی میان سیستم‌های خانواده‌پسند نینتندو و اکوسیستم قدرتمند و متمرکز بر بازی‌های بزرگسالانه مایکروسافت (ایکس باکس) قرار داشته‌اند. اما در میان تمام این کنسول‌ها، جایگاه پلی استیشن 1 (PS1) کاملاً منحصربه‌فرد است. این کنسول افسانه‌ای، سرآغاز یک انقلاب بود و بسیاری از کارها را بهتر از جانشینان خود، از جمله پلی استیشن 2 و حتی کنسول‌های مدرن امروزی انجام داد و یک عصر طلایی پلی استیشن را رقم زد که هنوز هم گیمرهای قدیمی با حسرتی عمیق از آن یاد می‌کنند.

در این مقاله، قصد داریم به گذشته سفر کنیم و 10 دلیلی را بررسی کنیم که چرا PS1 نه تنها یک کنسول بازی معمولی نبود، بلکه معیارهایی را تعریف کرد که کنسول‌های بعدی پلی استیشن هرگز نتوانستند به طور کامل به آن‌ها دست یابند. این موارد، از نوآوری‌های فنی گرفته تا تنوع بی‌نظیر بازی‌ها و تعادل شگفت‌انگیز در ارائه محتوا، همگی دست به دست هم دادند تا پلی استیشن 1 را به یک پدیده فرهنگی تکرارنشدنی تبدیل کنند. این مقاله، ادای دینی است به کنسولی که دنیای بازی‌های ویدیویی را برای همیشه تغییر داد و خاطراتی جاودان را در ذهن میلیون‌ها نفر حک کرد. با ما در دیجی رو همراه باشید.

1. به کمال رساندن فناوری CD-ROM؛ چیزی که امروز فراموش شده است

عصر طلایی پلی استیشن

امروزه شاید دیسک‌های فشرده (CD) یک فناوری پیش‌پاافتاده و حتی منسوخ به نظر برسند، اما در تاریخ بازی‌های ویدیویی، تکامل استفاده از دیسک برای ذخیره‌سازی بازی‌ها بین سال‌های 1986 تا 1995 مسیری بسیار پرفرازونشیب و عجیب داشت. این مسیر با دیسک‌های فلاپی برای سیستم ناموفق Famicom Disk System آغاز شد و سپس با کنسول TurboGrafx-CD، فناوری CD-ROM برای اولین بار به دنیای بازی‌ها راه یافت. پس از آن، انبوهی از لوازم جانبی مبتنی بر CD-ROM و کنسول‌های مستقل وارد بازار شدند، اما تقریباً هیچ کدام نتوانستند از پتانسیل کامل این فناوری بهره ببرند؛ تا اینکه PS1 از راه رسید.

برخلاف تمام رقبای آن زمان، سونی به درستی درک کرده بود که دیسک‌های CD بازی‌های پلی استیشن می‌توانند حجم بسیار بیشتری از داده‌ها و در نتیجه، محتوای غنی‌تری را در خود جای دهند. این درک عمیق، به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا دنیاهایی بزرگ‌تر، کات‌سین‌های سینمایی باکیفیت و موسیقی‌های ارکسترال و ضبط شده را در بازی‌های خود بگنجانند؛ چیزی که کارتریج‌های کنسول رقیب، یعنی نینتندو 64، به دلیل محدودیت شدید حجم، از آن بی‌بهره بودند.

همین پتانسیل بالا باعث شد تا حتی نرم‌افزارهای کامپیوتری پیچیده‌ای مانند RPG Maker نیز به PS1 راه پیدا کنند و به کاربران اجازه دهند بازی‌های نقش‌آفرینی خود را بسازند. این یک جهش کوانتومی در مقایسه با محدودیت‌های بازی‌های نسل قبل بود. متأسفانه، از دوران عصر طلایی پلی استیشن به بعد، سونی این فناوری را به تدریج به حاشیه راند، تا جایی که کنسول‌های جدیدتر این شرکت مانند پلی استیشن 5 (نسخه استاندارد) با وجود داشتن درایو دیسک، دیگر حتی از دیسک‌های صوتی CD پشتیبانی نمی‌کنند و این میراث مهم را به کلی به دست فراموشی سپرده‌اند.

2. فروتنی و عدم تظاهر؛ PS1 می‌دانست که یک کنسول بازی است

عصر طلایی پلی استیشن

یکی از مشکلات بزرگ کنسول‌های مدرن امروزی این است که تلاش می‌کنند خود را چیزی فراتر از یک دستگاه صرفاً برای بازی کردن معرفی کنند. آن‌ها می‌خواهند یک مرکز سرگرمی جامع برای اتاق نشیمن شما باشند. برای مثال، کنسول ایکس باکس وان در ابتدا بیشتر به عنوان یک “مدیا سنتر” بازاریابی می‌شد تا یک کنسول بازی. سونی این رویکرد را با کنسول‌های خود، به خصوص پلی استیشن 3، به اوج رساند و آن را نه تنها یک مرکز رسانه‌ای، بلکه یک “ابرکامپیوتر” معرفی کرد! این تظاهر به “بیشتر بودن” باعث شد تا تمرکز اصلی از بازی‌ها منحرف شود و کنسول‌ها هویتی چندپاره پیدا کنند.

در مقابل، پلی استیشن 1 همیشه هویت خود را می‌شناخت و به آن وفادار بود. این کنسول قرار بود یک دستگاه برای بازی کردن باشد و هیچ ابایی از پذیرش این هویت نداشت. ریشه‌های PS1 به عنوان یک پروژه مشترک با نینتندو برای ساخت یک افزونه CD-ROM برای کنسول SNES، به وضوح این هدف را مشخص می‌کرد. اگرچه PS1 قابلیت پخش دیسک‌های صوتی را نیز داشت، اما سونی کمی دیرتر از رقبا به این ویژگی رسید و هرگز تلاش نکرد تا کنسول خود را حول این قابلیت بازاریابی کند. البته این به آن معنا نبود که از این ویژگی استفاده نمی‌شد؛ بازی‌های ریتمیک و خلاقانه‌ای مانند PaRappa the Rapper به بهترین شکل از این قابلیت پخش موسیقی CD بهره بردند. این فروتنی و تمرکز بر هدف اصلی، یعنی ارائه بهترین تجربه بازی، یکی از دلایل اصلی موفقیت و محبوبیت جاودانه PS1 بود.

3. توجه ویژه به بازی‌های پلتفرمر؛ ژانری که دیگر در انحصار نینتندو نبود

عصر طلایی پلی استیشن

بازی‌های پلتفرمر زمانی یکی از محبوب‌ترین و فراگیرترین ژانرهای دنیای بازی بودند. دلایل این محبوبیت متعدد بود: ساخت آن‌ها نسبتاً ساده بود، یادگیری و بازی کردنشان آسان بود و از همه مهم‌تر، این بازی‌ها می‌توانستند به بهترین شکل ممکن، قابلیت‌های گرافیکی و کنترلی یک کنسول جدید را به نمایش بگذارند. متأسفانه امروزه، به جز کنسول‌های نینتندو که همواره به این ژانر وفادار مانده‌اند، بازی‌های پلتفرمر دیگر آن جایگاه سابق را ندارند، به خصوص در اکوسیستم ایکس باکس.

حتی کنسول‌های پلی استیشن سونی نیز تنها در سال‌های اخیر و عمدتاً به لطف موفقیت چشمگیر بازی Astro Bot، دوباره به این ژانر روی خوش نشان داده‌اند. اما مدت‌ها قبل از این بازگشت، پلی استیشن 1 به یک خانه گرم و قدرتمند برای بازی‌های پلتفرمر تبدیل شده بود. تعداد عناوین پلتفرمر روی PS1 آنقدر زیاد است که شمردن آن‌ها تقریباً غیرممکن است.

از بازی‌های انحصاری و درجه یک خود سونی مانند سه‌گانه Spyro the Dragon و Crash Bandicoot گرفته تا عناوین شخص ثالث محبوبی مانند Croc: Legend of the Gobbos و Rayman، همگی نشان می‌دهند که سال‌های طلایی این ژانر بر روی PS1 سپری شد. این تنوع بی‌نظیر، از پلتفرمرهای سه‌بعدی انقلابی تا عناوین دوبعدی کلاسیک، به هر سلیقه‌ای پاسخی درخور می‌داد و عصر طلایی پلی استیشن را به بهشتی برای عاشقان این سبک تبدیل کرده بود.

4. آگاهی از محدودیت‌ها؛ جاه‌طلبی در چارچوب واقعیت

عصر طلایی پلی استیشن

یکی از ویژگی‌های کنسول‌هایی که عمر طولانی دارند این است که سرانجام، گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، ضعف‌ها و محدودیت‌های سخت‌افزاری آن‌ها را آشکار می‌کند. این موضوع به خودی خود مشکلی نیست، اما زمانی به یک بحران تبدیل می‌شود که بازی‌سازان به طور مداوم تلاش می‌کنند تا کنسول‌های قدیمی را فراتر از حد توانشان تحت فشار قرار دهند. فاجعه عرضه بازی Cyberpunk 2077 بر روی کنسول تقریباً ده ساله پلی استیشن 4، یک نمونه بارز از این مشکل است؛ بازی‌ای که آنقدر جاه‌طلبانه بود که سخت‌افزار قدیمی قادر به اجرای روان آن نبود و تجربه میلیون‌ها بازیکن را خراب کرد.

پلی استیشن 1 نیز به نوبه خود، عناوینی داشت که سخت‌افزار کنسول را تا مرز نهایی توانش به چالش می‌کشیدند. با این حال، تفاوت کلیدی در اینجا بود: بازی‌سازان آن دوران به خوبی محدودیت‌های سخت‌افزاری را می‌شناختند و هرگز پا را از آنچه سخت‌افزار قادر به پردازش آن بود، فراتر نمی‌گذاشتند. برای آن‌ها، ارائه یک “تجربه قابل بازی” و روان، بر جاه‌طلبی‌های گرافیکی بی‌حد و حصر اولویت داشت.

به عنوان مثال، بازی Final Fantasy VII با دنیای وسیع، داستان چندلایه و کات‌سین‌های طولانی، یک پروژه عظیم و بسیار جاه‌طلبانه بود، اما هرگز باعث از افت عملکرد کنسول یا خراب شدن تجربه بازی نشد. توسعه‌دهندگان با تکنیک‌های هوشمندانه‌ای مانند استفاده از پس‌زمینه‌های از پیش رندر شده و تقسیم بازی بر روی چند دیسک، توانستند تجربه‌ای حماسی را بدون قربانی کردن عملکرد، ارائه دهند.

5. بستری برای خلاقیت و آزمون و خطا؛ فراتر از استانداردهای امروزی

عصر طلایی پلی استیشن

در سال 2025، صنعت بازی‌های ویدیویی به شدت استاندارد شده و فرمول‌های موفقیت تقریباً مشخص شده‌اند. این موضوع باعث شده تا فضای چندانی برای نوآوری‌های بنیادین باقی نماند. نگران کننده‌تر از آن، عدم تمایل شرکت‌های بزرگ به ریسک کردن و آزمایش ایده‌های جدید در بازی‌هایشان است؛ ایده‌هایی که بتوانند از قابلیت‌های منحصربه‌فرد سخت‌افزاری کنسول‌ها استفاده واقعی کنند. در کنسول‌هایی مانند پلی استیشن 5، تلاش‌ها برای نمایش نوآوری (مانند استفاده از قابلیت‌های کنترلر دوال سنس) اغلب سطحی، اجباری و فاقد آن خلاقیت الهام‌بخش به نظر می‌رسند.

در مقابل، عصر طلایی پلی استیشن سرشار از تجربه، خلاقیت و آزمون و خطا بود، به خصوص در مقایسه با رقبای اصلی آن زمان یعنی سگا ساترن و نینتندو 64. بسیاری از بازی‌ها نه تنها ایده‌های جدیدی را در گیم‌پلی معرفی می‌کردند، بلکه به شکلی هوشمندانه از ویژگی‌های کنترلر دوال شاک مانند دو آنالوگ استیک و قابلیت لرزش بهره می‌بردند. به عنوان مثال، بازی Ape Escape یکی از اولین عناوینی بود که صراحتاً “نیازمند” کنترلر دوال شاک بود، زیرا گیم‌پلی آن به طور کامل بر پایه استفاده از دو آنالوگ استیک برای حرکت و گرفتن میمون‌ها طراحی شده بود.

این نوع آزمایش‌های خلاقانه و معنادار، خاطراتی بسیار نوستالژیک‌تر و عمیق‌تر را در ذهن بازیکنان حک کرده‌اند تا آنچه که احتمالاً بیست و پنج سال بعد از پلی استیشن 5 به یاد خواهیم آورد.

6. کرش بندیکوت، نماد یک نسل؛ چیزی که پلی استیشن دیگر ندارد

عصر طلایی پلی استیشن

از نظر تاریخی، کنسول‌های بازی اغلب یک “نماد” یا “مسکات” (Mascot) داشته‌اند؛ شخصیتی که به ستون اصلی آن سیستم تبدیل شده و هویت و مخاطب هدف آن را بازتاب می‌دهد. نینتندو، شخصیت شاد و خانواده‌پسند “ماریو” را دارد، در حالی که ایکس باکس با شخصیت سرسخت و بالغ “مستر چیف” شناخته می‌شود. اما در مورد کنسول‌های پلی استیشن سونی، امروزه به سختی می‌توان یک نماد مشخص را نام برد. شاید Astro Bot نزدیک‌ترین گزینه باشد، اما هنوز به آن جایگاه نمادین نرسیده است.

اما در دوران PS1، به نظر می‌رسید که خط تولید پلی استیشن، نماد خود را در شخصیت “کرش بندیکوت” (Crash Bandicoot) پیدا کرده است. کرش، یک شخصیت دیوانه‌وار اما قهرمان بود که سری بازی‌های او به طرز ماهرانه‌ای مرز میان عناوین خانواده‌پسند و بازی‌های بالغ‌تر را کمرنگ می‌کرد. بازی‌های Crash Bandicoot یک حد وسط عالی میان سری بازی‌های شاد و رنگارنگ ماریو و عناوین جدی‌تری مانند Halo (که بعدها عرضه شد) بودند.

این شخصیت، با آن ظاهر بازیگوش و نگرش جسورانه‌اش، به خوبی روح عصر طلایی پلی استیشن را نمایندگی می‌کرد: کنسولی که برای همه بود، اما از نشان دادن کمی شیطنت و جسارت ابایی نداشت. متأسفانه، امروزه و بعد از گذشت سی سال، روزهایی که کرش بندیکوت چهره اصلی پلی استیشن بود، مدت‌هاست که به خاطرات پیوسته‌اند.

7. تعادل بی‌نظیر در جذب مخاطب؛ کنسولی برای همه

عصر طلایی پلی استیشن

به استثنای نینتندو، بازی‌های ویدیویی امروزی در مقایسه با دهه‌های گذشته، تمایل کمتری به جذب مخاطبان عام دارند. این موضوع به ویژه در مورد کنسول‌های ایکس باکس که همیشه به سمت مخاطبان بزرگسال گرایش داشته‌اند، صادق است، اما حتی کنسول‌های پلی استیشن سونی نیز با همین مسئله روبرو هستند. امروزه تمرکز بیشتری بر روی تجربیات سینمایی، داستان‌محور و تقریباً هالیوودی وجود دارد تا عناوین ساده‌تر و مناسب برای تمام اعضای خانواده.

البته پلی استیشن 1 نیز عناوین بالغانه و ترسناک خود را داشت. کافی است به سری بازی‌های Resident Evil، به خصوص نسخه اول آن، نگاه کنید که ژانر ترس و بقا را بازتعریف کرد. با این حال، هنر بزرگ PS1 در این بود که توانست یک تعادل شگفت‌انگیز میان عناوین بزرگسالانه‌ای مانند Resident Evil و بازی‌های شاد و خانواده‌پسندی مانند Crash Bandicoot برقرار کند. این تعادل، PS1 را به “کنسولی برای همه” تبدیل کرده بود. در کتابخانه عظیم آن، هر کس با هر سن و سلیقه‌ای می‌توانست بازی مورد علاقه خود را پیدا کند. در حالی که کنسول‌های مدرن پلی استیشن مانند PS5، بیش از حد بر روی بازیکنان بزرگسال خود تمرکز کرده‌اند و این تعادل طلایی را از دست داده‌اند.

8. توازن کامل میان بازی‌های دو‌بعدی و سه‌بعدی؛ احترام به سنت‌ها و آماده شدن برای آینده

عصر طلایی پلی استیشن

در دنیای بازی‌های ویدیویی، حداقل در بازار غرب، همیشه تأکید شدیدی بر پیشرفت تکنولوژیکی، به ویژه در زمینه گرافیک، وجود داشته است. بازی‌های امروزی دارای جلوه‌های بصری سه‌بعدی فوق‌العاده واقع‌گرایانه هستند و با تمرکز بیش از حد بر روی شخصیت‌های انسانی به جای شخصیت‌های کارتونی یا فانتزی، بخش زیادی از جذابیت و روح هنری بازی‌های حتی بیست سال پیش نیز از بین رفته است.

این واقعیت به خصوص در مورد کنسول‌هایی مانند PS5 صدق می‌کند، جایی که بازی‌ها اغلب آنقدر واقعی به نظر می‌رسند و داستان‌هایشان آنقدر جدی و فاقد طنز است که حس “سرگرمی” و “بازی بودن” را از دست می‌دهند. در مقابل، عصر طلایی پلی استیشن یک توازن بسیار سالم‌تر میان عناوین دوبعدی و سه‌بعدی ارائه می‌داد که هر دو به یک اندازه لذت‌بخش و مورد احترام بودند.

در حالی که میلیون‌ها نفر مجذوب دنیای سه‌بعدی و انقلابی Final Fantasy VII شده بودند، به همان اندازه نیز بازیکنانی از شاهکار دوبعدی و هنرمندانه Castlevania: Symphony of the Night لذت می‌بردند. PS1 به بازی‌های دوبعدی به چشم یک فناوری قدیمی نگاه نمی‌کرد، بلکه آن‌ها را یک سبک هنری معتبر می‌دانست و به همین دلیل، میزبان برخی از بهترین بازی‌های دوبعدی تاریخ بود.

9. کتابخانه‌ای متنوع‌تر از هر زمان دیگری؛ پایان یک دوران

عصر طلایی پلی استیشن

بسیاری از گیمرهای قدیمی معتقدند که صنعت بازی‌های ویدیویی از آغاز هزاره جدید به سمت یکسان‌سازی و همگنی حرکت کرده است. این روزها، به جز محصولات نینتندو، اکثر بازی‌های پرفروش یا شوتر اول شخص هستند یا شوتر سوم شخص، و تنوع کمتری در میان ژانرها دیده می‌شود. این ممکن است کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، زیرا کنسول‌هایی مانند PS5 نیز همچنان بازی‌های خلاقانه‌ای مانند Astro Bot دارند، اما این تنوع محدود، در مقایسه با آنچه پلی استیشن 1 به بازار عرضه می‌کرد، تقریباً هیچ است.

پلی استیشن 1، برخلاف تمام کنسول‌های بعدی سونی و در واقع در مقایسه با اکثر کنسول‌های مدرن، دارای یک کتابخانه نرم‌افزاری فوق‌العاده متنوع بود. در این کنسول، شما می‌توانستید بازی‌های مبارزه‌ای مانند Tekken، عناوین پلتفرمر مانند Spyro the Dragon، بازی‌های نقش‌آفرینی حماسی مانند Final Fantasy، بازی‌های مخفی‌کاری مانند Metal Gear Solid، بازی‌های مسابقه‌ای مانند Gran Turismo و صدها ژانر و زیرژانر دیگر را پیدا کنید.

این تنوع بی‌سابقه به بازیکنان در دوران PS1، قدرت انتخابی می‌داد که امروزه، با وجود کتابخانه‌های دیجیتالی عظیم، کمتر دیده می‌شود. این کنسول به معنای واقعی کلمه، برای هر سلیقه‌ای، یک شاهکار در آستین داشت.

10. هم کیفیت، هم کمیت؛ فرمول فراموش شده موفقیت

عصر طلایی پلی استیشن

یک مشکل بزرگ در بازی‌های ویدیویی مدرن، به خصوص در حوزه کنسول‌ها، تأکید بیش از حد بر “کمیت” به جای “کیفیت” است. به عنوان مثال، تعداد بازی‌های سری Call of Duty آنقدر زیاد شده که به سختی می‌توان آن‌ها را شمرد و بسیاری معتقدند که با هر نسخه جدید، کیفیت این سری رو به کاهش است. این تنها یک عارضه جانبی از صنعتی است که امروزه بیش از حد بر روی سودآوری و کسب درآمد متمرکز شده است.

اما اگر به عصر طلایی پلی استیشن نگاه کنیم، واضح است که با وجود کتابخانه بسیار بزرگ و متنوع این کنسول، همچنان تعداد بازی‌های خوب آن بسیار بیشتر از عناوین بد بود. بازی Tomb Raider، که یک فرنچایز انقلابی را آغاز کرد، تنها یکی از صدها عنوان عالی موجود بر روی این سیستم بود. آنچه PS1 را بیش از سایر کنسول‌های پلی استیشن متمایز می‌کند، این است که در میان آن کتابخانه عظیم، تعداد بازی‌های واقعاً ضعیف و بی‌ارزش بسیار کم و انگشت‌شمار بود. به نظر می‌رسید که یک استاندارد کیفی نانوشته وجود داشت که اکثر توسعه‌دهندگان به آن پایبند بودند و نتیجه آن، مجموعه‌ای از بازی‌های خاطره‌انگیز و باکیفیت بود که حتی امروزه نیز ارزش تجربه کردن را دارند.

شما چه خاطراتی با پلی استیشن 1 دارید؟ آیا این کنسول را بهترین کنسول ساخت سونی می‌دانید یا نظر دیگری دارید؟

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری
برچسب ها: بازی
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر Whatsapp Whatsapp تلگرام ایمیل کپی کرده لینک پرینت
چه حسی به این مطلب داری؟
Sad0
Sleepy0
Love0
Happy0
Angry0
Cry0
Surprise0
مقاله قبلی تبلت ویوو پد 5e رونمایی از اکوسیستم جدید ویوو؛ تبلت ویوو پد 5e، ساعت واچ جی تی 2 و هدفون TWS 5
نظر بدهید نظر بدهید

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا یک امتیاز انتخاب کنید!

تبلیغات

موبوگیفت
  • خرید ممبر ایتا
  • خرید فالوور ایرانی
  • خرید فالوور ارزان
  • خرید ممبر تلگرام
  • پنجره دوجداره
  • کاغذ A4
  • دستگاه جوجه کشی دماوند
  • پیش بینی قیمت ارزها
  • ارز نئو رقیب قدرتمند اتریوم
  • ثروتمندان 2025 بیت کوین
  • قیمت یو اس دی کوین (USDC)
  • قوی ترین جهش ریپل
  • دوربین کوچک سیم کارت خور
  • خرید بیت کوین
  • خرید سرور hp ماهان شبکه اچ پی
  • فالوور روبیکا با کیفیت

آخرین خبرها

تبلت ویوو پد 5e

رونمایی از اکوسیستم جدید ویوو؛ تبلت ویوو پد 5e، ساعت واچ جی تی 2 و هدفون TWS 5

بازی‌های جدید اضافه‌شده به گیم پس در سال 2025 (آپدیت مهر)

بازی‌های جدید اضافه‌شده به گیم پس در سال 2025 (آپدیت مهر)

ویوو X300 و X300 پرو

ویوو X300 و X300 پرو با دوربین‌های ارتقاء یافته و پردازنده دایمنسیتی 9500 رونمایی شدند

مطالب مرتبط

علائم گلوگاه پردازنده چیست
آموزش بازیمنتخب

علائم گلوگاه پردازنده چیست و چگونه بفهمیم به جای کارت گرافیک باید CPU را ارتقاء دهیم؟

21 مهر 1404 ساعت 20:52
کنسل شدن بازی اساسینز کرید
اخبار بازی

افشاگری تکان دهنده: کنسل شدن بازی اساسینز کرید به دلیل جو سیاسی آمریکا

21 مهر 1404 ساعت 18:04
ایکس باکس نسل بعد
اخبار بازیمایکروسافت

ایکس باکس نسل بعد قدرتمندتر و گران‌تر از PS6 خواهد بود؛ جزئیات جدید فاش شد!

20 مهر 1404 ساعت 12:41
جزئیات فنی پلی استیشن 6
اخبار بازیسونی

سونی جزئیات فنی پلی استیشن 6 را فاش کرد؛ نسل بعد فقط چند سال با ما فاصله دارد!

19 مهر 1404 ساعت 21:25

درباره دیجی‌رو

رسانه دیجی‌رو با شعار دنیای تکنولوژی در اوایل سال 94 تاسیس شد. ماموریت ما اطلاع رسانی صحیح و ارائه آخرین اخبار تکنولوژی، بررسی محصولات دیجیتال، راهنمای خرید کالاهای دیجیتال و همچنین تهیه به‌روزترین مطالب آموزشی و مقالات در حوزه تکنولوژی، علم و سبک زندگی است. گروه دیجی‌رو همه‌ی تلاش خود را به کار خواهد گرفت که روزبه‌روز بر کیفیت و خدمات این رسانه بیفزاید تا دیجی رو به عنوان رسانه‌ای معتبر بدرخشد.

logo-samandehi
دنبال کردن
تمامی حقوق برای رسانه دیجی‌رو محفوظ است. 1403 ©
خوش آمدید

ورود به حساب کاربری

فراموش رمز عبور