در دنیای پرتلاطم فناوری، شایعات و افشاگریها اغلب پیشدرآمدی بر رونماییهای بزرگ هستند و اکنون به نظر میرسد نوبت به سامسونگ رسیده تا با محصول جدید خود، قواعد بازی را تغییر دهد. اطلاعات کاملی از هدست واقعیت مجازی سامسونگ Project Moohan به بیرون درز کرده است که ما را با جزئیات دقیق این دستگاه که احتمالاً با نام تجاری گلکسی XR وارد بازار خواهد شد، آشنا میکند.
با توجه به شایعاتی که به تاریخ 21 اکتبر (29 مهر) برای رونمایی رسمی اشاره دارند، این افشاگری گسترده که شامل رندرهای باکیفیت و مشخصات کلیدی است، تصویری واضح از جاهطلبیهای سامسونگ در بازار واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) ترسیم میکند و نشان میدهد که این شرکت کرهای آماده رقابتی جدی با غولهایی مانند اپل و متا است.
این اطلاعات جدید، فراتر از گمانهزنیهای اولیه بوده و نگاهی عمیق به سختافزار، طراحی و قابلیتهای نرمافزاری هدست واقعیت مجازی سامسونگ Project Moohan ارائه میدهد. این دستگاه نه تنها یک پاسخ مستقیم به محصولاتی چون اپل ویژن پرو و متا کوئست 3 است، بلکه تلاشی است برای تعریف استانداردهای جدید در زمینه کیفیت تصویر، راحتی کاربر و تعامل با دنیای دیجیتال. در ادامه، به تحلیل موشکافانه این اطلاعات فاش شده میپردازیم تا ببینیم سامسونگ برای آینده واقعیت توسعه یافته (XR) چه در سر دارد.
نمایشگرهای انقلابی: جهشی در وضوح و کیفیت تصویر
مهمترین و چشمگیرترین بخش اطلاعات فاش شده، به نمایشگرهای این هدست مربوط میشود. گلکسی XR به دو نمایشگر 4K micro-LED مجهز خواهد بود که تراکم پیکسلی خارقالعاده 4,032 پیکسل در هر اینچ را ارائه میدهند. این تراکم پیکسلی به حدی بالاست که عملاً اثر “Screen Door” (دیدن فاصله بین پیکسلها که در هدستهای قدیمیتر رایج بود) را از بین میبرد و تصویری یکپارچه و فوقالعاده واقعی را پیش روی چشمان کاربر قرار میدهد.
در مجموع، این دو نمایشگر دارای 29 میلیون پیکسل هستند. برای درک بهتر این عدد، کافی است آن را با رقبای اصلی مقایسه کنیم: هدست اپل ویژن پرو دارای 23 میلیون پیکسل میباشد و متا کوئست 3 حتی از این مقدار نیز کمتر است. این برتری عددی به معنای ارائه جزئیات بیشتر، متون واضحتر و تجربه بصری عمیقتر و باکیفیتتر برای کاربران هدست واقعیت مجازی سامسونگ Project Moohan خواهد بود. استفاده از فناوری micro-LED نیز خود یک گام بزرگ رو به جلو محسوب میشود؛ این فناوری نسبت به OLED روشنایی بالاتر، کنتراست بینهایت، طول عمر بیشتر و مصرف انرژی بهینهتری دارد و نشان میدهد که سامسونگ در بخش نمایشگر، هیچگونه کمکاری نکرده است.
قلب تپنده و مغز متفکر: قدرت پردازشی و سنسورهای هوشمند
برای پردازش این حجم از دادههای بصری و ردیابی دقیق حرکات، سامسونگ به سراغ یکی از قدرتمندترین تراشههای موجود در این حوزه رفته است. وظیفه پردازشهای سنگین در گلکسی XR بر عهده تراشه اسنپدراگون XR2 پلاس نسل 2 خواهد بود. این تراشه پردازشی که به طور اختصاصی برای دستگاههای واقعیت ترکیبی طراحی شده، قدرت لازم برای اجرای روان اپلیکیشنها، بازیهای سنگین و رندرینگ محیطهای سهبعدی پیچیده را فراهم میکند.
اما قدرت پردازشی به تنهایی کافی نیست. مجموعهای از سنسورها و دوربینهای پیشرفته، وظیفه ردیابی دستها، چشمها و محیط اطراف را بر عهده دارند. در قسمت جلویی هدست چهار سنسور و در بخش پایینی دو سنسور دیگر برای ردیابی دقیق حرکات دست تعبیه شدهاند. علاوه بر این، یک سنسور مجاورت در نزدیکی پیشانی قرار دارد که وظیفه اصلی آن تأمین ایمنی کاربر است؛ این سنسور با تشخیص موانع فیزیکی مانند دیوار، سقف و مبلمان، از برخورد کاربر با آنها جلوگیری میکند.
در داخل هدست نیز چهار دوربین وظیفه ردیابی چشم را بر عهده دارند. این قابلیت به کمک هوش مصنوعی (AI) تقویت شده تا دقت آن به حداکثر برسد. ردیابی چشم نه تنها امکان ناوبری در منوها تنها با حرکت چشم را فراهم میکند، بلکه با تکنیک Foveated Rendering (رندر کردن بخشی از تصویر که کاربر به آن نگاه میکند با بالاترین کیفیت) به بهینهسازی مصرف منابع پردازشی کمک شایانی میکند.
طراحی ارگونومیک و راحتی در استفاده طولانی مدت
یکی از چالشهای اصلی در طراحی هدستهای واقعیت مجازی، وزن و راحتی آنهاست. رندرهای فاش شده از هدست واقعیت مجازی سامسونگ Project Moohan، طراحی بسیار مشابه با آنچه در ژانویه به صورت حضوری نمایش داده شد را نشان میدهد. وزن کلی این دستگاه 545 گرم گزارش شده که اندکی سبکتر از اپل ویژن پرو (بین 600 تا 650 گرم) اما حدود 30 گرم سنگینتر از متا کوئست 3 است.
سامسونگ توجه ویژهای به راحتی کاربر داشته است. در داخل هدست از بالشتکهای نرم و متعددی استفاده شده تا پوشیدن آن برای مدت طولانی راحت باشد. بند سر نیز کاملاً قابل تنظیم بوده و با یک پیچ چرخان در پشت سر، به راحتی میتوان آن را متناسب با اندازه سر هر فرد تنظیم کرد. دکمههای تنظیم صدا و پاور در بالای هدست قرار گرفتهاند و یک کابل از سمت چپ بند به منبع تغذیه (احتمالاً یک باتری خارجی) متصل میشود. در سمت راست نیز یک پد لمسی برای تعاملات سریع در نظر گرفته شده است. عمر باتری در استفاده معمولی 2 ساعت و برای تماشای ویدیو 2.5 ساعت تخمین زده شده است که مشابه با رقبای اصلی خود است.
کنترلرها، صدا و رابط کاربری One UI XR
برای ارائه تجربهای دقیقتر، به خصوص در بازیها و محیطهای سهبعدی حرفهای، این هدست با یک جفت کنترلر عرضه خواهد شد. این کنترلرها که به بازخورد لمسی یا هپتیک فیدبک مجهز هستند، امکان تعامل دقیق و حسی با اشیای مجازی را فراهم میکنند. همچنین، مجموعهای از میکروفونهای هوشمند روی هدست تعبیه شده که میتوانند صدای انسان را از نویز محیط تشخیص داده و به این ترتیب صدای افراد دیگر حاضر در محیط را شناسایی و تقویت کنند تا کاربر بتواند به وضوح صدای آنها را بشنود.
در نهایت، چند اسکرینشات از رابط کاربری نیز به بیرون درز کرده که به نظر میرسد One UI XR نام خواهد داشت. این نشان میدهد که سامسونگ قصد دارد تجربه کاربری آشنای گوشیهای هوشمند خود را به دنیای واقعیت ترکیبی آورده و اکوسیستمی یکپارچه میان دستگاههای مختلف خود ایجاد کند.
جمعبندی: قیمت و تاریخ عرضه هدست واقعیت مجازی سامسونگ Project Moohan
اگرچه تاریخ عرضه رسمی هنوز تأیید نشده، اما تمامی شایعات به پایان ماه اکتبر و به طور دقیقتر به 21 اکتبر (29 مهر) اشاره دارند. در مورد قیمت نیز، گمانهزنیها حاکی از آن است که برچسب قیمتی این دستگاه حداقل 1800 دلار خواهد بود. این قیمت، هدست واقعیت مجازی سامسونگ Project Moohan را در جایگاهی بین متا کوئست 3 (که بسیار ارزانتر است) و اپل ویژن پرو (که بسیار گرانتر است) قرار میدهد و نشان میدهد که سامسونگ بازار کاربران حرفهای و علاقهمندان جدی فناوری را هدف گرفته است. با این مشخصات خیره کننده، به نظر میرسد که سامسونگ آماده است تا نه تنها یک رقیب جدی در بازار باشد، بلکه استانداردهای جدیدی را در این حوزه تعریف کند.